23 225 läst ·
109 svar
23k läst
109 svar
Strömbehov ~80kw - hur bör jag tänka?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
*Lite offtopic*R Robert-san01 skrev:
Det där när lite synd att det fortfarande förekommer tycker jag, det går att lösa med timers eller en liten plc för att fördröja apparaterna lite.
Eller så blir de gratis i material men kanske kostar lite i tid (oftast inte om man planerar) om man anpassar sitt beteende och startar upp tyngre utrustning i etapper. Ibland väljer man att visualisera effekten med en display för att personalen ska kunna se vad man förbrukar.
Brukar fungera bra att kapa dom största/värsta topparna i storkök.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Antog 2 planshus, 800m2 mantelyta, Um=0,25 och 50 grader temperaturskillnad.autonic skrev:
Följer jag standard rekommendationer så landar jag på ett uppvärmingsbehov om ca 22kw/h, generöst räknat. Vart får du 10kw till 400m2 från?
Dock så har jag mindre fönster än ett vanligt hus + 600-700mm isolering i ca 80% av taket (400-500mm i resten av taket) och minimum 300mm isolering i väggarna (ca 50% av huset har 345mm väggisolering).
Jag har nästan dessutom inga fönster som vätter åt norr och kommer sätta in både värmeisolerande rullgardiner + värmeisolerande vanliga gardiner i alla stora fönsterpartier. Men att tro att jag ska kunna klara mig på enbart 10kw känns för optimistiskt (baserat på vad jag läst hittills ivf)...
Finns det någon kalkylator där man kan föra in fönsterdimensioner + vädersträck för fönster för att få en ännu mer exakt bedömning av ens värmebehov?
800×0,25×50=10.000w
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Oavsett om du kommer fram till 25, 35, 50 eller 63A rekommenderar jag starkt att du installerar lastbalansering och effektvakt, det minskar nödvändiga huvudsäkringen oerhört.
Det kan även vara ekonomiskt gångbart att installera ett 10kW batteri på 10kWh, effekten läggs till din ordinarie via abbonemanget. Ingen ö-drift eller liknande utan enbart batteri och växelriktare.
Det kan även vara ekonomiskt gångbart att installera ett 10kW batteri på 10kWh, effekten läggs till din ordinarie via abbonemanget. Ingen ö-drift eller liknande utan enbart batteri och växelriktare.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Just sånt här älskar jag att bolla med chatgpt! Och se vad den spotta ut ang ditt behovautonic skrev:
Följer jag standard rekommendationer så landar jag på ett uppvärmingsbehov om ca 22kw/h, generöst räknat. Vart får du 10kw till 400m2 från?
Dock så har jag mindre fönster än ett vanligt hus + 600-700mm isolering i ca 80% av taket (400-500mm i resten av taket) och minimum 300mm isolering i väggarna (ca 50% av huset har 345mm väggisolering).
Jag har nästan dessutom inga fönster som vätter åt norr och kommer sätta in både värmeisolerande rullgardiner + värmeisolerande vanliga gardiner i alla stora fönsterpartier. Men att tro att jag ska kunna klara mig på enbart 10kw känns för optimistiskt (baserat på vad jag läst hittills ivf)...
Finns det någon kalkylator där man kan föra in fönsterdimensioner + vädersträck för fönster för att få en ännu mer exakt bedömning av ens värmebehov?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Säg att ett 20kWh batteri kan kapa topparna med 10kW?C cpalm skrev:
Effektavgift Ellevio : 84:-/kW
10*84*12=10080:-/år i minskad effektavgift
20kWh batterisystem finns för ca 60' efter grönt avdrag
60'/10 = 6 år payoff
Kan vara rimligt iallafall, men frågan är hur mycket man kan skala av. Jag som har energisnålt hus skulle kanske kunna skala ner från 3,2kW i Januari till 1,2kW MAX. Om man verkligen smetar ut förbrukningen perfekt.
Fast med nattetidsoptimering går det att optimera ännu bättre då det är halva effektavgiften 22-06 hos Ellevio
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Tänk på att en effektvakt bygger på att man har bestämt sig för att saka på värmen när man kör spis/tvätt/ångtork etc och vill ha automatik för detta. Den behöver dimensioneras rätt så att huset inte blir kallt vid normal användning. Och det gäller att värme har den effekt som behövs för att komma ikapp och ta igen förlorad tid.
2 x Ångugn 3,4kw =4kw
2 x Värmeskåp 0,7kw =1kw
2 x Kyl/frys 0,2kw =0kw
1 x Frys 0,2kw =0kw
1 x Induktionshäll 7,3kw =3kw
1 x Induktionshäll 3,2kw =1kw
1 x Induktionshäll (wok) 3kw =2kw
1 x Induktionshäll (stekbord) 2.8kw =1kw
3 x Induktionshäll (fläkt) 0,17kw = 0kw
1 x Kaffebryggare 2,3kw =1kw
2 x Diskmaskin 2kw =1kw
2 x Torkskåp 1,5kw =1kw
3 x Tvättmaskin 2,3kw =2kw
1 x Avfuktare 1kw
2 x Bosch IVT 7800i 9kw Elpatron = 7kw
Diverse utrustning = 2kw
1 x Tvättmaskin 2,3kw =1kw
1 x Diskmaskin 2kw =1kw
2 x Torkskåp 1,5kw =2kw
1 x Induktionshäll 7,5kw =3kw
1 x Kyl/frys 0,2kw =0kw
Här är en rimligt utgång för att räkna på , vilket blir ca 34kw som skulle kunna vara aktuellt att det drar samtidigt..
Vill man vara ännu järvare så stryker man värmen helt dvs 27kw och sätter effektvakt på dessa.
Värme samtidigt som du kör alla apparater inne är helt upp åt väggarna.
Så om ni trots de skulle ligga väldigt högt i förbrukning så pausas pumparna. Men energi tillförs ändå huset i form av alla apparater.
Så jag hade varit lugn med att sätta 50a säkring.
Då har ni ändå 36kw att tillgå dygnet runt.
Och klarar kortare stunder 40-50kw
De som däremot kan ändra ekvationen är om det är lätt att flytta förbrukare. Dvs om ni tex har portabla maskiner som är enfas. Säg att alla hällarna är enfas och de kopplas på samma fas så kommer säkringarna att ryka.
Men är de mer fast positionerade så är detta ett mindre problem.
Är de 3fas ( äkta 3fas) så är det inget problem.
Har ni stort varmvatten behov så är ett hett tips att investera i en extra "dum" tank som kan agera lager och förvärma inkommande kallvatten innan de blir varmvatten.
2 x Värmeskåp 0,7kw =1kw
2 x Kyl/frys 0,2kw =0kw
1 x Frys 0,2kw =0kw
1 x Induktionshäll 7,3kw =3kw
1 x Induktionshäll 3,2kw =1kw
1 x Induktionshäll (wok) 3kw =2kw
1 x Induktionshäll (stekbord) 2.8kw =1kw
3 x Induktionshäll (fläkt) 0,17kw = 0kw
1 x Kaffebryggare 2,3kw =1kw
2 x Diskmaskin 2kw =1kw
2 x Torkskåp 1,5kw =1kw
3 x Tvättmaskin 2,3kw =2kw
1 x Avfuktare 1kw
2 x Bosch IVT 7800i 9kw Elpatron = 7kw
Diverse utrustning = 2kw
1 x Tvättmaskin 2,3kw =1kw
1 x Diskmaskin 2kw =1kw
2 x Torkskåp 1,5kw =2kw
1 x Induktionshäll 7,5kw =3kw
1 x Kyl/frys 0,2kw =0kw
Här är en rimligt utgång för att räkna på , vilket blir ca 34kw som skulle kunna vara aktuellt att det drar samtidigt..
Vill man vara ännu järvare så stryker man värmen helt dvs 27kw och sätter effektvakt på dessa.
Värme samtidigt som du kör alla apparater inne är helt upp åt väggarna.
Så om ni trots de skulle ligga väldigt högt i förbrukning så pausas pumparna. Men energi tillförs ändå huset i form av alla apparater.
Så jag hade varit lugn med att sätta 50a säkring.
Då har ni ändå 36kw att tillgå dygnet runt.
Och klarar kortare stunder 40-50kw
De som däremot kan ändra ekvationen är om det är lätt att flytta förbrukare. Dvs om ni tex har portabla maskiner som är enfas. Säg att alla hällarna är enfas och de kopplas på samma fas så kommer säkringarna att ryka.
Men är de mer fast positionerade så är detta ett mindre problem.
Är de 3fas ( äkta 3fas) så är det inget problem.
Har ni stort varmvatten behov så är ett hett tips att investera i en extra "dum" tank som kan agera lager och förvärma inkommande kallvatten innan de blir varmvatten.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ang värmebehovet. Om du har ett dagis i huset med säg 20 barn blir det ett bra tillskott i värmeenergi. Man säger 1W/kg kropp i vila. Dvs det borde bli minst 300W dvs 20 barn a 15 kg. På natten behövs inte värmen då kan lokalerna vara kyligare
Man kör ju aldrig allt samtidigt, och huvusäkringarna pallar som sagt för rejäl överlast över tid. Vi har bara 16A och min "övervakning" flaggar var och varannan dag för att någon av faserna är överlastad, 18-20A ibland. Men det har aldrig gått några säkringar - och snitteffekten över en timme är faktiskt aldrig över 3kW.
Man kör liksom inte alla plattor, ugn, tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, mikro, dammsugare osv osv samtidigt.
Min svärmor bor i en uthyrningsdelen av ett hus och delar på 16A huvudsäkring med huvudfastigheten (det är fjärrvärme). Jag trodde faktiskt aldrig att det skulle funka men hon har bott där ett par år. Och då är det alltså två kompletta kök med spis och ugn som delar på 16A.
Uppvärmningen är ju den stora boven men effektvakt kan lösa det rätt enkelt, att bromsa värmen några minuter här och där vid toppar kommer ingen märka något av.
Man kör liksom inte alla plattor, ugn, tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare, mikro, dammsugare osv osv samtidigt.
Min svärmor bor i en uthyrningsdelen av ett hus och delar på 16A huvudsäkring med huvudfastigheten (det är fjärrvärme). Jag trodde faktiskt aldrig att det skulle funka men hon har bott där ett par år. Och då är det alltså två kompletta kök med spis och ugn som delar på 16A.
Uppvärmningen är ju den stora boven men effektvakt kan lösa det rätt enkelt, att bromsa värmen några minuter här och där vid toppar kommer ingen märka något av.
Ett normalt småhus brukar har 16-25A. I teorin dåautonic skrev:
Som jag skriver så förstår även jag att det är en jävla skillnad på nominell förbrukning och teoretisk maxförbrukning... därav min fundering runt hur jag borde tänka... behöver jag kunna konsumera 80kw samtidigt vid något tillfälle? Antagligen inte.... men 60kw borde jag kanske ha kapacitet att använda under kortare perioder...?
11 040w - 17 250w max last.
80kw är ju för en mindre industri lol. Farsan har 60kw på sin verkstad om jag minns rätt.
Tja, frågan är om de förutsättningarna finns här?Rabbithole skrev:
En stor del av det beräknade effektbehovet handlar om att bergvärmepumparna skall kunna klara reservdrift på elpatron, vilket är något som normalt inte kommer att hända. Likaså lär effekttopparna vara avsevärt lägre utanför uppvärmningssäsongen.
När jag kikar på mina egna förbrukningssiffror per timme inser man att man lätt överskattar hur många kWh man som mest bränner på 1 timme. I mitt fall toppar jag på ca. hälften av säkringseffekten som mest under året (25A mätarsäkring och toppar på ~9 kWh/h).
I någon tidigare tråd var det någon som bedrev bageriverksamhet hemma, och då är det kanske en helt annan sak.