Har summerat strömbehovet för huset nu och landar på ca 80kw med belysningen inräknat (varav 2st 9kw elpatroner som backup till bergvärmepumparna).

Det här är ju dock teoretisk maxbelastning ifall allting körs på full effekt samtidigt.

Vad tror ni är det rimligaste uplägget här?

Min spontana tanke var att ha 35A från lokala energibolaget och komplettera detta med batterier för effekttopparna...
 
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Hur kan du behöva 80kW toppeffekt?
(Med min effektavgift mot Ellevio skulle det ge 6700:- i effektavgift per månad)

Ifrågasätter behovet, kan du dela med dig av hur du kom fram till det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Verkligt effektbehov blir ju betydligt mycket lägre än totala max-summan på allt. Dessutom håller ju smältsäkringar för 50% överlast i en timme, ungefär tiden för att laga en stor middag på spisen. Tror också på att 35 A är rimliga mätarsäkringar för hela huset. Men varför två bergvärmepumpar till ett hus?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
autonic autonic skrev:
Har summerat strömbehovet för huset nu och landar på ca 80kw med belysningen inräknat (varav 2st 9kw elpatroner som backup till bergvärmepumparna).

Det här är ju dock teoretisk maxbelastning ifall allting körs på full effekt samtidigt.

Vad tror ni är det rimligaste uplägget här?

Min spontana tanke var att ha 35A från lokala energibolaget och komplettera detta med batterier för effekttopparna...
Du skriver hus men med det effektbehovet låter det mer som en gård, flerfamiljshus eller mindre industri. Tror det behövs lite mer information innan man kan förstå vad som verkar bli bäst för dig!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
autonic autonic skrev:
Har summerat strömbehovet för huset nu och landar på ca 80kw med belysningen inräknat (varav 2st 9kw elpatroner som backup till bergvärmepumparna).

Det här är ju dock teoretisk maxbelastning ifall allting körs på full effekt samtidigt.

Vad tror ni är det rimligaste uplägget här?

Min spontana tanke var att ha 35A från lokala energibolaget och komplettera detta med batterier för effekttopparna...
Beräknar du ditt energibehov baserat på teoretisk maxbelastning av all elektronik samtidigt?

I de inlägg du skrivit kring ventilation är det ett rätt normalstort hus som du beskriver.
Med batteri för effekttopparna är det nog inte orimligt med 16A istället för 35…
 
  • Gilla
Norstmo och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Verkligt effektbehov blir ju betydligt mycket lägre än totala max-summan på allt. Dessutom håller ju smältsäkringar för 50% överlast i en timme, ungefär tiden för att laga en stor middag på spisen. Tror också på att 35 A är rimliga mätarsäkringar för hela huset. Men varför två bergvärmepumpar till ett hus?
Total uppvärmd boyta blir ca 350-400kvm...
 
80 kW? Ska du installera snabbladdare för elbil hemma?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Calemero Calemero skrev:
Du skriver hus men med det effektbehovet låter det mer som en gård, flerfamiljshus eller mindre industri. Tror det behövs lite mer information innan man kan förstå vad som verkar bli bäst för dig!
Ifall du vill se listan med utrustning som drar el, så har du den här:

2 x Ångugn 3,4kw =6,8kw
2 x Värmeskåp 0,7kw =1,4kw
2 x Kyl/frys 0,2kw =0,4kw
1 x Frys 0,2kw =0,2kw
1 x Induktionshäll 7,3kw =7,3kw
1 x Induktionshäll 3,2kw =3,2kw
1 x Induktionshäll (wok) 3kw =3kw
1 x Induktionshäll (stekbord) 2,8kw =2,8kw
3 x Induktionshäll (fläkt) 0,17kw = 0,51kw
1 x Kaffebryggare 2,3kw =2,3kw
2 x Diskmaskin 2kw =4kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
3 x Tvättmaskin 2,3kw =6,9kw
1 x Avfuktare 1kw
2 x Bosch IVT 7800i 9kw Elpatron  = 18kw
Diverse utrustning = 2kw
1 x Tvättmaskin 2,3kw =2,3kw
1 x Diskmaskin 2kw =2kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
1 x Induktionshäll 7,5kw =7,5kw
1 x Kyl/frys 0,2kw =0,2kw

Det är ett ganska stort hus med rätt mycket apparater + en husdel som kommer fungera lite som ett litet dagis / förskola...
 
  • Haha
  • Wow
janusz_w och 10 till
  • Laddar…
autonic autonic skrev:
Total uppvärmd boyta blir ca 350-400kvm...
Jag har 191m2 uppvärmd yta med luft-vatten värmepump och min toppförbrukning för 1h i Januari är 3,2kW.

Om du kan lista den tekniska specen direkt är det mycke lättare att göra en rimlighetsbedömning. Sen kan man klippa topparna med batteri om det är ett problem
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Beräknar du ditt energibehov baserat på teoretisk maxbelastning av all elektronik samtidigt?

I de inlägg du skrivit kring ventilation är det ett rätt normalstort hus som du beskriver.
Med batteri för effekttopparna är det nog inte orimligt med 16A istället för 35…
Som jag skriver så förstår även jag att det är en jävla skillnad på nominell förbrukning och teoretisk maxförbrukning... därav min fundering runt hur jag borde tänka... behöver jag kunna konsumera 80kw samtidigt vid något tillfälle? Antagligen inte.... men 60kw borde jag kanske ha kapacitet att använda under kortare perioder...?
 
  • Haha
johanxx_
  • Laddar…
Ok, det är ett hushåll men också en verksamhet. Sådan verksamhet kan ha grymma krav på t.ex. uppvärmning, ventilation, varmvatten, matlagning och tvättmöjligheter. Mätarsäkringar på 63 A kan inte vara omöjligt.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
autonic autonic skrev:
Ifall du vill se listan med utrustning som drar el, så har du den här:

2 x Ångugn 3,4kw =6,8kw
2 x Värmeskåp 0,7kw =1,4kw
2 x Kyl/frys 0,2kw =0,4kw
1 x Frys 0,2kw =0,2kw
1 x Induktionshäll 7,3kw =7,3kw
1 x Induktionshäll 3,2kw =3,2kw
1 x Induktionshäll (wok) 3kw =3kw
1 x Induktionshäll (stekbord) 2,8kw =2,8kw
3 x Induktionshäll (fläkt) 0,17kw = 0,51kw
1 x Kaffebryggare 2,3kw =2,3kw
2 x Diskmaskin 2kw =4kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
3 x Tvättmaskin 2,3kw =6,9kw
1 x Avfuktare 1kw
2 x Bosch IVT 7800i 9kw Elpatron  = 18kw
Diverse utrustning = 2kw
1 x Tvättmaskin 2,3kw =2,3kw
1 x Diskmaskin 2kw =2kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
1 x Induktionshäll 7,5kw =7,5kw
1 x Kyl/frys 0,2kw =0,2kw

Det är ett ganska stort hus med rätt mycket apparater + en husdel som kommer fungera lite som ett litet dagis / förskola...
Då bör du kunna dimensionera det som ett normalt parhus. Det är ju verkligen inte sannolikt att båda bergvärmepumparna är trasiga samtidigt som all utrustning används på max. Det kommer aldrig att hända.

Sticker ut hakan ock påstår att du bör klara dig ned 25A. Speciellt om du har ett batteri som kan ge ytterligare 25kW vid behov
 
  • Gilla
perror och 8 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Då bör du kunna dimensionera det som ett normalt parhus. Det är ju verkligen inte sannolikt att båda bergvärmepumparna är trasiga samtidigt som all utrustning används på max. Det kommer aldrig att hända.

Sticker ut hakan ock påstår att du bör klara dig ned 25A. Speciellt om du har ett batteri som kan ge ytterligare 25kW vid behov
Okej... men det finns väl inga enskilda batterier som kan ge 25kw? Dom brukar väl kunna lagra runt 13kwh och ge en maxeffekt om 5-7000watt vardera?
 
autonic autonic skrev:
Okej... men det finns väl inga enskilda batterier som kan ge 25kw? Dom brukar väl kunna lagra runt 13kwh och ge en maxeffekt om 5-7000watt vardera?
1kW per kWh typ. Sigenergy t.ex. klarar 10kW på 10kWh batteri.
https://www.sigenergy.com/en/products/sigenstor

Men det ska väl inte behövas egentligen för många moment görs inte samtidigt som i köket. Kyl/frys drar ju bara effekt intermittent och dom brukar snitta typ 30W över tid. Sen se till att ha energisnåla enheter

Matlagning -> Disk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.