Om det finns möjlighet, kanske bygga en sidobyggnad med ved- eller pelletspanna och en större ackumulatortank och kulvert in till huvudbyggnaden?

autonic autonic skrev:
Sen tänkte jag också att jag skulle gruppera de olika strömförbrukarna med egna jordfelsbrytare typ såhär:

HUVUDSÄKRING -> JFB -> Apparater / Vitvaror
HUVUDSÄKRING-> JFB -> Belysning
HUVUDSÄKRING -> JFB -> Vägguttag

D.v.s så att ifall jag får kortslutning i ett vägguttag någonstans, så händer inget annat än att vägguttagen slutar fungera. Detta för att undvika scenarion där man överbelastar ett vägguttag någonstans och så slutar toalettbelysningen, mikrovågsugnen och köksfläkten fungera samtidigt.

Eller att när ugnen går sönder så blir det kolsvart i på hela nedervåningen också.

Dum idé eller smart?
Är smart att dela upp på olika JFB, har själv gjort så i mitt garage. Det viktigaste (enligt mig) är att inte ha all belysning på samma. Du vill inte få mörkt när du råkar köra högtryckstvätten rakt upp i en lampa. Jag har belysningen fördelad på två och allt annat fördelat på dessa också

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kihlaz skrev:
Ett batterisystem håller väl knappast i 6 år om man ska att använda det som ni tänkt !?
Precis, det håller naturligtvis betydligt längre. 6000-8000 cylker kan man räkna med. Kör du 50% per dag blir det 32-44år

C
autonic autonic skrev:
Vad menar du är drift / underhåll?
För mig är drift = värme, el, VA, försäkring, sophämtning, sotning, löpande service av tekniska installationer och liknande.
Underhåll = (amortering på) reparationer, renovering, byte av fast utrustning med begränsad livslängd, osv.

Disk, tvätt, städning, matlagning, gräsklippning osv. räknas traditionellt inte till drift/underhåll. Dessutom räknar man normalt inte en bekvämlighet som en besparing.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Apparaterna drar inte sin märkeffekt konstant när man använder den. Ugnen t.e.x. drar faktiskt inte jättemycket ens när man kör den på max värme förutom när den värmer upp. Spisen kör man aldrig alla plattor på fullt samtidigt och kör man dem på 5-6 av 10 så är det långt från 50% av effekten ens - och inte alla samtidigt.

Jag tror allvaraligt talat att du övertänker lite. Med genomtänkt balansering mellan faserna + effektvakt som kan minska ner på värmen under de få minuter topparna är kommer du få några problem. Och huvudsäkringarna tål som sagt rätt bra med överlast men det är det minsta problemet, det är effektavgiften du vill hålla ner.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
autonic autonic skrev:
Visst förstår jag att apparaterna genererar värme, känns uppenbart att en effektvakt löser eventuell krock med elpatronerna...

Men låt oss säga följande scenario (inget jättevanligt, men heller inget extremt):

Klockan är 16.00 och vi väntar gäster, så att vi blir totalt 16 personer som ska äta middag.
Jag står och lagar mat, sambon gör klart den sista tvätten och städar för fullt, barnen städar sina rum.

Följande utrustning är igång under samma 10 minuters period:

2 x dammsugare (1300w)
1 x häll (4300w av 7300w)
2 x ugn (7200w)
1 x värmeskåp (700w)
2 x tvättmaskin (4000w vid centrifugeringen)

Sen tillkommer ftx-systemet, värmepumparna utan elpatron, all belysning och laddare / datorer säg 1500w totalt?)

Vi skulle då landa på 19kw kontinuerligt under en 10-15 minuters period (d.v.s en utmaxad 25a trefassäkring - för dom kan ge 17,5kw om jag inte räknat helt fel).

Här tänker jag att en batterilösning som absorberade 10kw hade kanske inte varit en sån dum idé... särskilt inte med tanke på effektskatten.

Då hade man även haft lite headroom att hantera ifall t.ex. dottern slänger in en påse blöta kläder som legat i bilen, i tvättskåpen som slukar 3kw tillsammans...
Nu låter det precis tvärtom... du verkar klara dig på 20-32a säkring

Starta din värsta ugn och låt den gå en timme och notera förbrukningen.

D
autonic autonic skrev:
Sen tänkte jag också att jag skulle gruppera de olika strömförbrukarna med egna jordfelsbrytare typ såhär:

HUVUDSÄKRING -> JFB -> Apparater / Vitvaror
HUVUDSÄKRING-> JFB -> Belysning
HUVUDSÄKRING -> JFB -> Vägguttag

D.v.s så att ifall jag får kortslutning i ett vägguttag någonstans, så händer inget annat än att vägguttagen slutar fungera. Detta för att undvika scenarion där man överbelastar ett vägguttag någonstans och så slutar toalettbelysningen, mikrovågsugnen och köksfläkten fungera samtidigt.

Eller att när ugnen går sönder så blir det kolsvart i på hela nedervåningen också.

Dum idé eller smart?
Dum idé. Dina huvudsäkringar måste du se till att de får jämnt fördelad belastning mellan varandra. Belysning drar nästan ingenting. De JFB du vill använda kommer dessutom att vara över alla tre faserna (fyrpolig JFB heter de). Däremot kan det vara klokt att du har tre eller fyra fyrpoliga JFB i centralen för att därigenom skilja områden åt, t ex dagiset kan få en egen JFB. Värmepumparna bör ligga utanför JFB (tycker jag). Uttag utomhus bör också ha egen JFB.

D datja skrev:
Dum idé. Dina huvudsäkringar måste du se till att de får jämnt fördelad belastning mellan varandra. Belysning drar nästan ingenting. De JFB du vill använda kommer dessutom att vara över alla tre faserna (fyrpolig JFB heter de). Däremot kan det vara klokt att du har tre eller fyra fyrpoliga JFB i centralen för att därigenom skilja områden åt, t ex dagiset kan få en egen JFB. Värmepumparna bör ligga utanför JFB (tycker jag). Uttag utomhus bör också ha egen JFB.
Nja, det har ju inget med varandra att göra.
Samtliga de där JFB'erna bör ju vara trefas även i TS tankevärld då merparten av förbrukarna förutom belysningen ju kräver mer än en fas.

Det är väl snarare så att TS "måste" fördela dem över flera JFB'er, om han inte ska investera i en extremt överdimensionerad JFB.

D
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, det har ju inget med varandra att göra.
Samtliga de där JFB'erna bör ju vara trefas även i TS tankevärld då merparten av förbrukarna förutom belysningen ju kräver mer än en fas.

Det är väl snarare så att TS "måste" fördela dem över flera JFB'er, om han inte ska investera i en extremt överdimensionerad JFB.
TS skrev i alla fall säkring - jfb - belysning. Det fattar jag som att han tänkte sig all belysning på en säkring

Isyället för att räkna på worst case en kall februarimåndagmorgon då alla barnen skall ha varm gröt och torka sina regnblöta kläder samtidigt som du skall woka till 50-årskalaset, kanske du kunde fundera på alternativ uppvärmning?

Gasol, fotogen eller diesel i en kamin. Kanske en gasollhäll tom. Så slipper barnen frysa och svälta om strömmen har gått. Och givetvis en 100 liter färskvattentank någonstans.

Skulle vara intressant att se hur mycket worst case elbehov kan sänkas, och till vilket pris.

Gasolvärme kostar ca 3 kr/kWh, blir det billigare med el på vintern?🤔

Redigerat:
M -MH- skrev:
Isyället för att räkna på worst case en kall februarimåndagmorgon då alla barnen skall ha varm gröt och torka sina regnblöta kläder samtidigt som du skall woka till 50-årskalaset, kanske du kunde fundera på alternativ uppvärmning?

Gasol, fotogen eller diesel i en kamin. Kanske en gasollhäll tom. Så slipper barnen frysa och svälta om strömmen har gått. Och givetvis en 100 liter färskvattentank någonstans.

Skulle vara intressant att se hur mycket worst case elbehov kan sänkas, och till vilket pris.

Gasolvärme kostar ca 3 kr/kWh, blir det billigare med el på vintern?🤔
Elpriset i SE3 är väl 80 öre per kWh eller nå sånt i Januari

I värsta fall går en säkring så får man pausa spisen 10 minuter

Plus energiskatt och överföringsavgift så är det snarare det dubbla.

Och så har vi den nya effekttariffen...

Kan vara värt att fundera på som backup istället för batterilager.

Redigerat:
M -MH- skrev:
Plus energiskatt och överföringsavgift så är det snarare det dubbla.

Och så har vi den nya effekttariffen...

Kan vara värt att fundera på som backup istället för batterilager.
Det är ju bara att hålla koll på förbrukningen, för TS kommer det troligtvis inte vara några problem. Största problemet är risken för överdimensionering så som värmepumparna när det troligtvis räcker med 1st 16kW eftersom huset verkar bli relativt välisolerat.

TS har väldigt naiv "beräkning" av energibehov. Energibehov != "addera ihop märkeffekt på alla förbrukare".

Till att börja med, elpatroner i BV-pumpen brukar gå i tre steg: 3-6-9kW. Och kan konfigureras/ spärras till lägre steg. Vidare, det är helt osannolikt att båda pumpar lägger av samtidigt och kräver full märkeffekt. Personlige skulle jag börjat med 25A säkring och eventuellt kompletterat med en fasbalanserare (Ferroamp XL28). Om det inte skulle hålla kan man säkra upp stegvis. Jag skulle skippat batterier, det skulle varit en dyr lösning för ett icke-problem.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Just sånt här älskar jag att bolla med chatgpt! Och se vad den spotta ut ang ditt behov
Ser inte att ventilation finns med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.