23 226 läst ·
109 svar
23k läst
109 svar
Strömbehov ~80kw - hur bör jag tänka?
Visst förstår jag att apparaterna genererar värme, känns uppenbart att en effektvakt löser eventuell krock med elpatronerna...D daVinci skrev:
Men låt oss säga följande scenario (inget jättevanligt, men heller inget extremt):
Klockan är 16.00 och vi väntar gäster, så att vi blir totalt 16 personer som ska äta middag.
Jag står och lagar mat, sambon gör klart den sista tvätten och städar för fullt, barnen städar sina rum.
Följande utrustning är igång under samma 10 minuters period:
2 x dammsugare (1300w)
1 x häll (4300w av 7300w)
2 x ugn (7200w)
1 x värmeskåp (700w)
2 x tvättmaskin (4000w vid centrifugeringen)
Sen tillkommer ftx-systemet, värmepumparna utan elpatron, all belysning och laddare / datorer säg 1500w totalt?)
Vi skulle då landa på 19kw kontinuerligt under en 10-15 minuters period (d.v.s en utmaxad 25a trefassäkring - för dom kan ge 17,5kw om jag inte räknat helt fel).
Här tänker jag att en batterilösning som absorberade 10kw hade kanske inte varit en sån dum idé... särskilt inte med tanke på effektskatten.
Då hade man även haft lite headroom att hantera ifall t.ex. dottern slänger in en påse blöta kläder som legat i bilen, i tvättskåpen som slukar 3kw tillsammans...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Häll och ugnarna drar ju bara den effekten vid uppstart. Väl uppe i Temperatur är det ju mycket lägre.autonic skrev:
Visst förstår jag att apparaterna genererar värme, känns uppenbart att en effektvakt löser eventuell krock med elpatronerna...
Men låt oss säga följande scenario (inget jättevanligt, men heller inget extremt):
Klockan är 16.00 och vi väntar gäster, så att vi blir totalt 16 personer som ska äta middag.
Jag står och lagar mat, sambon gör klart den sista tvätten och städar för fullt, barnen städar sina rum.
2 x dammsugare (1300w)
2 x ugn (7200w)
1 x värmeskåp (700w)
Sen tillkommer ftx-systemet, värmepumparna utan elpatron, all belysning och laddare / datorer säg 1500w totalt?)
Vi skulle då landa på 19kw kontinuerligt under en 10-15 minuters period (d.v.s en utmaxad 25a trefassäkring - för dom kan ge 17,5kw om jag inte räknat helt fel).
Här tänker jag att en batterilösning som absorberade 10kw hade kanske inte varit en sån dum idé... särskilt inte med tanke på effektskatten.
Då hade man även haft lite headroom att hantera ifall t.ex. dottern slänger in en påse blöta kläder som legat i bilen, i tvättskåpen som slukar 3kw tillsammans...
Samma med tvättmaskinen, inte drar väl certrifugen 4000w, måste vara vid uppvärmning av varmvatten till 90 grader?
Det är fortfarande vanlig villanivå på förbrukningen
Effektavgiften är beräknad på medeleffekt under en timme.autonic skrev:
Visst förstår jag att apparaterna genererar värme, känns uppenbart att en effektvakt löser eventuell krock med elpatronerna...
2 x dammsugare (1300w)
2 x ugn (7200w)
1 x värmeskåp (700w)
Dammsugarna (de som dammsuger alltså) kanske inte härdar ut en hel timme.
Kanske kan vara relevant att räkna så för säkringarna också?
Så max medeleffekt under en timme är nog vad du får beräkna. Och då dra ned effekten VP'n. Den är troligen varvtalsreglerad så den drar antagligen inte så mycket när uppvärmningsbehovet är litet?
Sedan kanske du kan disciplinera familjen att inte använda utrustning hämningslöst. T ex EN tvättmaskin åt gången.
(Finns ju de i forumet som begränsar varmvatten i duschen. Men så långt behöver man kanske inte gå).
autonic skrev:
De små dammsugarna härdar inte ut längre än ca 10 minuter, nej. Den äldre dammsugaren kan nöta på längre än så, men hennes humör rör sig exponentiellt negativt korrelerat mot tidsåtgången.D daVinci skrev:Effektavgiften är beräknad på medeleffekt under en timme.
Dammsugarna (de som dammsuger alltså) kanske inte härdar ut en hel timme.
Kanske kan vara relevant att räkna så för säkringarna också?
Så max medeleffekt under en timme är nog vad du får beräkna. Och då dra ned effekten VP'n. Den är troligen varvtalsreglerad så den drar antagligen inte så mycket när uppvärmningsbehovet är litet?
Sedan kanske du kan disciplinera familjen att inte använda utrustning hämningslöst. T ex EN tvättmaskin åt gången.
(Finns ju de i forumet som begränsar varmvatten i duschen. Men så långt behöver man kanske inte gå).
Okej, jag trodde att de var så snikna att de snipade högsta effekttoppen, oavsett varaktighet. Är ju en bra nyhet...
Tvättmaskinerna är dock 3st just av den anledningen att man ska kunna göra all tvätt på ett bräde och tvättstugan / garderoben är dimensionerad så att allting sedan ska kunna torkas i ett svep... de har dock inställbart delay kom jag just på... så att de inte ska äta maxström samtidigt även om du "trycker på knappen" samtidigt på alla tre.
Målet är att driftskostnaderna och underhållet av huset ska vara hälften av ett normalstort hus, trots att det är 2-2.5x så stort - får se om det håller...
Har du ingen brödrost?autonic skrev:
Ifall du vill se listan med utrustning som drar el, så har du den här:
2 x Ångugn 3,4kw =6,8kw
2 x Värmeskåp 0,7kw =1,4kw
2 x Kyl/frys 0,2kw =0,4kw
1 x Frys 0,2kw =0,2kw
1 x Induktionshäll 7,3kw =7,3kw
1 x Induktionshäll 3,2kw =3,2kw
1 x Induktionshäll (wok) 3kw =3kw
1 x Induktionshäll (stekbord) 2,8kw =2,8kw
3 x Induktionshäll (fläkt) 0,17kw = 0,51kw
1 x Kaffebryggare 2,3kw =2,3kw
2 x Diskmaskin 2kw =4kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
3 x Tvättmaskin 2,3kw =6,9kw
1 x Avfuktare 1kw
2 x Bosch IVT 7800i 9kw Elpatron = 18kw
Diverse utrustning = 2kw
1 x Tvättmaskin 2,3kw =2,3kw
1 x Diskmaskin 2kw =2kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
1 x Induktionshäll 7,5kw =7,5kw
1 x Kyl/frys 0,2kw =0,2kw
Det är ett ganska stort hus med rätt mycket apparater + en husdel som kommer fungera lite som ett litet dagis / förskola...
Komposittrall och / eller skiffersten på alla altaner / balkonger. Vinylfasad (oncewall.se) och plåttak utan vindbrädor. Planlösning som gör så att robotdammsugare kommer in i alla rum (förutom sovrummen & toaletterna). Centraliserad tvättstuga med tvättnedkast från alla sovrum och en jätte walk-in clost där _allas_ kläder förvaras (inget springande med kläder upp och ner i trappor för att fylla på barngarderober - vill barn ha kläder på rummet får de bära själva). Alla sängar, kuddar och täcken har samma dimensioner så att alla lakan och sängkläder är interchangeable. Avlopp på alla toaletter + duschmunstycke så att alla toaletter kan spolas rena (och allting vägghängt inne på toaletterna). Inga leksaker i sovrum - allt samlat i ett stort lekrum istället.C cpalm skrev:
Ingen massiv gräsmatta - och den gräsmatta som finns är planlagd så att den kan klippas utan problem av robotgräsklippare, utan jobbiga hörn / lutningar och med lagda plattor / grus mot alla huskroppar så att man slipper springa med grästrimmer stup i kvarten längs husfundamentet.
Ja och the list goes on... får se om jag lyckas!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Min granne har så, tvättstuga och klädkammare, stort badrum i suterängplan med groventre/vidbyggt garage. Som en ordentlig hygienstation. Tycker det är nice!autonic skrev:
Komposittrall och / eller skiffersten på alla altaner / balkonger. Vinylfasad (oncewall.se) och plåttak utan vindbrädor. Planlösning som gör så att robotdammsugare kommer in i alla rum (förutom sovrummen & toaletterna). Centraliserad tvättstuga med tvättnedkast från alla sovrum och en jätte walk-in clost där _allas_ kläder förvaras (inget springande med kläder upp och ner i trappor för att fylla på barngarderober - vill barn ha kläder på rummet får de bära själva). Alla sängar, kuddar och täcken har samma dimensioner så att alla lakan och sängkläder är interchangeable. Avlopp på alla toaletter + duschmunstycke så att alla toaletter kan spolas rena (och allting vägghängt inne på toaletterna). Inga leksaker i sovrum - allt samlat i ett stort lekrum istället.
Ingen massiv gräsmatta - och den gräsmatta som finns är planlagd så att den kan klippas utan problem av robotgräsklippare, utan jobbiga hörn / lutningar och med lagda plattor / grus mot alla huskroppar så att man slipper springa med grästrimmer stup i kvarten längs husfundamentet.
Ja och the list goes on... får se om jag lyckas!
Ett batterisystem håller väl knappast i 6 år om man ska att använda det som ni tänkt !?Rabbithole skrev:
Säg att ett 20kWh batteri kan kapa topparna med 10kW?
Effektavgift Ellevio : 84:-/kW
10*84*12=10080:-/år i minskad effektavgift
20kWh batterisystem finns för ca 60' efter grönt avdrag
60'/10 = 6 år payoff
Kan vara rimligt iallafall, men frågan är hur mycket man kan skala av. Jag som har energisnålt hus skulle kanske kunna skala ner från 3,2kW i Januari till 1,2kW MAX. Om man verkligen smetar ut förbrukningen perfekt.
Fast med nattetidsoptimering går det att optimera ännu bättre då det är halva effektavgiften 22-06 hos Ellevio