23 226 läst ·
109 svar
23k läst
109 svar
Strömbehov ~80kw - hur bör jag tänka?
Har du kollat vad anslutningsavgiften är för 25 resp. 63 A? Med mätarskåp och servis för 63 A står det dig sedan fritt att välja mätarsäkring efter behovet. Köper du "bara" 25 A till att börja med kan det bli problem om det inte räcker och en uppgradering kanske är 1 år bort
Under 10 minuter klarar en smältsäkring lätt dubbla märkströmmen.autonic skrev:
Visst förstår jag att apparaterna genererar värme, känns uppenbart att en effektvakt löser eventuell krock med elpatronerna...
Men låt oss säga följande scenario (inget jättevanligt, men heller inget extremt):
Klockan är 16.00 och vi väntar gäster, så att vi blir totalt 16 personer som ska äta middag.
Jag står och lagar mat, sambon gör klart den sista tvätten och städar för fullt, barnen städar sina rum.
Följande utrustning är igång under samma 10 minuters period:
2 x dammsugare (1300w)
1 x häll (4300w av 7300w)
2 x ugn (7200w)
1 x värmeskåp (700w)
2 x tvättmaskin (4000w vid centrifugeringen)
Sen tillkommer ftx-systemet, värmepumparna utan elpatron, all belysning och laddare / datorer säg 1500w totalt?)
Vi skulle då landa på 19kw kontinuerligt under en 10-15 minuters period (d.v.s en utmaxad 25a trefassäkring - för dom kan ge 17,5kw om jag inte räknat helt fel).
Här tänker jag att en batterilösning som absorberade 10kw hade kanske inte varit en sån dum idé... särskilt inte med tanke på effektskatten.
Då hade man även haft lite headroom att hantera ifall t.ex. dottern slänger in en påse blöta kläder som legat i bilen, i tvättskåpen som slukar 3kw tillsammans...
Jag har idag precis börjat med att skriva rapporten över en eleffektsmätning i ett bostadshus.
Det är tre trappuppgångar och 4 våningsplan, så minst 24 lägenheter, jag gissar på att det även finns några små ettor eller tvåor, så kanske 28-48 lägenheter typ.
Sen tvättstugor och allt annat, dock fjärrvärme.
Loggning i 2 veckor, och max ström någon gång var ca 60A (en kort topp då).
Så denna fastighet skulle nog klara sig på 35A faktiskt, på gnällen.
Jag skulle inte rekommendera lägre än 50A dock.
Nu ska de sätta upp elbilsladdare, så de vill inte säkra ner, utan möjligen upp, för att få en del effekt till detta.
Det är tre trappuppgångar och 4 våningsplan, så minst 24 lägenheter, jag gissar på att det även finns några små ettor eller tvåor, så kanske 28-48 lägenheter typ.
Sen tvättstugor och allt annat, dock fjärrvärme.
Loggning i 2 veckor, och max ström någon gång var ca 60A (en kort topp då).
Så denna fastighet skulle nog klara sig på 35A faktiskt, på gnällen.
Jag skulle inte rekommendera lägre än 50A dock.
Nu ska de sätta upp elbilsladdare, så de vill inte säkra ner, utan möjligen upp, för att få en del effekt till detta.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Tvättmaskinen tar inte 2000/4000W vid centrifugeringen, det är uppvärmningen som står för den effekten. Motorn är nog ca 200W på sin höjd.autonic skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 inlägg
Kontentan av den här tråden är väl att det är dyrt att kunna köra varenda elektrisk pryl man äger, samtidigt. Och nu har vi plötsligt fått en dyr och dålig lösning för att kunna göra det - batterier.
"Förr" med direktverkande elvärme överallt och hela tiden så gick det bra med effektvakt - billigt och effektivt (😅).
Som referens: 3 lägenheter, elbil, kylrum, växthus, 900 m2 boyta (bergvärme), varmvatten (direktverkande) har under januari haft tre högsta toppar på 20, 19, 19 kW med 15-min mätning. "Högsta möjliga sammanlagda effekt" är så klart mycket högre, men det händer inte i praktiken.
"Förr" med direktverkande elvärme överallt och hela tiden så gick det bra med effektvakt - billigt och effektivt (😅).
Som referens: 3 lägenheter, elbil, kylrum, växthus, 900 m2 boyta (bergvärme), varmvatten (direktverkande) har under januari haft tre högsta toppar på 20, 19, 19 kW med 15-min mätning. "Högsta möjliga sammanlagda effekt" är så klart mycket högre, men det händer inte i praktiken.
Yes man men detta är ett dagis. Lunch kl 11 för alla småttingar och torkskåpen står på full patte efter a rainy day,S stugan_i_skogen skrev:Kontentan av den här tråden är väl att det är dyrt att kunna köra varenda elektrisk pryl man äger, samtidigt. Och nu har vi plötsligt fått en dyr och dålig lösning för att kunna göra det - batterier.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag kan kasta upp en översiktsgraf av min loggning i det där bostadshuset.
4 våningar, 3 trappuppgångar, jag har inte koll på antalet lägenheter, men alltså minst 24 st då.
Fjärrvärme, så detta visar bara de boendes egna förbrukning, tvättstugor och annan fastighetsel, ev motorvärmare t.ex.
Jag zommade in här, med den högsta toppförbrukningen under dessa två veckor loggning pågick.
Men knappt 3 dygn inzoomade på denna graf
Det går inte att se på denna bilden.
Jag har loggat med 1 minuts journalperiod, och har data för max/min/medel av alla värden i varje journalperiod (även värden på frekvens, distorsion, fasvridning, mellantoner, P(a)/P(q)/P(s), flimmer och hundra till olika elkvalitetsparametrar) men i denna loggning är jag bara intresserad av ström (från skenbar effekt).
Men graferna här visar både min, max och medelström för varje 1-minuts journalperiod.
Det syns inte i denna bild, men här kommer en ännu mer inzoomad del
Den översta linjen i varje kurva är max ström under den minuten, den nedersta min ström, och mittenlinjen är medelströmmen naturligtvis.
Instrumentet samplar med 512s/cycle vilket betyder 25600s/S och betyder att instrumentet inte missar en strömtopp som är bredare 78µS, vilket i praktiken betyder att inget missas.
Så det här visar alltså vad otroligt mycket total effekt man kan ha på alla apparater men i praktiken går det inte alls så mycket ström vid något givet ögonblick.
24 spisar är bara de på ca 264000 W, skulle alltså behövas 380 ampere trefas om alla gick samtidigt.
4 våningar, 3 trappuppgångar, jag har inte koll på antalet lägenheter, men alltså minst 24 st då.
Fjärrvärme, så detta visar bara de boendes egna förbrukning, tvättstugor och annan fastighetsel, ev motorvärmare t.ex.
Jag zommade in här, med den högsta toppförbrukningen under dessa två veckor loggning pågick.
Men knappt 3 dygn inzoomade på denna graf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att se på denna bilden.
Jag har loggat med 1 minuts journalperiod, och har data för max/min/medel av alla värden i varje journalperiod (även värden på frekvens, distorsion, fasvridning, mellantoner, P(a)/P(q)/P(s), flimmer och hundra till olika elkvalitetsparametrar) men i denna loggning är jag bara intresserad av ström (från skenbar effekt).
Men graferna här visar både min, max och medelström för varje 1-minuts journalperiod.
Det syns inte i denna bild, men här kommer en ännu mer inzoomad del
Logga in
Skapa konto
Den översta linjen i varje kurva är max ström under den minuten, den nedersta min ström, och mittenlinjen är medelströmmen naturligtvis.
Instrumentet samplar med 512s/cycle vilket betyder 25600s/S och betyder att instrumentet inte missar en strömtopp som är bredare 78µS, vilket i praktiken betyder att inget missas.
Så det här visar alltså vad otroligt mycket total effekt man kan ha på alla apparater men i praktiken går det inte alls så mycket ström vid något givet ögonblick.
24 spisar är bara de på ca 264000 W, skulle alltså behövas 380 ampere trefas om alla gick samtidigt.
Det finns en gammal formel som elektriker och elkonstruktörer brukar använda
som används för att dimensionera huvudsäkring till flerbostadshus.
Om huset har 30 lägenheter så blir effektbehovet:
12,5 + 1,5*30 = 57,5 kW
Vilket ger att huset bör ha 80A huvudsäkring.
Ja, om jag inte minns fel gällde denna formel för hus utan elektrisk uppvärming, t.ex. fjärrvärme.
Är det elektrisk uppvärmning så får man inte glömma att de 57kW jag nyss räknade fram innebär värme inne huset, och minskar alltså det extra uppvärmningsbehovet.
som används för att dimensionera huvudsäkring till flerbostadshus.
Om huset har 30 lägenheter så blir effektbehovet:
12,5 + 1,5*30 = 57,5 kW
Vilket ger att huset bör ha 80A huvudsäkring.
Ja, om jag inte minns fel gällde denna formel för hus utan elektrisk uppvärming, t.ex. fjärrvärme.
Är det elektrisk uppvärmning så får man inte glömma att de 57kW jag nyss räknade fram innebär värme inne huset, och minskar alltså det extra uppvärmningsbehovet.
Jag har även kört mitt säkringsanalysprogram på dessa data:
Ser ut som att t.o.m en 35A huvudsäkring skulle klara sig rätt hyggligt.
Men jag skulle inte föreslå lägre än 40A.
Man måste även ha lite marginal för att säkringarna kan vara en del varma innan de högsta strömtopparna kommer.
Logga in
Skapa konto
Ser ut som att t.o.m en 35A huvudsäkring skulle klara sig rätt hyggligt.
Men jag skulle inte föreslå lägre än 40A.
Man måste även ha lite marginal för att säkringarna kan vara en del varma innan de högsta strömtopparna kommer.
Med en fasbalansering skulle de klara sig lätt på 35A då L3 verkar vara lite underutnyttjad.
Tänkte just detsamma.. Han lr inte behöva större huvudsäkring än 25ARabbithole skrev:
Då bör du kunna dimensionera det som ett normalt parhus. Det är ju verkligen inte sannolikt att båda bergvärmepumparna är trasiga samtidigt som all utrustning används på max. Det kommer aldrig att hända.
Sticker ut hakan ock påstår att du bör klara dig ned 25A. Speciellt om du har ett batteri som kan ge ytterligare 25kW vid behov
Ibland kör man över 25A men det är så korta stunder så huvudsäkringarna håller för detta.
Se till att faserna är jämt belastade vid normal högdrift.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Ja och med ett enkelt hemmabatteri drar man ner behovet ytterligare. Jag har ett litet 10kWh batteri och det ger 7kW. Så det täcker alla mina extremtoppar. 2500:-/kWh efter grönt avdrag ligger batteripriserna på nuD droopy skrev: