23 225 läst ·
109 svar
23k läst
109 svar
Strömbehov ~80kw - hur bör jag tänka?
De bergvärmepumpar jag lutar åt är 2st Bosch 7800i 16kw. Hade blivit en okej marginal med 16kw + 8kw bergvärmepump, men tänkte förbereda konvertering av två kalla utrymmen till varma, lite längre fram, eventuellt, därav 2 x 16kw pumpar...Bo.Siltberg skrev:
Svensk standard säger dels att man bör räkna med hela uppvärmningseffekten. Om det behöver innefatta alla 18 kW i elpatronerna är något ni själv behöver bestämma. Det kanske går att acceptera en lägre temperatur inne?
Sedan finns en schablon på övrigt som säger 30-50 W per m² boyta. För denna storlek på hus så hamnar vi där på 16-20 kW, troligen i det övre spannet för er del. Här bör man göra en egen bedömning över vad som körs samtidigt.
Vi hamnar scablonmäässigt på runt 30 kW då, vilket innebär 50 A säkring. Kan ni snåla så är det inte så långt till 40 A säkring.
Men jag saknar det som finns utomhus, garage, elbilsladdare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Uh uh uh, jag ser nu att skrev 2x... Betyder det totalt 36 kW tillsats-elpatron?
Vi installerade värmepump i somras.autonic skrev:
Det enda jag grubblar på är hur jag ska tänka runt elpatronerna... de kommer ju bara att gå ifall det är:
1. vansinnigt kallt ute
2. något fel på ett / flera borrhål
3. ifall vi lyckas tömma de 1100 liter varmvattentank som finns totalt... (eller går det att inaktivera i bergvärmepumpen måntro? att den bara kör elpatron ifall köldmediumet är för kallt...)
Valde till en effektvakt, en maskin som stoppar uppvärmningen om huset totalt drar för mycket el vid en viss given tidpunkt. Tror den kostade 2-5kkr inklusive installation.
Kombinera det med 25A säkring. Om den går pga överbelastning, uppgradera till 32. Repetera tills det funkar.
Se bara till att ha en servis som klarar åtminstone 64A.
/ Hälsningar Fredrik
Ah, smart... det blir nog vägen framåt.T Tornhill 2 skrev:Vi installerade värmepump i somras.
Valde till en effektvakt, en maskin som stoppar uppvärmningen om huset totalt drar för mycket el vid en viss given tidpunkt. Tror den kostade 2-5kkr inklusive installation.
Kombinera det med 25A säkring. Om den går pga överbelastning, uppgradera till 32. Repetera tills det funkar.
/ Hälsningar Fredrik
Ni som har erfarenhet av batterilösningar:
Om jag skulle sätta in ett lite större batteri, typ 30-50kwh, går det då att ställa in så att huset enbart förbrukar ström från batteriet under de dyra timmarna (17-20?), och sedan säga åt batteriet att ladda sig självt från elnätet under de billiga timmarna (02-05?), eller hur fungerar sånt?
Om jag skulle sätta in ett lite större batteri, typ 30-50kwh, går det då att ställa in så att huset enbart förbrukar ström från batteriet under de dyra timmarna (17-20?), och sedan säga åt batteriet att ladda sig självt från elnätet under de billiga timmarna (02-05?), eller hur fungerar sånt?
Sen tänkte jag också att jag skulle gruppera de olika strömförbrukarna med egna jordfelsbrytare typ såhär:
HUVUDSÄKRING -> JFB -> Apparater / Vitvaror
HUVUDSÄKRING-> JFB -> Belysning
HUVUDSÄKRING -> JFB -> Vägguttag
D.v.s så att ifall jag får kortslutning i ett vägguttag någonstans, så händer inget annat än att vägguttagen slutar fungera. Detta för att undvika scenarion där man överbelastar ett vägguttag någonstans och så slutar toalettbelysningen, mikrovågsugnen och köksfläkten fungera samtidigt.
Eller att när ugnen går sönder så blir det kolsvart i på hela nedervåningen också.
Dum idé eller smart?
HUVUDSÄKRING -> JFB -> Apparater / Vitvaror
HUVUDSÄKRING-> JFB -> Belysning
HUVUDSÄKRING -> JFB -> Vägguttag
D.v.s så att ifall jag får kortslutning i ett vägguttag någonstans, så händer inget annat än att vägguttagen slutar fungera. Detta för att undvika scenarion där man överbelastar ett vägguttag någonstans och så slutar toalettbelysningen, mikrovågsugnen och köksfläkten fungera samtidigt.
Eller att när ugnen går sönder så blir det kolsvart i på hela nedervåningen också.
Dum idé eller smart?
I alla värmepumpar jag har det varit inbyggd effektvakt, där man kunnat ställa in vilka huvudsäkringar man har. Då kopplas elpatronerna bort de korta stunder man bränner på med spis och annat.autonic skrev:
Det enda jag grubblar på är hur jag ska tänka runt elpatronerna... de kommer ju bara att gå ifall det är:
1. vansinnigt kallt ute
2. något fel på ett / flera borrhål
3. ifall vi lyckas tömma de 1100 liter varmvattentank som finns totalt... (eller går det att inaktivera i bergvärmepumpen måntro? att den bara kör elpatron ifall köldmediumet är för kallt...)
Är inte inbyggd effektvakt standard, som kopplar bort elpatronerna? (Kompressorn går ändå)T Tornhill 2 skrev:Vi installerade värmepump i somras.
/ Hälsningar Fredrik
25A ska räcka om du har effektvakt på värmepumparna och något batteri kommer du inte behöva. Alla förbrukare kommer inte gå samtidigt. Har varit med om några projekt där bostadsrättsföreningar tagit bort lägenhetsabonnemang så att varje byggnad har endast ett abonnemang. Några dimensioneringar av huvudsäkring som jag har i huvudet och som fungerar är 3x25A byggnad med 8 lägenheter, 3x35A byggnad med 10 lägenheter + tvättstuga, 3x50A byggnad med 20 lägenheter + tvättstuga.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Ja, det är en ganska basic inställning som de flesta har. Det finns batterier med ganska olika styrning och det är snabb utveckling. Så avvakta med batterier ett tag men förbered yta. 40kWh tar plats som en dubbelgarderob ungefärautonic skrev:
Ni som har erfarenhet av batterilösningar:
Hur ser bygget ut? Behöver du verkligen 16+16kW värmebehov vid DVUT? Det är typ jättemycket. Är huset dåligt isolerat behöver du typ 10kW på 400m2
Redigerat:
Med det teoretiska effektbehovet är alla lösningar mycket dyra. Och normalt är allt över 63A abonnemang problematiskt att få nätägaren att leverera.
Kanske en (del)lösning är att helt enkelt stänga av/inte använda utvalda storförbrukare när det krävs. Och ha en genomtänkt dokumenterad plan i förväg för det.
Kanske en (del)lösning är att helt enkelt stänga av/inte använda utvalda storförbrukare när det krävs. Och ha en genomtänkt dokumenterad plan i förväg för det.
Följer jag standard rekommendationer så landar jag på ett uppvärmingsbehov om ca 22kw/h, generöst räknat. Vart får du 10kw till 400m2 från?Rabbithole skrev:
Ja, det är en ganska basic inställning som de flesta har. Det finns batterier med ganska olika styrning och det är snabb utveckling. Så avvakta med batterier ett tag men förbered yta. 40kWh tar plats som en dubbelgarderob ungefär
Hur ser bygget ut? Behöver du verkligen 16+16kW värmebehov vid DVUT? Det är typ jättemycket. Är huset dåligt isolerat behöver du typ 10kW på 400m2
Dock så har jag mindre fönster än ett vanligt hus + 600-700mm isolering i ca 80% av taket (400-500mm i resten av taket) och minimum 300mm isolering i väggarna (ca 50% av huset har 345mm väggisolering).
Jag har nästan dessutom inga fönster som vätter åt norr och kommer sätta in både värmeisolerande rullgardiner + värmeisolerande vanliga gardiner i alla stora fönsterpartier. Men att tro att jag ska kunna klara mig på enbart 10kw känns för optimistiskt (baserat på vad jag läst hittills ivf)...
Finns det någon kalkylator där man kan föra in fönsterdimensioner + vädersträck för fönster för att få en ännu mer exakt bedömning av ens värmebehov?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Jag håller på och bygger ett inte alltför olikt projekt med batterilager som stöd.
Restaurang med 100A in. De ska byta ut wok mm från gas till el och behöver 150A i peak några timmar per dag.
Blir 3x20kW växelriktare och 3x40kWh batteri för att kapa topparna.
De flesta batterier gillar inte att gå på 100% uteffekt mot kapacitet. Då brukar de ha begränsad garanti och livslängd. Därför dubbla antalet kWh per kW.
Samlagring i detta fall blir knepigt att räkna på. Troligen kommer köket att dra fullt när det startas upp och det plus typ 40% av övrig effekt skulle jag tänka mig blir vad det behöver dimensioneras för.
Restaurang med 100A in. De ska byta ut wok mm från gas till el och behöver 150A i peak några timmar per dag.
Blir 3x20kW växelriktare och 3x40kWh batteri för att kapa topparna.
De flesta batterier gillar inte att gå på 100% uteffekt mot kapacitet. Då brukar de ha begränsad garanti och livslängd. Därför dubbla antalet kWh per kW.
Samlagring i detta fall blir knepigt att räkna på. Troligen kommer köket att dra fullt när det startas upp och det plus typ 40% av övrig effekt skulle jag tänka mig blir vad det behöver dimensioneras för.