Nu kanske jag blottar min okunnighet här, men för ett 25A-abonnemang har man väl tillgång till tre faser? 3x25 = 75 A och så får man förstås sprida ut lasterna lite smart.
 
25 A 3-fas är alldeles för lite för ett hushåll plus ett dagis.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Nu kanske jag blottar min okunnighet här, men för ett 25A-abonnemang har man väl tillgång till tre faser? 3x25 = 75 A och så får man förstås sprida ut lasterna lite smart.
3*25*230=~17kW
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
3*25*230=~17kW
Tack, jag räknade precis också ut att 80kW är 350A. Over and out...
 
  • Haha
Finnpucko
  • Laddar…
J Josth skrev:
25 A 3-fas är alldeles för lite för ett hushåll plus ett dagis.
Njae jag tror det är på gränsen eftersom lasterna är så tydligt förskjutna över dygnet. Bostaden har ju normalt sina laster utanför förskolans öppettider.

Ska man göra det bra är det bara att lägga ut enheternas laster på en tidslinje så ser man att väldigt mycket är förskjutet. Det är väl mest förmiddagens matlagning som skulle kunna överlappa med torkskåp som skapar en stor last. Sen får man ställa värmepumparna på huvudsakligen nattdrift och blockera elpatronen.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Tack, jag räknade precis också ut att 80kW är 350A. Over and out...
3*230*116=80kW
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
autonic autonic skrev:
Ifall du vill se listan med utrustning som drar el, så har du den här:

2 x Ångugn 3,4kw =6,8kw
2 x Värmeskåp 0,7kw =1,4kw
2 x Kyl/frys 0,2kw =0,4kw
1 x Frys 0,2kw =0,2kw
1 x Induktionshäll 7,3kw =7,3kw
1 x Induktionshäll 3,2kw =3,2kw
1 x Induktionshäll (wok) 3kw =3kw
1 x Induktionshäll (stekbord) 2,8kw =2,8kw
3 x Induktionshäll (fläkt) 0,17kw = 0,51kw
1 x Kaffebryggare 2,3kw =2,3kw
2 x Diskmaskin 2kw =4kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
3 x Tvättmaskin 2,3kw =6,9kw
1 x Avfuktare 1kw
2 x Bosch IVT 7800i 9kw Elpatron  = 18kw
Diverse utrustning = 2kw
1 x Tvättmaskin 2,3kw =2,3kw
1 x Diskmaskin 2kw =2kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
1 x Induktionshäll 7,5kw =7,5kw
1 x Kyl/frys 0,2kw =0,2kw

Det är ett ganska stort hus med rätt mycket apparater + en husdel som kommer fungera lite som ett litet dagis / förskola...
Du har alltså 4 spishällar, en stor och tre mindre?
Ok, du ska tänka som så vilka förbrukare som ni vill kunna köra samtidigt.
Fundera på vad ni gör morgon, middag och kväll, varje dag i veckan, vilka förbrukare som går då.
Det är bara du som kan göra det, vi kan inte gissa även om vi gissar bra.
Då får du en toppeffekt för normal användning som du kan dimensionera mätarsäkringen efter.
Se bara till att fördela alla förbrukare jämnt mellan faserna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Tack, jag räknade precis också ut att 80kW är 350A. Over and out...
Då får du nog räkna om !!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså 4 spishällar, en stor och tre mindre?
Ok, du ska tänka som så vilka förbrukare som ni vill kunna köra samtidigt.
Fundera på vad ni gör morgon, middag och kväll, varje dag i veckan, vilka förbrukare som går då.
Det är bara du som kan göra det, vi kan inte gissa även om vi gissar bra.
Då får du en toppeffekt för normal användning som du kan dimensionera mätarsäkringen efter.
Se bara till att fördela alla förbrukare jämnt mellan faserna.
I köket i huset blir det en fullstor häll, en halv, en wokhäll och en stekplatta (ganska stort kök).

I "dagiset" blir en en vanlig fullstor häll.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså 4 spishällar, en stor och tre mindre?
Ok, du ska tänka som så vilka förbrukare som ni vill kunna köra samtidigt.
Fundera på vad ni gör morgon, middag och kväll, varje dag i veckan, vilka förbrukare som går då.
Det är bara du som kan göra det, vi kan inte gissa även om vi gissar bra.
Då får du en toppeffekt för normal användning som du kan dimensionera mätarsäkringen efter.
Se bara till att fördela alla förbrukare jämnt mellan faserna.
Det enda jag grubblar på är hur jag ska tänka runt elpatronerna... de kommer ju bara att gå ifall det är:

1. vansinnigt kallt ute
2. något fel på ett / flera borrhål
3. ifall vi lyckas tömma de 1100 liter varmvattentank som finns totalt... (eller går det att inaktivera i bergvärmepumpen måntro? att den bara kör elpatron ifall köldmediumet är för kallt...)
 
  • Gilla
HasseGy
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Då får du nog räkna om !!
Utveckla, tack...
 
nisse123 nisse123 skrev:
Då får du nog räkna om !!
Det stämmer om man räknar på en fas.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
3-fas har har 120 grader mellan varandra i fasvinkelskillnad, det ger konsekvenser i effekträknandet.

Av det får man konstanten "roten ur 3" i sina beräkningar istället för 3 gånger ström och spänning räknat på 3-fas-system i effektberäkningar.

400V * 16 Amp * sqrt(3) = 11.085 kW i maximal effektuttag på 3 fas 16 Ampere.

för 80 kW får man spela det baklänges och då ger som ström:

I = ström

I = 80 kW / (400V * sqrt(3) ) = 115,47 A i fas-säkring.


Förmodligen är du begränsad till max 63 Ampere som största säkringsstorlek i elleveransen om kablarna till fastigheten är dimensionerade för att klara detta, vilket bruka räcka även för en ganska stor lantbruksverksamhet.

skall du ha större säkringar så blir det förmodligen helt annan abonnemangsform och förmodligen kräver registrerad firma/näringsverksamhet.

En sak att inte glömma - du har nu eller snart får effektavgifter - dvs. man tar en extra avgift för det högsta förbrukningen under 1 timme som sker under månaden som hos mig - somliga tar genomsnitt av de 3 högsta effekttopparna under månaden. 80 kW gånger ca 80:-/kW ger en extra avgift på 6400:- om du maxar ut säkringarna under en timme även om det är bara en enda gång under hela månaden...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
autonic autonic skrev:
I köket i huset blir det en fullstor häll, en halv, en wokhäll och en stekplatta (ganska stort kök).

I "dagiset" blir en en vanlig fullstor häll.
Då kommer du nog inte ha problem med att allt körs samtidigt.
 
autonic autonic skrev:
Det enda jag grubblar på är hur jag ska tänka runt elpatronerna... de kommer ju bara att gå ifall det är:

1. vansinnigt kallt ute
2. något fel på ett / flera borrhål
3. ifall vi lyckas tömma de 1100 liter varmvattentank som finns totalt... (eller går det att inaktivera i bergvärmepumpen måntro? att den bara kör elpatron ifall köldmediumet är för kallt...)
Svensk standard säger dels att man bör räkna med hela uppvärmningseffekten. Om det behöver innefatta alla 18 kW i elpatronerna är något ni själv behöver bestämma. Det kanske går att acceptera en lägre temperatur inne?

Sedan finns en schablon på övrigt som säger 30-50 W per m² boyta. För denna storlek på hus så hamnar vi där på 16-20 kW, troligen i det övre spannet för er del. Här bör man göra en egen bedömning över vad som körs samtidigt.

Vi hamnar scablonmäässigt på runt 30 kW då, vilket innebär 50 A säkring. Kan ni snåla så är det inte så långt till 40 A säkring.

Men jag saknar det som finns utomhus, garage, elbilsladdare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.