23 215 läst ·
109 svar
23k läst
109 svar
Strömbehov ~80kw - hur bör jag tänka?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Njae jag tror det är på gränsen eftersom lasterna är så tydligt förskjutna över dygnet. Bostaden har ju normalt sina laster utanför förskolans öppettider.J Josth skrev:
Ska man göra det bra är det bara att lägga ut enheternas laster på en tidslinje så ser man att väldigt mycket är förskjutet. Det är väl mest förmiddagens matlagning som skulle kunna överlappa med torkskåp som skapar en stor last. Sen får man ställa värmepumparna på huvudsakligen nattdrift och blockera elpatronen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du har alltså 4 spishällar, en stor och tre mindre?autonic skrev:
Ifall du vill se listan med utrustning som drar el, så har du den här:
2 x Ångugn 3,4kw =6,8kw
2 x Värmeskåp 0,7kw =1,4kw
2 x Kyl/frys 0,2kw =0,4kw
1 x Frys 0,2kw =0,2kw
1 x Induktionshäll 7,3kw =7,3kw
1 x Induktionshäll 3,2kw =3,2kw
1 x Induktionshäll (wok) 3kw =3kw
1 x Induktionshäll (stekbord) 2,8kw =2,8kw
3 x Induktionshäll (fläkt) 0,17kw = 0,51kw
1 x Kaffebryggare 2,3kw =2,3kw
2 x Diskmaskin 2kw =4kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
3 x Tvättmaskin 2,3kw =6,9kw
1 x Avfuktare 1kw
2 x Bosch IVT 7800i 9kw Elpatron = 18kw
Diverse utrustning = 2kw
1 x Tvättmaskin 2,3kw =2,3kw
1 x Diskmaskin 2kw =2kw
2 x Torkskåp 1,5kw =3kw
1 x Induktionshäll 7,5kw =7,5kw
1 x Kyl/frys 0,2kw =0,2kw
Det är ett ganska stort hus med rätt mycket apparater + en husdel som kommer fungera lite som ett litet dagis / förskola...
Ok, du ska tänka som så vilka förbrukare som ni vill kunna köra samtidigt.
Fundera på vad ni gör morgon, middag och kväll, varje dag i veckan, vilka förbrukare som går då.
Det är bara du som kan göra det, vi kan inte gissa även om vi gissar bra.
Då får du en toppeffekt för normal användning som du kan dimensionera mätarsäkringen efter.
Se bara till att fördela alla förbrukare jämnt mellan faserna.
I köket i huset blir det en fullstor häll, en halv, en wokhäll och en stekplatta (ganska stort kök).Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså 4 spishällar, en stor och tre mindre?
Ok, du ska tänka som så vilka förbrukare som ni vill kunna köra samtidigt.
Fundera på vad ni gör morgon, middag och kväll, varje dag i veckan, vilka förbrukare som går då.
Det är bara du som kan göra det, vi kan inte gissa även om vi gissar bra.
Då får du en toppeffekt för normal användning som du kan dimensionera mätarsäkringen efter.
Se bara till att fördela alla förbrukare jämnt mellan faserna.
I "dagiset" blir en en vanlig fullstor häll.
Det enda jag grubblar på är hur jag ska tänka runt elpatronerna... de kommer ju bara att gå ifall det är:Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså 4 spishällar, en stor och tre mindre?
Ok, du ska tänka som så vilka förbrukare som ni vill kunna köra samtidigt.
Fundera på vad ni gör morgon, middag och kväll, varje dag i veckan, vilka förbrukare som går då.
Det är bara du som kan göra det, vi kan inte gissa även om vi gissar bra.
Då får du en toppeffekt för normal användning som du kan dimensionera mätarsäkringen efter.
Se bara till att fördela alla förbrukare jämnt mellan faserna.
1. vansinnigt kallt ute
2. något fel på ett / flera borrhål
3. ifall vi lyckas tömma de 1100 liter varmvattentank som finns totalt... (eller går det att inaktivera i bergvärmepumpen måntro? att den bara kör elpatron ifall köldmediumet är för kallt...)
3-fas har har 120 grader mellan varandra i fasvinkelskillnad, det ger konsekvenser i effekträknandet.
Av det får man konstanten "roten ur 3" i sina beräkningar istället för 3 gånger ström och spänning räknat på 3-fas-system i effektberäkningar.
400V * 16 Amp * sqrt(3) = 11.085 kW i maximal effektuttag på 3 fas 16 Ampere.
för 80 kW får man spela det baklänges och då ger som ström:
I = ström
I = 80 kW / (400V * sqrt(3) ) = 115,47 A i fas-säkring.
Förmodligen är du begränsad till max 63 Ampere som största säkringsstorlek i elleveransen om kablarna till fastigheten är dimensionerade för att klara detta, vilket bruka räcka även för en ganska stor lantbruksverksamhet.
skall du ha större säkringar så blir det förmodligen helt annan abonnemangsform och förmodligen kräver registrerad firma/näringsverksamhet.
En sak att inte glömma - du har nu eller snart får effektavgifter - dvs. man tar en extra avgift för det högsta förbrukningen under 1 timme som sker under månaden som hos mig - somliga tar genomsnitt av de 3 högsta effekttopparna under månaden. 80 kW gånger ca 80:-/kW ger en extra avgift på 6400:- om du maxar ut säkringarna under en timme även om det är bara en enda gång under hela månaden...
Av det får man konstanten "roten ur 3" i sina beräkningar istället för 3 gånger ström och spänning räknat på 3-fas-system i effektberäkningar.
400V * 16 Amp * sqrt(3) = 11.085 kW i maximal effektuttag på 3 fas 16 Ampere.
för 80 kW får man spela det baklänges och då ger som ström:
I = ström
I = 80 kW / (400V * sqrt(3) ) = 115,47 A i fas-säkring.
Förmodligen är du begränsad till max 63 Ampere som största säkringsstorlek i elleveransen om kablarna till fastigheten är dimensionerade för att klara detta, vilket bruka räcka även för en ganska stor lantbruksverksamhet.
skall du ha större säkringar så blir det förmodligen helt annan abonnemangsform och förmodligen kräver registrerad firma/näringsverksamhet.
En sak att inte glömma - du har nu eller snart får effektavgifter - dvs. man tar en extra avgift för det högsta förbrukningen under 1 timme som sker under månaden som hos mig - somliga tar genomsnitt av de 3 högsta effekttopparna under månaden. 80 kW gånger ca 80:-/kW ger en extra avgift på 6400:- om du maxar ut säkringarna under en timme även om det är bara en enda gång under hela månaden...
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Svensk standard säger dels att man bör räkna med hela uppvärmningseffekten. Om det behöver innefatta alla 18 kW i elpatronerna är något ni själv behöver bestämma. Det kanske går att acceptera en lägre temperatur inne?autonic skrev:
Det enda jag grubblar på är hur jag ska tänka runt elpatronerna... de kommer ju bara att gå ifall det är:
1. vansinnigt kallt ute
2. något fel på ett / flera borrhål
3. ifall vi lyckas tömma de 1100 liter varmvattentank som finns totalt... (eller går det att inaktivera i bergvärmepumpen måntro? att den bara kör elpatron ifall köldmediumet är för kallt...)
Sedan finns en schablon på övrigt som säger 30-50 W per m² boyta. För denna storlek på hus så hamnar vi där på 16-20 kW, troligen i det övre spannet för er del. Här bör man göra en egen bedömning över vad som körs samtidigt.
Vi hamnar scablonmäässigt på runt 30 kW då, vilket innebär 50 A säkring. Kan ni snåla så är det inte så långt till 40 A säkring.
Men jag saknar det som finns utomhus, garage, elbilsladdare.
