Byggahus.se

Står ensam mot en hel bransch

1. M
    Medlem Nivå 2
    är inte plus nerlagt? dom sista åren av programmet har vart mesig tycker jag själv nästan som dom har vart lite rädda att jaga folk o företag som har gjort fel

2. Z
    Husspekulant Nivå 2
    Har haft vår Norpeis Monaco i 2.5år och är supernöjda.
    När de installerade (folk från butiken som sålde) betonade de KRAFTIGT vikten av tilluft direkt utifrån, särskilt då jag har mekanisk ventilation (Villavent). Då vi samtidigt la om golvet i stuen drog vi ett 12cm rör under golvet och ut direkt genom ytterväggen,
    Draget i peisen har alltid varit kanon och inte en enda gång har jag haft den rökutveckling som syns på din bild.
    (Har tyvärr inget intresse av at göra en "röktest" heller, sorry).
    Ser för övrigt att vi också har en glipa på ovansidan, dock inte alls lika stor som din.
    Har aldrig ens reflekterat över den... :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    89967135_749541489105053_8261594199170744320_n.jpg

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Eller varför inte bara fylla igen springan med lite fogmassa?
    Case closed :)

Som Zodde skriver, det kan ju inte vara hela världen:

4. markanläggaren
    Medlem Nivå 1

Det är inte längre problemet. Problemet nu är att försöka minimera kostnaden i rätten.

5. Magnus1968
    Medlem Nivå 1
    Har du inte rättsskydd i din hemförsäkring ?

6. K
    Medlem · Nivå 9
    Om du läser första inlägget ser du att han har rättsskydd, men de förväntade kostnaderna spränger vad försäkringen täcker.

7. Magnus1968
    Medlem Nivå 1
    Jag skummade som hastigast.

Men, jag har svårt att förstå hur en installation av en kamin, som brukar hamna runt 50-80k beroende på modell, helt plötsligt kan skena så oerhört i kostnad.

Det borde ju finnas ett prejudikat på detta. Det kan knappast vara den första installationen av en kamin som 'skitit sig'.

ARN borde kunna hjälpa till att kolla upp detta, alternativt kommunens konsumentvägledare - om sådan finnes. Eller advokaten i ett inledningsskede.

Ponera att en advokat tar runt 2000:- / timme. En halv miljon är ju i så fall 250 timmars arbete. Låter inte rimligt i mina öron.

Redigerat 20 mar 10:47
  8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Så är det. Och det är – tro det eller ej – diskuterat i de 125 inlägg du skummat.

9. B
    Allvetare · Nivå 8
    Jag förstår resonemanget. Men det brister på en viktig punkt. Du vinner inte ett mål automatiskt bara för att du har massa dyra jurister. Sen är det klart att oddsen blir bättre. Eftersom de förhoppningsvis vet var de ska leta.
    Du kan försvara dig själv helt utan inblandning av dyra jurister och vinna ett mål. Hade det varit som du skriver så hade den ensamma kunnat vinna

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Absolut finns det problem med min idé, men jag vet inte om det du beskriver är det största. Att man kan vinna utan dyra advokater håller jag med om, men säg att man bedömer risken att förlora till 20 %. Då är risken väldigt olika om det är 20 % risk att förlora 25.000 kr eller en kvarts miljon. Det ena kan många av oss tugga i oss, det andra kan även för någon relativt välbeställd påverka ekonomin i många år.

11. B
    Allvetare · Nivå 8
    Är det så att man ska bära sina egna kostnader? Det skulle vara mest rättvist. Då sätter man själv gränsen till hur mycket det kostar?

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Ja, fast då kan ju en starkare part okynnestämma någon och dränka denne i rättegångskostnader. Eller någon kan sky att processa för att det blir för dyrt ens om man vinner.

Det här är nog en fråga där det inte finns ett bra, rätt svar, utan man måste kompromissa mellan olika intressen.

13. B
    Allvetare · Nivå 8
    Men okynnesstämningar kommer du nog undan... För varför stämma någon bara för att få människan behöva betala rättegångskostnaderna? Jobbigt då om stackaren väljer att försvara sig själv. Då har man lagt ut massa pengar på advokater helt i onödan. Visst det finns idioter till allt. Om man hade haft ett system där staten tog kostnaden, då hade du garanterat haft massa stämningar till höger och och vänster.
    Om man bär sina egna kostnader så skulle nog fler våga använda rätten. Utan att riskera att betala mer än sina egna kostnader. Dessa har man dessutom koll på. Idioter kommer du aldrig undan. Men jag tror inte att okynnesstämningar skulle
    bli något större problem. Om man bär sina egna kostnader då slipper du till viss del av problemet med penningstarka jurister.

14. D
    Medlem · Nivå 12
    Så om någon stämmer mig och jag vinner så ska jag betala för mina jurister?

15. B
    Allvetare · Nivå 8
    Ungefär så. Men om du förlorar betalar du bara dina egna
    Alltså vi fortsätter med det system vi har. Om du vinner så får förloraren hela.
    Jag har aldrig reflekterat över att det system kunde vara så orättvist