77 229 läst · 177 svar
77k läst
177 svar
Står ensam mot en hel bransch
Visst får man spendera hur mycket man vill. Men det är inte säkert att man får tillbaka de pengarna även om man vinner. Se exempelvis denna länk. Rätten vill helst att parterna gör upp i godo.Costa blanca skrev:
https://fondia.com/sv/whatwedo/services/rattegangskostnader-i-tvistemal
Det var inte alls det TS föreslog! Vad jag säger är att hon skall betala in summan utan att ta kontakt med med leverantören.K Kickan123 skrev:
Till vilken nytta?Hansuno skrev:
M MrXman skrev:Klassisk poker där degått "all in" trots att du har de bättre korten.
Har du skriftligen erbjudit dig att betala återstoden är det egentligen deras omkostnader de processar vidare om. Trots att du fick rätt i ARN. De mobbar dig.
Har extremt svårt se att en domstol i så fall skulle se deras beteende som skäligt. En domstol kan absolut anse att de själva dragit på sig onödiga kostnader eftersom de inte accepterade ett skäligt erbjudande om tvistlösning. Och då blir de tappande part och får betala även dina kostnader.
Vad menar du - att vi bara ska vara naiva och betala o hoppas att företagarna gör rätt för sig?? Nädu, hade jag valt den vägen hade min ekonomiska sits varit än sämre idag. Det enda man kan göra är att hålla inne betalning!E e-hufs skrev:
Verkligen enig i att konsumentskyddet är undermåligt så fort summorna man är oenig kring överstiger gränsen för förenklat tvistemål. Det bör verkligen finnas ett tydligt tak för ersättning av kostnader för tvister upp till ett par hundra tusen då juristkostnaderna kan bli så urbota höga. Dessutom borde man på Hallå Konsument & ARN informera väldigt tydligt alt. varna konsumenter för vad som komma skall i ordinära tvister om man nu är utsatt för en kapitalstark och oseriös handlare som gillar att tvista sig blodig. I mina kontakter med konsumentvägledningen har det inte funnits någon som tagit upp frågan utan det är en lärdom inhämtad först senare när processen är igång och jag skaffat ombud.S Sunken#14 skrev:Detta är ett grymt bra exempel på hur luten man som konsument faktiskt är. Det pratas så ofta om "konsumenträtt" och hur starkt skydd vi har i sverige MEN min erfarenhet är den samma. Det är kapitalet som styr och som privatperson riskerar man sin privata ekonomi och personlig konkurs mm. Vad hjälper då att man faktiskt har RÄTT när stora aktörer har en helt annan plånbok och kan förhala saken och göra det hela fullt oproportionerligt kostsamt? Även om ma vinner är man förkorare. I mitt fall har jag försökt driva prosess mot en större husfirma i sverige då vårt nyckelfärdiga hus blev över 1.5 år försenat och vi fick själva riva grunder etc. Man tar inte ens moraliskt ansvar. Samma med en besiktningsman som skrivit skriftligt utlåtande om vår garageplatta och sagt den var ok men vi har betalat den och sen grävt bort den. Besiktningsmannen löste ut sin försäkring och sen stod vi och stångades mot Gjensidiges jurister...lilla jag mot en miljardplånbok...
Vi fick i alla fall råd av vår advokat att lägga ner då vi bråkade med besiktningsmannen om i storleken 150 tusen och riskerade förlora mer. Hade vi haft mer på bordet hade kanske analysen varit annan. Men låter ju helt absurt de pengar du skriver om med tanke på ingångsvärdet/tvistvärdet. Borde finnas etik och moral hos jurist också...hur man kan plöja ner timmar och inte komma någonstans? Min erfarenhet är att de bara skriver mail fram och tillbaka i stil "vi anser det här och vill ha det här" och sen svarar den andra "vi anser att ni har fel, så det så" så går det fram o tillbaka...
Har inga andra råd att ge tyvärr. Men är det sådana problem med monacon så kommer jag inte köpa någon. Thats for sure! Media är väl vår bästa vän möjligen? Jag har en del dialog och kommer att gå ut med vår fulla historia så folk får veta hur illa den kan gå. För det är rent jävligt. Lycka till // martin i luleå
Skumpe skrev:
Jag har inte haft någon installatör som velat komma ut och titta på problemet men är det så att insatsen behöver bytas, som Nordpeis sverigerepresentant har sagt, så är det en ny insats som krävas och det kostar 80 tkr (inkl. arbete). Trist nog har ingen annan braskamininstallatör (och jag har ringt ett tjugotal) vågat komma och göra ett åtgärdsförsök för att bekräfta eller dementera om det behövs en ny insats eller ej. Cementblocket borde rimligen inte kosta många kronor att rikta men återigen, måste få tag på någon som vill göra arbetet. Det felet hade man dessutom kanske vågat låta en vanlig byggfirma fixa men dessa block säljs inte separat så skulle det gå sönder är det återigen en ny kamin som behövs.Costa blanca skrev:
Tråkig tråkig situation för alla inblandade men, rent objektivt kan jag tycka som flera har nämnt att 60’ vilket torde motsvara en relativt stor % av tot offert belopp är orimligt stor del att hålla inne för en glappande lucka och något sne skarv i byggsatsen. Med det sagt borde det också ha varit relativt enkelt att åtgärda men företaget har förmodligen blivit förbannad på dig vilket du också får ta till dig, kanske lite mindre stelbenthet tidigare i processen även från din sida hade möjliggjort en lösning tidigare. Men tråkigt tråkigt för alla inblandade
Redigerat:
Motpartens jurist försöker skrämmas med höga kostnader, det är taktik 1A i deras bok.
Samla bevis och ta upp dem lugnt och sakligt i rätten, har du en sotare som säger att det är felaktigt utfört så väger det tyngre än allt annat, helst sotaren som är ansvarig i just ditt område. ARNs utlåtande är också en väldigt stor fördel.
Samla bevis och ta upp dem lugnt och sakligt i rätten, har du en sotare som säger att det är felaktigt utfört så väger det tyngre än allt annat, helst sotaren som är ansvarig i just ditt område. ARNs utlåtande är också en väldigt stor fördel.
Förhoppningsvis finns det bara en Eldabutik som agerar såhär. Ska du köpa kamin i Stockholmsområdet så skicka gärna PM så informerar jag dig vilken handlare du bör undvika.John Smith skrev:

Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 492 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 492 inlägg
Det som gäller om man vill driva ett framgångsrikt företag är att stå på kundens sida vid dom rätta tillfällena. Den här skitfirman har inte koll på den biten ...M maria01 skrev:
Går vi igenom de föreslagna 3 dagarna huvudförhandling kommer totalsumman för juristerna på bägge sida ligga 500'+ Kan vara så att vi inte är där riktigt än.markanläggaren skrev:
De vill ha 60 000 jämte ränta?
Du vill betala 0 till de åtgärdat bristerna?
Är bristerna dokumenterade av en sakkunnig?
Ni verkar ha haft en enorm otur i allt det här. Normalt skulle till och med kamininstallatörens advokat tagit en förlikning.
Säg att beloppet är uppe i 500 000 kr (vilket låter fantastiskt oskäligt mycket men har man otur så har man)
Tingsrätten dömer att ni ska betala lika mycket var då bär ni 50/50 juridiska kostnader (om jag förstått saken rätt)
Säg att tingsrätten bedömer att ni ska betala 50 000 av de 60 000 då innebär det ändå en juridisk kostnad på ca 85 000 för företaget.
Jag känner mig trygg i min ståndpunkt kring felen, och har alltid känt den tryggheten, så min förhoppning och tro är att tingsrätten kommer gå på den linjen då förlikning fortsatt inte verkar vara ett alternativ. Men det finns ju alltid en risk att det inte blir så samt ibland någon form av delning på juridiska kostnader och det är därför jag flertalet gånger kommer med förslag till lösning. Det finns mer till livet än att spendera tid & pengar på tvister där alla är förlorade utom juristerna själva. Tyvärr har det inte funnits någon förlikningsvilja över huvud taget på andra sidan så sannolikt behöver vi nu löpa linan ut.
Uppskattar stödet & intressant förslag till argumentationM MrXman skrev:Klassisk poker där degått "all in" trots att du har de bättre korten.
Har du skriftligen erbjudit dig att betala återstoden är det egentligen deras omkostnader de processar vidare om. Trots att du fick rätt i ARN. De mobbar dig.
Har extremt svårt se att en domstol i så fall skulle se deras beteende som skäligt. En domstol kan absolut anse att de själva dragit på sig onödiga kostnader eftersom de inte accepterade ett skäligt erbjudande om tvistlösning. Och då blir de tappande part och får betala även dina kostnader.