45 867 läst ·
222 svar
46k läst
222 svar
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Jag satte en elmätare på min frysbox för något år sedan, då jag ville veta vad den drog.
I snitt 800-850 Wh per dag.
Om vi säger att skillnaden i elpris mellan lägstapris och högstapris är 5 svenska nödmynt så sparar du i bästa fall 4 kr om dagen. På att springa runt och dra ur och sätta i kontakter hela tiden, samt sitta och kolla elpriser.
Slår vi ut det på årsbasis så pratar vi kanske 1 kr om dagen i snitt. Orka!!!
Om vi säger att skillnaden i elpris mellan lägstapris och högstapris är 5 svenska nödmynt så sparar du i bästa fall 4 kr om dagen. På att springa runt och dra ur och sätta i kontakter hela tiden, samt sitta och kolla elpriser.
Elpriset blir nog aldrig så mycket negativt att det kompenserar för elskatt och distributionskostnad. Jag skulle säga att den här typen av åtgärd i bästa fall är helt meningslös, och förmodligen ger den på sikt högre kostnader för dig på ett eller annat sätt.Intet skrev:
Tackar för detta och alla andra spartips, vilka jag redan använder mig av. Den ena sparformen utesluter inte den andra. -Både dra ut sladden och tina i kylen.
Jag eldar med ved för värme och varmvatten så spillvärme från frysen har inte så stort värde.
Jag förstår mycket väl att det inte gör så stor skillnad men det är en behaglig känsla när elmätaren snurrar när det är minuspris.
De båda frysarna drar tillsammans 1,5 kwh/dygn.
En äldre släkting hade för vana att dra ur stickproppen till TV:n när hon inte använde den. Det slutade hon med när TV:n slutade funka för att stickproppen gick sönder av slitaget.Demmpa skrev:
En klassisk R12 kylskåps kompressor på 80 Watt från Danfoss (DL02 skramlar i bakhuvet) drar runt 60 Watt när den är kall när den har pumpat sig tom på luft i bara mekanisk och viskös friktion, när den nått driftsvärmen runt 70-80 grader C så var den mekaniska och viskösa förlusten kring 36 Watt också i samma läge den pumpat sig tom på luft (har mätt på en lös sådan kompressor)
Klassisk kylskåp med mekaniks termostat har runt 3-4 körningar i timmen med ungefär lika länge avstängd som med kompressorn gående och syftet är uppenbar - kompressorn skall hållas varm och inte ha för stora temperaturcykler mellan icke gångtid och gångtid för att de skulle få lång drifttid typiskt +20 år på den tiden man brydde sig om sådant. Det finns i mången sommarstugor med vitvaror kvar tillverkade från både 70-tal och 80-tal fortfarande fungerade, medans i borätter och hyreshus verkar man byta per 10 år ungefär.
De gamla vitvarorna har ofta sin livslängd satt av andra orsaker än kompressorn och dessa kan stavas i trasig mekanisk termostat och det som med tiden gör att dessa börja dra mer och mer energi och frostar igen allt fortare kan stavas i allt hårdare och allt mer läckande magnetlister i dörrarna.
Och just läckande magnetlister är också dagens bekymmer med elförbrukning som stiger ju äldre kyl/frys-skåpet är och där är frysboxar generellt betydligt bättre att hålla kyla än frysskåp - ja såvida det inte finns en icke proppad utgång för tex. vatten när den skall avfrostas...
Avfrostningsfria vitvaror (dold evaporator) har i regel en elelement som slås på för att smälta av isen på evaporatorn, vilket drar en del ström när de aktiveras och ta det i jämförelse medans tex. billiga ismaskiner för runt tusen kronor kör med hetgasavfrostning med gasväxlingsventil som gör att kondensor och evaporator-funktionen byter plats och ger också betydligt effektivare avfrostningsfunktion och heltäckande att gälla hela evaporatorn med bra värmespridning i alla dess rörlängder med i stort sett samma temperatur, istället med en grillelement underst som försöker smälta isen en bit högre upp, eftersom smältningen av frost/is blir med detta värmepumpsdriven.
Har inte koll på moderna kyl/frys i vissa modeller om de börjat med gasväxlingsventiler för avfrostning av den dolda evaporaton, men det är väl nästa steg om de kan få det driftsäkert nog.
---
Även inverterdriven kompressor som kompressordriven kylbox kör med intervall - den 18 liters jag har vid 0 grader C i kyldelen i rumstemperaturmiljö hade körcykel i 12-minuters perioder med ungefär 3 minuters körtid och 9 minuter stilleståndstid - av samma skäl kompressorn skall inte hinna bli för kall och oljefriktionen ökar.
Klassisk kylskåp med mekaniks termostat har runt 3-4 körningar i timmen med ungefär lika länge avstängd som med kompressorn gående och syftet är uppenbar - kompressorn skall hållas varm och inte ha för stora temperaturcykler mellan icke gångtid och gångtid för att de skulle få lång drifttid typiskt +20 år på den tiden man brydde sig om sådant. Det finns i mången sommarstugor med vitvaror kvar tillverkade från både 70-tal och 80-tal fortfarande fungerade, medans i borätter och hyreshus verkar man byta per 10 år ungefär.
De gamla vitvarorna har ofta sin livslängd satt av andra orsaker än kompressorn och dessa kan stavas i trasig mekanisk termostat och det som med tiden gör att dessa börja dra mer och mer energi och frostar igen allt fortare kan stavas i allt hårdare och allt mer läckande magnetlister i dörrarna.
Och just läckande magnetlister är också dagens bekymmer med elförbrukning som stiger ju äldre kyl/frys-skåpet är och där är frysboxar generellt betydligt bättre att hålla kyla än frysskåp - ja såvida det inte finns en icke proppad utgång för tex. vatten när den skall avfrostas...
Avfrostningsfria vitvaror (dold evaporator) har i regel en elelement som slås på för att smälta av isen på evaporatorn, vilket drar en del ström när de aktiveras och ta det i jämförelse medans tex. billiga ismaskiner för runt tusen kronor kör med hetgasavfrostning med gasväxlingsventil som gör att kondensor och evaporator-funktionen byter plats och ger också betydligt effektivare avfrostningsfunktion och heltäckande att gälla hela evaporatorn med bra värmespridning i alla dess rörlängder med i stort sett samma temperatur, istället med en grillelement underst som försöker smälta isen en bit högre upp, eftersom smältningen av frost/is blir med detta värmepumpsdriven.
Har inte koll på moderna kyl/frys i vissa modeller om de börjat med gasväxlingsventiler för avfrostning av den dolda evaporaton, men det är väl nästa steg om de kan få det driftsäkert nog.
---
Även inverterdriven kompressor som kompressordriven kylbox kör med intervall - den 18 liters jag har vid 0 grader C i kyldelen i rumstemperaturmiljö hade körcykel i 12-minuters perioder med ungefär 3 minuters körtid och 9 minuter stilleståndstid - av samma skäl kompressorn skall inte hinna bli för kall och oljefriktionen ökar.
Redigerat:
Måske kan man spare lidt ved at slukke for sin fryser når el-prisen er i maximum. Men glemmer man at tænde for strømmen igen, og fryserens indhold fordærves fordufter gevinsten.
Gitt den lave effekten, er dette helt feil sted å spare.Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.
Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Är jag helt ute och cyklar?
Dessuten: Elforbruket i en fryser er proporsjonal med varmeflyten (flux) inn i fryseren fra omgivelsene. Forbruket er tilnærmet lik varmetapet, noe høyere siden en kompressor ikke er 100% effektiv.
Videre er varmefluxen proporsjonal med temperaturdifferansen utenfor og inne i fryseren.
Derav følger at den eneste måten å spare strøm på i en fryser er å heve den gjennomsnittlige temperaturen inne i fryseren.
Som er det du faktisk gjør når du slår den av i perioder ned høy pris.
Men en med minimal besparelse.
Det er mye mer å hente på å flytte oppvarming av varmt vann til tider på døgnet hvor prisen normalt er lavere.
I Sverige har jeg også observert at nettleien blir halvert om natten, noe som gir et godt incentiv forvå tisforskyve forbruk.
En ny LG inverterfrys kostar efter snabb googlande 10.000krG Gillar att bygga skrev:
Låt oss säga att man sparar 1kWh/dygn och varje kWh kostar 2kr. Då tar det 13 år innan jag går jämnt upp. En synnerligen tveksam investering förutsatt att den gamla frysen håller lika länge. Dessutom kommer värmen huset tillgodo.
Dessutom går det alldeles utmärkt att spara på mer än ett sätt samtidigt.
Hej!Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.
Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Är jag helt ute och cyklar?
Jag tror inte Du sparar någonting på detta förfarande. Eftersom det går åt mera energi , för att kyla ner allt igen som blivit upp värmt ..... Det går åt väldigt mycket energi när ALLTIHOPA skall kylas ned igen till rätt temperatur. Mvh. Tomas
Jag tror inte du förstår. Orsaken till min fråga, är inte penningbrist. Utan en vilja att kunna spara I såväl stort som smått. Det känns helt enkelt bra att se när elräkningen kommer, så har vindkraftägarna subventionerat mitt elbehov genom att betala mig! Inte tvärtom. För min elförbrukning.Lasse Suzican skrev:
Jag satte en elmätare på min frysbox för något år sedan, då jag ville veta vad den drog.
Ibland har de betalt mig 30 öre för varje kWh av deras surt förvärvade el som har värmt upp min ackumulatortank, använt tvätt, diskmaskin och ugn.
Det är alltså på inget vis för mig ett problem att gå ner för min källartrappa och dra ur en sladd. Inte heller att sätta tillbaka den. Detta "spring" görs max en gång dagligen. Inte heller är det påfrestande att titta på elpriset.
Det vore ju bra om du gör motsvarande beräkning på ditt sparförslag.Intet skrev:
En ny LG inverterfrys kostar efter snabb googlande 10.000kr
Låt oss säga att man sparar 1kWh/dygn och varje kWh kostar 2kr. Då tar det 13 år innan jag går jämnt upp. En synnerligen tveksam investering förutsatt att den gamla frysen håller lika länge. Dessutom kommer värmen huset tillgodo.
Dessutom går det alldeles utmärkt att spara på mer än ett sätt samtidigt.
Att spara på kyl/frys ger i stort sett ingenting.
Redigerat:
Om jag skulle börja ägna mig åt sådant skulle jag bli orolig för mig själv. Kan tyda på understimulering eller något…Intet skrev:
Jag tror inte du förstår. Orsaken till min fråga, är inte penningbrist. Utan en vilja att kunna spara I såväl stort som smått. Det känns helt enkelt bra att se när elräkningen kommer, så har vindkraftägarna subventionerat mitt elbehov genom att betala mig! Inte tvärtom. För min elförbrukning.
Ibland har de betalt mig 30 öre för varje kWh av deras surt förvärvade el som har värmt upp min ackumulatortank, använt tvätt, diskmaskin och ugn.
Det är alltså på inget vis för mig ett problem att gå ner för min källartrappa och dra ur en sladd. Inte heller att sätta tillbaka den. Detta "spring" görs max en gång dagligen. Inte heller är det påfrestande att titta på elpriset.
Att tex springa och dra ur en sladd till frysen ibland för att spara 2-3kr i månaden är ju helt galet.
Ja, gör jag det, är hela mitt livs besparingar på den fronten uppätna flera gånger om. Hittills gar det aldrig hänt för frysarna tinar väldigt långsamt. Efter 6tim har den gamle dåligt isolerade frysens temp bara stigit med 2 grader.Sommartorparn skrev: