Nissens Nissens skrev:
Kanske bättre att kasta ut pelletspannan o sätta in värmepump?
Nja, jag gillar att murstocken blir varm så att självdraget i huset funkar som det ska och vill inte bli för beroende av el / elpris. Bättre att inte ha alla ägg i samma korg. Det kan bli en luft/luft vp som komplement och för att cirkulera värmen från en braskamin mer effektivt, kollar på det nu.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Om det inte handlar om pengarna i sig utan att ha en låg elräkning så är en stor besparing i kWh att bara köpa hämtmat, då slipper du använda storförbrukare så som spis, ugn och i viss mån diskmaskin. Samt att du i längden då även egentligen inte ens behöver en kyl eller frys igång 😉
Som man frågar, får man svar😁.

T Thomas Lindell skrev:
Nja, jag gillar att murstocken blir varm så att självdraget i huset funkar som det ska och vill inte bli för beroende av el / elpris. Bättre att inte ha alla ägg i samma korg. Det kan bli en luft/luft vp som komplement och för att cirkulera värmen från en braskamin mer effektivt, kollar på det nu.
Kan tipsa om en jag köpte på Jula, fungerar hur bra som helst. Det är halva priset just nu. 5999kr.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/varmepumpar-luftluft/luftvarmepump-024775/

Nissens
Intet Intet skrev:
Ja, men han har en poäng.

Cheesen
Intet Intet skrev:
Om det har fungerat i världens städer i tusentals år så kommer det att fungera även för dig.. skippa köket och köp levererad mat... I 1700 talets Stockholm så var det ytterst ovanligt att man lagade mat hemma. Krogarna gick som tåget dock.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
Intet Intet skrev:
Skita på jobbet.
Glöm inte att ta med det som är kvar på toarullen hem i byxfickan!!!🤔

• Haha
Intet
  • Laddar…
M Mangeln2 skrev:
Som nämndemannen vid Stockholms tingsrätt ifjol, men han togs på bar gärning. Han hade tillgripit dasspapper för 168:- och fick böta 25000. Så beter sig de som är satta att döma.😆

• Gilla
Mangeln2 och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Så beter sig de som är satta att döma.
All heder åt de som verkligen går in för att pröva alla arbetsrelaterade uppgifter som de kan hitta. 😂😱🙃

Intet Intet skrev:
Jag tror inte du förstår. Orsaken till min fråga, är inte penningbrist. Utan en vilja att kunna spara I såväl stort som smått. Det känns helt enkelt bra att se när elräkningen kommer......
Jodå!
Jag förstår, men ser absolut INGEN mening med att hålla på så. Inte när vi pratar småpengar. Dessutom så mår modern elektronik inte bra av att startas, stängas, startas, stängas hela tiden.

Då är det mycket mer motiverat att klä in VVB:n i ytterligare 20-30 cm isolering.
Har två stycken identiska VVB. En i villan och en i verkstan.

Villan snittförbrukning senaste 30 dagarna - 2,456 kWh. 1 dusch/dag, tvätta händerna och liknande.
Snittförbrukning Jan - 2,562 kWh. En ökning med 106 Wh vilken mest troligt beror på aningen längre duschar.
Sitter i uppvärmt utrymme.

Verkstan snittförbrukning senaste 30 dagarna - 1,610 kWh. Bara handtvätt, men många.
Snittförbrukning Jan - 2,153 kWh, d.v.s en ökning med hela 543 Wh trots samma antal handtvätt.
Sitter i (på vintern) kallt utrymme.
Det går alltså åt över 540 Wh/dygn mer enegi i värmeläckage på vintern, jämfört med sommaren, med vanliga VVB.

Jag kollade för skojs skull även energibehovet för VVB när jag var på semester.
Huset - 1,486 kWh
Verkstan - 1,428 kWh
Vi kan alltså faställa att min dusch och handtvätt i villan förbrukar c:a 1 kWh/dygn, handtvätt i verkstan 182 Wh/dygn.
1,4 kWh el "läcker" alltså bort från varje VVB per dygn. Där har du något att jobba med...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lasse Suzican Lasse Suzican skrev:
Jodå!
Jag förstår, men ser absolut INGEN mening med att hålla på så. Inte när vi pratar småpengar. Dessutom så mår modern elektronik inte bra av att startas, stängas, startas, stängas hela tiden.

Då är det mycket mer motiverat att klä in VVB:n i ytterligare 20-30 cm isolering.

Villan snittförbrukning senaste 30 dagarna - 2,456 kWh. 1 dusch/dag, tvätta händerna och liknande.
Snittförbrukning Jan - 2,562 kWh. En ökning med 106 Wh vilken mest troligt beror på aningen längre duschar.

Verkstan snittförbrukning senaste 30 dagarna - 1,610 kWh. Bara handtvätt, men många.
Snittförbrukning Jan - 2,153 kWh, d.v.s en ökning med hela 543 Wh trots samma antal handtvätt.
Det går alltså åt över 540 Wh/dygn mer enegi i värmeläckage på vintern, jämfört med sommaren, med vanliga VVB.

Huset - 1,486 kWh
Verkstan - 1,428 kWh
Vi kan alltså faställa att min dusch och handtvätt i villan förbrukar c:a 1 kWh/dygn, handtvätt i verkstan 182 Wh/dygn.
1,4 kWh el "läcker" alltså bort från varje VVB per dygn. Där har du något att jobba med...
skulle spontant säga att du har fel data någonstans eller så är du snabbare än Gunde på att duscha… om du nu inte duschar i kallt vatten men då förstår jag inte vad du har VVB till :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Mangeln2 skrev:
Ahh. Bra tips.🤑

Jodå!
Jag förstår, men ser absolut INGEN mening med att hålla på så. Inte när vi pratar småpengar.
Då förstår du uppenbarligen inte i alla fall.
Det är inte frågan om att tjäna stora pengar utan mer en fråga om att dra nytta av vår förstörda kraftpronuktion. Alltså principer. Inte pengar.

Dessutom så mår modern elektronik inte bra av att startas, stängas, startas, stängas hela tiden.
Här, som så ofta finns det två läger. De som tycker som du och de som säger att det inte skadar kylen.
Så av den orsaken får nya frysen vara inkopplad hela tiden.
Jag har en egenbyggd ackumulatortank med elpatron 4.5kW. När det är sommar och minuspris går den för fullt. VV räcker i ca:10 dar tack care att tanken är isolerad med 40cm PUR och lösull.
Så ytterligare isolering gör endast marginell skillnad.

Huset - 1,486 kWh
Verkstan - 1,428 kWh

Jag har inte läst precis hela tråden, så med risk för att några redan skrivit det: att bryta strömmen till kompressorn medan den kör kan ju också tänkas slita på den, dvs. förkorta dess livslängd. Den ytterst lilla eventuella besparingen i elkostnad äts då även upp av att din frys kanske går sönder tidigare än vad den annars hade gjort.

Man kan alltid "sila mygg och svälja kameler". Att stänga av kyl och frys under elprisets högsta nivåer är en sådan. Det finns säkert andra besparingar i hushållet som ger betydligt mer. Till exempel att inte handla en pizza varannan månad

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Då är det nog bättre att prisstyra tex. varmvattenberedare, dock går man på vid 60 grader C vid dyrtider och värmer till över 85 grader C när strömmen är billig så kanske man skall ha något som är bättre i regleringen är en klassisk blandningsventil (blandar ut hetvattnet så att den inte är skållhet när det går ut i varmvattenledningarna vid varmvattenförbrukning).

Under 60 grader C bör man inte ligga på om man inte har periodiska uppvärmning till högre temperatur pga. legionellarisken.

Många LVVP har problem att nå så mycket högre än 55 grader C i tillräcklig stor vattenmassa och ofta använder elpatron för att höja dom 5-10 graderna extra som behövs vid legionella-körning.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.