Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Jag gjorde lite mätningar på olika kylskåp och frysar som jag har kom fram till att de äldre var inte så dyra att använda och stänga av dem ren dumhet.

Kylskåp >30 år​
24 tim​
0,27​
Kylskåp >30 år​
26 tim​
0,35​
Frys skåp >30 år​
24 tim​
1,32​
Frys box >20 år​
24 tim​
2,71​
Frys box 38 år​
24 tim​
2,35​
Kylskåp 13 år​
24 tim​
0,78​
Frys skåp 1 år​
24 tim​
1​

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Tabellrubrikerna är?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Varför 26 timmar på en rad?

DE73 DE73 skrev:
Om alla gjorde samma så skulle tex elförbrukningen öka och det är sämre för miljön.
Nej det är nog precis tvärtom. Elen är dyr när vi tvingas importera eller producera fossilel. Och nästan gratis när det blåser. Att producera el i Karlshamnsverket släpper ut tusen gånger mer koldioxid per kWh jämfört med vindkraft.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt blir livslängden begränsad om man startar/stoppar kyl/frys genom att sluta/bryta strömmen externt?

Äldre kylar/frysar med mekanisk termostat sluter/bryter strömmen på samma sätt som om man skulle göra det externt.
Nyare Kyl/frys med inverter mår inte bra av att man bryter strömmen på dom i onödan.
Det borde dock ha mindre betydelse.
Däremot är det så att en frys är optimerad för att gå med ca 20 grader omgivningstemp och ca 18- i frysen,
Bryter man strömmen under en tid så blir det varmare och då kommer den att arbeta under temperaturförhållanden som den inte är optimerad för vilket leder till att kompressor mm slits hårdare pga att dom inte får arbeta med de tryck och temperaturer som den är optimerad för.

Troligen är inte effekten speciellt stor men å andra sidan så är den potentiella besparingen i elräkning också väldigt liten med tanke på hur lite en modern frys drar.
så jag har svårt att tro att du tjänar något på det. troligen är det en ekonomisk förlust för det krävs inte att den havererar speciellt långt i förväg för att merkostnaden ska bli större än den tänkbara besparingen.

Tittar jag på min egen frys så verkar den dra ca 0,8 kWh per dygn.
Dvs om man stänger av den i 12 timmar så är det potentiellt 0,4 kWh som då förskjuts till senare när den ska hämta igen. Även om skillnaden i elpris skulle vara 5 kr/kWh så är det inte mer än 2 kr i el även om den skulle gå med samma verkningsgrad efter avstängningen vilket den inte gör. I praktiken kommer den att dra mer el för att kyla ned vilket gör att besparingen blir mindre än så.

Och på 12 timmar så börjar saker tina i frysen. Det är ungefär den tiden som dom säger att ett vanligt frysskåp är temperatursäkrat. Dvs då har du börjat förstöra matvarorna vilket förstör hela kalkylen.

Kort sagt. Att bryta strömmen till kyl och frys är ett väldigt dumt sätt att spara pengar. Sänker man temperaturen inne bara en tiondels grad så sparar man betydligt mer pengar. Dessutom utan risk för att förstöra vare sig matvaror eller vitvaror.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Industrins jakt på högre vinster har sänkt kvaliteten år från år. Idag håller många vitvaror under tio år.
De äldre kyl/frysskåpen hade en kompressor för varje kylkrets, numera driver en klent dimensionerad kompressor hela skåpet och livslängden blir därefter. Mina föräldrar hade kyl från Upo och Elektro Helios frys och de var näst intill outslitliga jämfört med dagens.
Ja tyvärr är det så, vårat Electrolux skåp var helt slut efter 10år. Hade rostat hål på baksidan. Alla delarna till ismaskinen var målad plåt så öven där rost överallt.

Bönhas Bönhas skrev:
Möjligen skulle de kunna mena att bättre isolering gör den mer effektiv. Det kan ge en besparing att inte "elda för kråkorna". Men har man direktverkande elvärme lär den skillnaden vara liten om den ens finns. 🥴
Personligen tror jag snarare att de gamla generellt har mer isolering men bara en känsla och oavsett tror jag inte ens det är en mätbar skillnad :).

S steffo_b skrev:
Nyare Kyl/frys med inverter mår inte bra av att man bryter strömmen på dom i onödan.
Det borde dock ha mindre betydelse.
Däremot är det så att en frys är optimerad för att gå med ca 20 grader omgivningstemp och ca 18- i frysen,
Bryter man strömmen under en tid så blir det varmare och då kommer den att arbeta under temperaturförhållanden som den inte är optimerad för vilket leder till att kompressor mm slits hårdare pga att dom inte får arbeta med de tryck och temperaturer som den är optimerad för.

Troligen är inte effekten speciellt stor men å andra sidan så är den potentiella besparingen i elräkning också väldigt liten med tanke på hur lite en modern frys drar.
så jag har svårt att tro att du tjänar något på det. troligen är det en ekonomisk förlust för det krävs inte att den havererar speciellt långt i förväg för att merkostnaden ska bli större än den tänkbara besparingen.

Tittar jag på min egen frys så verkar den dra ca 0,8 kWh per dygn.
Dvs om man stänger av den i 12 timmar så är det potentiellt 0,4 kWh som då förskjuts till senare när den ska hämta igen. Även om skillnaden i elpris skulle vara 5 kr/kWh så är det inte mer än 2 kr i el även om den skulle gå med samma verkningsgrad efter avstängningen vilket den inte gör. I praktiken kommer den att dra mer el för att kyla ned vilket gör att besparingen blir mindre än så.

Och på 12 timmar så börjar saker tina i frysen. Det är ungefär den tiden som dom säger att ett vanligt frysskåp är temperatursäkrat. Dvs då har du börjat förstöra matvarorna vilket förstör hela kalkylen.

Kort sagt. Att bryta strömmen till kyl och frys är ett väldigt dumt sätt att spara pengar. Sänker man temperaturen inne bara en tiondels grad så sparar man betydligt mer pengar. Dessutom utan risk för att förstöra vare sig matvaror eller vitvaror.
Är det verkligen sant? Vet kompressorn vad det är för temperatur i frysen? Iaf mina frysar arbetat bara mot en digital termostat. Förstår att slingan är varm några sekunder men sedan borde det inte bli någon skillnad.

Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

En smart grej kan vara att sätta en el dongel mellan jacket och kyl / frys. Om inte annat för att hålla reda på hur mycket / lite resp. frys gör av med direkt i mobilen. Ja och givetvis att stänga av den efter eget tycke och smak. Många av dem kan man väl t o m programmera på diverse olika sätt. Så att den t ex stänger av vissa timmar över dagen osv. Men som skrivet, framförallt för att hålla sten koll på hur mycket man gör av med... Detta var bara en tanke nu... Ha en fortsatt Kanooon dag kära medmänniskor 👍🏻🌸🙏🏼

• Gilla
Intet
  • Laddar…
R
Intet Intet skrev:
Hejsan.

Rör inget som fungerar tänker jag alltid.
När man laborerar så händer alltid nåt oväntat.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Generellt vad gäller kostnad för el är vi vilseledda, speciellt vi som inte värmer med el, direktverkande eller värmepump.
Det är de fasta kostnaderna som utgör den absolut största delen av elkostnaderna.
Vi värmer hus och varmvatten med pellets och tex så gjorde vi av med 479 kWh i april+maj, vi har fast elpris med hyfsat kWh pris och bara el kostade 280,22 kr. Den totala elräkningen inkl alla avgifter och skatter var på 1583,29 kr (!) Rimligt? Knappast!

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Niklas Rönning Niklas Rönning skrev:
En smart grej kan vara att sätta en el dongel mellan jacket och kyl / frys. Om inte annat för att hålla reda på hur mycket / lite resp. frys gör av med direkt i mobilen. Ja och givetvis att stänga av den efter eget tycke och smak. Många av dem kan man väl t o m programmera på diverse olika sätt. Så att den t ex stänger av vissa timmar över dagen osv. Men som skrivet, framförallt för att hålla sten koll på hur mycket man gör av med... Detta var bara en tanke nu... Ha en fortsatt Kanooon dag kära medmänniskor 👍🏻🌸🙏🏼
Frågan är ju varför man skulle vilja göra det när de ändå är små förbrukare…

Nissens
T Thomas Lindell skrev:
Generellt vad gäller kostnad för el är vi vilseledda, speciellt vi som inte värmer med el, direktverkande eller värmepump.
Det är de fasta kostnaderna som utgör den absolut största delen av elkostnaderna.
Vi värmer hus och varmvatten med pellets och tex så gjorde vi av med 479 kWh i april+maj, vi har fast elpris med hyfsat kWh pris och bara el kostade 280,22 kr. Den totala elräkningen inkl alla avgifter och skatter var på 1583,29 kr (!) Rimligt? Knappast!
Kanske bättre att kasta ut pelletspannan o sätta in värmepump?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hejsan.

Hej, hur säkerställer du att det är minst -18 grader i skåpet, den frysta maten kostar säkert mer än du sparar i elkostnad. Vissa produkter är mer känsliga än andra,

• Gilla
Matskarl21
  • Laddar…
Den största kostnaden är troligtvis matvarorna som förstörs varje gång du glömmer koppla in frysen efter dina urkopplinga. Jag skulle i alla fall inte ta den risken! Hellre då betala några kronor mer i el!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.