Bönhas Bönhas skrev:
Då hänger jag med. Det kanske behövs 50år av elbesparing för att betala en ny frys.

Fast man måste ersätta med minst två modrena frysar för att motsvara volymen på den gamla. Så då lär det väl ta 100år att spara in kostnaden för att ersätta den gamla frysen.
Haha, ja så är det!

Nissens Nissens skrev:
Lustigt att så många har så lite kunskap om vad som är värt att spara in på vad gäller elförbrukning…
Ja och kunskap i fysik generellt, vet inte hur många gånger jag har hört folk säga att de funderar på att byta sin varmvattenberedare mot en nyare som är mer effektiv…. Då inte från 1:1 till värmepump utan gammal 1:1 till ny 1:1. Klokt både för plånbok och miljö enligt vvs teknikern ;).

• Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Det är inte hälsosamt för kompressorn att stå stilla i flera timmar så kompressor oljan kallnar.
När du sätter igång den igen, blir det en kallstart på fullt varv.

Göran.W Göran.W skrev:
Det är inte hälsosamt för kompressorn att stå stilla i flera timmar så kompressor oljan kallnar.
Struntprat.
Dock med en lite ny ingång. Att kompressorn står still i "flera timmar" är helt normalt. Temperaturen på oljan precis som hela frysen varierar under drift. Det är normalt och inget som helst problem Oljan fungerar även när den är "kall".
Göran.W Göran.W skrev:
När du sätter igång den igen, blir det en kallstart på fullt varv.
Struntprat
Varvtalsstyrningen innebär att kompressorn inte går fortare än vad som krävs. Kompressorn kommer vid varje tidpunkt att gå med det varvtal som är lämpligast. Huruvida en start efter strömavbrott blir på fullt varv eller inte beror på vad de som designat frysen anser vara bäst.

En frys av gamla av/på typen går alltid på fullt varv, med flera starter per dag.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robin 96 skrev:
Finns troligtvis risk för förkortad livslängd på inverterkortet om den ständigt tappar spänning då kompressorn är i drift.
Struntprat. Vilket redan har förklarats i tråden.
Din gissning stämmer inte. Elektroniken på inverterkortet klarar avbrott utmärkt. Den enda påverkan på livslängden som är aktuell är att den kortare drifttiden förlänger kortets livslängd. Men i praktiken lär inte livslängden hos frysen påverkas alls.
R Robin 96 skrev:
Dessutom rubbar du avfrostningslogiken.
Struntprat.
Din gissning stämmer inte. Varje modell har sin egen modell för avfrostning. Man kan inte dra alla över en kam. Efter strömavbrott återstartar frysen även avfrostningssystemet oavsett spelar det ingen roll.

Göran.W
Bönhas Bönhas skrev:
Struntprat.
Dock med en lite ny ingång. Att kompressorn står still i "flera timmar" är helt normalt. Temperaturen på oljan precis som hela frysen varierar under drift. Det är normalt och inget som helst problem Oljan fungerar även när den är "kall".

Struntprat
Varvtalsstyrningen innebär att kompressorn inte går fortare än vad som krävs. Kompressorn kommer vid varje tidpunkt att gå med det varvtal som är lämpligast. Huruvida en start efter strömavbrott blir på fullt varv eller inte beror på vad de som designat frysen anser vara bäst.

En frys av gamla av/på typen går alltid på fullt varv, med flera starter per dag.
Vid normal drift är alltid oljan ljummen, dvs inga kallstart.

En inverter kompressor går i en hastighet anpassad utifrån behovet av kyla.
Är kyl\frysen avstängd i flera timmar går även en invertor kompressor på full sula när det startas igen för att hämta hem kylan som försvunnit.

Dom moderna skåpen står inte stilla i flera timmar.
Det är snarare så att går mer än äldre i och med kompressorns är mycket mindre i moderna skåp.
Det finns icke invertors skåp som går upp till 18 timmar per dygn för kompressorn är så liten.

Jag har jobbat med hushålls kyla i 20 plus år, och hade kunnat utveckla det mer om det inte varit för du redan bestämt dig för att jag har fel.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja och kunskap i fysik generellt, vet inte hur många gånger jag har hört folk säga att de funderar på att byta sin varmvattenberedare mot en nyare som är mer effektiv…. Då inte från 1:1 till värmepump utan gammal 1:1 till ny 1:1. Klokt både för plånbok och miljö enligt vvs teknikern ;).
Möjligen skulle de kunna mena att bättre isolering gör den mer effektiv. Det kan ge en besparing att inte "elda för kråkorna". Men har man direktverkande elvärme lär den skillnaden vara liten om den ens finns. 🥴

Göran.W Göran.W skrev:
Vid normal drift är alltid oljan ljummen, dvs inga kallstart.
Än sen? Temperaturen på oljan lär vara ljummen även efter avbrott på ett par timmar.

Kompressorn är designad att fungera lika bra oavsett oljetemperatur. När tillverkaren/konstruktören väljer olja tar de en som klarar alla temperaturer som kan bli aktuella, samt lägger till en säkerhetsmarginal.
Så att dra in oljetemperatur är struntprat.
Göran.W Göran.W skrev:
En inverter kompressor går i en hastighet anpassad utifrån behovet av kyla.
Är kyl\frysen avstängd i flera timmar går även en invertor kompressor på full sula när det startas igen för att hämta hem kylan som försvunnit.
Där har du också fel. Man kan inte generellt säga att alla frysar med inverterstyrda kompressorer startar med full fart efter ett avbrott. En av inverterstyrningens fördelar/egenskaper är att eliminera behovet av fullfartstarter.
Kompressorn går alltid med den fart som behövs. En modern frys klarar att hålla kylan flera timmar utan ström. Hur länge beror på frysmodell, frystemp och rumstemp. Så vid återstart går kompressorn med full fart om det behövs. Och inte allas om det inte behövs.

Att frysen måste "hämta hem" den kyla som "gått förlorad" under elavbrottet och då behöver arbeta hårdare är korrekt oavsett vilket varvtal kompressorn går med.
Intet Intet skrev:
Det är ju det som är hela idén. Ingen elförbrukning när det är dyrt. Stor förbrukning när det är billigt. Kanske till och med minuspris.
Göran.W Göran.W skrev:
Dom moderna skåpen står inte stilla i flera timmar.
Det är snarare så att går mer än äldre i och med kompressorns är mycket mindre i moderna skåp.
Det finns icke invertors kåp som går upp till 18 timmar per dygn för kompressorn är så liten.
Det finns måånga olika modeller på marknaden. Naturligtvis är det generellt rätt som du skriver.
Kompressorn går alltid när det behövs med den fart som behövs. Hur länge och hur fort beror på frysmodell, frystemp och rumstemp. Och så klart kompressorns kapacitet.

Om det normalt krävs att kompressorn i frysen går 18timmar per dygn går det naturligtvis inte att stänga av strömmen mer än 6timmar. Inte för att det skulle skada frysen, men för att den inte skulle klara att hålla kylan.

Om en frys står i en kallt rum och dessutom är extra isolerad med frigolitskivor, så som beskrivits i tråden minskar behovet att köra kompressorn. Då kan den mycket väl stå still flera timmar.
Göran.W Göran.W skrev:
Jag har jobbat med hushålls kyla i 20 plus år, och hade kunnat utveckla det mer om det inte varit för du redan bestämt dig för att jag har fel.
Med den långa erfarenheten bör man veta att det inte går att generalisera som du gjorde. Och att man ibland har fel, eller formulerar sig fel. Även om man har rätt i det allra mesta.

Samt att det är struntprat att ett kort stopp på ett par timmar skulle ge en så mycket lägre oljetemperatur att det skulle spela någon som helst roll.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Göran.W
Bönhas Bönhas skrev:
Än sen? Temperaturen på oljan lär vara ljummen även efter avbrott på ett par timmar.

Kompressorn är designad att fungera lika bra oavsett oljetemperatur. När tillverkaren/konstruktören väljer olja tar de en som klarar alla temperaturer som kan bli aktuella, samt lägger till en säkerhetsmarginal.
Så att dra in oljetemperatur är struntprat.

Där har du också fel. Man kan inte generellt säga att alla frysar med inverterstyrda kompressorer startar med full fart efter ett avbrott. En av inverterstyrningens fördelar/egenskaper är att eliminera behovet av fullfartstarter.
Kompressorn går alltid med den fart som behövs. En modern frys klarar att hålla kylan flera timmar utan ström. Hur länge beror på frysmodell, frystemp och rumstemp. Så vid återstart går kompressorn med full fart om det behövs. Och inte allas om det inte behövs.

Att frysen måste "hämta hem" den kyla som "gått förlorad" under elavbrottet och då behöver arbeta hårdare är korrekt oavsett vilket varvtal kompressorn går med.

Det finns måånga olika modeller på marknaden. Naturligtvis är det generellt rätt som du skriver.
Kompressorn går alltid när det behövs med den fart som behövs. Hur länge och hur fort beror på frysmodell, frystemp och rumstemp. Och så klart kompressorns kapacitet.

Om det normalt krävs att kompressorn i frysen går 18timmar per dygn går det naturligtvis inte att stänga av strömmen mer än 6timmar. Inte för att det skulle skada frysen, men för att den inte skulle klara att hålla kylan.

Om en frys står i en kallt rum och dessutom är extra isolerad med frigolitskivor, så som beskrivits i tråden minskar behovet att köra kompressorn. Då kan den mycket väl stå still flera timmar.

Med den långa erfarenheten bör man veta att det inte går att generalisera som du gjorde.

Samt att det är struntprat att ett kort stopp på ett par timmar skulle ge en så mycket lägre oljetemperatur att det skulle spela någon som helst roll.
Jag valde som sagt inte att utveckla det för du hade redan bestämt dig för att jag hade fel.
Därför blev det bara generaliserat.
Du borde jobba lite på din attityd.
Vill man ha en vettig diskussion, kan man tex inte skriva struntprat hela tiden när något inte passar en egen världsuppfattning.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Göran.W Göran.W skrev:
Jag valde som sagt inte att utveckla det för du hade redan bestämt dig för att jag hade fel.
Du har fel igen.
Jag pekar på de av dina påståenden som är felaktiga
Göran.W Göran.W skrev:
Därför blev det bara generaliserat.
Men det skrev du inte. Därför blev det dubbelt fel. Jag hade inte bestämt mig för att du hade fel innan du skrev något i denna tråd!
Göran.W Göran.W skrev:
Du borde jobba lite på din attityd.
Jag fokuserar på saken, inte person. Dvs ämnet TS tar upp, inte andra deltagare eller deras attityd.
Göran.W Göran.W skrev:
Vill man ha en vettig diskussion, kan man tex inte skriva struntprat hela tiden när något inte passar en egen världsuppfattning.
Det förekommer ganska mycket struntprat i denna tråden. Saker som är rena gissningar och troenden, samt nu introducerar du världsuppfattningar. Påståenden som dessutom är helt felaktiga. Och som upprepas gång på gång. Det tycker jag man kan kalla struntprat.

De flesta som får kommentaren struntprat verkar inse att det faktiskt är korrekt. Så de går bara vidare.

TS fick svaret på sin fråga redan i inlägg #2 & #3.

Jag har nu då inte samma åsikt som övriga som svarat..

enligt egen erfarenhet så har jag nu i över 1 år stängt av frysarna mellan 5-6 h 2 ggr om dagen när det är som dyrast.
har timpris. samt kylarna vintertid 4 h med kylklampar i från frysen. både eons priser och greenely's har sjunkit markant för oss.
har 4 frysar och 4 kylskåp då jag driver ett kollektiv. (kanske inte märks i en vanlig familj med en frys och en kyl som för oss. men några hundralappar per månad kan det ändå göra.
så jag kan jämföra med åren då jag inte gjorde så. (sparat tusenlappar) det är ganska stora skillnader på varje månad om året från 2023 när jag inte gjorde det och 2024-2025 när jag började göra det.
jag sätter mitt mobil larm. går upp vid 5.55 och stänger av innan priset toppar runt 6-11 sen på kvällen kollar jag appen om det behöver stängas av mellan 16-22 , 17-23 etc när topparna är högst. har man frysen av när det kostar 6-10 kr kilowatten och på när det kostar 0,50 öre kilowatten så påverkar det väldigt mycket.

Sen att frysen skulle hålla mindre av att stänga av och låta den vila emellanåt ser jag som ologiskt och hjärntvättat tänk.
snarare att frysen håller längre om den inte är på jämnt och får vila.
och myt nr 2 att den skulle dra mer ström när man sätter på den igen tycker jag inte det märks på timpriset. som sagt en myt de hittar på så ingen ska göra som jag. kör frysen på minus 20 när den är på. och kylskåpen på 3 plusgrader. inte fått någon dålig mat än.

på eons hemsida säger de att man kan ha frysar avstängda i 2 dygn om strömmen skulle gå. så 10- 12 h om dagen fördelat är inga problem.

för tvivlare prova själv så får du se skillnaden.

en annan sak jag gör är att jag stänger av strömmen till ugnen dygnet runt och bara sätter på den när jag lagar mat.

allt som är inkopplat jämnt som blinkar med klocka som microvågsugnar och ugnar drar ström 24/7 vilket jag lärde mig av en elektriker som bodde här. det har också dragit ner elpriset .
inte ha allt inkopplat jämnt sparar mycket mer än man tror.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Som andra redan varit inne på. Besparingen i faktiska pengar är tveksam. Din arbetstid/kostnad för att gå och dra ur/sätta i kontakten överstiger vida de ören du sparar.

Om något borde du byta ut den gamla frysen mot en modern inverter frys likt den andra du har. Investeringen i kronor kommer dock göra att det tar sin lilla tid att tjäna in på minskad förbrukning...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
Intet Intet skrev:
Tackar för detta och alla andra spartips, vilka jag redan använder mig av. Den ena sparformen utesluter inte den andra. -Både dra ut sladden och tina i kylen.

Jag eldar med ved för värme och varmvatten så spillvärme från frysen har inte så stort värde.

Jag förstår mycket väl att det inte gör så stor skillnad men det är en behaglig känsla när elmätaren snurrar när det är minuspris.

De båda frysarna drar tillsammans 1,5 kwh/
Du vet väl att du skulle spara mera på att elda med alternativ till ved. Din vedeldning kostar antagligen mellan 3-15 kr/kWh.
Intet Intet skrev:
dygn.
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Är det kallt ute så förlorar du pengar på det. Frysen är ju en värmepump som genererar värme till väldigt lågt pris.

För övrigt är inte din frys 20 år... Thinq introducerades 2011 och elektroniken i den tror jag inte mår bra av en massa strömavbrott. Den är för modern och har en massa småa kapacitorer som slits när dom ström sätts och görs strömlösa.

Redigerat:
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Jag tror du lurar dig själv, Besparingen är väldigt liten, för som regel är ju elen inte väldigt mycket billigare timmen efter pristoppen. Om du då skall kyla ned frysen igen med el som kostar 6kr/kWh istället för 10kr, så talar vi ören i besparing.

Det finns andra apparater att stänga av, som drar så pass mycket el att det gör skillnad. Varmvattenberedare och värmepump är två exempel, bastuaggregat, värmd pool, spisen, airfryer, laddning av elbil, infravärmare på altanen etc.

En trist konsekvens av timdebitering är ju att man behöver leva lite "motvals" mot övriga samhället för att inte lida för mycket av att det är dyrt som tusan att laga mat mellan 17-19, och att man då inte gärna använder tiden för att tvätta, duscha, basta etc.

P PHPersson skrev:
Vad är avskrivningstiden på en ny frys? 50år?
Industrins jakt på högre vinster har sänkt kvaliteten år från år. Idag håller många vitvaror under tio år.
De äldre kyl/frysskåpen hade en kompressor för varje kylkrets, numera driver en klent dimensionerad kompressor hela skåpet och livslängden blir därefter. Mina föräldrar hade kyl från Upo och Elektro Helios frys och de var näst intill outslitliga jämfört med dagens.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.