45 867 läst ·
222 svar
46k läst
222 svar
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Med andra ord. Det du gör är av rent ideologiska skäl stänga av förbrukare när de kinesiskägda vindkraftverken inte har någon el att sälja för att det blåser för lite och sedan slår du på förbrukarna igen när dom fått lite vind så dom har el att sälja.Intet skrev:
Inte helt lätt att förklara. Men någon form av protest mot vår ansvarslösa energipolitik. Att den inte påverkar vansinnesutbyggnaden av Kinaägda vindkraftverk som dessutom är olönsamma och annat slöseri, förstår jag mycket väl. Kan kanske kalla det en känsla av välbehag att "lura systemet".
Att jag I bästa fall kan spara en tia ser jag som en ren bonus.
Likaså köper jag av princip bara med kontanter. Lönar det sig? Inte ett skvatt. Tvärs om, faktiskt, men att göra inköp ingen kan kontrollera, är belöning nog.
Dvs du gör med andra ord ditt bästa för att gynna dom så mycket som möjligt genom att styra förbrukare till de tider dom kan sälja el till dig.
Om du av ideologiska skäl vill göra något som straffar vindkraftverkens ägare så är det väl i så fall bättre att låta grejorna dra el som vanligt under högtaxa. Eller kanske till och med dra ur kontakten när vindkraften producerar mycket och stoppa i den när det blir vindstilla och elen går upp i pris.
Men det kostar ju pengar å andra sidan.
Personligen så kommer jag inte att skaffa timtaxa på elen. Dels för att jag har ingen lust att stötta vansinnet med oplanerbar elproduktion där jag istället ska tvingas laga mat till barnen på natten.
Men också för att jag av komfortmässiga skäl kan tänka mig att ta en del extra kostnad mot att jag slipper bry mig om vad ett gäng företag med säte i skatteparadis tycker. Kunde jag välja ett elavtal där jag garanterades att inte få någon vind eller solkraft utan endast kärnkraft och vattenkraft så skulle jag välja det men det finns tyvärr inte såvitt jag vet.
Han har råkat skriva tidigare att det handlar om att spara pengar - även om han ofta förnekar det.S steffo_b skrev:Med andra ord. Det du gör är av rent ideologiska skäl stänga av förbrukare när de kinesiskägda vindkraftverken inte har någon el att sälja för att det blåser för lite och sedan slår du på förbrukarna igen när dom fått lite vind så dom har el att sälja.
Dvs du gör med andra ord ditt bästa för att gynna dom så mycket som möjligt genom att styra förbrukare till de tider dom kan sälja el till dig.
Om du av ideologiska skäl vill göra något som straffar vindkraftverkens ägare så är det väl i så fall bättre att låta grejorna dra el som vanligt under högtaxa. Eller kanske till och med dra ur kontakten när vindkraften producerar mycket och stoppa i den när det blir vindstilla och elen går upp i pris.
Men det kostar ju pengar å andra sidan.
Personligen så kommer jag inte att skaffa timtaxa på elen. Dels för att jag har ingen lust att stötta vansinnet med oplanerbar elproduktion där jag istället ska tvingas laga mat till barnen på natten.
Men också för att jag av komfortmässiga skäl kan tänka mig att ta en del extra kostnad mot att jag slipper bry mig om vad ett gäng företag med säte i skatteparadis tycker. Kunde jag välja ett elavtal där jag garanterades att inte få någon vind eller solkraft utan endast kärnkraft och vattenkraft så skulle jag välja det men det finns tyvärr inte såvitt jag vet.
Känns extremt oavsett…
Ja. Och alldeles oavsett om han råkat skriva det eller inte så finns det egentligen inga argument förutom de rent ekonomiska till att försöka flytta förbrukning till låg taxa från hög taxa. Jag har i vart fall svårt att komma på något som ens är tänkbart.Nissens skrev:
Och rent ekonomiskt så är det frågan om så lite pengar att det är knappt jag reser mig ur soffan, än mindre drar ur och sätter i kontakter, för dom pengarna.
Är man lagd åt det hållet kan man nog åberopa miljömässiga skäl, då jag antar att det rent generellt produceras mer "miljöovänlig" el vid hög produktion/förbrukning, och därmed höga priser, än vid låg produktion/förbrukning.S steffo_b skrev:
Att det sen blir en fis i världsrymden är ju något som gäller alla miljöinsatser en enskild person kan göra.
Som vanligt har du fel. Hur lyckas du läsa det ingen skrivit i stört när varenda ämne du kommenterar. En prestation, på min ära! Pengasparandet är som sagt sekundärt.Nissens skrev:
Redigerat:
Tala för dig själv. Vad man finner meningsfullt i livet är personligt.S steffo_b skrev:Ja. Och alldeles oavsett om han råkat skriva det eller inte så finns det egentligen inga argument förutom de rent ekonomiska till att försöka flytta förbrukning till låg taxa från hög taxa. Jag har i vart fall svårt att komma på något som ens är tänkbart.
Och rent ekonomiskt så är det frågan om så lite pengar att det är knappt jag reser mig ur soffan, än mindre drar ur och sätter i kontakter, för dom pengarna.
Somliga kommenterar inlägg de inte begriper sig på, andra bygger flaskskepp. Hur argumenterar man för det så att du blir nöjd?
Det är en god tanke jag inte tänkt.Alfredo skrev:
Är man lagd åt det hållet kan man nog åberopa miljömässiga skäl, då jag antar att det rent generellt produceras mer "miljöovänlig" el vid hög produktion/förbrukning, och därmed höga priser, än vid låg produktion/förbrukning.
Att det sen blir en fis i världsrymden är ju något som gäller alla miljöinsatser en enskild person kan göra.
Helt oavsiktligt har jag då varit miljövänlig idag genom att slå på elpatronen i ackumulatortanken när elpriset var nära noll.
Du har visst råkat skriva att det handlar om pengar.Intet skrev:
I mess #179 avslöjade du att det handlar om pengar. Du ville inte få ner förbrukningen genom att skaffa en ny vitvara eftersom det skulle ta kång tid att tjäna in den investeringen. Alltså handlar det inte om att få ner förbrukningen till varje pris som du påstått innan.
Och som någon annan skrev så kan det dessutom inte handla om något annat än pengar, för du försöker inte få ner förbrukningen, du försöker bara flytta den från dyrare till billigare timmar.. 😂😂
Så, även om du själv inte begriper det så handlar det om att spara max ett par kr i månaden.
Så du har fel igen. 😂😂
Redigerat:
Så är det absolut. Det vissa finner meningsfullt är obegripligt för andra i en del fall.Intet skrev:
Men jag har extremt svårt att se hur det kan vara värt det att dra ur kontakten ur frysen några timmar för att eventuellt spara en 50 öring eller så några dagar i månaden.
Speciellt ställt mot risken att man missar att stoppa i den igen på natten med följd att allt i frysen blir förstörd. Då har man plötsligt förstört matvaror för tusentals kronor i jakten på 50 öringar.
För det är ett misstag som är ganska lätt att göra och alla gör misstag ibland.
I det scenariot så är det faktiskt värt det att köpa en ny frys som drar mindre än hälften mot den du krånglar med mot att du slipper risken att förstöra maten i frysen.
Min poäng är att det finns saker som dom flesta kan flytta förbrukningen för som sparar betydelsefulla mängder med pengar och det finns andra som inte sparar några betydelsefulla belopp.
Att dra ur frysen tillhör det senare. Att styra när man kör en elpatron på någon kW för en ackumulatortank till värmen är ett exempel på det tidigare. Dvs något där man kan spara pengar.
Att styra elpatronen kan därmed vara värt det. Att krångla med frysen är inte någon betydande besparing så den är inte värt det. Det är snarare något som i så fall gått över till att vara en fixidé som man gör för att spara trots att det inte finns några vettiga pengar att hämta.
Jag vet själv med mig att det är lätt att hamna i sådana tankebanor där man försöker spara på sådant som faktiskt inte ger några större pengar utan att egentligen reflektera över förhållandet mellan besparingen och bekvämlighet/arbetsinsats.
Exempelvis att man snålar med motorvärmaren till bilen vilket sparar några kronor på elräkningen men orsakar att bilen så snart man startar den istället har så mycket större förbrukning att det omedelbart äter upp hela besparingen så att man i slutändan råkat slösa pengar på att få sämre komfort.
Klicka här för att svara