45 867 läst ·
222 svar
46k läst
222 svar
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Hade du läst inlägget före ditt plus ett par till skulle du redan haft svaret på din idé.Nissens skrev:
så. Bara för dig kommer det här igen.
Intet skrev:
Jag tror inte du förstår. Orsaken till min fråga, är inte penningbrist. Utan en vilja att kunna spara I såväl stort som smått. Det känns helt enkelt bra att se när elräkningen kommer, så har vindkraftägarna subventionerat mitt elbehov genom att betala mig! Inte tvärtom. För min elförbrukning.
Ibland har de betalt mig 30 öre för varje kWh av deras surt förvärvade el som har värmt upp min ackumulatortank, använt tvätt, diskmaskin och ugn.
Det är alltså på inget vis för mig ett problem att gå ner för min källartrappa och dra ur en sladd. Inte heller att sätta tillbaka den. Detta "spring" görs max en gång dagligen. Inte heller är det påfrestande att titta på elpriset.
Jodå, jag hade läst det och min kommentar skrev jag delvis på grund av det.Intet skrev:
Hade jag börjat ägna mig åt sådant hade jag eller min omgivning blivit orolig för mig, helt klart.
Bättre ta en promenad, älska med frun, hälsa på en kompis, skaffa en hobby, ett liv eller vad som helst nästan… 😊
Medveten om att de har betydligt kortare användningstid men jämfört mot att rycka kontakten till frysen ger det mer besparing. Min frys förbrukar 0,35 kWh/dygn, men 15 minuter stekning av pannkakor förbrukar 0,62 kWh. Idag har den 2/9 2025 skulle det ge stor variation för mellan 19:00-20:00 var min elkostnad för elleverans+nät+skatt+moms 574 öre/kWh men vid lunchtid var kostnaden 261 öre/kWh.Nissens skrev:
Kan tillägga, har spabad på i 4 månader, elbil 2000 mil varav 1500 mil laddas hemma, villa byggd 1964 på 150 kvm med luft/vatten värmepump för värme och vatten. 10kWp solcellsanläggning, batteri 20 kW. Köpt el är mindre än 5000 kWh de senaste tre åren.
JaIntet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.
Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Är jag helt ute och cyklar?
Om det inte handlar om pengarna i sig utan att ha en låg elräkning så är en stor besparing i kWh att bara köpa hämtmat, då slipper du använda storförbrukare så som spis, ugn och i viss mån diskmaskin. Samt att du i längden då även egentligen inte ens behöver en kyl eller frys igång 😉Intet skrev: