Nissens Nissens skrev:
Det vore ju bra om du gör motsvarande beräkning på ditt sparbeslag.
Att spara på kyl/frys ger i stort sett ingenting.
"Sparbeslag"? Vad är det?

Nissens
Intet Intet skrev:
"Sparbeslag"? Vad är det?
Har rättat det nu.
”Sparförslag”….

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det vore ju bra om du gör motsvarande beräkning på ditt sparförslag.
Att spara på kyl/frys ger i stort sett ingenting.
Hade du läst inlägget före ditt plus ett par till skulle du redan haft svaret på din idé.

så. Bara för dig kommer det här igen.
Intet Intet skrev:
Jag tror inte du förstår. Orsaken till min fråga, är inte penningbrist. Utan en vilja att kunna spara I såväl stort som smått. Det känns helt enkelt bra att se när elräkningen kommer, så har vindkraftägarna subventionerat mitt elbehov genom att betala mig! Inte tvärtom. För min elförbrukning.
Ibland har de betalt mig 30 öre för varje kWh av deras surt förvärvade el som har värmt upp min ackumulatortank, använt tvätt, diskmaskin och ugn.

Det är alltså på inget vis för mig ett problem att gå ner för min källartrappa och dra ur en sladd. Inte heller att sätta tillbaka den. Detta "spring" görs max en gång dagligen. Inte heller är det påfrestande att titta på elpriset.

Nissens Nissens skrev:
Har rättat det nu.
”Sparförslag”….
Vi är alla olika i detta avlånga land vi kallar långkalsongen Svärje…

• Haha
  • Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Varför 26 timmar på en rad?
Det är ingen orsak blev bara så.

Nissens
Intet Intet skrev:
Hade du läst inlägget före ditt plus ett par till skulle du redan haft svaret på din idé.

Jodå, jag hade läst det och min kommentar skrev jag delvis på grund av det.

Hade jag börjat ägna mig åt sådant hade jag eller min omgivning blivit orolig för mig, helt klart.

Bättre ta en promenad, älska med frun, hälsa på en kompis, skaffa en hobby, ett liv eller vad som helst nästan… 😊

• Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tabellrubrikerna är?
behövde inga för jag skulle bara se hur mycket de olika kylskåpen och frysboxarna drog

Nissens
T TWX skrev:
behövde inga för jag skulle bara se hur mycket de olika kylskåpen och frysboxarna drog
Men vi i tråden vill gärna veta.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Nej du kanske inte behöver men då du publicerar tabellen antar jag du vill förmedla något och det misslyckas i varje fall till mig då jag inte begriper vad tabellen visar.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så är det!

Kan du berätta lite om hur mycket man kan spara på tvättmaskin/diskmaskinen?
De drar förvånansvärt lite energi. Spisen används relativt kort tid ändå.
Medveten om att de har betydligt kortare användningstid men jämfört mot att rycka kontakten till frysen ger det mer besparing. Min frys förbrukar 0,35 kWh/dygn, men 15 minuter stekning av pannkakor förbrukar 0,62 kWh. Idag har den 2/9 2025 skulle det ge stor variation för mellan 19:00-20:00 var min elkostnad för elleverans+nät+skatt+moms 574 öre/kWh men vid lunchtid var kostnaden 261 öre/kWh.

Kan tillägga, har spabad på i 4 månader, elbil 2000 mil varav 1500 mil laddas hemma, villa byggd 1964 på 150 kvm med luft/vatten värmepump för värme och vatten. 10kWp solcellsanläggning, batteri 20 kW. Köpt el är mindre än 5000 kWh de senaste tre åren.

Cheesen Cheesen skrev:
Är det kallt ute så förlorar du pengar på det. Frysen är ju en värmepump som genererar värme till väldigt lågt pris.
Nej, den ger samma värme som ett elelement. COP=1 eftersom det är ett slutet rum.

• Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
P Perolofl skrev:
Nej, den ger samma värme som ett elelement. COP=1 eftersom det är ett slutet rum.
Inte om du kontinuerligt fryser in vatten och kastar ut isen genom fönstret.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte om du kontinuerligt fryser in vatten och kastar ut isen genom fönstret.
Även om man slänger isen i slasken blir COP > 1 eftersom smältvattnet är noll grader när det rinner ut, vilket är lägre än tappvattnets temperatur.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Ja

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Walle85
Intet Intet skrev:

Om det inte handlar om pengarna i sig utan att ha en låg elräkning så är en stor besparing i kWh att bara köpa hämtmat, då slipper du använda storförbrukare så som spis, ugn och i viss mån diskmaskin. Samt att du i längden då även egentligen inte ens behöver en kyl eller frys igång 😉

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.