45 867 läst ·
222 svar
46k läst
222 svar
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Klart att det är vettigt att försöka flytta sin förbrukning om prisskillnaderna är stora! Allra bäst är förstås om det sker med automatik, så att det blir gjort varje gång och att det sker med så många storförbrukare som möjligt.
Jag hanterar varmvattenproduktionen genom att ändra börvärdet och tänker att du på din moderna frys kan göra samma sak. På en äldre frys är det lite riskabelt, för du vet inte hur länge den kan vara avstängd innan temperaturen blir kritiskt hög, men med temperaturgivare och automatik är det bara att prova sig fram.
Jag hanterar varmvattenproduktionen genom att ändra börvärdet och tänker att du på din moderna frys kan göra samma sak. På en äldre frys är det lite riskabelt, för du vet inte hur länge den kan vara avstängd innan temperaturen blir kritiskt hög, men med temperaturgivare och automatik är det bara att prova sig fram.
Skaffa en enkel mätare, som mäter hur mycket den drar! Du kommer bli förvånad hur lite den drar.Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.
Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Är jag helt ute och cyklar?
Det behövs ingen dator som drar el. Det finns flera alternativ. Jag använder IKEA home.Purre skrev:
Men då kommer en dator behöva stå igång och förbruka el så då är det säkert ±0 efter det.
Vinsten är på tok för liten skulle jag säga för att vinna något på det. Möjligen att sänka elektrisk golvvärme de tider det överstiger en del pengar, sänka temperaturen inne, inte laga mat när det är som högst utan då kanske laga matlådor när det är billigt och bara tina en sådan när det är dyrt osv. Finns bra mycket fler saker som sparar betydligt mer pengar.
Vad gäller den nya frysen så är det stor risk att du skadar den genom att dra ur kontakten. Dagens elektronik är avsevärd mer känslig än för bara 10-15 år sedan.Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.
Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Eftersom du har automatisk avfrostning innebär strömavbrottet troligtvis att du aktiverar en extra avfrostningscykel och då sparar du definitivt ingen ström. Dessutom riskerar maten att ta skada.
Du är ute och cyklar. Jag har 2 kyl/frys och en frys, de drar knappt något. Hålla på sådär riskerar mest att förstöra maten. Om du vill förbruka mycket vid minuspris sätt på något som drar mycket el, saker som värmer drar mycket el. Frysen drar så lite att det inte gör till eller från varken när priset är högt eller när det är lågt. Jag kör tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och elelement vid minuspris då jag inte vill betala för att leverera el från solcellerna.Intet skrev:
Hejsan.
Så är det!S S N Jörgen Magnusson skrev:
Kan du berätta lite om hur mycket man kan spara på tvättmaskin/diskmaskinen?S S N Jörgen Magnusson skrev:
De drar förvånansvärt lite energi. Spisen används relativt kort tid ändå.
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Det finns en del att säga om idén men min främsta kommentar är att det är en sista åtgärd i en desperat situation om det gäller kostnadsbesparing.
Speciellt om man behöver köpa något för att få det att fungera. Men man kanske redan har sådant om man tänker så. Kan f ö nämna att jag ett flertal gånger märkt att av/påslag av apparater sammanfaller med apparatfel/skada i tiden.
Min prioritering i frågan (skiljer sig förstås mellan personer och situationer):
1. Uppvärmning. Jag brukar sikta på +15 grader inomhus vintertid. (Lever ensam...
) Jag brukar använda timer för min bergVP, dvs stänger av den under typisk högkostnadstid som morgnar och kvällar. (I praktiken fungerar det inte när det är mycket kallt.) Man kan också "stänga av" rum.
2. Varmvatten. Duscha mer sällan etc.
3. Spis, ugn, tvättmaskin. (Det handlar om kortare tid men relativt hög effekt.) T ex mat som inte kräver hög effekt eller lång tid. Använd skjortor mer än en dag o s v. Mer effektiv användning och endast användning under lågkostnadstid.
4. Datorer etc. Diskmaskin. Använda mer sällan resp stänga av när de inte används.
5. Belysning. Även om LED är energieffektivt kostar det om man inte har väldigt få lampor. Så håll det släckt så mycket man står ut med.
6. Antal elslukande apparater. Förslag på apparater att avstå ifrån:
a) Frys. Ha matvaror som kan lagras i skafferi eller kylen.
b) Dator. Använd mobilen i stället.
c) TV. Använd mobil el. padda i stället.
d) Ljudanläggning. Använd bra hörlurar med mobilen.
Själv så använder jag i regel endast 1 (och 2) ovan. Samt i viss mån 3 (främst användning utanför högkostnadstid).
Vad gäller 1 och temp så begränsas det endast av frysrisken för vattenledningar etc samt vad jag står ut med med dubbla tröjor och långfillingar Och elpriset förstås.
Speciellt om man behöver köpa något för att få det att fungera. Men man kanske redan har sådant om man tänker så. Kan f ö nämna att jag ett flertal gånger märkt att av/påslag av apparater sammanfaller med apparatfel/skada i tiden.
Min prioritering i frågan (skiljer sig förstås mellan personer och situationer):
1. Uppvärmning. Jag brukar sikta på +15 grader inomhus vintertid. (Lever ensam...
2. Varmvatten. Duscha mer sällan etc.
3. Spis, ugn, tvättmaskin. (Det handlar om kortare tid men relativt hög effekt.) T ex mat som inte kräver hög effekt eller lång tid. Använd skjortor mer än en dag o s v. Mer effektiv användning och endast användning under lågkostnadstid.
4. Datorer etc. Diskmaskin. Använda mer sällan resp stänga av när de inte används.
5. Belysning. Även om LED är energieffektivt kostar det om man inte har väldigt få lampor. Så håll det släckt så mycket man står ut med.
6. Antal elslukande apparater. Förslag på apparater att avstå ifrån:
a) Frys. Ha matvaror som kan lagras i skafferi eller kylen.
b) Dator. Använd mobilen i stället.
c) TV. Använd mobil el. padda i stället.
d) Ljudanläggning. Använd bra hörlurar med mobilen.
Själv så använder jag i regel endast 1 (och 2) ovan. Samt i viss mån 3 (främst användning utanför högkostnadstid).
Vad gäller 1 och temp så begränsas det endast av frysrisken för vattenledningar etc samt vad jag står ut med med dubbla tröjor och långfillingar Och elpriset förstås.
Då hänger jag med. Det kanske behövs 50år av elbesparing för att betala en ny frys.P PHPersson skrev:
Fast man måste ersätta med minst två modrena frysar för att motsvara volymen på den gamla. Så då lär det väl ta 100år att spara in kostnaden för att ersätta den gamla frysen.
Struntprat. Vilket redan har förklarats i tråden.S StefanCalmar skrev:Vad gäller den nya frysen så är det stor risk att du skadar den genom att dra ur kontakten. Dagens elektronik är avsevärd mer känslig än för bara 10-15 år sedan.
Eftersom du har automatisk avfrostning innebär strömavbrottet troligtvis att du aktiverar en extra avfrostningscykel och då sparar du definitivt ingen ström. Dessutom riskerar maten att ta skada.
Absolut. Men tråden handlar inte om det- Även om många som sagt visar sin okunskap. TS fråga tolkade som rent teknisk. Dvs om metoden skulle skada frysen eller inte. Svaret är, nej den skadas inte så metoden fungerar.Nissens skrev:
Hur mycket el som sparas och hur mycket pengar som sparas var aldrig TS fråga.
Jag hade inte rekommenderat ständigt upprepande av spänningsbortfall på den nya frysen med hänsyn till inverterkompressorn. Finns troligtvis risk för förkortad livslängd på inverterkortet om den ständigt tappar spänning då kompressorn är i drift.
Dessutom rubbar du avfrostningslogiken.
Ställ istället in temperaturen så den inte är onödigt kall om du vill spara nån energi.
Hälsningar
Kyltekniker
Dessutom rubbar du avfrostningslogiken.
Ställ istället in temperaturen så den inte är onödigt kall om du vill spara nån energi.
Hälsningar
Kyltekniker