Alla gör såklart vad vi vill när det gäller apparater, men det här känns ungefär som att ducka bakom ratten när man kör för att minska luftmotståndet.

• Gilla
  • Haha
Mangeln2 och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Frysen drar högst nån kWh per dygn. Spara istället på disk/tvätt, duschlängd, uppvärmning, LED-lampor m.m.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nisken skrev:
Frysen drar högst nån kWh per dygn. Spara istället på disk/tvätt, duschlängd, uppvärmning, LED-lampor m.m.
Disk/tvätt och LED drar mindre än frysen…

Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Jag har elmätare på min frys som är smockfull, den drar mellan 0.8 och 1.1 kWh per dag. Man sparar inte så mycket genom att stänga av den, när den sätta på igen kommer den jobba desto hårdare istället, visserligen kan elpriset vara något lägre men inte värt allt besvär.

• Gilla
electropura och 2 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Inte "istället". Också!

Intet Intet skrev:
Hejsan.

dra en eller två huvudsäkringar istället eller rent av dra huvudbrytaren på centralen i hemmet när det är högt elpris. men med tanke på de nya effekttarifferna så spelar det ingen roll längre. dra ner värmen övertid i rum som ni inte använder så mycket. så sparar du mer el

G Gillar att bygga skrev:
Du kommer att spara betydligt mer om du byter ut den 20 år gamla frysen mot en ny än det du kan spara med ditt förslag.

Skillnaderna i kylkretsens verkningsgrad och boxens isolering på en modern frys (eller kyl) är mycket stor jämfört med en 20 år äldre frysbox. Titta efter på en modell och storlek som är jämförbar din gamla.
Vad är avskrivningstiden på en ny frys? 50år?

Nissens
Intet Intet skrev:
Inte "istället". Också!
Har du inte läst tråden?
Det är bara uppvägmning av bostad och varmvatten som betyder något ekonomiskt.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Disk/tvätt och LED drar mindre än frysen…
Nu skojar du väl ändå?

1 krona her och 1 krona der....
Har du reknat på hva det vil koste for frysen at senka temperaturen tilbaks til der den var när du stengda av den ? det vil kosta at senka temperaturen 2-3 grader

Intet Intet skrev:
Hejsan.

Ja, tyvärr är du ute och cyklar, kanske rent av att du ägnar dig av downhill😉

Förstår din frustration över elpriset, men du/ni påverkas betydligt mer om du låter bli spisen. Det går även att utesluta ugnen, torktumlaren, tvättmaskinen och diskmakinen, då får du mer effekt på sparandet.

Sen finns det tekniska lösningar för att slippa göra dessa åtgärder men det kräver en slant i investering som kan ta 6 till 9 år att få tillbaka.

Intet Intet skrev:
Hejsan.

Ja. Dom är inte gjorda för att stänga av och på hela tiden. Du riskerar förkortad livslängd och haveri. Dessutom sparar du delar av ören på elräkningen. Lägg energi på mer lönsamma åtgärder.

Coronettan Coronettan skrev:
Dom är inte gjorda för att stänga av och på hela tiden. Du riskerar förkortad livslängd och haveri.
Struntprat. Vilket redan har förklarats i tråden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Vad är avskrivningstiden på en ny frys? 50år?
Livslängden ligger närmare 5 än 50år

S S N Jörgen Magnusson skrev:
Ja, tyvärr är du ute och cyklar, kanske rent av att du ägnar dig av downhill😉

Förstår din frustration över elpriset, men du/ni påverkas betydligt mer om du låter bli spisen. Det går även att utesluta ugnen, torktumlaren, tvättmaskinen och diskmakinen, då får du mer effekt på sparandet.

Sen finns det tekniska lösningar för att slippa göra dessa åtgärder men det kräver en slant i investering som kan ta 6 till 9 år att få tillbaka.
Ja, värm vatten med ved och tvätta och laga mat på elden! Du blir snabbt stenrik!

• Gilla
Freddie Blomqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.