45 867 läst ·
222 svar
46k läst
222 svar
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Blir det verkligen så stor besparing att det är värt besväret?Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.
Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Är jag helt ute och cyklar?
Tja en NUC eller enkortsdator drar ca 2-5w så ingen större fara. Att göra detta med home assistent och någon strömbrytare är trivialt.Purre skrev:
Men då kommer en dator behöva stå igång och förbruka el så då är det säkert ±0 efter det.
Vinsten är på tok för liten skulle jag säga för att vinna något på det. Möjligen att sänka elektrisk golvvärme de tider det överstiger en del pengar, sänka temperaturen inne, inte laga mat när det är som högst utan då kanske laga matlådor när det är billigt och bara tina en sådan när det är dyrt osv. Finns bra mycket fler saker som sparar betydligt mer pengar.
Nyttan du har av att dricka din öl överstiger kostnaden (priset för ölen + vad du hade kunnat göra med tiden istället) för den, varför det är ”lönsamt” i ekonomisk betydelse, för dig.Intet skrev:
Att springa fram och tillbaka och stänga av / slå på frysen är antagligen inte det.
Precis. Men @heimlaga har skarpsinnigt avslöjat mig (med flera😁) som Ryska spioner, eller något sådant.🤔 Hur som helst får vi som betalningsmedel Mamma Putins hemkokta rödbetssoppa (tm). Så vi klarar oss galant. Men lite hull skadar aldrig.J Jansson69 skrev:
Har inte hängt med i eran kärlekshistoria, men du har väl inte glömt att kärlek börjar med bråk!🫣😉Intet skrev:
Nu har jag insupit många olika idéer, så nu gör jag följande.
Nya frysen pillar jag inte med. Dels på grund av den påstådda lägre verkningsgraden och dels för att jag inte vet vad jag pysslar med.
Gamla frysen stänger jag av. Troligtvis i morgon sen EM när priset mer än fördubblas.
Om jag tror att det är en stor källa till besparing. Nå, knappast. Det är mer på skoj för att utnyttja vår opålitliga kraftförsörjning.
Nya frysen pillar jag inte med. Dels på grund av den påstådda lägre verkningsgraden och dels för att jag inte vet vad jag pysslar med.
Gamla frysen stänger jag av. Troligtvis i morgon sen EM när priset mer än fördubblas.
Om jag tror att det är en stor källa till besparing. Nå, knappast. Det är mer på skoj för att utnyttja vår opålitliga kraftförsörjning.
Tar man med inköpspris tycker jag sällan det lönar sig att byta ut saker som fungerar bara för att få en lägre elförbrukning. Speciellt eftersom nya produkter oftast inte har samma hållbarhet och kommer få bytas ut igen inom 10 år eller liknande.G Gillar att bygga skrev:Du kommer att spara betydligt mer om du byter ut den 20 år gamla frysen mot en ny än det du kan spara med ditt förslag.
Skillnaderna i kylkretsens verkningsgrad och boxens isolering på en modern frys (eller kyl) är mycket stor jämfört med en 20 år äldre frysbox. Titta efter på en modell och storlek som är jämförbar din gamla.
Det kommer naturligtvis inte att hända att strömmen slås på kort efter att den slagits från. Så den aspekten är inte relevant. Effekten av att manuellt slå av vid högt elpris blir motsatsen, nämligen att kompressorn slås av och från med större intervall än annars.R Real-House skrev:
Grejen är att låta den vara av så länge som möjligt när elpriset är högt. Dvs har man stängt av låter man det vara avstängt till elpriset sjunkit.
Som alltså inte är relevant här. Och inte har någon betydelse.R Real-House skrev:
Du gissar fel. Elektroniken, precis som det allra mesta håller längre ju kortare total tid den är igång.R Real-House skrev:
Det finns inget som helst fel i att spara pengar på det sätt som TS föreslog. Tvärtom.R Real-House skrev:
Att det är frågan om små besparingar är en helt annan fråga. En besparing är alltid en besparing.
Det är inte alls säkert. Det är snarare extremt osannolikt. Av flera skäl.G Gillar att bygga skrev:
Det främsta är att den nya frysen har så kort livslängd att den troligen går sönder innan den gamla skulle ha gjort det.
När man jämför data inser man snabbt att det inte finns någon ny modell som har samma kapacitet som den gamla. Normalt har man ett utrymme för sin kyl/frys-vitvara. Typiskt 60x60x200cm. Om man letar inser man snabbt att dagens "moderna" enheter har en väsentligt lägre kapacitet/volym.G Gillar att bygga skrev:
De nya har helt enkelt mycket tjockare väggar vilket gör att den användbara volymen blir mindre. Så mycket mindre att man blir tvungen att köpa en extra frys (eller kyl) för att få plats med lika mycket som den gamla rymde.
Dvs för väldigt många är det en mycket dum idé att byta till modernare kyl eller frys.
Att betala för att för sämre prestanda och lägre kvalitet är ingen som helst besparing.
Det finns inte så många saker det är värt att spara el med, det är uppvämning av bostad och vatten och eventuellt torktumlare som gör någon skillnad. Resten blir knappt kaffepengar…Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.
Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Är jag helt ute och cyklar?