Att höja 1-2 grader på frysen gör sitt också.
Man kanske inte behöver köra på -20, om nu så är fallet (?)

Redigerat:
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tackar för detta och alla andra spartips, vilka jag redan använder mig av. Den ena sparformen utesluter inte den andra. -Både dra ut sladden och tina i kylen.
Jag eldar med ved för värme och varmvatten så spillvärme från frysen har inte så stort värde.
Jag förstår mycket väl att det inte gör så stor skillnad men det är en behaglig känsla när elmätaren snurrar när det är minuspris.
De båda frysarna drar tillsammans 1,5 kwh/dygn.
vad har du för andra spartips?

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt blir livslängden begränsad om man startar/stoppar kyl/frys genom att sluta/bryta strömmen externt?

Äldre kylar/frysar med mekanisk termostat sluter/bryter strömmen på samma sätt som om man skulle göra det externt.
Kan skada kompressor och startutrustning om kompressor startar med för kort intervall sedan den stängdes av. Kan man sköta detta på något sätt är det inget problem med en äldre frys.

En nyare frys har samma problem, men jag gissar också att elektroniken inte mår bra i längden att stängas av och på.

Oavsett är det fel sätt att eventuellt spara pengar på.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N
Just sådant här är en av anledningarna till att jag alltid haft och kommer fortsätta ha fast elpris. Att inte behöva tänka på när elen är dyr. Och ja jag vet att det kanske blir dyrare i längden men det är jag beredd att ta. Just nu har jag ett femårsavtal med ett pris på 48,4 öre/kWh (60,5 öre inkl. moms).

Dock kommer effektavgiften sannolikt få en viss påverkan men den är så marginell så det är inget jag oroar mig för den dag Vattenfall inför dem även här. Ännu är det inte klart hur de väljer att utforma dem.

• Gilla
MrWIB och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Kan skada kompressor och startutrustning om kompressor startar med för kort intervall sedan den stängdes av. Kan man sköta detta på något sätt är det inget problem med en äldre frys.

En nyare frys har samma problem, men jag gissar också att elektroniken inte mår bra i längden att stängas av och på.

Oavsett är det fel sätt att eventuellt spara pengar på.
Än så länge är det timpris, kommer framöver bli 15 minuterpris.

Är 15 minuter för kort tid mellan stopp och start?

N Nalleman64 skrev:
Just nu har jag ett femårsavtal med ett pris på 48,4 öre/kWh (60,5 öre inkl. moms).
I vilket elområde?

Demmpa Demmpa skrev:
Än så länge är det timpris, kommer framöver bli 15 minuterpris.

Är 15 minuter för kort tid mellan stopp och start?
Nej 15 minuter är inga problem för kompressorn i allmänhet. Det fungerar bra för mina kylskåp där jag har separat styrning för andra applikationer (ölbryggning). Men du kan inte starta och stoppa kompressorn hur som helst. Den behöver gå tillräckligt länge vid varje start. Annars kan man få problem med oljesmörjningen.

• Gilla
gmogmo och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Nej 15 minuter är inga problem för kompressorn i allmänhet. Det fungerar bra för mina kylskåp där jag har separat styrning för andra applikationer (ölbryggning). Men du kan inte starta och stoppa kompressorn hur som helst. Den behöver gå tillräckligt länge vid varje start. Annars kan man få problem med oljesmörjningen.
Japp, därför har alla här i Afrika en extra skyddsgrej som heter fridgeguard som hindrar omedelbart start efter strömavbrott och stänger av strömmen vid över-och underspänning och filtrerar transienter.

1. 3 Min delay
  2. Over-voltage Disconnect (260V)
  3. Over-voltage Reconnect (250V)
  4. Under-voltage Disconnect (160V)
  5. Under-Voltage Reconnect (170V)
  6. Mains Spike Response Time >10ns
  7. Mains Spike Discharge Amps (6.5 KA)
  8. Spike Protection (160J)

Redigerat:
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
N
D Dilato skrev:
I vilket elområde?
SE3

Du kommer att spara betydligt mer om du byter ut den 20 år gamla frysen mot en ny än det du kan spara med ditt förslag.

Skillnaderna i kylkretsens verkningsgrad och boxens isolering på en modern frys (eller kyl) är mycket stor jämfört med en 20 år äldre frysbox. Titta efter på en modell och storlek som är jämförbar din gamla.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
mycket av elen omvandlas väl till värme och då sparar man ju bara på sommarmånaderna då man inte värmer upp huset (eller bor du i lägenhet ??)

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
En byggskiva av frigolit ovanpå frysboxen är billigt och hjälper.

Intet Intet skrev:
Tackar för detta och alla andra spartips, vilka jag redan använder mig av. Den ena sparformen utesluter inte den andra. -Både dra ut sladden och tina i kylen.
Jag eldar med ved för värme och varmvatten så spillvärme från frysen har inte så stort värde.
Jag förstår mycket väl att det inte gör så stor skillnad men det är en behaglig känsla när elmätaren snurrar när det är minuspris.
De båda frysarna drar tillsammans 1,5 kwh/dygn

H Hybro skrev:
En byggskiva av frigolit ovanpå frysboxen är billigt och hjälper.
Det gade jag på min gamla box. Passade rakt på.
Nu har jag två skåp.

G Gillar att bygga skrev:
Du kommer att spara betydligt mer om du byter ut den 20 år gamla frysen mot en ny än det du kan spara med ditt förslag.

Skillnaderna i kylkretsens verkningsgrad och boxens isolering på en modern frys (eller kyl) är mycket stor jämfört med en 20 år äldre frysbox. Titta efter på en modell och storlek som är jämförbar din gamla.
Jo, naturligtvis. Men samtidigt verkar kvalitén försämras i samma takt som effektiviteten ökar.
Den gamla köpte jag begagnad för 900kr.
Så jag får mycket ström för den mellanskillnaden.
Jag har även en 30 år gammal kyl-frys i köket. Ser ingen anledning att slänga den heller med tanke på vad en ny kostar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.