Jag sticker ut hakan lite grann och påstår att om/hur mycket du sparar beror på var frysen är placerad och vad du har för uppvärmning av det rummet.

Jag tänker så här:
Den energi som går in i frysen används för att flytta värme inifrån frysen till rumsluften. Värmeflytten är inte utan förluster, men all ineffektivitet i värmeförflyttningen (förluster i motor och kompressor) blir till värme som tillförs den omgivande rumsluften. Alltså: *all* energi du tillför frysen blir förr eller senare till rumsvärme.

Men, rumsvärmen du får från frysen har verkningsgrad 1:1, dvs samma verkningsgrad som direktverkande elelement. Om resterande rumsvärme skapas genom exempelvis luftvärmepump som oftast har högre verkningsgrad så kan du spara skillnaden mellan verkningsgraden för den andra värmekällan och verkningsgraden för ett elelement.

Slutligen, värmen från frysen sipprar förmodligen fram i den övre bakkanten av frysen, dvs på en plats som inte är helt optimal för att värma rummet, vilket på sätt och vis kan sägas dra ned verkningsgraden en smula. Om frysen dessutom står i ett rum där man inte vill ha mer värme så faller hela resonemanget.

Sammanfattning: för mig känns det som försumbar vinst att stänga av strömmen till kyl/frys. Man tjänar lite grann på sommaren, men då är oftast elen billig ändå (åtminstone med den typ av elavtal som jag har).

• Gilla
Sander54 och 10 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Hur mycket spar man egentligen på att stänga av frysen när priset är högt? Om man ska ha det automatiserat så kommer du inte tjäna på det

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
DE73 DE73 skrev:
Men datorn ska styra hela husets elförbrukning ;-)
Spisen går tex inte att starta när elen är dyr och inget varmvatten i kranen.
Och vad gör du om kungen kommer på besök och vill ha en kopp kokkaffe just då? Varmvattnet kan du ju tillverka i förväg när elen är mindre dyr.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du kommer troligen att spara mer energi och pengar om du tinar mat i kylen istället för i rummet/vattenbad/matlagning.
Samt att snabbt kyla ner maten i vattenbad istället för att ställa in varm mat i kylen/frysen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
DE73 DE73 skrev:
Men datorn ska styra hela husets elförbrukning ;-)
Spisen går tex inte att starta när elen är dyr och inget varmvatten i kranen.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och vad gör du om kungen kommer på besök och vill ha en kopp kokkaffe just då? Varmvattnet kan du ju tillverka i förväg när elen är mindre dyr.
Nästan alla typer av "pannor" tex LVVP har någon typ av förrådsberedare för varmvatten, å då finns det en del varmvatten att tillgå xxx antal liter.
Det är nästan bara fjärrvärmecentraler som tillverkare varmvatten på beställning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sluta köpa massa mat och stoppa i frysen. Det spar du ofantligt mycket mer på.
Eller så skaffar du ett gäng gamla elelememt och kör för fullt när strömpriset är negativt….
Eller hur var det nu med avgiften för distributionen av strömmen….
Nej det var nog ett av de dummast spariverförslagen jag hört.
Skaffa fastprisavtal i stället så slipper du hitta på sådana dumma idéer 😉

• Gilla
  • Älska
gmogmo och 9 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du kommer troligen att spara mer energi och pengar om du tinar mat i kylen istället för i rummet/vattenbad/matlagning.
Samt att snabbt kyla ner maten i vattenbad istället för att ställa in varm mat i kylen/frysen
Tackar för detta och alla andra spartips, vilka jag redan använder mig av. Den ena sparformen utesluter inte den andra. -Både dra ut sladden och tina i kylen.
Jag eldar med ved för värme och varmvatten så spillvärme från frysen har inte så stort värde.
Jag förstår mycket väl att det inte gör så stor skillnad men det är en behaglig känsla när elmätaren snurrar när det är minuspris.
De båda frysarna drar tillsammans 1,5 kwh/dygn.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
men det är en behaglig känsla när elmätaren snurrar när det är minuspris.
Du är medveten om att din elförbrukning kostar då också?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Frys drar ju inte så mycket så
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
en frys drar inte så mycket, så sparar 0,075-0,1Kwh de timmarna vi pratar öre till 10-tal ören.

Billigaste borde vara att bara köra en frys! Än springa runt för några kr i månaden.

Graf över frysens strömförbrukning de senaste 24 timmarna, visar skillnader mellan nuvarande och tidigare period.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över frysens energiförbrukning i augusti 2025, jämför nuvarande och föregående perioder. Totalt 46,6 kWh med ett snitt på 1,7 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du är medveten om att din elförbrukning kostar då också?
Självklart. Men inte lika mycket.

Fairlane
Intet Intet skrev:
Självklart. Men inte lika mycket.
Har du timprisavtal?

Fairlane Fairlane skrev:
Har du timprisavtal?
Ja

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är ju det som är hela idén. Ingen elförbrukning när det är dyrt. Stor förbrukning när det är billigt. Kanske till och med minuspris.
Självklart är idén vettig. Hur mycket man kan spara är en annan sak. Och om man tycker besparingen är värd ansträngningen är som vanligt individuellt
DE73 DE73 skrev:
I så fall borde du uppfinna något så det är helt automatiskt, dvs en dator håller koll på elpris och reglerar kyl/frys därefter.
Har man redan ett sk "smarthem"-system för att hantera sitt hem är det bara att låta befintlig dator hantera saken.

Har man inget sådant system är det nog det man skall börja med att skaffa om man vill spara på mer saker än kyl/frys

Nej stäng inte av frysar eller kylar på det sättet. Det gäller både nya och gamla maskiner.

Även om du skulle spara några kronor så går du minus på att vitvarorna får en begränsad livslängd.

• Gilla
Suno och 7 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Nej stäng inte av frysar eller kylar på det sättet. Det gäller både nya och gamla maskiner.

Även om du skulle spara några kronor så går du minus på att vitvarorna får en begränsad livslängd.
På vilket sätt blir livslängden begränsad om man startar/stoppar kyl/frys genom att sluta/bryta strömmen externt?

Äldre kylar/frysar med mekanisk termostat sluter/bryter strömmen på samma sätt som om man skulle göra det externt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.