Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Jag har inte läst precis hela tråden, så med risk för att några redan skrivit det: att bryta strömmen till kompressorn medan den kör kan ju också tänkas slita på den, dvs. förkorta dess livslängd. Den ytterst lilla eventuella besparingen i elkostnad äts då även upp av att din frys kanske går sönder tidigare än vad den annars hade gjort.
Då har du nog inte läst något av tråden :)

• Haha
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
När vi är inne på spåret är det någon som har eller vet en färdig lösning för att köra elpatron, billaddare etc när solen producerar och även baserat på elpris.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Då förstår du uppenbarligen inte i alla fall.
Det är inte frågan om att tjäna stora pengar utan mer en fråga om att dra nytta av vår förstörda kraftpronuktion. Alltså principer. Inte pengar.

Här, som så ofta finns det två läger. De som tycker som du och de som säger att det inte skadar kylen.
Så av den orsaken får nya frysen vara inkopplad hela tiden.

Jag har en egenbyggd ackumulatortank med elpatron 4.5kW. När det är sommar och minuspris går den för fullt. VV räcker i ca:10 dar tack care att tanken är isolerad med 40cm PUR och lösull.
Så ytterligare isolering gör endast marginell skillnad.
Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Jag skulle börja med att stänga av belysningen inne i frysen, när dess dörr är stängt. 😉

S
P PHPersson skrev:
Är det verkligen sant? Vet kompressorn vad det är för temperatur i frysen? Iaf mina frysar arbetat bara mot en digital termostat. Förstår att slingan är varm några sekunder men sedan borde det inte bli någon skillnad.
Kompressorn vet ingenting. Det är en fråga om fysik.
En frys (eller vilken värmepump som helst) fungerar enligt grundläggande fysikaliska principer.
Enkelt uttryckt så cirkulerar kylmediet i en slinga där trycket höjs i kompressorn varpå temperaturen stiger. Sedan avges värmen på utsidan av frysen och gasen kondenserar till vätska.
Sedan går den igenom en strypventil där trycket sänks och därmed också temperaturen varpå den kan kyla insidan av frysen.

För att den ska fungera optimalt så har man optimerat så att strypventil, kompressor och kylmedium fungerar tillsammans optimalt vid just de betingelser man optimerar för.

Ändrar man temperaturen någonstans så innebär det att den inte arbetar under de förhållanden som den är optimerad för. Följden blir att den fungerar sämre och får sämre vrekningsgrad.
Och om det är varmare i frysen än tänkt så innebär det att kompressorn får varmare gaser som då hettar upp kompressorn mer vilket leder till att packningar mm i kompressorn tar slut i förtid.

Du behöver inte ha någon intelligens i exempelvis en packning för att den ska gå sönder om den utsätts för temperaturer den inte är avsedd för. Likaså behöver inte kompressorn veta något om slingan för att påverkas negativt av avvikande temperaturer.

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Kompressorn vet ingenting. Det är en fråga om fysik.
En frys (eller vilken värmepump som helst) fungerar enligt grundläggande fysikaliska principer.
Enkelt uttryckt så cirkulerar kylmediet i en slinga där trycket höjs i kompressorn varpå temperaturen stiger. Sedan avges värmen på utsidan av frysen och gasen kondenserar till vätska.
Sedan går den igenom en strypventil där trycket sänks och därmed också temperaturen varpå den kan kyla insidan av frysen.

För att den ska fungera optimalt så har man optimerat så att strypventil, kompressor och kylmedium fungerar tillsammans optimalt vid just de betingelser man optimerar för.

Ändrar man temperaturen någonstans så innebär det att den inte arbetar under de förhållanden som den är optimerad för. Följden blir att den fungerar sämre och får sämre vrekningsgrad.
Och om det är varmare i frysen än tänkt så innebär det att kompressorn får varmare gaser som då hettar upp kompressorn mer vilket leder till att packningar mm i kompressorn tar slut i förtid.

Du behöver inte ha någon intelligens i exempelvis en packning för att den ska gå sönder om den utsätts för temperaturer den inte är avsedd för. Likaså behöver inte kompressorn veta något om slingan för att påverkas negativt av avvikande temperaturer.
Jo såklart... men här pratar vi inte om att temperaturen går från -18 till -2. Han drar ur sladden i någon timma när priset är som högst. En hel frys håller kylan väldigt väl och har man dessutom mat i frysen så skulle jag gissa att den sjunker någon grad per timma. Låt oss säga -19 till -17 grader. Jag har svårt att se att det skulle påverka livslängden ens mätbart. Så jag tror du har fel.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
S
T TWX skrev:
Jag gjorde lite mätningar på olika kylskåp och frysar som jag har kom fram till att de äldre var inte så dyra att använda och stänga av dem ren dumhet.

Kylskåp >30 år​
24 tim​
0,27​
Kylskåp >30 år​
26 tim​
0,35​
Frys skåp >30 år​
24 tim​
1,32​
Frys box >20 år​
24 tim​
2,71​
Frys box 38 år​
24 tim​
2,35​
Kylskåp 13 år​
24 tim​
0,78​
Frys skåp 1 år​
24 tim​
1​
Jag skulle säga tvärtom. Nu förklarar du ju inte vad de olika kolumnerna är eller något om fabrikar, modell eller volym på de frysar och kylar du testar men jag skulle säga att du verkar ha extremhöga förbrukningssiffror på en del av dom.

Om jag tolkar den sista kolumnen som hur mycket el dom gjort slut på på ett dygn så skulle jag säga att frys box >20 år som drar 2,71 kWh måste vara en enormt stor frysbox.
Frysboxar är i allmänhet effektivare än skåp pga att luckan är upptill.
2,71 är mer än 3 ggr så mycket som en fullstor frys på drygt 300liter drar.
Antingen är den enormt stor (vi pratar då om åtminstone 3 ggr så stor som en fullstor frys) eller så är den rejält på upphällningen. Dom börjar dra iväg i förbrukning när kompressorn är på väg att ge upp.

Så jag skulle aldrig i livet använda den för något som jag inte var beredd att förlora om det tinar. Dvs inte för matvaror. Möjligen för att göra iskuber eller ngåot sådant.

Den borde bytas ut och förmodligen några fler av de du mätt på men inte för att spara el utan för att det är på väg att packa ihop och sluta fungera och mat i en frys som ger upp är inte kul och rätt dyrt.

S steffo_b skrev:
Jag skulle säga tvärtom. Nu förklarar du ju inte vad de olika kolumnerna är eller något om fabrikar, modell eller volym på de frysar och kylar du testar men jag skulle säga att du verkar ha extremhöga förbrukningssiffror på en del av dom.

Om jag tolkar den sista kolumnen som hur mycket el dom gjort slut på på ett dygn så skulle jag säga att frys box >20 år som drar 2,71 kWh måste vara en enormt stor frysbox.
Frysboxar är i allmänhet effektivare än skåp pga att luckan är upptill.
2,71 är mer än 3 ggr så mycket som en fullstor frys på drygt 300liter drar.
Antingen är den enormt stor (vi pratar då om åtminstone 3 ggr så stor som en fullstor frys) eller så är den rejält på upphällningen. Dom börjar dra iväg i förbrukning när kompressorn är på väg att ge upp.

Så jag skulle aldrig i livet använda den för något som jag inte var beredd att förlora om det tinar. Dvs inte för matvaror. Möjligen för att göra iskuber eller ngåot sådant.

Den borde bytas ut och förmodligen några fler av de du mätt på men inte för att spara el utan för att det är på väg att packa ihop och sluta fungera och mat i en frys som ger upp är inte kul och rätt dyrt.
Om en frys drar tre gånger så mycket som en annan enbart på grund av storleken, så måste ytan vara tre gånger så stor. Alltså givet samma tjocklek på isoleringen. Givet att frysen har samma form behöver den då skalas upp med kvadratroten ur tre. Volymen blir då (kvadratroten ur tre) upphöjt i tre, dvs lite drygt fem gånger så stor volym.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Om en frys drar tre gånger så mycket som en annan enbart på grund av storleken, så måste ytan vara tre gånger så stor. Alltså givet samma tjocklek på isoleringen. Givet att frysen har samma form behöver den då skalas upp med kvadratroten ur tre. Volymen blir då (kvadratroten ur tre) upphöjt i tre, dvs lite drygt fem gånger så stor volym.
Hej, härligt att ursprungs frågeställaren får 173 svar inkl.mig på en betydelselös fråga,
Han driver med oss som engagerar oss i frågan, hoppas han är nöjd med antalet svar🧐

J
T teuvo tainio skrev:
Hej, härligt att ursprungs frågeställaren får 173 svar inkl.mig på en betydelselös fråga,
Han driver med oss som engagerar oss i frågan, hoppas han är nöjd med antalet svar🧐
Är det inte så i forum att meningslösa frågor leder till mest diskussioner?

J Jansson69 skrev:
Är det inte
J Jansson69 skrev:
Är det inte så i forum att meningslösa frågor leder till mest diskussioner?
så i forum att meningslösa frågor leder till mest
Tyvärr har ni nog rätt, vi borde nog engagera oss i viktigare frågor med tanke på framtiden, om man kan spara någon krona på att hantera en frys på olika sätt bidrar inte mycket för framtida samhällsproblem 🤔

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
"Han" driver inte alls med dig.
"Tar ett kylskåp skada av att stängas av?"
Vad är det du inte begriper?
Att det inte blir någon stor besparing är självklart men det var inte det frågan handlade om, även om du lyckades få det om bakfoten.

I förrgår drog jag ut sladden i gamla frysen när priser steg från 60 öre till 2,40kr. Satte i den igen 6h senare då priset sjunkit till 40öre. Tempen högst upp hade då sjunkit 3 grader.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Tyvärr har ni nog rätt, vi borde nog engagera oss i viktigare frågor med tanke på framtiden, om man kan spara någon krona på att hantera en frys på olika sätt bidrar inte mycket för framtida samhällsproblem 🤔
Det är fullt möjligt att göra både och. Dels engagera sig i viktiga frågor. Vilka angagerar du dig i, förresten? Men även göra sådant man tycker är intressant på ett mer banalt plan. Som att dra ur sladden ur kylen eller samla på gamla yxor.
Hade jag till exempel kunnat få slut på Israels folkmord, Ukrainakriget eller annat elende genom att inte dra ur sladden ur frysen när elpriset är högt, hade jag gjort det omedelbart.
Men som sagt. Det ena utesluter inte det andra.

Intet Intet skrev:
Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?
Men en ny kyl eller frys drar typ 200 kwh/ÅR. Inget att jaga.

Den äldre kanske men... drar väl dubbelt så mkt när du tar på den? För att "frysa ikapp". Spar pengar ovh köp en ny skulle jag säga.

K Karriärmamman skrev:
Men en ny kyl eller frys drar typ 200 kwh/ÅR. Inget att jaga.
den nya drar väldigt lite. 5-600W/dygn.

K Karriärmamman skrev:
Den äldre kanske men... drar väl dubbelt så mkt när du tar på den? För att "frysa ikapp". Spar pengar ovh köp en ny skulle jag säga.
Den gamla drar desto mer. 1,75kW/dygn.
Att köpa en ny, är ingen lönsam affär alls. Tror jag räknade ut att det skulle ta 13 år att gå jämt upp. Om den nya nu håller så länge.

Intet Intet skrev:
den nya drar väldigt lite. 5-600W/dygn.

Den gamla drar desto mer. 1,75kW/dygn.
Att köpa en ny, är ingen lönsam affär alls. Tror jag räknade ut att det skulle ta 13 år att gå jämt upp. Om den nya nu håller så länge.
Fel enhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.