45 867 läst ·
222 svar
46k läst
222 svar
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Hur skall du ha det nu, det handlar ju inte om pengar sade du tidigare, det handlar endast om att få ner förbrukningen…Intet skrev:
Så nu avslöjade du att det handlar om sådan snålhet att du är beredd att rycka ur o sätta i kontakter flera ggr om dagen för att spara kanske 3 kr i månaden…
Det är rätt extremt.
Glöm inte att räkna med den extra föda din kropp behöver för att utföra själva arbetet med att förflytta sig till rätt plats, lyfta armen och dra ur/sätta i stickproppen. Om du inte ska gå ner i vikt behöver du nog köpa extra pasta för 75 öre i månaden.Intet skrev:
Det var ett tillfälle ja. Men eftersom prisvariationerna är olika stora olika dagar och de perioder som priset är högt är olika långa varje dag så går det inte att säga generellt hur länge i snitt som kontakten är utdragen.Intet skrev:
Baserat på mitt inlägg nedan vet du att vid senaste tillfället ...
Just på grund av den osäkerhet som råder om inverterfrysar pallar avbrotten eller inte, drar jag bara ur sladden ur den gamla frysen.
Det är fel. Som jag tidigare skrivit är det främst en principsak som får positiva ekonomiska konsekvenser. Det är i alla fall min förhoppning.
Den här diskussionen påminner mig om Teslastrejken då några helt enkelt inte kunde förstå att Teslas kamp för att själva få bestämma ifall de skulle träffa ett frivilligt avtal, eller inte, var mer grundat på principer än ekonomi. Kommentarer likt: -"Det är bara att skriva på, så är saken klar!" -"I Sverge har vi kollektivavtal, punkt slut!" -"Skitföretag vill vi inte ha här!"
Alla de inläggen grundade sig på att det endast var av snålhet och viljan att ha så dåliga anställningsvillkor som möjligt som förklarade Teslas agerande.
Det är möjligt att så är fallet. Det är också möjligt att det är en strikt principiell fråga för Tesla som gör att de agerar som de gör. Om det kan vi naturligtvis bara spekulera om. Men möjligheten finns, vilket inte alla kan ta åt sig.
Men baserat på den dagen så var det då 6 timmar som den var utdragen innan du satte i den igen.
Med en modern frys så innebär det att du flyttat 1/4 av dygnsförbrukningen till timmar med lägre taxa.
Dvs du har flyttat 0,2 kWh från 2,40 kr/kWh till 0,6 kr/kWh. Det innebär en besparing på 0,2*1,8 kr. Dvs 36 öre.
Om vi antar en gammal frys som drar drygt det dubbla dvs ca 2 kWh per dygn så är det 0,5 kWh som du flyttat vilket blir en besparing på 90 öre. Dvs potentiell besparing på 90*365 drygt 300 kr om du har den storleken och längden på prisvariationerna. (Jag förutsätter då att priset ligger på 2,4 hela tiden när kontakten är ur och inte ligger på kanske 1,50 en del av tiden vilket nog inte överensstämmer med verkligheten)
Men majoriteten av dagarna på året har man inte riktigt så stora fluktuationer under så lång tid så besparingspotentialen är betydligt mindre än så. Baserat på en titt på Nordpool så skulle jag säga att mindre än hälften av dagarna har den potentialen. Dvs besparingspotentialen är mindre än hälften av det.
Med andra ord kan man baserat på det uttalandet anta att årsbesparingen i elräkning för den hamnar på max 150 kr om året. Dvs drygt 10 kr/mån.
Jag har svårt att se några andra vettiga motiv till att vilja flytta förbrukning från högtaxa till lågtaxa än just ekonomiska. För du sparar inte någon el eftersom frysen måste "jobba ikapp" när du stoppar i kontakten och förbrukar då i stort sett all den el som du tidigare sparade. Bara att du köper den lilla mängden el till en lite lägre kostnad.
Men vilka skäl förutom rent ekonomiska är det du har då om det inte är pengarna. Förklara gärna.
Konflikten med Tesla är rejält OT och har väldigt lite med detta att göra. Och ingen av oss vet säkert exakt vad som kommit fram under förhandlingarna mer än det som framkommit i media vilket bland annat är att Tesla inte är villiga att ta kostnaderna för att göra pensionsavsättningar i nivåerna som krävs av ett kollektivavtal.
Men dessutom har ju Elon varit rätt tydlig med att han är motståndare till fackliga organisationer.
Vilket argument som väger tyngst inom Tesla kan vi bara spekulera i men det finns säkerligen både ideologiska och ekonomiska motiv.
Om det var häromdagen. (8/9) så var det en kort topp upp till drygt 3 kr/kWh vid 19 då ja och först efter 00 var priset under 60 öre.Intet skrev:
Snittet under den tiden var ca 1,60. Dvs baserat på en dålig frys så flyttade du då 0,5 kWh från 1,60 till 0,60. Dvs 50 öres besparing. Knappast något att bry sig om och du gör det med risk för att du glömmer att stoppa i kontakten igen. Och baserat på att du antagligen har saker i frysen så kan det rätt snabbt leda till en betydligt större förlust än det du sparat.
Jag förstår fortfarande inte vad ditt motiv skulle vara förutom nästintill obefintlig besparing.
Moderator
· Stockholm
· 57 856 inlägg
En modern fullstor frys drar ca 0,8 kWh om dygnet och då blir det 0,2 kWh på 6 timmar ja.H hempularen skrev:
En gammal frys kan dra ca 2 kWh om dygnet och då blir det 0,5 kWh på 6 timmar.
Jag gorde en beräkning där jag utgick ifrån att han har en väldigt gammal frys baserat på att han säger att han inte drar ur kontakten på den nya inverterstyrda frysen utan bara på den gamla.
Nej. Det har jag aldrig påstått!Nissens skrev:
För att vara en glidare som åker jorden runt och skriver på millijardkontrakt, är din läsförståelse inte alls den förväntade.
Nej. Du har fel igen.Nissens skrev:
Inte helt lätt att förklara. Men någon form av protest mot vår ansvarslösa energipolitik. Att den inte påverkar vansinnesutbyggnaden av Kinaägda vindkraftverk som dessutom är olönsamma och annat slöseri, förstår jag mycket väl. Kan kanske kalla det en känsla av välbehag att "lura systemet".S steffo_b skrev:
Att jag I bästa fall kan spara en tia ser jag som en ren bonus.
Likaså köper jag av princip bara med kontanter. Lönar det sig? Inte ett skvatt. Tvärs om, faktiskt, men att göra inköp ingen kan kontrollera, är belöning nog.
Tesla tog jag med som ett exempel där flera forumskribenter inte kunde acceptera någon annan orsak till Teslas "ologiska" agerande. -Det är ju bara att skriva på!S steffo_b skrev:Konflikten med Tesla är rejält OT och har väldigt lite med detta att göra. Och ingen av oss vet säkert exakt vad som kommit fram under förhandlingarna mer än det som framkommit i media vilket bland annat är att Tesla inte är villiga att ta kostnaderna för att göra pensionsavsättningar i nivåerna som krävs av ett kollektivavtal.
Men dessutom har ju Elon varit rätt tydlig med att han är motståndare till fackliga organisationer.
Vilket argument som väger tyngst inom Tesla kan vi bara spekulera i men det finns säkerligen både ideologiska och ekonomiska motiv.
Att andra orsaker än rent ekonomiska styr människors agerande är för vissa omöjligt att förstå.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Det du gör är inte en protesterande handling, du gör exakt det överheten vill, nämligen att anpassa ditt liv efter en trasig el-marknad.Intet skrev:
Mina handlingar är snarare en form av protest. Jag väljer att inte ha timpriser och jag ändrar inte mitt liv efter aktuella el-priser. Särskilt inte om små obetydliga saker. Visst, om jag vet att elen är svindyr en viss dag under vintern ökar motivationen att tända upp kaminen.
Det är inte så att jag är det minsta välbärgad, men någon måtta får det vara.
Du har naturligtvis en poäng.R Real-House skrev:Det du gör är inte en protesterande handling, du gör exakt det överheten vill, nämligen att anpassa ditt liv efter en trasig el-marknad.
Mina handlingar är snarare en form av protest. Jag väljer att inte ha timpriser och jag ändrar inte mitt liv efter aktuella el-priser. Särskilt inte om små obetydliga saker. Visst, om jag vet att elen är svindyr en viss dag under vintern ökar motivationen att tända upp kaminen.
Det är inte så att jag är det minsta välbärgad, men någon måtta får det vara.
Som jag skrev så är det inte lätt att förklara. Pengar har jag gott om. Likaså tid. Så att utnyttja vindkraftägarnas dilemma känns helt enkelt bra.
Du gör på ditt vis och jag gör på mitt vis och vi är lika nöjda båda två.