45 867 läst ·
222 svar
46k läst
222 svar
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Men snälla, skaffa åtminstone en fjärrstyrd brytare så du kan sitta i soffan och hantera dina besparingar. Det gör ont i mig att höra hur du misshandlar din frys stickkontakt och ditt stackars vägguttag. 😢 Det gör även ont i mig när jag tänker på det ryggskott du snart får i din spariver. 😢❤️Intet skrev:
Jag förstår din känsla. När folk vill ta bort prima asbest känner jag likadant. Jag lider!Alfredo skrev:
Nu är inte trappgång en känd indikation för ryggskott. Så jag tror att du oroar dig i onödan. 😀
Hej, trots att jag är finne så har jag mycket goda språkkunskaper i svenska språket, jag förstår frågan mycket väl, tyvärr är den nog väldigt svår att få svar på i ett allmänt forum, ett seriöst svar kan du bara få av teknister som behärskar kompressor/elteknik. I forum som detta är nog svaren bara tyckanden, de flesta inklusive mig kan inte ge dig ett seriöst svar. De flesta svaren här är inte svar på din fråga, utan de handlar om det är lönsamt att stänga av frysen.Intet skrev:
"Han" driver inte alls med dig.
"Tar ett kylskåp skada av att stängas av?"
Vad är det du inte begriper?
Att det inte blir någon stor besparing är självklart men det var inte det frågan handlade om, även om du lyckades få det om bakfoten.
I förrgår drog jag ut sladden i gamla frysen när priser steg från 60 öre till 2,40kr. Satte i den igen 6h senare då priset sjunkit till 40öre. Tempen högst upp hade då sjunkit 3 grader.
Baserat på att vi inte vet hur länge TS drar ur sladden så vet vi inte riktigt hur mycket temperaturen hinner gå upp i frysarna.P PHPersson skrev:Jo såklart... men här pratar vi inte om att temperaturen går från -18 till -2. Han drar ur sladden i någon timma när priset är som högst. En hel frys håller kylan väldigt väl och har man dessutom mat i frysen så skulle jag gissa att den sjunker någon grad per timma. Låt oss säga -19 till -17 grader. Jag har svårt att se att det skulle påverka livslängden ens mätbart. Så jag tror du har fel.
Jag kan bara säga att ändrade temperaturbetingelser är en sak som kan påverka livslängden på en frys negativt.
Om TS sedan drar ur sladden tillräckligt länge för temperaturerna blir så höga att detta är fallet är ju omöjligt att svara på.
Det beror på lite på hur länge priserna är höga.
Men om TS bara drar ur sladden någon timme då och då när priserna peakar så är det ännu ännu mindre besparingspotential. En modern fullstor frys som inte har allra högsta energiklassning drar ca 0,8 kWh om dygnet. (min gör det). Det betyder ca 250 kWh om året. Om man flyttar allt det från pristopp när elen inklusive allt kostar 3 kr/kWh till när priset är noll och man bara betalar ca 1kr/kWh i överföring, elskatt mm. så sparar men 500 kr på ett år eller ca 40 kr i månaden. Inte några summor att tala om.
Men om det bara är frågan om någon timme då och då så är det kanske bara 30 av dom 250 kWh som flyttas från hög till låg så är det istället frågan om 60 kr/år eller 5 kr/ månad. Dvs inte summor som märks i budgeten i ett genomsnittligt hushåll.
Då spelar det ingen roll om frysen går sönder i förtid. Det är ju ändå inga pengar att hämta i det.
Däremot är inte fryssäkerheten i en frys så lång som de flesta verkar tro.
Enligt specarna för frysar så verkar de flesta vanliga frysskåp ha en fryssäkerhet mot upptining på ca 12 timmar.
Dvs efter 12 timmar så säger inte ens tillverkarna själva att det är säkert att allt i frysen längre är fruset.
Hur mycket dom räknar med att temperaturen gått upp då framgår inte riktigt och inte heller hur väl fylld frysen då varit när man fått fram de siffrorna men jag misstänker att risk att saker börjar tina innebär att man befinner sig ganska nära fryspunkten.
Ja. Förutsatt att du skalar den i 3 dimensioner ja. Men det är oftast inte så man skalar frysar. En hälften så stor frys brukar bara vara hälften så hög men ha samma djup och bredd.C cbrolin skrev:Om en frys drar tre gånger så mycket som en annan enbart på grund av storleken, så måste ytan vara tre gånger så stor. Alltså givet samma tjocklek på isoleringen. Givet att frysen har samma form behöver den då skalas upp med kvadratroten ur tre. Volymen blir då (kvadratroten ur tre) upphöjt i tre, dvs lite drygt fem gånger så stor volym.
En fullstor frys är 60 djup, ca 60 bred och ca 2m hög. Högre gör man dom inte och djupet brukar inte variera. Möjligen att man ibland gör skåpen 70 djupa men det är ovanligt. Utan då är det på bredden i så fall som man kan skala den.
Men det var inte den egentligen poängen med mitt inlägg. Poängen var att det verkade vara frysar dom drar mer än 3 ggr så mycket som en modern frys. Dvs dom hade hög förbrukning.
Fast han har med all tydlighet i tråden skrivit att det inte handlar om ekonomi utan frågan var om frysen håller, han har även skrivit att det handlar om en/någon timme inte 12 timmar. Så då kan vi nog konstatera att frysen inte kommer gå sönder i förtid.S steffo_b skrev:Baserat på att vi inte vet hur länge TS drar ur sladden så vet vi inte riktigt hur mycket temperaturen hinner gå upp i frysarna.
Jag kan bara säga att ändrade temperaturbetingelser är en sak som kan påverka livslängden på en frys negativt.
Om TS sedan drar ur sladden tillräckligt länge för temperaturerna blir så höga att detta är fallet är ju omöjligt att svara på.
Men om TS bara drar ur sladden någon timme då och då när priserna peakar så är det ännu ännu mindre besparingspotential. En modern fullstor frys som inte har allra högsta energiklassning drar ca 0,8 kWh om dygnet. (min gör det). Det betyder ca 250 kWh om året. Om man flyttar allt det från pristopp när elen inklusive allt kostar 3 kr/kWh till när priset är noll och man bara betalar ca 1kr/kWh i överföring, elskatt mm. så sparar men 500 kr på ett år eller ca 40 kr i månaden. Inte några summor att tala om.
Men om det bara är frågan om någon timme då och då så är det kanske bara 30 av dom 250 kWh som flyttas från hög till låg så är det istället frågan om 60 kr/år eller 5 kr/ månad. Dvs inte summor som märks i budgeten i ett genomsnittligt hushåll.
Då spelar det ingen roll om frysen går sönder i förtid. Det är ju ändå inga pengar att hämta i det.
Enligt specarna för frysar så verkar de flesta vanliga frysskåp ha en fryssäkerhet mot upptining på ca 12 timmar.
Dvs efter 12 timmar så säger inte ens tillverkarna själva att det är säkert att allt i frysen längre är fruset.
Hur mycket dom räknar med att temperaturen gått upp då framgår inte riktigt och inte heller hur väl fylld frysen då varit när man fått fram de siffrorna men jag misstänker att risk att saker börjar tina innebär att man befinner sig ganska nära fryspunkten.
Ja. Och om det bara är frågan om någon timme så är det nog ingen fara för frysen eller kylen. Med reservation för att om det är en modern inverterfrys med lite styrelektronik så kan det bli strömrusningar i kondensatorer mm som gör att elektroniken packar ihop i förtid om man drar ur och stoppar i kontakten dagligen. Huruvida det faktiskt är ett problem är svårt att säga på utan att veta exakt hur elektroniken är konstruerad så det blir inget annat än gissningar. Men det ligger nära tillhands att misstänka att dom inte stoppat i en massa extra grejor för att kunna hantera frekventa spänningsbortfall i vitvaror som inte är avsedda att arbeta under de betingelserna.P PHPersson skrev:
Däremot är ju besparingen och därmed eventuella skäl till att dra ur kontakten mer eller mindre borta då. Och det framgår att han gör det för att spara eftersom han drar ur kontakten när elpriset är högt och sätter i den igen när priset gått ned.
Dvs hela motivet till att göra det är ekonomiskt.
Och då blir frågan om besparingen är så stor att det möjligen är lönsamt jämfört med den okända risken att vitvarorna ger upp i förtid.
Jag är övertygad om att det inte är lönsamt med moderna frysar med inverter. Framför allt finns det ingen besparingspotential som är så stor att det är vettigt att hålla på med det.
Baserat på mitt inlägg nedan vet du att vid senaste tillfället ...S steffo_b skrev:Baserat på att vi inte vet hur länge TS drar ur sladden så vet vi inte riktigt hur mycket temperaturen hinner gå upp i frysarna.
Intet skrev:
Just på grund av den osäkerhet som råder om inverterfrysar pallar avbrotten eller inte, drar jag bara ur sladden ur den gamla frysen.S steffo_b skrev:Ja. Och om det bara är frågan om någon timme så är det nog ingen fara för frysen eller kylen. Med reservation för att om det är en modern inverterfrys med lite styrelektronik så kan det bli strömrusningar i kondensatorer mm som gör att elektroniken packar ihop i förtid om man drar ur och stoppar i kontakten dagligen. Huruvida det faktiskt är ett problem är svårt att säga på utan att veta exakt hur elektroniken är konstruerad så det blir inget annat än gissningar. Men det ligger nära tillhands att misstänka att dom inte stoppat i en massa extra grejor för att kunna hantera frekventa spänningsbortfall i vitvaror som inte är avsedda att arbeta under de betingelserna.
Däremot är ju besparingen och därmed eventuella skäl till att dra ur kontakten mer eller mindre borta då.
Det är fel. Som jag tidigare skrivit är det främst en principsak som får positiva ekonomiska konsekvenser. Det är i alla fall min förhoppning.S steffo_b skrev:
Den här diskussionen påminner mig om Teslastrejken då några helt enkelt inte kunde förstå att Teslas kamp för att själva få bestämma ifall de skulle träffa ett frivilligt avtal, eller inte, var mer grundat på principer än ekonomi. Kommentarer likt: -"Det är bara att skriva på, så är saken klar!" -"I Sverge har vi kollektivavtal, punkt slut!" -"Skitföretag vill vi inte ha här!"
Alla de inläggen grundade sig på att det endast var av snålhet och viljan att ha så dåliga anställningsvillkor som möjligt som förklarade Teslas agerande.
Det är möjligt att så är fallet. Det är också möjligt att det är en strikt principiell fråga för Tesla som gör att de agerar som de gör. Om det kan vi naturligtvis bara spekulera om. Men möjligheten finns, vilket inte alla kan ta åt sig.
S steffo_b skrev:Och då blir frågan om besparingen är så stor att det möjligen är lönsamt jämfört med den okända risken att vitvarorna ger upp i förtid.
Jag är övertygad om att det inte är lönsamt med moderna frysar med inverter. Framför allt finns det ingen besparingspotential som är så stor att det är vettigt att hålla på med det.
Redigerat:
Ikea har ett sånt system som är billigt och fungerar bra. Jag hade dock satt dem på något annat. Det behövs väldigt lång tid för att spara in de 100 kronor uttaget kostar om man använder det till en frys.Niklas Rönning skrev:
En smart grej kan vara att sätta en el dongel mellan jacket och kyl / frys. Om inte annat för att hålla reda på hur mycket / lite resp. frys gör av med direkt i mobilen. Ja och givetvis att stänga av den efter eget tycke och smak. Många av dem kan man väl t o m programmera på diverse olika sätt. Så att den t ex stänger av vissa timmar över dagen osv. Men som skrivet, framförallt för att hålla sten koll på hur mycket man gör av med... Detta var bara en tanke nu... Ha en fortsatt Kanooon dag kära medmänniskor 👍🏻🌸🙏🏼
För hög risk att maten blir dålig av att pendla i temperatur. Min ena frys är inte särskilt gammal men den hade isat igen om jag hade hållit på och sätta av den flera timmar i sträck. Det är ju skillnad på ett strömavbrott någon gång ibland och att regelbundet stänga av den. Det finns ju tom trix på hur man ska göra för att se om det varit strömavbrott när man varit på semester så att man ska veta om maten är ok eller inte.S steffo_b skrev:Ja. Och om det bara är frågan om någon timme så är det nog ingen fara för frysen eller kylen. Med reservation för att om det är en modern inverterfrys med lite styrelektronik så kan det bli strömrusningar i kondensatorer mm som gör att elektroniken packar ihop i förtid om man drar ur och stoppar i kontakten dagligen. Huruvida det faktiskt är ett problem är svårt att säga på utan att veta exakt hur elektroniken är konstruerad så det blir inget annat än gissningar. Men det ligger nära tillhands att misstänka att dom inte stoppat i en massa extra grejor för att kunna hantera frekventa spänningsbortfall i vitvaror som inte är avsedda att arbeta under de betingelserna.
Däremot är ju besparingen och därmed eventuella skäl till att dra ur kontakten mer eller mindre borta då. Och det framgår att han gör det för att spara eftersom han drar ur kontakten när elpriset är högt och sätter i den igen när priset gått ned.
Dvs hela motivet till att göra det är ekonomiskt.
Och då blir frågan om besparingen är så stor att det möjligen är lönsamt jämfört med den okända risken att vitvarorna ger upp i förtid.
Nja. Jag drog igen ur sladden till den gamla frysen kl.17.00 innan priset steg till över tre kronor. Stoppar i kontrakten igen kl 00.00 när det sjunkigt till 60 öre. När jag kollade för en stund sedan hade temperaturen STIGIT 2 grader.