H
Viktor.J Viktor.J skrev:
"norge spåret" var väl hett för länge sedan :) Hade det varit ett rimligt alternativ att beställa därifrån hade nog inte de svenska leverantörerna kunnat hålla "typ samma priser".
Nja vad kostar det i Sverige?
Tror du kan få det väldigt billigt i Norge än.
Svåra är att beställa och få det hemkört då det måste förtullas.
Jag jobbar Norge så jag tar med i bilen.
Men sist gav jag cirka 1900 för 100 kg.
Dynacem tar väl 4000 något sådant om jag inte minns fel.

H Hallerudsbo skrev:
Nja vad kostar det i Sverige?
Tror du kan få det väldigt billigt i Norge än.
Svåra är att beställa och få det hemkört då det måste förtullas.
Jag jobbar Norge så jag tar med i bilen.
Men sist gav jag cirka 1900 för 100 kg.
Dynacem tar väl 4000 något sådant om jag inte minns fel.
"beställa" = inte hämta själv med bil :)

H
Viktor.J Viktor.J skrev:
"beställa" = inte hämta själv med bil :)
Aldrig varit lönt att beställa heller överhuvudtaget då Norge inte är med i eu.

H Hallerudsbo skrev:
Aldrig varit lönt att beställa heller överhuvudtaget då Norge inte är med i eu.
det är ju det som är min poäng :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
vad kostar det i tid och pengar om det går åt skogen ? Jag körde från HME.

Ang. dammningen så hade jag en damasker från Damsugartillverkaren (Dustcontrol) som låg dikt an berget så min damsugare (dust control också) hanterade dammet. Däremot så borrade jag max 50cm djupt så någonstans i djupled går väl den tekniska begränsningen för hur djupt den tekniska lösningen kan hantera kaxet.
Den från atlas ser ut såhär:
https://kendrill.se/produkter/borrsugkapa

Hittar tyvärr ingen från dust control. Men finns många liknande denna
https://www.amazon.se/HERZO-70-sughuva-för-borrhammare/dp/B0C7VKXWMK/ref=pd_vtp_d_sccl_2_2/261-7486076-4728753?pd_rd_w=yhtd3&content-id=amzn1.sym.14d005bd-78c9-4003-ac16-40bb408aaf53&pf_rd_p=14d005bd-78c9-4003-ac16-40bb408aaf53&pf_rd_r=XT65KK32H5DGR43E4490&pd_rd_wg=BxyS2&pd_rd_r=9fbe6e77-361c-4ae0-8cf5-f7f8fe17cf23&pd_rd_i=B0C7VKXWMK&psc=1

Var det något liknande du hade? Har en Pullman stoftavskiljare men det är sådan ofantliga mängder luft som det blåser med så frågan är om dammsugaren har en chans att hinna med? Eller är din erfarenhet att det faktiskt funkar?

R random_name skrev:
Den från atlas ser ut såhär:
[länk]

Hittar tyvärr ingen från dust control. Men finns många liknande denna
[länk]

Var det något liknande du hade? Har en Pullman stoftavskiljare men det är sådan ofantliga mängder luft som det blåser med så frågan är om dammsugaren har en chans att hinna med? Eller är din erfarenhet att det faktiskt funkar?
Svart sugkåpa för borrhammare, designad för att monteras över borrkronor för dammkontroll, med text "DUSTCONTROL" på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://dustcontrol.se/produkt/sugkapa-for-borrhammare-bilning-och-mejsling/

Så såg den ut. vet inte vilken art. nr. på hemsidan. Men den gick (med en hel del våld) att trä över borrkronan till den borrstång jag använde som jag tror var 32mm eller 36mm (kan mäta om det är viktigt).

Det som var bra var att den var väldit tjock så den låg ganska stilla och den var av väldigt tjockt gummi så den tålde en hel del våld. Så man kunde ha foten på den och "styra" när man började. Den du länkade till ser ut att vara hårdplast och hade inte överlevt länge i min källare :)

Redigerat:
Viktor.J Viktor.J skrev:
[bild]
[länk]

Så såg den ut. vet inte vilken art. nr. på hemsidan. Men den gick (med en hel del våld) att trä över borrkronan till den borrstång jag använde som jag tror var 32mm eller 36mm (kan mäta om det är viktigt).

Det som var bra var att den var väldit tjock så den låg ganska stilla och den var av väldigt tjockt gummi så den tålde en hel del våld. Så man kunde ha foten på den och "styra" när man började. Den du länkade till ser ut att vara hårdplast och hade inte överlevt länge i min källare :)
Okej ser ut att vara identisk med vad jag hittade från Atlas. Får se om något hyreshus har en sådan. Annars är det inget jag får tag i tills på fredag. Får kanske köpa den från Amazon på chans

Viktor.J Viktor.J skrev:
[bild]
[länk]

Funderar på om det går att bygga en själv... En vaskrensare är ju ganska lik och går kanske att modifiera med ett hål och genomföring för slangen. Eller en metallburk men det lär kanske inte sluta lika tätt mot berget. Fler förslag mottages gärna :)

Har ni kommit fram till om det finns någon sweetspot mellan borrdiameter och effektivitet vid borrning och späckmedel?

Tekniker Tekniker skrev:
Har ni märkt skillnad på olika medel av snigeldynamit eller ska man sikta på det billigaste man hittar?
Det finns två typer som säljs där ute, en är SCA den är svag, den andra är HSCA, den är den kraftiga. Rekommenderar inte att använda SCA.

Tekniker Tekniker skrev:
Har ni kommit fram till om det finns någon sweetspot mellan borrdiameter och effektivitet vid borrning och späckmedel?
34 mm är bra, ska jag ha en väldigt rak linje använder jag 30 mm med 10 cm mellanrum och fyller vartannat hål.

Viktor.J Viktor.J skrev:
[bild]
[länk]

Jag har kopplat min till en stövutskiller, fungerar utmärkt, borra aldrig utan den nu😉

• Gilla
Pesak
  • Laddar…
Makita 5212 går som tåget.

Dock så har biltema bara 28mm borr som är 25cm borrdjup på. Julas är längre nästan 40cm

Så kör just nu biltema 28mm och sen julas 24mm.

Billiga borrar. Får se hur länge dom håller men det går på några minuter att få ett hål. Behöver dock komplettera med borrar då dom snabbt blir varma.

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
pacharan
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:
Makita 5212 går som tåget.

Dock så har biltema bara 28mm borr som är 25cm borrdjup på. Julas är längre nästan 40cm

Så kör just nu biltema 28mm och sen julas 24mm.

Billiga borrar. Får se hur länge dom håller men det går på några minuter att få ett hål. Behöver dock komplettera med borrar då dom snabbt blir varma.

[bild]
Om du vill att borren skall vara länge, ha flera som du roterar på, borra ett hål, byt. Använd aldrig vatten för att kyla, de skall luftkylas naturligt.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
T Tomasharrysson skrev:
Jag har kopplat min till en stövutskiller, fungerar utmärkt, borra aldrig utan den nu😉
Byggde något liknande med en metallbunke och hålsåg. Funkar superbra. Hålet nöts ut efter ett tag men nitade bara på en ny plåt.
IMG_1283.jpeg
Skapa konto

Har också en föravskiljare gjord av en tunna och en kinacyklon.
IMG_1281.jpeg
Skapa konto

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.