57 545 läst ·
280 svar
58k läst
280 svar
Spräcka berg med snigeldynamit
Hade en sånn först, har nu en pullman, är natt å dag, borra du mycket, köp en riktig 😉R random_name skrev:
Ja det är tanken. Köpte ett startkitt för att testa hur väl det borrar. Sen var jag inte nöjd med storlekarna men verkar inte finnas bättre om man vill ha en borr för 2-300krT Tomasharrysson skrev:
Det är så små mängder stendamm, som produceras under en lång tid och en vattenslang spolar med lätthet bort allt sånt. Har borrat åtskilliga hål under vattenytan på stenpiren och 26mm bort är inte ens ljummen.
Fungerar hur bra som helst att kyla/spola kontinuerligt med vatten.
Fungerar hur bra som helst att kyla/spola kontinuerligt med vatten.
Så du lägger vattenslangen så den sköljer med lätt flöde och börjar borra ungefär där vattnet sipprar så sköter sig resten själv? Lyfta borren några gånger för att bli av med gegga?J Jorel03 skrev:
Tycker faktiskt det fungerade okej. Men tog längre tid att borra med kylning av nån anledning.
2min vanligt och 2:30min med vatten. Jula 30mm 40cm borr.
Petade i snigeln idag. Och har gjort en tabbe. Blåste rent hålen med tryckluft. Problemet är att hålen var fortfarande halvfulla av rester fortfarande (dubbelkollade aldrig). Man måste få ner ett spröt och blåsa rent ändå ner på botten, eller dammsuga på samma sätt.
Jag blåste med en vanlig ”tryckluftspistol” från hålöppningen, så det blev en hel del medel som gick till spillo, får se hur väl hålen spräcks nu eller får en blow out. Aja man lär sig. 🙈
Petade i snigeln idag. Och har gjort en tabbe. Blåste rent hålen med tryckluft. Problemet är att hålen var fortfarande halvfulla av rester fortfarande (dubbelkollade aldrig). Man måste få ner ett spröt och blåsa rent ändå ner på botten, eller dammsuga på samma sätt.
Jag blåste med en vanlig ”tryckluftspistol” från hålöppningen, så det blev en hel del medel som gick till spillo, får se hur väl hålen spräcks nu eller får en blow out. Aja man lär sig. 🙈
Ja, använd damsugare, de är bäst 👌Tekniker skrev:
Tycker faktiskt det fungerade okej. Men tog längre tid att borra med kylning av nån anledning.