R random_name skrev:
Byggde något liknande med en metallbunke och hålsåg. Funkar superbra. Hålet nöts ut efter ett tag men nitade bara på en ny plåt.
[bild]

Har också en föravskiljare gjord av en tunna och en kinacyklon.
[bild]
Hade en sånn först, har nu en pullman, är natt å dag, borra du mycket, köp en riktig 😉

T Tomasharrysson skrev:
Om du vill att borren skall vara länge, ha flera som du roterar på, borra ett hål, byt. Använd aldrig vatten för att kyla, de skall luftkylas naturligt.
Ja det är tanken. Köpte ett startkitt för att testa hur väl det borrar. Sen var jag inte nöjd med storlekarna men verkar inte finnas bättre om man vill ha en borr för 2-300kr

Tekniker Tekniker skrev:
Ja det är tanken. Köpte ett startkitt för att testa hur väl det borrar. Sen var jag inte nöjd med storlekarna men verkar inte finnas bättre om man vill ha en borr för 2-300kr
Har testat biltema å jula, tycker julas är bättre på berg

T Tomasharrysson skrev:
Hade en sånn först, har nu en pullman, är natt å dag, borra du mycket, köp en riktig 😉
Har också en Pullman. Det är den jag kör med, fast försvskiljaren före. Förvånansvärt lite som hamnar i dammsugaren så cyklonen gör det den ska!

• Gilla
Tomasharrysson
  • Laddar…
Har någon framgångsrikt lyckas kyla hålet med vatten när man borrar med borrhammare?

Tekniker Tekniker skrev:
Har någon framgångsrikt lyckas kyla hålet med vatten när man borrar med borrhammare?
Rent tekniskt är de ju möjligt om du har kylning hela tiden, så är ju inte de något problem, är vel bara hur du får de ner i hålet. Ser problem då borrkaks vill upp och vatten ner...

T Tomasharrysson skrev:
Rent tekniskt är de ju möjligt om du har kylning hela tiden, så är ju inte de något problem, är vel bara hur du får de ner i hålet. Ser problem då borrkaks vill upp och vatten ner...
Lite så tänker jag med. Har inte testat

J
Det är så små mängder stendamm, som produceras under en lång tid och en vattenslang spolar med lätthet bort allt sånt. Har borrat åtskilliga hål under vattenytan på stenpiren och 26mm bort är inte ens ljummen.

Fungerar hur bra som helst att kyla/spola kontinuerligt med vatten.

J Jorel03 skrev:
Det är så små mängder stendamm, som produceras under en lång tid och en vattenslang spolar med lätthet bort allt sånt. Har borrat åtskilliga hål under vattenytan på stenpiren och 26mm bort är inte ens ljummen.

Fungerar hur bra som helst att kyla/spola kontinuerligt med vatten.
Så du lägger vattenslangen så den sköljer med lätt flöde och börjar borra ungefär där vattnet sipprar så sköter sig resten själv? Lyfta borren några gånger för att bli av med gegga?

J
Om du spolar blir det ingen gegga öht.

J Jorel03 skrev:
Om du spolar blir det ingen gegga öht.
Så den lyckas rensas 40cm ner? Ska testa ikväll

Tekniker Tekniker skrev:
Så den lyckas rensas 40cm ner? Ska testa ikväll
Jag är skeptisk, men du kan ju offra några borr på ett test😊

tommib
Jag är också mycket skeptisk. Min erfarenhet är att det blir slabbigt och att det inte rensar hålen särskilt bra.

Tycker faktiskt det fungerade okej. Men tog längre tid att borra med kylning av nån anledning.

2min vanligt och 2:30min med vatten. Jula 30mm 40cm borr.

Petade i snigeln idag. Och har gjort en tabbe. Blåste rent hålen med tryckluft. Problemet är att hålen var fortfarande halvfulla av rester fortfarande (dubbelkollade aldrig). Man måste få ner ett spröt och blåsa rent ändå ner på botten, eller dammsuga på samma sätt.

Jag blåste med en vanlig ”tryckluftspistol” från hålöppningen, så det blev en hel del medel som gick till spillo, får se hur väl hålen spräcks nu eller får en blow out. Aja man lär sig. 🙈

Tekniker Tekniker skrev:
Tycker faktiskt det fungerade okej. Men tog längre tid att borra med kylning av nån anledning.

2min vanligt och 2:30min med vatten. Jula 30mm 40cm borr.

Petade i snigeln idag. Och har gjort en tabbe. Blåste rent hålen med tryckluft. Problemet är att hålen var fortfarande halvfulla av rester fortfarande (dubbelkollade aldrig). Man måste få ner ett spröt och blåsa rent ändå ner på botten, eller dammsuga på samma sätt.

Jag blåste med en vanlig ”tryckluftspistol” från hålöppningen, så det blev en hel del medel som gick till spillo, får se hur väl hålen spräcks nu eller får en blow out. Aja man lär sig. 🙈
Ja, använd damsugare, de är bäst 👌

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.