57 545 läst ·
280 svar
58k läst
280 svar
Spräcka berg med snigeldynamit
Precis det händer när du borrar med vatten, det lägger sig borrkax i botten på hålen och det får du inte bort utan att ha ett blåsrör som når hela vägen ner. Jag byggde mitt av ett kromat halvhårt rör och en kulventil, det är typ 140 cm långt (jag borrade en del rätt djupa hål) och det blir väldigt skitigt när man använder det. Man kan också dammsuga ur hålen, då brukar jag ta ett VP-rör 16 mm och tejpa fast med silvertejp på grovdammsugarens munstycke. Det sätter igen snabbt, speciellt om man har spolat med vatten i hålen, och måste rensas med t.ex. ett armeringsjärn.
Försöker du blåsa eller suga uppifrån kommer du aldrig komma åt det i botten, det blir som en luftkudde i hålet som hindrar dig. Större hål går lite bättre att blåsa rent uppifrån (man kan blåsa längs ena sidan) men är det vatten inblandat i kaxet är det jättemycket svårare.
En rolig effekt när man blåser med rör från botten är att trycka ner röret så långt det går och sen släppa på luften. Det tar typ en halv sekund när inget händer och sen säger det "poff" och allt flyger upp. Gäller att ha någon burk eller liknande med hål i för röret om man inte vill ha kaxet överallt.
Försöker du blåsa eller suga uppifrån kommer du aldrig komma åt det i botten, det blir som en luftkudde i hålet som hindrar dig. Större hål går lite bättre att blåsa rent uppifrån (man kan blåsa längs ena sidan) men är det vatten inblandat i kaxet är det jättemycket svårare.
En rolig effekt när man blåser med rör från botten är att trycka ner röret så långt det går och sen släppa på luften. Det tar typ en halv sekund när inget händer och sen säger det "poff" och allt flyger upp. Gäller att ha någon burk eller liknande med hål i för röret om man inte vill ha kaxet överallt.
Tekniker skrev:
Usch! För snigelfynamit! Denna kalklösning är långsam och dyr. Jag använde själv bensindrivna Cobra borrmaskiner och sprängkilar. Men är berget mjukt är nog det bäst med kemikalier! Kanske inte snugeldynamit Men ett billigt om än instabilt mix av. Nitrervätska 2/1 svavelsyra salpetersyra väl kylt! Viktigt ! Sedan droppa i glycerol (tvållösning) gärna med pipett, därefter försiktigt blanda runt med en glaspinne (stark syra, annat skapar eventuellt värme som kan bli DUMT) blanda gegget med rent vatten ( helst destillerat ) några ggr kör genom skiljetratt några ggr ( tratten måste även den tåla syra, så köp rätt saker via den som säljer dessa utensilier) När du gjort detta rätt! Och kan läsa resten så har du överlevt, häll ner någon deciliter av den svagt söta ljusgula soppan i borrhålen. Geggan är väldigt känslig så det behövs inte mycket för det skall spräcka ditt berg. Men är det svårt att få det till att ’tända” så kan jag rekommendera jodidnitrat eller Pept. Allt enkelt och billigt att göra. Misstänker att detta mer hör hemma på humorsidan Eller på kokboksidan? Magnustommib skrev:
Precis det händer när du borrar med vatten, det lägger sig borrkax i botten på hålen och det får du inte bort utan att ha ett blåsrör som når hela vägen ner. Jag byggde mitt av ett kromat halvhårt rör och en kulventil, det är typ 140 cm långt (jag borrade en del rätt djupa hål) och det blir väldigt skitigt när man använder det. Man kan också dammsuga ur hålen, då brukar jag ta ett VP-rör 16 mm och tejpa fast med silvertejp på grovdammsugarens munstycke. Det sätter igen snabbt, speciellt om man har spolat med vatten i hålen, och måste rensas med t.ex. ett armeringsjärn.
I mitt fall var bara ett testhål med vatten resten (12-13st) var torra men där borrdammet inte hade blåsts ur. Ska kika på hur jag kan blåsa ur alla kommande hål eller om Kärscher grovdammaugaren kan hjälpa mig utan att den sätter igen?tommib skrev:
Det här måste ju vara ett av de sämsta förslagen någonsin på detta forum. Jag hoppas att det är ett skämt.M _Magnus L skrev:Usch! För snigelfynamit! Denna kalklösning är långsam och dyr. Jag använde själv bensindrivna Cobra borrmaskiner och sprängkilar. Men är berget mjukt är nog det bäst med kemikalier! Kanske inte snugeldynamit Men ett billigt om än instabilt mix av. Nitrervätska 2/1 svavelsyra salpetersyra väl kylt! Viktigt ! Sedan droppa i glycerol (tvållösning) gärna med pipett, därefter försiktigt blanda runt med en glaspinne (stark syra, annat skapar eventuellt värme som kan bli DUMT) blanda gegget med rent vatten ( helst destillerat ) några ggr kör genom skiljetratt några ggr ( tratten måste även den tåla syra, så köp rätt saker via den som säljer dessa utensilier) När du gjort detta rätt! Och kan läsa resten så har du överlevt, häll ner någon deciliter av den svagt söta ljusgula soppan i borrhålen. Geggan är väldigt känslig så det behövs inte mycket för det skall spräcka ditt berg. Men är det svårt att få det till att ’tända” så kan jag rekommendera jodidnitrat eller Pept. Allt enkelt och billigt att göra. Misstänker att detta mer hör hemma på humorsidan Eller på kokboksidan? Magnus
Kan säga efter lite erfarenhet av olika spräckmedel. Priserna i Sverige är överpris, då jag själv importera detta. Och passa er för att köpa SCA då den expandera upp mot 6000 ton, HSCA upp till 13000 ton. Borra man riktigt, rätt avstånd, rätt diameter och vinkel, ser till att du har en fri yta, så fungerar det extremt bra.
Hur vet man vad som är vad?T Tomasharrysson skrev:Kan säga efter lite erfarenhet av olika spräckmedel. Priserna i Sverige är överpris, då jag själv importera detta. Och passa er för att köpa SCA då den expandera upp mot 6000 ton, HSCA upp till 13000 ton. Borra man riktigt, rätt avstånd, rätt diameter och vinkel, ser till att du har en fri yta, så fungerar det extremt bra.
Nej, det var ju just det han inte gjorde. Vad han gjorde var att komma på ett sätt att stabilisera nitroglycerinet och uppfann dynamiten. Efter att hans egen bror hade dött i en explosion.M _Magnus L skrev:
Kul skämt, inte lika roligt om någon faktiskt kommer på att försöka göra det.
Borra du 40 cm med 30 mm på 2 minuter?Tekniker skrev:
Tycker faktiskt det fungerade okej. Men tog längre tid att borra med kylning av nån anledning.
2min vanligt och 2:30min med vatten. Jula 30mm 40cm borr.
Petade i snigeln idag. Och har gjort en tabbe. Blåste rent hålen med tryckluft. Problemet är att hålen var fortfarande halvfulla av rester fortfarande (dubbelkollade aldrig). Man måste få ner ett spröt och blåsa rent ändå ner på botten, eller dammsuga på samma sätt.
Jag blåste med en vanlig ”tryckluftspistol” från hålöppningen, så det blev en hel del medel som gick till spillo, får se hur väl hålen spräcks nu eller får en blow out. Aja man lär sig. 🙈
Har ni borrat upp och återanvänt hål?
Såg efter att jag spräckt, att snigeln blir till pulver. Testade att lirka med en mejsel och försiktigt borra i ett hål som är spräckt men inte löst berget. Är väldigt enkelt att fria hålet och köra igen? Ger det nått?
Alternativt att borra i sprickor som uppstått för att få isär bitarna?
Såg efter att jag spräckt, att snigeln blir till pulver. Testade att lirka med en mejsel och försiktigt borra i ett hål som är spräckt men inte löst berget. Är väldigt enkelt att fria hålet och köra igen? Ger det nått?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir som pulver när det torkat, helt normalt. Om du har sprickor i hålet, kan du fylla i en plastpåse. Det gäller att det är tätt. Är det läckage i ett hål närmar botten kan du slå i lite sand och/eller använda plastpåsar.Tekniker skrev:
Har ni borrat upp och återanvänt hål?
[bild]