57 560 läst ·
280 svar
58k läst
280 svar
Spräcka berg med snigeldynamit
Vet inte vad du gjort fel, men något fel har du gjort, tar inte 10-15 min å borra med luftkompressor. En med luft med 34 mm krona tar 1 min å komma ca 40-50 cm.Tekniker skrev:
[bild]
Kronan såg ut typ såhär, 45mm och tog 22m för första hålet. När vi hängde på lite mer vikt så kom vi ner till ca 10-15min för 50cm. Hyrde kompressor på släp som kopplades till denna. Gjorde kanske 20-30 hål på två dagar.
[bild]
När jag borrade med Jula-borren med SDS Max och 30mm tog det kanske 5 min för 40cm. Fördelen med den är att jag kan borra upp en gäng hål jag matar med snigel, åt gången. Stör inte hela området heller med ljud och damm.
Så denna metod är något som kan fortgå under sommaren. Vilken jag kan acceptera. Trodde när jag hyrde att allt skulle bli klart på 2 dagar.
Har du mycket att borra, gå för luft. Hydraulisk fungerar också bra om du inte skall djupare än ca 1 m.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Då gjorde ni, eller så var något fel.Tekniker skrev:
För jag borra 32 mm hål 80 cm på 30-40 sekunder.
Tror jag borra 500 hål på en dag.
Men jag hängde min maskin i en balk till grävaren med vikt på.
Jag hade vanligt skär stål först, men bytte till krona som du hade, de har bättre borrsynk.
Sen kan jag ju köra vatten på min hammare med om jag vill.
H Hallerudsbo skrev:Då gjorde ni, eller så var något fel.
För jag borra 32 mm hål 80 cm på 30-40 sekunder.
Tror jag borra 500 hål på en dag.
Men jag hängde min maskin i en balk till grävaren med vikt på.
Jag hade vanligt skär stål först, men bytte till krona som du hade, de har bättre borrsynk.
Sen kan jag ju köra vatten på min hammare med om jag vill.
Vad finns det för bergborrmaskiner som går att mata med vatten? Skulle vara skönt att slippa dammet... Dom som verkar hyras ut som jag hittat är ATLAS COPCO RH572E eller ATLAS COPCO RH658LS men dom verkar inte klara det.tommib skrev:
Har sett att Atlas har någon dammsugare som drivs av kompressorn för bergborr, men det är inget jag hittat att hyra
Själva borren drivs med tryckluft så du måste ha kompressorn. Däremot sker spolningen med vatten. Man ansluter alltså både tryckluft och vatten till borren.
Ingen aning om vad modellen hette som jag hyrde. @Hallerudsbo kanske vet? Oavsett så kan du fråga på hyrfirmorna om de har vattenspolade maskiner, de har koll. Om du är i närheten av Stockholm kan jag rekommendera Kendrill i Sätra, de har vattenspolade maskiner.
Ingen aning om vad modellen hette som jag hyrde. @Hallerudsbo kanske vet? Oavsett så kan du fråga på hyrfirmorna om de har vattenspolade maskiner, de har koll. Om du är i närheten av Stockholm kan jag rekommendera Kendrill i Sätra, de har vattenspolade maskiner.
Tack, ja det är jag med på. Har tyvärr inte lyxen att bo i Stockholm. Där verkar utbudet vara lite större.tommib skrev:
Själva borren drivs med tryckluft så du måste ha kompressorn. Däremot sker spolningen med vatten. Man ansluter alltså både tryckluft och vatten till borren.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Bara fråga dom så har dom koll.R random_name skrev:
Jag har en BBC34W min hammare är gjord för stödben men jag satte den i en balk.
Men alla för underjord är med vatten spolning.
Man borrar ned och i botten på hålet så blåser man med luft för att vattnet ska tryckas ut ur hålet.
Eller som du skrev så finns det dammsugare men det har jag aldrig testat.
vad kostar det i tid och pengar om det går åt skogen ? Jag körde från HME.Tekniker skrev:
Ang. dammningen så hade jag en damasker från Damsugartillverkaren (Dustcontrol) som låg dikt an berget så min damsugare (dust control också) hanterade dammet. Däremot så borrade jag max 50cm djupt så någonstans i djupled går väl den tekniska begränsningen för hur djupt den tekniska lösningen kan hantera kaxet.
Redigerat:
Varför skulle håldjupet vara begränsande? Kaxet matas ju upp av luften som blåser genom borret. Eller menar du vanliga SDS-maxborr? Även de matar ju upp kax men mindre effektivt.
Nuförtiden när jag bara kör med "lilla" borren (SDS-max) så lägger jag dammsugarmunstycket några centimeter från hålet. Det reducerar effektivt mängden damm något oerhört. Knappt så att luftrenaren behövs längre. Nackdelen är förstås att det snabbt sätter igen filter och påsar i min dammsugare (Kärcher WD4, så ingen lyxmodell). Denna lösning skulle dock inte ha en chans när man borrar med bergborr. Det är så stora volymer luft som spolar igenom att dammsugaren inte har en sportmössa att hinna med. Jag testade när jag borrade första gången och det var helt meningslöst.
Nuförtiden när jag bara kör med "lilla" borren (SDS-max) så lägger jag dammsugarmunstycket några centimeter från hålet. Det reducerar effektivt mängden damm något oerhört. Knappt så att luftrenaren behövs längre. Nackdelen är förstås att det snabbt sätter igen filter och påsar i min dammsugare (Kärcher WD4, så ingen lyxmodell). Denna lösning skulle dock inte ha en chans när man borrar med bergborr. Det är så stora volymer luft som spolar igenom att dammsugaren inte har en sportmössa att hinna med. Jag testade när jag borrade första gången och det var helt meningslöst.
Det är just det jag frågar. Om det är någon skillnad. Dyrast är inte alltid bäst.Viktor.J skrev:
vad kostar det i tid och pengar om det går åt skogen ? Jag körde från HME.
Ang. dammningen så hade jag en damasker från Damsugartillverkaren (Dustcontrol) som låg dikt an berget så min damsugare (dust control också) hanterade dammet. Däremot så borrade jag max 50cm djupt så någonstans i djupled går väl den tekniska begränsningen för hur djupt den tekniska lösningen kan hantera kaxet.
Nu är det förvisso små skillnadar på det jag kikat på, Dynacem verkar rätt prisvärda. Men tidigare i tråden så hade nån beställt från Norge för en bråkdel.
"norge spåret" var väl hett för länge sedanTekniker skrev: