7ender
Jag skickade iväg ett flak, kanske 12 ton, i våras, och då var det inget snack om prover. Dessutom ingen deponiavgift om det bara är sten

H
Skicka ett flak nu till berg täckten.
Bara frakt.
Liten avgift på 80 kr för ett par Sten var stora

É ÉlPon skrev:
Ni som tagit bort lite större mängd berg, har det varit fritt fram lämna dessa någonstans för er? En sprängare i samma område som mig sa att nya regler gör att man är tvungen ta bergprov innan man kan lämna berget någonstans.
Han var tvungen göra samma sak så det är väl så, men undrar om nån här har erfarenhet av det.

[bild]
Jag spräckte 100 m3 berg som blev mer när det väl var spräckt. Han som grävde och lastade hade användning för en del och resten las på en nedlagd grusgrop. Ingen fråga om prov på berget, vad det nu ska vara för slags prov. Bergarten var granit i mitt fall

H
Finns även folk ibland som vill ha Sten fyll

É ÉlPon skrev:
Ni som tagit bort lite större mängd berg, har det varit fritt fram lämna dessa någonstans för er? En sprängare i samma område som mig sa att nya regler gör att man är tvungen ta bergprov innan man kan lämna berget någonstans.
Han var tvungen göra samma sak så det är väl så, men undrar om nån här har erfarenhet av det.

[bild]
För några veckor sedan skickade jag iväg 40 ton sten utan kostnad. Berget var granit och alla bitar under 80 cm.
Kanske proverna är relevanta beroende på vad man ska göra med stenen ?

H Hallerudsbo skrev:
Ja men byggde en balk att ha på min grävmaskin med lufthammaren i.
Även vatten spolning för att slippa damm.
När det gick som bäst hade jag ca 35-40 sekunder per hål.
Borra 80 cm djupa hål.
Kom ihåg att jag hade sett dina inlägg i nån tråd och det var här. (y)

Har tröttnat på att borra med jula-borren som iofs har funkat mycket bra - det har varit väldigt skönt att åka till jobbet på söndagskvällar för att vila upp sig…

Står först i kön att hyra en borrvagn med borrigg över en helg men det dröjer någon/några veckor till.

Har iofs pengar för att köpa in borrbalken från norge som du länkade och tillhörande borr men är osäker på om jag skulle kunna montera den stabilt på grannens halvtrasiga grävare, dessutom läcker den lite hydraulolja…

Bara ett litet tips:
Köp snigeldynamit i Norge, mycket billigare.
Gå in på finn.no och sök på tex sino crack, sett priser på 1750 kr för 100 kg.

H
T Tomasharrysson skrev:
Bara ett litet tips:
Köp snigeldynamit i Norge, mycket billigare.
Gå in på finn.no och sök på tex sino crack, sett priser på 1750 kr för 100 kg.
sista jag köpte nu kostade det 250 kr för en 20 kg låda i Norge.
Var för ett par veckor sedan jag köpte dom

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Jag står i färd med att spräcka lite mera berg än tidigare i min källare så kommer hyra en hydraulisk maskin.

Det blir 34-35mm hål så hade tänkt ha ca 30cm mellan. Djupet på det berg jag behöver ta upp är ungefär mellan 25-10cm så hade tänkt gå ner 35cm från den högsta punkten. Men då blir det "bara" 20 cm borrdjup för de lägsta punkterna. Det har känns OK för ofta står det typ att minsta borrdjup är 18-20cm för 34mm hål. Men på Dynacems hemsida står det att avståndet mellan hålen inte skall vara mindre än borrdjupet. Så om borrdjupet som lägst är 20cm så borde avståndet mellan hålen bli 20cm.

Vet någon om det gäller "hela" berget" eller "bara området" där lågpunkten är?

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag står i färd med att spräcka lite mera berg än tidigare i min källare så kommer hyra en hydraulisk maskin.

Det blir 34-35mm hål så hade tänkt ha ca 30cm mellan. Djupet på det berg jag behöver ta upp är ungefär mellan 25-10cm så hade tänkt gå ner 35cm från den högsta punkten. Men då blir det "bara" 20 cm borrdjup för de lägsta punkterna. Det har känns OK för ofta står det typ att minsta borrdjup är 18-20cm för 34mm hål. Men på Dynacems hemsida står det att avståndet mellan hålen inte skall vara mindre än borrdjupet. Så om borrdjupet som lägst är 20cm så borde avståndet mellan hålen bli 20cm.

Vet någon om det gäller "hela" berget" eller "bara området" där lågpunkten är?
Har läst lite olika, men ingenting om de du nämner.
De jag går efter som fungerar bra är:
Borrdjup, 5-10% djupare än där man önskar att de spricker.
Avstånd 5-10 gånger hål diameter, beroende på utfall.

Vill man ha ett väldigt jämnt avslut så borrar man tätare.

T Tomasharrysson skrev:
Har läst lite olika, men ingenting om de du nämner.
De jag går efter som fungerar bra är:
Borrdjup, 5-10% djupare än där man önskar att de spricker.
Avstånd 5-10 gånger hål diameter, beroende på utfall.

Vill man ha ett väldigt jämnt avslut så borrar man tätare.
Tack!

Jag läste här
Illustration av hålavstånd och djup (S och D) vid stenspräckning med olika alternativ för placering av hål i två steg.

Oavsett så låter det som att jag har lite för stort avstånd med 30 cm. Borde nog minska till 25 oavsett. Täncker på din tumregel med 5-10ggr håldiameter. Använder jag 7,5 så blir det 25 cm.
Men läser på CrackMAx instruktion att de rekomenderar 3-5 ggr avståndet för berg... hmmm... det blir väldigt tätt 13-15cm mellan hålen...

Ang. Djuper så tycker jag de flesta tillverkade anger ett minimidjup. Hur grunt har du testat?

H
Jag upplever att man ska borra extra hål så det spräcker i mindre bitar.
Lättare att hantera.
Borra gärna lite djupare än tänkt.

Sen beror det på vilken typ av berg man har och om man kan få ett naturligt utslag.
Jag hade skiffer som var segt, där behövdes en lite extra djup och extra hål för att få bra resultat.

Ska man spräcka intill muren på huset så gå sakta fram, töm i en rad på morgon en rad på kvällen.
Sista raden kan man borra tätare och inte fylla alla hål, så har kraften någon stans att gå.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vad köper ni för snigeldynamit och hur stor åtgång har ni? När jag använde det för några år sedan var min spontana tanke att det blev ganska dyrt för själva snigeldynamiten.

H
Hemingway Hemingway skrev:
Vad köper ni för snigeldynamit och hur stor åtgång har ni? När jag använde det för några år sedan var min spontana tanke att det blev ganska dyrt för själva snigeldynamiten.
Då jag jobbar i Norge och här kan man få tag på ganska billig snigel eller trollkraft som det heter här.

Gav då 200 kr för 20 kg.
Köpte man mer så var det billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.