D
C cassandranojdh skrev:
Ja, du får kalla det vad du vill.

Den där hällen har med all säkerhet två induktionsmoduler, ska den kunna leverera sin märkeffekt så måste den rimligtvis drivas med 2 x 16 A. Som framgår av ex.vis sign. Purres inlägg ovan så tillverkar Bosch också sådana hällar, men även hällar med endast en induktionsmodul och "förstärkt" elmatning (enligt vad jag beskrivit tidigare), i realiteten 2 x 10 A. Dessa skiljer sig alltså åt i både prestanda och pris.

Om E-lux har någonting motsvarande i sitt sortiment av hällar vet jag inte.
Det är självklart så att hällen på 7,35 kW har två induktionsmoduler.

Som hällar byggda för svenska trefassystem skall ha.

Vad vill du berätta med ditt inlägg?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
TRJBerg
Vad ska man kalla en "häll" på en spis för att mottagaren av texten ska förstå just det och inte tro att det handlar om en fristående "häll"?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad ska man kalla en "häll" på en spis för att mottagaren av texten ska förstå just det och inte tro att det handlar om en fristående "häll"?
Bra fråga!

D datja skrev:
Det är självklart så att hällen på 7,35 kW har två induktionsmoduler.

Som hällar byggda för svenska trefassystem skall ha.

Vad vill du berätta med ditt inlägg?
Det framgår väl av texten.

Du har gjort ditt val och din anskaffning, och verkar ha fastlagda åsikter kring detta. Och det är väl bra, antar jag. Så det är inte i första hand dig jag riktar mig till.

Men det kan ju finnas andra som är intresserade. Jag beskriver endast vissa sakförhållanden, men lägger inga värderingar på dessa.

C cassandranojdh skrev:
Ja, det har jag redan sett. Men det var inte spisar sign. karlmb var intresserad av, utan fristående hällar.

En häll med en induktionsmodul kan ge högst 4650 W, då modulen i regel är dimensionerad för att drivas med högst 20 A. En häll med två induktionsmoduler kan ge totalt ung. 7200 W, då induktionsmodulerna i regel är dimensionerade för att drivas med 16 A. Det märks också på priset, eftersom det är elektroniken som kostar. Varifrån missuppfattningen "att en häll då skulle kunna bli billigare med 2 moduler" kommit ifrån vet jag inte.
Det var du som skrev det...

K karlmb skrev:
Det har jag inte påstått. Jag pratar bara om hällar
Ja, begreppförvirringen verkar fullständig. Vi får lägga ned denna diskussion oss emellan, eftersom jag inte förstår vad du är intresserad av. Det var väl egentligen det jag skrev tidigare också.

C cassandranojdh skrev:
Ja, begreppförvirringen verkar fullständig. Vi får lägga ned denna diskussion oss emellan, eftersom jag inte förstår vad du är intresserad av. Det var väl egentligen det jag skrev tidigare också.
Hällar. Men det är helt ok...

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det har jag aldrig sagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.