5 718 läst ·
66 svar
6k läst
66 svar
Spisbibeln 2025: Koppla in spis, häll eller ugn
Visst. Men att en häll då skulle kunna bli billigare med 2 moduler än en är för mig frågetecknet.C cassandranojdh skrev:Det är (vissa av) Bosch fristående hällar som har två induktionsmoduler, inte spisarna. Något annat vet jag inte med mig att jag har påstått.
Såhär beskriver Bosch det
"Denna spis (ex.vis min HLS79W320U, min anm.) har en induktionshäll med Multiplexteknologi. Det innebär att hällen har endast en induktionsmodul. Den har en maxeffekt på 4650Watt. Hällen kan drivas av en eller två faser beroende på installation. Om den kopplas på två faser går det bra att avsäkra med 2x16 A. Men man får då inte ut mer än max 4650 Watt. Kopplas hällen 1-fas så måste hällen efter installation effektbegränsas om säkringen är 1x16A.Själva ugnen drivs med en fas också. Så lämpligast kopplas denna spis in med 3x16A + Nolla och Jord. Multiplextekniken innebär att effekten flyttas runt mellan zonerna om mer än 2 plattor används. Så fort en tredje eller fler aktiveras så kan man höra ett klickande när effekten flyttas runt. Endast en Zon med booster kan aktiveras åt gången. Hällen fungerar utmärkt ändå men har en lägre effekt än vad man normalt kan finna på en integrerad häll som då vanligtvis är på 7400 Watt. Det kan vara bra att känna till innan köp så det är bra att kunden frågar. Vill kunden ha en spis med en induktionshäll med högre totaleffekt än 4650 Watt så har vi tyvärr inga spisar med induktionshällar som har högre effekt. Då rekommenderar jag en integrerad häll och en inbyggnadsugn i så fall. Anslutningseffekten gäller ugn och häll totalt. Vill man koppla hällen 1-fas så måste den avsäkras 20A.".
Verkar som om det råder någon form av begreppsförvirring här. Vad jag har sagt är att i en del av spisarna så har Bosch modifierat kraftmatningen så att induktionsmodulen kan matas med 2 x 10 A, från två faser. Jag har beskrivit det som "dubbla likriktare" men det är bara en konceptuell bild, exakt hur de har löst detta vet jag inte. Men det fortfarande bara en induktionsmodul. Se vidare Bosch egen översiktliga beskrivning högre upp i tråden.K karlmb skrev:
Möjligen är ovanstående lösning något dyrare än den där induktionsmodulen bara kan matas med en fas, vilket skulle kunna motivera en prisskillnad. Någonting annat vet jag inte att jag uttalat mig om. Framför allt har jag, såvitt jag vet inte, jämfört spisar med fristående hällar.
Ok. Så en modul som matas med 230 eller 400V då.C cassandranojdh skrev:Verkar som om det råder någon form av begreppsförvirring här. Vad jag har sagt är att i en del av spisarna så har Bosch modifierat kraftmatningen så att induktionsmodulen kan matas med 2 x 10 A, från två faser. Jag har beskrivit det som "dubbla likriktare" men det är bara en konceptuell bild, exakt hur de har löst detta vet jag inte. Men det fortfarande bara en induktionsmodul. Se vidare Bosch egen översiktliga beskrivning högre upp i tråden.
Möjligen är ovanstående lösning något dyrare än den där induktionsmodulen bara kan matas med en fas, vilket skulle kunna motivera en prisskillnad. Någonting annat vet jag inte att jag uttalat mig om. Framför allt har jag, såvitt jag vet inte, jämfört spisar med fristående hällar.
Bra att veta. Jag vill inte ha en Bosch.
Klicka här för att svara