Problemet är att det knappt finns 400V spisar att köpa längre.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Bo Siltberg ger dig allt vad du ska tänka på angående det elektriska vid val av spis, häll och ugn.

Du kan läsa artikeln här: Koppla in spis, häll eller ugn
Fantastiskt.

//

D datpsu skrev:
Kolla på t.ex. Elon. Hela 25% av deras spisar är 400 V. Problemet är ju dock om man vill ha en modern spis med induktionshäll. Verkar bara finnas 230 V där.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kolla på t.ex. Elon. Hela 25% av deras spisar är 400 V. Problemet är ju dock om man vill ha en modern spis med induktionshäll. Verkar bara finnas 230 V där.
Ja, samtliga induktionshällar/-spisar för vanliga konsumenter går på 230 Volt.

• Gilla
  • Ledsen
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D datpsu skrev:
Då gäller att du går till butiken och klagar, för annars händer ingenting. Vi svenskar skulle behöva lära oss av italienare och franskfånar hur man klagar...

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
De flesta vill nog ha induktion.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Purre
Hur många som renoverar ett kök idag ställer dit en spis? Skulle säga att över 90% kör med separat häll och inbyggnadsugn, jag är själv en utav dom när jag snabbrenoverade för ett tag sen.
En lös spis ser jag inte ha några fördelar utan bara nackdelar mot separat inbyggnads.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Hur många som renoverar ett kök idag ställer dit en spis? Skulle säga att över 90% kör med separat häll och inbyggnadsugn, jag är själv en utav dom när jag snabbrenoverade för ett tag sen.
En lös spis ser jag inte ha några fördelar utan bara nackdelar mot separat inbyggnads.
Jag har fristående spis med dubbelugn. Vilka är fördelarna med lös häll och ugn?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Purre
useless useless skrev:
Jag har fristående spis med dubbelugn. Vilka är fördelarna med lös häll och ugn?
Ergonomi, smuts letar sig inte in bakom, utseende, fler valmöjligheter, behöver inte placeras på samma ställe. Men det är så klart personliga preferenser.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Purre Purre skrev:
Och jag ser endast fördelar med en riktig spis ("lös spis") jämfört med inbyggnadstramset ;-)

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Purre
Mats-S Mats-S skrev:
Och jag ser endast fördelar med en riktig spis ("lös spis") jämfört med inbyggnadstramset ;-)
Vad är då fördelarna enligt dig? Eller säger du det bara för att vara motvalls?

Purre Purre skrev:
Ergonomi, smuts letar sig inte in bakom, utseende, fler valmöjligheter, behöver inte placeras på samma ställe. Men det är så klart personliga preferenser.
Båda varianterna har sina fördelar. Men för min del tycker jag det är bättre att ha allt på ett ställe (två ugnar och häll) och enkelt kunna byta ut hela prylen om behovet uppstår utan att kanske behöva en ny bänkskiva och nya skåpfronter/passbitar. Enklare att samla upp allt os i köksfläkten också.

TRJBerg
Fördelen med min induktionsspis är bl a att den har fysiska vred och att jag sluppit bygga in häll etc.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vad är en lös spis? I trådens ämne är fördelen med spis att det bara behövs ett uttag. Nackdelen med spis är att det finns alltför många fuskspisar med begränsad prestanda. Det verkar ovanligt med häll + ugn även om det finns enfashällar men där är det mer tydligt.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fördelen med min induktionsspis är bl a att den har fysiska vred och att jag sluppit bygga in häll etc.
Ja, fysiska vred, det verkar vara lyx nuförtiden.
Nästan värre utveckling än i bilarna.
Skulle gärna vilja behålla mina vred nu när jag uppdaterar från glaskeramik till induktion...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.