5 470 läst ·
55 svar
5k läst
55 svar
Spisbibeln 2025: Koppla in spis, häll eller ugn
Efter att ha gått igenom mitt eget tidigare (då inte fullt så informerade) svammel, andras inlägg och meddelanden från Bosch är min sammanfattning denna betr. Bosch induktionsspisar, utan värdeomdömen som ”fuskspisar” etc.
En induktionsmodul består, som jag begriper det, grovt sett av en likriktarkrets, en inverter som genererar den högfrekventa växelströmmen, induktionsspolarna som skapar det elektromagnetiska fält som ger värmen, samt styr- och reglerkretsar.
Bosch har bara en grundkonstruktion för sina induktionsspisars hällar: Hällen har enbart en induktionsmodul, som är avsedd att drivas med 1 x 20 A. Därför är modulen konstruerad att leverera maximalt 4650 W effekt. I fallet 3 x16 A kan därför hällen, i detta utförande, inte drivas med mer än 1 x 16 A – från en fas. Fas nr. två hamnar på en blindplint och används inte. Hällens effekt måste i detta fall ställas ned till 3500 W. Inte bra! Särskilt om man har trefas framdraget tillspisplatsen bör sådana spisar alltså undvikas.
För att ”motverka” har Bosch tydligen – i sina mer avancerade modeller – byggt in två likriktare (eller möjligen en mer integrerad likriktarkrets, som utnyttjar tvåfasströmmars möjlighet till glättning bättre), som matas från var sin fas (L1 + N resp. L2 + N) och som då kan leverera 2 x 10 A = 20 A till invertern. Begränsningen ligger alltså i att Bosch från början försett sin spisars hällar med endast en induktionsmodul, de är egentligen inte avsedda för trefas-marknaden. Men man har på vissa modeller rätat upp detta till viss det genom ovanstående konstruktion. Denna konstruktionsbegränsning kan man förhålla sig olika till. MEN – som konsument och köpare av kapitalvaror förväntas man göra ett informerat val. Återförsäljarna har ingen egentlig kunskap om att det finns två olika konstruktioner, och vet inte vilken modell som är vilken. Och beträffande tillverkaren så från man dra ut den informationen för varje aktuell spismodell, det finns inget sätt att läsa sig till detta på egen hand.
Då kan man hamna i den situation som sign. Mikael_L beskriver ovan, och närmare i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/post-5411954
Sign. Eromlin köpte en Bosch-spis ”på vinst och förlust”
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/post-4320042
men hamnade rätt, och fick tag på en modell där induktionsmodulen matas med två faser, enligt ovan. Så ska det naturligtvis inte behöva gå till. Man ska inte behöva titta på spisens kopplingsplint och bombardera tillverkarens kundtjänst med frågor för att få fram denna information.
Sedan är det en annan fråga om man tycker att en häll som drivs med 1 x 4650 W (en induktionsmodul) är tillfyllest, eller om vill ha (ex.vis) E-lux-lösningen med 2 x 3680 W, totalt7360 W (två induktionsmoduler). Bosch har den senare konstruktionen i sina fristående hällar, men inte i sina spisar.
En induktionsmodul består, som jag begriper det, grovt sett av en likriktarkrets, en inverter som genererar den högfrekventa växelströmmen, induktionsspolarna som skapar det elektromagnetiska fält som ger värmen, samt styr- och reglerkretsar.
Bosch har bara en grundkonstruktion för sina induktionsspisars hällar: Hällen har enbart en induktionsmodul, som är avsedd att drivas med 1 x 20 A. Därför är modulen konstruerad att leverera maximalt 4650 W effekt. I fallet 3 x16 A kan därför hällen, i detta utförande, inte drivas med mer än 1 x 16 A – från en fas. Fas nr. två hamnar på en blindplint och används inte. Hällens effekt måste i detta fall ställas ned till 3500 W. Inte bra! Särskilt om man har trefas framdraget tillspisplatsen bör sådana spisar alltså undvikas.
För att ”motverka” har Bosch tydligen – i sina mer avancerade modeller – byggt in två likriktare (eller möjligen en mer integrerad likriktarkrets, som utnyttjar tvåfasströmmars möjlighet till glättning bättre), som matas från var sin fas (L1 + N resp. L2 + N) och som då kan leverera 2 x 10 A = 20 A till invertern. Begränsningen ligger alltså i att Bosch från början försett sin spisars hällar med endast en induktionsmodul, de är egentligen inte avsedda för trefas-marknaden. Men man har på vissa modeller rätat upp detta till viss det genom ovanstående konstruktion. Denna konstruktionsbegränsning kan man förhålla sig olika till. MEN – som konsument och köpare av kapitalvaror förväntas man göra ett informerat val. Återförsäljarna har ingen egentlig kunskap om att det finns två olika konstruktioner, och vet inte vilken modell som är vilken. Och beträffande tillverkaren så från man dra ut den informationen för varje aktuell spismodell, det finns inget sätt att läsa sig till detta på egen hand.
Då kan man hamna i den situation som sign. Mikael_L beskriver ovan, och närmare i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/post-5411954
Sign. Eromlin köpte en Bosch-spis ”på vinst och förlust”
men hamnade rätt, och fick tag på en modell där induktionsmodulen matas med två faser, enligt ovan. Så ska det naturligtvis inte behöva gå till. Man ska inte behöva titta på spisens kopplingsplint och bombardera tillverkarens kundtjänst med frågor för att få fram denna information.
Sedan är det en annan fråga om man tycker att en häll som drivs med 1 x 4650 W (en induktionsmodul) är tillfyllest, eller om vill ha (ex.vis) E-lux-lösningen med 2 x 3680 W, totalt7360 W (två induktionsmoduler). Bosch har den senare konstruktionen i sina fristående hällar, men inte i sina spisar.
Inte alla hällar har en anslutningseffekt på ~7300W från Bosch heller.C cassandranojdh skrev:
Här är två hällar från deras serie 4. En på 4600W och en på 7400W
https://www.bosch-home.se/sv/produc...glaskeramikhallar/induktionshallar/PUE611BB5E
https://www.bosch-home.se/sv/produc...glaskeramikhallar/induktionshallar/PIE61ABB5E
Så kan det mycket väl vara, jag har inte inventerat den marknaden. Då har Bosch alltså även fristående hällar med endast en induktionsmodul. Kan vara bra att känna till.Purre skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Så Bosch har två varianter av sina fuskspisar. Undrar vilka varianter som folk på forumet klagat över att de inte har förväntad effekt. Det är ju väldigt liten skillnad mellan de tvåfasiga och "trefasiga".
Hur marknadsför de sina "trefasspisar"?
Är det så att folk i allmänhet väljer de tvåfasiga pga priset?
Ser man någon avgörande skillnad på inkopplingsanvisningen?
Att det är så konstaterade vi redan för 5 år sedan, se vidare de länkar jag refererat till.Bo.Siltberg skrev:
Så Bosch har två varianter av sina fuskspisar. Undrar vilka varianter som folk på forumet klagat över att de inte har förväntad effekt. Det är ju väldigt liten skillnad mellan de tvåfasiga och "trefasiga".
Jag citerar dig från denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-induktionsspisar.437788/post-4517551
"En normal fullstor spis har en märkeffekt på runt 11 kW, och en normal häll på runt 7 kW. Uppger de lägre effekt, t.ex runt 4 kW för hällen, så fuskar de på något sätt. Om det är ett problem i praktiken låter jag vara osagt, det verkar finnas lite olika åsikter som sannolikt bottnar i just deras användning, dvs om man endast kokar ägg på hällen eller använder alla kokzoner samtidigt. Jag tror inte på att Bosch gör så effektiva hällar att de inte kräver lika hög effekt."
"Fusket" består alltså i att Bosch spisar endast har en induktionsmodul i hällen. Skillnaden mellan en- och tvåfasmatning av induktionsmodulen blir då ungefär 1 kW. Det kan man tycka är "väldigt lite" om man så vill. "Fuskspisar" är ett värdeomdöme jag inte gärna vill använda, däremot är det bra om man vet vilka konstruktioner det rör sig om, och deras begränsningar.
Och som du också skrev
"Och hur som helst, den har en begränsad effekt. Den är inte dålig, det går att laga väldigt mycket mat med 4.6 kW, men somliga verkar ogilla uppförandet där den växlar effektmatningen mellan kokzonerna.
Om det är sant som de säger kan den alltså matas med 2 x 230 V, L1 - N plus L2 -N, inte L1 - L2 400 V. Med kraftelektronik går det att tillgodogöra sig effekten från två faser trots att de är lite förskjutna i tid".
Ja, det kan man, och jag har också beskrivit hur jag tror att det går till, i de modeller som har den faciliteten. Problemet är att det är mkt. svårt att få redan på vilken modell som har vilken. Jag svamlade en del om detta för fem år sedan, men anser mig numera veta (något) bättre. Köper man en Bosch induktionsspis med trefas framdraget till spisplatsen, så bör man välja en sådan modell. Problemet är bara att det är f-rbannat krångligt att få fram den informationen. Det framgår av vårt meningsutbyte för fem år sedan.
För min del slutade det i alla fall med att jag köpte en Bosch HLS79W320U, där hällen drivs med 2 x 10 A, från fas L1 + N och L2 + N, och den är jag nöjd med, på samma sätt som sign. eromlin var nöjd med sin HLS79W350U, som fungerar på samma sätt. Andra må tycka annorlunda, men det är som sagt bedrövligt att det ska vara så svårt att få fram specifikationerna så att man som konsument kan göra ett informerat val. Jag tror att Bosch skulle tjäna på att vara tydliga här, faktiskt.
Redigerat:
Bo Siltberg ställde följande frågor:
1.Hur marknadsför de sina "trefasspisar"?
2. Är det så att folk i allmänhet väljer de tvåfasiga pga priset?
3. Ser man någon avgörande skillnad på inkopplingsanvisningen?
Enligt min uppfattning:
1. Inte på något särskilt sätt - tyvärr - åtminstone inte som jag kan se.
2. Så kan det nog vara. Då gör man - likaledes tyvärr - ingen informerat val, om man inte har full klart för sig vad man faktiskt köper.
3. Det verkar inte så, se ex.vis Mikael_L:s inlägg högre upp i tråden. Man verkar upptäcka vad man fått först när man skruvar bort plåten och ser att en plint är oanvänd.
Det fordras alltså viss elektriska grundkunskaper för att kunna ställa de rätta frågorna till tillverkaren för att få fram rätt information, och hur många har sådana? Jag var t.ex. väldigt svamlig i mina frågeställningar för fem år sedan, ser jag nu. Men att det ens behövs visar ju på att något är fel.
1.Hur marknadsför de sina "trefasspisar"?
2. Är det så att folk i allmänhet väljer de tvåfasiga pga priset?
3. Ser man någon avgörande skillnad på inkopplingsanvisningen?
Enligt min uppfattning:
1. Inte på något särskilt sätt - tyvärr - åtminstone inte som jag kan se.
2. Så kan det nog vara. Då gör man - likaledes tyvärr - ingen informerat val, om man inte har full klart för sig vad man faktiskt köper.
3. Det verkar inte så, se ex.vis Mikael_L:s inlägg högre upp i tråden. Man verkar upptäcka vad man fått först när man skruvar bort plåten och ser att en plint är oanvänd.
Det fordras alltså viss elektriska grundkunskaper för att kunna ställa de rätta frågorna till tillverkaren för att få fram rätt information, och hur många har sådana? Jag var t.ex. väldigt svamlig i mina frågeställningar för fem år sedan, ser jag nu. Men att det ens behövs visar ju på att något är fel.
Redigerat:
De enda Bosch induktionsspisar som jag med någorlunda säkerhet kan säga har hällar som drivs med två faser är dessa: https://www.bosch-home.se/sv/comparison?products=HLS79W321U,HLT79Y320U,HLS79W351UK karlmb skrev:
HLS79W321U resp.
HLS79W351U
är efterträdarmodeller till de som jag resp. sign eromlin köpte.
HLT79Y320U skiljer sig åt från de övriga ovan endast genom att den har teleskoprör i ugnen. Utgående modell.
Bosch beskriver själva översiktligt sin tekniska lösning såhär:
"Det vi gjort är att vi använder oss av två faser och Nolla till varje fas, man kan säga att elektroniken består av två delar och vi matar den med 1-fas 230V på varje sida kan man säga. Då får man en jämn och fin belastning och kan koppla spishällen med 2x16A och sedan förbrukar ugnen en fas.
Dvs det kommer aldrig att bli 400V i hällen. Denna elektronikmodul är just designad för att man ska kunna koppla in hällen med 2 faser med 230 Volts elementspänning. Fördelen med detta är att man kan få ut maxeffekt på 4650 Watt på 2x16A säkring. Det är inte så vanligt att man har 20A i huset så det är mer praktiskt. Hela spisen kopplas då lämpligast in 3-fas + Nolla och jord."
Alltså dubbla likriktare, vilket sign. Logad påpekade:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/post-4531333
Konstruktionslösningen innebär, som tidigare påpekats, att endast 2 x 10 A utnyttjas, eftersom den enda induktionsmodulen i hällen kan leverera högst 4650 W.
Modell HLT59E020U som sign. thokar blev pålurad
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-spis-inkoppling.400518/post-4002491
och där hällen drivs med endast en fas, hur man än kopplar, kostar däremot mera
https://www.elgiganten.se/product/v...e-6-induktionsspis-hlt59e020u-60cm/HLT59E020U
De övriga modellerna vet jag inget om. Svårbegripligt. Jag formulerade detta redan för fem år sedan:
"Vad det gäller är att undvika de Boschmodeller (om man nödvändigtvis vill ha Bosch) som internt är kopplade så att de bara kan driva hällen med en fas, om man har trefas hemma - eftersom en fas då blir outnyttjad.. Anledningen till varför Bosch gör på detta sätt har det spekulerats en hel del om här och i andra trådar, varför jag lämnar den saken därhän. Vad man kan önska (för att uttrycka sig vänligt) är att Bosch var tydligare i sin dokumentation av sina spismodeller. Vitvaruhandlarna skulle också slippa en hel del returer, när varken säljaren vet vad han sålt eller köparen vad han köpt"
Redigerat:
Obegripligt hur dubbla likriktare kan bli billigare än en.C cassandranojdh skrev:De enda Bosch induktionsspisar som jag med någorlunda säkerhet kan säga har hällar som drivs med två faser är dessa: [länk]
HLS79W321U resp.
HLS79W351U
är efterträdarmodeller till de som jag resp. sign eromlin köpte.
[länk]
HLT79Y320U skiljer sig åt från de övriga ovan endast genom att den har teleskoprör i ugnen. Utgående modell.
Bosch beskriver själva översiktligt sin tekniska lösning såhär:
"Det vi gjort är att vi använder oss av två faser och Nolla till varje fas, man kan säga att elektroniken består av två delar och vi matar den med 1-fas 230V på varje sida kan man säga. Då får man en jämn och fin belastning och kan koppla spishällen med 2x16A och sedan förbrukar ugnen en fas.
Dvs det kommer aldrig att bli 400V i hällen. Denna elektronikmodul är just designad för att man ska kunna koppla in hällen med 2 faser med 230 Volts elementspänning. Fördelen med detta är att man kan få ut maxeffekt på 4650 Watt på 2x16A säkring. Det är inte så vanligt att man har 20A i huset så det är mer praktiskt. Hela spisen kopplas då lämpligast in 3-fas + Nolla och jord."
Alltså dubbla likriktare, vilket sign. Logad påpekade:
[länk]
Konstruktionslösningen innebär, som tidigare påpekats, att endast 2 x 10 A utnyttjas, eftersom den enda induktionsmodulen i hällen kan leverera högst 4650 W.
Modell HLT59E020U som sign. thokar blev pålurad
[länk]
och där hällen drivs med endast en fas, hur man än kopplar, kostar däremot mera
[länk]
De övriga modellerna vet jag inget om. Svårbegripligt. Jag formulerade detta redan för fem år sedan:
"Vad det gäller är att undvika de Boschmodeller (om man nödvändigtvis vill ha Bosch) som internt är kopplade så att de bara kan driva hällen med en fas, om man har trefas hemma - eftersom en fas då blir outnyttjad.. Anledningen till varför Bosch gör på detta sätt har det spekulerats en hel del om här och i andra trådar, varför jag lämnar den saken därhän. Vad man kan önska (för att uttrycka sig vänligt) är att Bosch var tydligare i sin dokumentation av sina spismodeller. Vitvaruhandlarna skulle också slippa en hel del returer, när varken säljaren vet vad han sålt eller köparen vad han köpt"
Ja, jag ska väl lägga till att prisjämförelser är vanskliga att göra, marknadspriserna för vitvaror i allmänhet varierar våldsamt. Och jag gjorde bara en prisjämförelse. Jag tror inte att man ska dra allt för långtgående slutsatser av den. I så fall måste man veta mer om tekniken i de olika spismodellerna, för att undersöka om den korrelerar till marknadspriserna.. Någon sådan ambition har jag inte.K karlmb skrev:
Men det är svårt att välja. Många vet ju inledningsvis inte ens vilken typ av elinstallation de har framdragen till sin spisplats.
Klicka här för att svara