5 982 läst ·
67 svar
6k läst
67 svar
Spis och uttag i samma rör till ö
Du nämnde att det varit en VVB där och ca 20 rör, då får man dra om 5 st nya 2,5 från centralen , men dra inte ur dom direkt , koppla på en fjäder på dom så har du möjlighet att dra i nya, hoppas inte för många krökar bara
Jepp men klart du måste avsäkra dom i centralen med egna säkringar , det du talar om är huvudledningar mellan centraler som
normalt förläggs med min 6 mm2 , då en högre belastning än 16 amp blir , men finns inget förbud på att gå till en ny undercentral med 2,5 mm2 och avsäkrat
normalt förläggs med min 6 mm2 , då en högre belastning än 16 amp blir , men finns inget förbud på att gå till en ny undercentral med 2,5 mm2 och avsäkrat
Stilla undran: de flesta hällar nöjer sig med två faser. Om du har en sådan tvåfashäll så får du en fas över till ditt uttag. Uttaget och hällen kan sen dela på nollan. Så har du två 16A-säkringar och en 10A-säkring i en delad trefasgrupp. Samtliga med 2,5 mm2-kablar. Går inte det?D Derbyboy skrev:Hej,
Håller på att renovera en fastighet från 1974. Det går ett 20-25mm rör från centralen till platsen där jag tänker ha en kökö. Där stod tidigare en vvb.
Jag vill ha häll och ett 2-vägsuttag på köksön. Uttagen ska användas för tillfälliga köksredskap, typ stavmixer.
hällen behöver 3 faser avslätade med 3x16a.
Uttagen behöver 1 fas avslätade med 10a.
rätta mig om jag har fel men jag behöver dra fram 4-fasledningar i det där röret. Får jag det?
Har han behörighet så får han det (det är ju inte klarlagt, men troligtvis saknas dock behörighet, då borde det inte frågats här.)
Dock får TS dra kabeln ifall han ingår i elfirmans egenkontrollprogram.
Och mitt EKP är så skrivet så att ifall jag säger åt en kund att han kan göra vissa saker själv (vi kommer överens om vad), så ingår då kunden i mitt EKP i samma sekund.
Dock får TS dra kabeln ifall han ingår i elfirmans egenkontrollprogram.
Och mitt EKP är så skrivet så att ifall jag säger åt en kund att han kan göra vissa saker själv (vi kommer överens om vad), så ingår då kunden i mitt EKP i samma sekund.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vad är skillnaden?
Läste du allt som jag skrev ? och inte medvetet misstollkade ( det med 2 så slant lilla fingret ) , det ska var 5 st som även framkommer senare, Och det är inte förbjudet att ytterligare utvidga en anläggningen med en eller flera undercentral/er , det ska väl du veta som skriver så mycket i EL-trådar,Mikael_L skrev:
Det här med att man inte får dra kabel, förlägga rör eller montera apparatdosor om man inte är behörig.......jag är medveten om det. Det påtalas högljutt varje gång jag ställer en fråga som rör el.
Det må vara så i teorin men i praktiken så är det inte så det fungerar.
Vore spännande och höra om någon elektriker vägrat de tråd i ett rör bara för att kunden förlagt röret själv? Förutsatt att röret är korrekt klamrat.
Det må vara så i teorin men i praktiken så är det inte så det fungerar.
Vore spännande och höra om någon elektriker vägrat de tråd i ett rör bara för att kunden förlagt röret själv? Förutsatt att röret är korrekt klamrat.
