D Derbyboy skrev:
Då ska jag borra ner igenom trossbotten, dra kabel i krypgrunden och sen upp vid centralen. Göra hål genom hjärtmuren dessutom, usch!
Det där är hysat bra förutsättningar för att lägga fram ett par grupper till!

Inte för att jag vill vara dum eller dryg, men varför verkar alla ha en vilja att fibbla med flera grupper i samma rör?? Ett rör, en grupp!
En väldig bra grundregel det ska väldigt mycket till för att gå ifrån.
/ Fd elektriker

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det där är hysat bra förutsättningar för att lägga fram ett par grupper till!

Inte för att jag vill vara dum eller dryg, men varför verkar alla ha en vilja att fibbla med flera grupper i samma rör?? Ett rör, en grupp!
En väldig bra grundregel det ska väldigt mycket till för att gå ifrån.
/ Fd elektriker
Tror du inte att det är för att det kan vara ganska jobbigt och omständigt att dra fram nya rör, speciellt om man inte har nån vägg/tak/golv öppet? Själv har jag bara utanpåliggande el, lätt att följa/förstå, ta bort, ändra och lägga till.

tommib
Vad Fotografen påpekade är att det i just detta specifika fall föreligger hyfsat bra förutsättningar eftersom det finns en krypgrund med hela 40 cm utrymme. Det är knappt ens klaustrofobiskt. Dessutom behöver man troligen inte vistas där någon längre stund, bara ta tag i röret och hämta ut det.

Utanpåliggande el tycker jag gör sig bra i äldre hus och friggebodar. I någotlunda moderna byggen vill jag ha infällt. Dessutom är det bra för dem som drar sig för att hempula eftersom man inte behöver kontakta elektrikern bara för att tapetsera om.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D
Men är det alltså skillnad på om det är enfasgrupper eller en trefasgrupp som ska delas upp?

Skärmdump av ett foruminlägg om att dela fasgrupper för elinstallationer med text och exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Ja, det är skillnad.

Det normala i en bostad är ett rör = en grupp (enfas, tvåfas, trefas). Det finns lägen när man kan dra flera grupper i ett rör men det är väldigt sällan fallet i en bostad. Det kräver också att man räknar på antalet belastade ledare osv, de normala dimensioneringsreglerna kan inte användas.

Jag tycker fortfarande att det verkar lättare att bara dra fram ett rör till.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
D
Ok jag är med.

Som ni hör så är jag väldigt osugen på att göra hål genom trossbotten. Antagligen för att jag aldrig gjort det innan. Kanske är modigare när jag dragit in vattnet genom just trossbotten :)

tommib
Meh.... Om du ändå ska ner där med vattnet, varför tycker du att elen är ett problem?

Jag skulle faktiskt vara mer orolig för vatten i trossbotten. Har du koll på klimatet under huset? Finns frysrisk?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Haha, hade det varit tillåtet att dra allt i samma rör så är det ju hurusom varit smidigare. Jag kommer säkert skapade en håll-i-handen-tråd när det är dags för vattnet :)

jag har benkoll på temperaturen där nere:

Skärmdump av digitala termometeravläsningar som visar temperaturer runt 6,3°C och 6,1°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har aldrig sett lägre temp än 4-5 grader där nere. Har en byggfläkt som står redo utifall det sjunker under 3 grader. Blir det strömavbrott i kombination med minusgrader i flera dagar får jag väl dra igång ett elverk alt. tömma systemet. Eventuellt isolerar jag en del av rören men jag vette sjutton.

Bästa svaret

Mikael_L
Det finns inget kortfattat komplett svar till trådens ämne.
Alla som levererar oneliners har fel.

Jag ska försöka leverera ett lite mer komplett svar, som förhoppningsvis inte saknar så mycket väsentligt.

Jag börjar med lite ordförklaring, då jag tycker det verkar vara lite missförstånd i tråden.
* Grupp - en, två eller tre säkringar (enfasgrupp, tvåfasgrupp, trefasgrupp) som försörjer ett eller flera (liknande!?) objekt med ström via lika många fasledare.
* Enkelledare - En elektrisk ledare med ett enda lager isolering, så gott som alltid i dessa sammanhang med färg, typ brun, blå, gulgrön, grå etc. Dessa ska vara skyddade av ett ytterligare lager isolering, dvs VP-rör, kopplingsdosor etc. Typiska enkelledare är FK, EK, FQ etc
* Kabel - En eller flera enkelledare omslutna av ett extra lager isolering, ofta 3 enkelledare eller fler, ibland två enkelledare och sällan en ledare, men det finns. Alla dessa vita installationskablar är typiska exempel på "kabel".

OK, då går jag raskt på kärnan, och här måste vi inse att olika lösningar har olika grader av "brahet", dvs hur de ligger på gråskalan, på det sluttande planet.
Vissa sätt att ordna det är perfekta, de ligger inom den snövita delen av skalan, sen är det en glidande skala i det gråa området ända ut till kolsvart.

Förslag 1: Att använda befintligt rör till hällen och dra en ny grupp till uttagen är ett lysande exempel på det snövita utförandet, helt oantastligt. Helt perfekt, går inte att göra bättre.

Sen kommer vi till alla möjliga lösningar där endast befintligt rör används, nu blir det krångligare
Förslag 2: Dra två olika grupper i samma rör.
Oavsett hur det görs så är det inte riktigt lika perfekt som förslag 1, men ifall man drar de två grupperna som separata kablar så är det ur denna synpunkt rätt OK, helt klart vitt, men OBS det finns ett till problem, OBS.
Det stora problemet blir troligen strömvärde, uppvärmning av kablar. Ligger röret i isolering så faller denna idé helt, det finns risk att kablarna (eller enkelledare) blir för varma, över godkänt värde.
Det finns inget förbud mot att dra flera grupper i ett rör, det ser inte bra ut och hamnar mörkt på gråskalan att dra flera grupper bestående utav enkelledare men använder man kablar så blir det rätt bra, dvs helt vitt på skalan.
Men problemet lär ändock vara uppvärmningen, det blir omöjligt i isolerad vägg och likn, ev möjligt för rör i murvägg, betong, mark etc, men det måste kollas upp först (dvs, jag har inte koll, jag skulle behöva räkna lite på vad strömvärdet blir för 5 belastade ledare, då det ej finns tabellerat).

Förslag 3:
Dra en ny huvudledning till köksön, med 2,5 eller 4 eller 6 mm2. Kan bestå av FK/RK i röret.
Vad gäller regler en helt oantastlig lösning, kräver säkring i matande ände vid 2,5 och 4mm2, ev även vid 6mm2 beroende på husets huvudsäkring och vilka dimensioner det är på övriga huvudledningar. Men troligen kan 6mm2 vara utan säkring i matande ände.
Sen någon liten central i köksön.
Det finns nackdelar, lite trist och halvt onödigt med att gömma ytterligare en central. Och kör man med 2,5mm2 och 16A säkring i matande ände så är det inte direkt något vunnet, det måste bli 4mm2 och 20A eller 6mm2 för att bli någon fördel.

Förslag 4:
Liknande #3, men dra en 16A avsäkrad trefasgrupp till ön, där en fas får gå vidare till en 10A dvärg i en liten kapsling, som går till uttagen. Nackdelen är att den 16A säkringen som ligger innan lär gå ifall man kör något effektkrävande i 230-uttaget samtidigt som hällen går för fullt på den fasen.
Ett helt OK förslag vad gäller regler, men inte helt perfekt vad gäller funktion.

Förslag 4,5:
Samma som det innan, men strunta i den där 10A säkringen och se till att uttagen är specade till 16A, vilket typ alla är. Om man ändå inte kör några större laster på uttaget så blir det ju ingen skillnad mot #4.

Sen finns det ju lite fler tricks, t.ex. välja förslag 4 eller 4,5 och sätta 16A diazed säkringar i matande ände så tål de ju en rätt rejäl överlast i minst 10 minuter så de lär nog klara dessa driftsfall. Något lite inne på grått i gråskalan, ty man ska inte dimensionera för överlast ... men men ... ;)

Men slutligen måste jag fråga, är hällen verkligen på tre faser?
D Derbyboy skrev:
hällen behöver 3 faser avslätade med 3x16a.
Det är ovanligt, de flesta går på två faser, och då skulle du ha en över till uttagen...
En häll jag sett för tre faser hade bara en fläkt, eller vad det nu var, som last på den tredje fasen. Dvs den var i princip en tvåfashäll, med en pyttebelastning på sista fasen. Jag skulle noga kolla upp hur din häll verkligen är beskaffad, det kan ju visa sig att allt är ett rent icke-problem.

• Gilla
Derbyboy och 6 till
  • Laddar…
D
Tusen tack! riktigt bra genomgång för mig som är rudis men gärna lär mig.

jag utgick från att en häll behövde tre faser. Jag inser nu att så inte är fallet. I lägenheten drog elektrikern fram tre faser 2,5 men då var ju ugnen med.

Då blir det (om jag förstod din redogörelse rätt) en trefasgrupp framdragen till ön. En trefassäkring i centralen. Två faser betjänar hällen och en fas uttaget. Det kan kanske fungera att sätta 3x10a säkringar men där måste jag kolla upp vad hällen kräver.....

Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Det kan kanske fungera att sätta 3x10a säkringar men där måste jag kolla upp vad hällen kräver....
Nja, hällen trivs med nästan 100% säkerhet med 2x16A, så sätt 3x16A eller 2x16 + 1x10A.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag håller fö med om allt i inlägg #40, med tillägget att i bostäder bör man hålla sig åt det vita hållet på skalan.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Jävla bra lördagsstämning på forumet nu :D

Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Jag håller fö med om allt i inlägg #40, med tillägget att i bostäder bör man hålla sig åt det vita hållet på skalan.
Exakt.
I industri kan man ta ut svängarna betydligt mer, det förutsätts vara betydligt mer kompetent personal som grejar, och bättre dokumentation osv.
Och bostäder är i andra änden av skalan, och däremellan hittar vi kontor och offentliga lokaler.

Så jag håller helt med, gråskalan ligger inte helt fast, den är beroende av vilken kontext vi är i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.