2 201 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Vad är detta för spisuttag och finns det nya spisar med samma uttag?
Spisen gav upp och nu står man här och värmer äcklig färdiglagat från Dafgårds i micron.
Drog fram spisen och ser då att uttaget ser jättekonstigt ut.
Kan man köpa ny spis med samma uttag eller måste jag klippa av sladden i den nya spisen och montera på ett likadant uttag?
Se bild.
Drog fram spisen och ser då att uttaget ser jättekonstigt ut.
Kan man köpa ny spis med samma uttag eller måste jag klippa av sladden i den nya spisen och montera på ett likadant uttag?
Se bild.
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det där kallas "Norwesco" kontakt, efter tillverkaren. Det är en spiskontakt för enfas spis.
Uttaget har lite brokig historia. Det är en svensk tillverkare, men uttaget/kontakten var tidigare förbjuden i Sverige. Men den var någon form av standard i Norge. Sedan började Elgiganten som är ett norskt företag sälja spisar i Sverige med den här kontakten monterad, vilket var olagligt. Men elsäkerhetsverket såg mellan fingrarna. Iom. detta började även elfirmor montera uttagen, trots att de skulle kunnat bli av med sin behörighet,
För typ 10 år sedan gav elsäkerhetsverket upp och godkände uttagen/kontakterna. De hade blirvit in defacto standard i Sverige. Men ungefär samtidigt så gick norska esläkerhtesverket in och förbjöd dem i Norge, eftersom de är farliga. Det går tydligen att att få in ett finger och komma åt kontaktblecken när kontakten är delvis isatt.
Jag vet inte riktigt vad status är numera. Kontakterna finns iallafall att köpa i handeln, men är de godkända??
För en enfas spis är alternativet att koppla in den fast i en anslutningsdosa. Det finns ingen annan godkänd (??) kontakt för de strömstyrkor som en enfas spis behöver.
Uttaget har lite brokig historia. Det är en svensk tillverkare, men uttaget/kontakten var tidigare förbjuden i Sverige. Men den var någon form av standard i Norge. Sedan började Elgiganten som är ett norskt företag sälja spisar i Sverige med den här kontakten monterad, vilket var olagligt. Men elsäkerhetsverket såg mellan fingrarna. Iom. detta började även elfirmor montera uttagen, trots att de skulle kunnat bli av med sin behörighet,
För typ 10 år sedan gav elsäkerhetsverket upp och godkände uttagen/kontakterna. De hade blirvit in defacto standard i Sverige. Men ungefär samtidigt så gick norska esläkerhtesverket in och förbjöd dem i Norge, eftersom de är farliga. Det går tydligen att att få in ett finger och komma åt kontaktblecken när kontakten är delvis isatt.
Jag vet inte riktigt vad status är numera. Kontakterna finns iallafall att köpa i handeln, men är de godkända??
För en enfas spis är alternativet att koppla in den fast i en anslutningsdosa. Det finns ingen annan godkänd (??) kontakt för de strömstyrkor som en enfas spis behöver.
Så med andra ord kan jag bara köpa en 230 spis. Finns det spisar idag som har sådana kontakter eller måste jag klippa kontakten på den nya spisen och skruva dit en Norwesco?
Nu ska man tydligen inte uppmana amatörer att rota i eluttag. Men "någon" måste först och främst öppna uttaget i väggen, och se om det bara finns tre kablar framdraget. Har du tur, så har man dragit fram 2-3 faser, men bara kopplat in en, då man råkat köpa en spis med 1 fas. Finns det bara en fas, så skulle jag se över möjligheten att dra fram nya trådar och därmed fler faser. Då har du betydligt större möjlighet att hitta en bra spis.
Varför skulle man dragit fram tre faser till ett enfas Norwescouttag? Det uttaget används ju bara om det inte finns tre faser - T ex i en lägenhet.A AG A skrev:Nu ska man tydligen inte uppmana amatörer att rota i eluttag. Men "någon" måste först och främst öppna uttaget i väggen, och se om det bara finns tre kablar framdraget. Har du tur, så har man dragit fram 2-3 faser, men bara kopplat in en, då man råkat köpa en spis med 1 fas. Finns det bara en fas, så skulle jag se över möjligheten att dra fram nya trådar och därmed fler faser. Då har du betydligt större möjlighet att hitta en bra spis.
Visst, konstigare saker har ju hänt...
Jag tänkte mest, att bygger man ett hus och kopplar el så är det väl ganska vanligt att man drar tre faser till dosan bakom spisen. Sedan köpte köparen en enfasspis, varpå man satte dit det här uttaget. Spisen kan ju även varit utbytt, mot en enfas. Men visst, det är bara spekulationer. Uttaget ska ändå bytas så då märker man ändå hur det ser ut.useless skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Det har varit "byggstandard" för flerfamiljshus att ha enfasmatning till lägenheter, fram till iallafall 80-90 talet. Sedan har väldigt många hus fått elsystemet ombyggt till trefas ex. i samband med stambyte.
Gött o tramsa lite.RoTe skrev:
Mer sannolikt har köket renoveras och funktioner stuvats om för att modernisera utformningen. Spis flyttas lite för att göra lång bänkyta och ett annat skåp hamnar där spisen förut var.
Att ta in elektriker för småjobb är dyrt, så "vips" hamnar uttaget på ett tillgängligt ställe, som under en diskbänk eller i ett skåp.
Ja och vad man läser här på forumet så är det så man blir mörkrädd vad totalt inkompetenta idioter leker med elen. Hur får man bukt med det genom att förbjuda Norwesco? Detta forum uppmuntrar till hemmapul där man pangar säkringar för skojs skull i princip. Fan vet vad dödliga grejer folk gör utöver. Jag har ändå lite utbildningar i el och håller mig ändå till lagen.Unikt namn skrev:
Gött o tramsa lite.
Mer sannolikt har köket renoveras och funktioner stuvats om för att modernisera utformningen. Spis flyttas lite för att göra lång bänkyta och ett annat skåp hamnar där spisen förut var.
Att ta in elektriker för småjobb är dyrt, så "vips" hamnar uttaget på ett tillgängligt ställe, som under en diskbänk eller i ett skåp.
Det går alldeles utmärkt att ansluta en enfasspis till ett preilexuttag, men man får begränsa effekten så den klarar sig med 16A. Drar man trefas till köket i samband med bygget så är det med 99% sannolikhet 2,5-kvadrats kabel. Då kan man inte bara byta till ett Norwesco och tro att man kan koppla in en spis som drar 25A.A AG A skrev:Jag tänkte mest, att bygger man ett hus och kopplar el så är det väl ganska vanligt att man drar tre faser till dosan bakom spisen. Sedan köpte köparen en enfasspis, varpå man satte dit det här uttaget. Spisen kan ju även varit utbytt, mot en enfas. Men visst, det är bara spekulationer. Uttaget ska ändå bytas så då märker man ändå hur det ser ut.