Mikael_L
Jag kan också lägga till att i fall som detta dimensionerar jag glatt upp till exakt den övre gränsen, på allt.
Ty en spis/häll drar bara max i en rätt begränsad tid, typ max 10-15 minuter (under uppvärmningen), sen går belastningen ner och bara pulserar. Så uppvärmning av ledare blir inget reellt problem, tempen i ledare stiger medan det går ström för uppvärmning, men hinner inte nå maxvärde.
Så en dimensionering på max, men ej över max, är helt OK.

Däremot är jag varsammare vid dimensionering för objekt som drar hög ström konstant under längre tider, då tycker jag inte att det är OK att låta ledare ligga på maxtemperatur nästan hela tiden, eller åtminstone under långa pass.
Dels kommer det åldra isolering på ett tråkigt vis, sen är det lite onödigt att det ska gå åt elektrisk effekt (som man betalar för) till att bara värma kablar, helt i onödan.

tommib tommib skrev:
Vad Fotografen påpekade är att det i just detta specifika fall föreligger hyfsat bra förutsättningar eftersom det finns en krypgrund med hela 40 cm utrymme. Det är knappt ens klaustrofobiskt. Dessutom behöver man troligen inte vistas där någon längre stund, bara ta tag i röret och hämta ut det.

Utanpåliggande el tycker jag gör sig bra i äldre hus och friggebodar. I någotlunda moderna byggen vill jag ha infällt. Dessutom är det bra för dem som drar sig för att hempula eftersom man inte behöver kontakta elektrikern bara för att tapetsera om.
Jo, i detta fall. Även om jag inte håller med om att 40cm är särkilt mycket och definitivt klaustrofobiskt (men det är ju naturligtvis olika från person till person). :)
Det jag tycker är lite överdrivet att många ägnar massvis med energi att på olika sätt ta ner väggar och fräsa spår (vilket kan orsaka sprickor när huset rör på sig) när det är väldigt lätt att lägga utanpåliggande kablar. Och då är det väl därför som alla vill dra så mycket som möjligt i så få rör som möjligt.
Jag tycker tapeter är en styggelse och har bara målade väggar hemma, som jag inte målar om stup i kvarten, men det är ju jag. :-). Annars förstår jag att det är lättare att tapetsera om ifall man slipper utanpåliggande kablar.

D
I samma kök har jag ett annat problem.

jag har rivit en gammal vägg och den väggen fungerade lite som en kopplingscentral för huset. Tror det satt 5-6 takdosor och 4-5 dosor till strömbrytare.

jag skulle kunna dra ner en drös med rör till krypgrunden eller så skulle jag kunna sätta en undercentral i det nya köket.

De gamla rören plus de som behövs till det nya köket blir tillsammans kanske 10-12 stycken.

Ett alternativ är att sätta en undercentral i det nya köket. Undercentralen skulle då mata hela det nya köket (disk,kyl,ugn,belysning,micro) men inte köksön eftersom det röret går till den gamla centralen.

lite input från er om hur jag ska tänka vore jättebussigt.

En bild hade nog hjälpt för att få användbara tips.

D
Tomt utrymme med exponerade elektriska installationer på väggen där nytt kök ska byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite klurigt att veta vad jag ska ta bild på :)

köket ska byggas på väggen som syns i bakkant.

D
Jag tänker att jag behöver 12 grupper:

1 befintlig utebelysning 10a

2 takbelysning kök/matplats/v-rum 10a

3 köksfläkt 10a

4 bortre rummen 10a

5 närmaste rum 10a

6 Diskmaskin 10a

7 ugn 16a

8 kylskåp + mikro 10a

9 Förbrukaruttag under skåp 10a

10 golvvärme fönsterparti 10a

11 förbrukaruttag fasad + takfot 10a

12 kopplingsdosa i takfot utomhus 3x16a

känns jäkligt mycket smidigare att sätta upp en central i köket. Vad är nackdelarna?

kan ju inte vara helt kontroversiellt att sätta upp en ny central på annat ställe i ett hus när elen ska moderniseras och ett moderna kök ska byggas. Huset är fr 74.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du dra kablar, dvs en st 5g2,5 och en 3g1,5 ?

Då anser jag att man kan ha de i samma rör, det enda som måste beaktas är värmeutvecklingen, ty här får vi 5 belastade ledare, så går röret i isolerad vägg, tak, golv, så blir det knivigt.
Ska de gå i samma rör bara en mycket kort bit?

Sen kan du väl alltid sätta en liten kapsling i köksön med en 10A säkring, och helt sonika sno lite ström från spisen/hällens matning.
Visserligen med viss risk för att säkring löser ifall man kör både spis och något lite mer strömkrävande i uttaget samtidigt.
Fel. De ska gå i separata rör

D Derbyboy skrev:
känns jäkligt mycket smidigare att sätta upp en central i köket. Vad är nackdelarna?
Ingenting om du kan hitta en bra plats för den, man brukar säga """" Kyrkan ska vara mitt i byn """"

Mikael_L
P Putte 9497 skrev:
Fel. De ska gå i separata rör
Nu är det du som har fel.

Bara lite vänligt påpekat,... sådär ... :)

Men dock måste man ha koll på värmeutvecklingen, och där skiter det sig antagligen ifall rören inte ligger i mark eller väl kylda klamrade på murvägg, etc.
Och inte ens förlagda så vågar jag med säkerhet säga att det är OK, men då går det ju att kolla upp.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det du som har fel.

Bara lite vänligt påpekat,... sådär ... :)

Men dock måste man ha koll på värmeutvecklingen, och där skiter det sig antagligen ifall rören inte ligger i mark eller väl kylda klamrade på murvägg, etc.
Och inte ens förlagda så vågar jag med säkerhet säga att det är OK, men då går det ju att kolla upp.
Gör du detta kommer de att slå dig på fingrarna;)

Vem skulle klaga på vad?

Flera kablar i ett rör är ju inget ovanligt. Problemet är bara att det är andra tabeller för hur mycket kablarna för belastas med hänsyn till avkylningen.

Så ser det ut i många kontor och en del hem också.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
I vanliga enkla bostadsinstallationer och en del andra ställen/tillfällen kan man väl tycka att ett rör per grupp är att föredra, för tydlighetens skull.
Men så länge vi snackar kablar så är ju grupperna tydligt avskiljda på det viset, så det tillkommer absolut inget krav på ytterligare uppdelning, t.ex. krav på separata rör.
Det finns bara de andra dimensioneringsreglerna kvar, för att klanka ner på det utförandet. Och det är uppvärmning som ligger nära till hands att fundera på om det klarar sig.

Men när vi börjar prata om lösa FK i rör, och två (eller fler) grupper i samma rör, då har vi glidit ut på det sluttande planet. Det finns inget uttalat förbud mot detta, men man behöver inte göra precis allt dumt som är tillåtet, om vi säger så.

Inte desto mindre har jag faktiskt dragit en extra grupp i befintligt VP-rör en gång, då jag inte såg någon annan vettig utväg som inte innebar en allt för stor arbetsinsats och förfulning osv. Det var inget lätt taget beslut, och jag märkte tydligt upp vad som var vad i dosor som passerades osv, och gruppen som bara gick förbi var "sträckt", dvs inget slack på ledarna i dosor där den gruppen bara passerade och inte skulle användas, bara för att minska risken att någon senare skulle råka blanda ihop saker och ting. Ty det är i denna aspekt som det blir ett så tveksamt tilltag att blanda flera grupper i form av FK i samma rör. Man ser det ju frekvent i maskiner och apparatskåp och liknande, men där är det dels förväntat och dels som regel uppmärkt

Och vid det tillfället var jag ju tvungen att kolla uppvärmning för 4st belastade ledare, och insåg då att 4 st 1,5mm2 klarade 10A iom att VP-röret var draget i betong, medan det inte hade funkat ifall det varit i isolerad träregelvägg.
Så av den anledningen faller denna lösning för TS troligen ändå, ty om jag förstod rätt så hade TS sitt rör liggande i isolering, och det ska dessutom räknas på 5 uppvärmda ledare.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
D
Jag är iaf med på att principen en grupp per rör är rimlig.

Vid nybygge torde det vara svårt att motivera ett avsteg från den principen. Jag renoverar ett hus från 74 genom att bla sätta in ett moderns kök. Då borde det rent principiellt finnas större tolerans för att frångå huvudprincipen.

Jag har släppt problematiken med att det bara går ett rör till köksön. Mikael_L påpekade ju vänligt att en modern häll oftast bara behöver 2 faser. Jag (elektrikern) kommer därmed dra en trefasgrupp till ön där två faser matar hällen och en fas matar förbrukaruttaget.

Mitt huvudbry rör nu istället om jag ska dra de 12 grupperna till platsen för den gamla centralen eller om jag ska sätta en undercentral i köket.

Det är inte klockrent att dela spisgruppen till häll och uttag heller. Men i trängande fall kan det gå an. Det innebär ju att uttaget blir avsäkrat med 16 A, vilket inte ska vara något problem men inte så man brukar göra.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Mikael_L
Nä visst är det ju inte klockrent.
Men det är ju inte heller någon våldsamt dålig sammanblandning. Jag anser dock att det bör vara en trepolig säkring som skydd då.
Nu verkar ju de flesta hällar vara två separata enfasobjekt, alltså internt kopplade så, och hällen delar ju inte heller fas med uttagen, men det känns ju ändå lite som att man blandar enfasiga och flerfasiga laster lite väl yvigt här så att en trepolig säkring har sin givna plats.

Men sen vad gäller TS djungel med dosor och VP-rör ...
Tja, jag har svårt att säga något, man borde få undersöka det på plats.
Själv är jag generellt motståndare mot omotiverade undercentraler, dvs en extra central tycker jag alltid bör vara mer eller mindre ett måste, innan man väljer att smacka upp en.

Men alla rören som går uppåt där, är de till olika delar av elanläggningen som måste få ström?
Hur många grupper rör det sig om?

Vad finns det för möjligheter att kapa rören lite och sen skarva på mer VP/flex-rör och dra det till en bättre plats.

Om du tänkte ha en UC där, tänkte du att den ska vara skruvad upp mot taket?

• Gilla
G..
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.