26 056 läst ·
126 svar
26k läst
126 svar
Sotaren kräver stege efter 20 år utan vettig förklaring
Lite tradigt med skorstenen påklistrad på utsidan av huset sådär, det estetiska är såklart en personlig preferens, men jämfört med en rejäl murstock i mitten av huset som är varm i timmar efter man slutat elda kan det ju inte heller vara särkilt funktionellt utan man förlorar all den värmen på utsidan istället
Bland annat måste man kolla om det finns glipor där gnistor från skorstenen kan komma in i taket.S Sigge50 skrev:Har en liknande som installerades för tre år sedan.(Ludvika kommun) ett av säljargumenten var att det behöver inte vara någon stege etc då sotning sker underifrån. har haft sotare tre ggr nu samt en brandskyddskontroll och ingen har ens nämnt något om en stege el dylikt. vad ska de se där uppe ??? finns inget som kan ta eld eftersom allt ligger utanför fasaden. det som kontrollerades på brandskyddskontrollen var genomgången i väggen. då huset är helt i lättbetong så fanns det inget o anmärka på. tog 5-10 minuter och en tusenlapp fattigare.
Spännande ändå att så många inte är intresserade av att ha ett brandskyddat hus.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 332 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 332 inlägg
Eller så har sotare förstått att det inte är värt att riskera livet för att någon med kamin ska spara några kronor.T tommysotis99 skrev:
Hade du velat offra livet för att grannen ska spara några kronor?
Läs gärna hela tråden, eller i alla fall TS alla inlägg innan du svarar.selkälä lasse skrev:
Nu gäller det inte själva sotningen, där man fritt kan välja aktör (även sig själv), utan det gäller brandskyddskontrollen, där kan man inte välja aktör utan det blir den aktören som kommunen har valt.
Tyvärr så vill inte en del inte svara på sådana frågor. Har frågat ett par gånger under åren men de vill inte säga vad som gäller. (De har sotarmonopol.)plåtrickard skrev:
Nu var det ju brandinspektören inte sotaren, inget alternativ att byta.selkälä lasse skrev:
Kontakta inspektören fråga vad som behövs, gör så. Kan nog inte bli enklare, varför gissa och höra andras gissningar? Betydande risk att få göra om och göra rätt till ett högre pris.
Alternativet är ju eldningsförbud i slutändan, vilket iof kan vara ett alternativ.
Glipor i en premodul ??? kolla hur dessa premoduler är uppbyggda (nibe) . dessutom 25 års garanti. https://www.contura.eu/download/18.df0648a1665f384bb970d/1553862191713/kbr_Premodul_se.pdfkashieda skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 439 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 439 inlägg
Om man läser sista meningarna i första inlägget så står det:S skarj skrev:
Citat:
"Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?"
Jag själv har också fått samma svar på en liknande fråga. En gång när jag frågade via mail så fick jag till svars bara en massa länkar till alla regler men dessa var för högre flerfamiljshus etc...
Dvs bara en "godag yxskaft" svar.
De gånger jag har fått anmärkningar så har jag pratat med sotaren själv alt brandingenjören eller vad för titel han nu hade. Det är omöjligt för oss att hålla koll på deras arbetsmiljö och de vet den bäst. De kommer självklart inte kräva en hiss men de berättar gärna hur de vill ha det. Det är ju så de ska kunna göra sitt jobba så bra som möjligt.oldswede skrev:
Vi fick göra nya fästen osv förra gången vi hade besök.. de vägrade gå upp på taket pga nya säkerhetsregler (arbetsmiljöfrågor...).oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
De hade innan godkänt (tom sagt hur de skulle göras) våra stegar och "anslutningar" (till stegarna).. men de var inte längre godkända och de fick inte beträda dem längre.. (hen bad om ursäkt för de nya reglerna.. )
Var bara att boka in ett nytt besök.. och fixa alla "fel" tills dess.. eller få eldningsförbud.
Att sotaren/brandskyddsinspektören hänvisar till gällande regelverk är egentligen inte så förvånande, eftersom de bara kan ställa krav på att regelverket uppfylls och inte vad som används, de kan egentligen inte ställa krav på hur regelverket uppfylls.P PappasHammare skrev:Om man läser sista meningarna i första inlägget så står det:
Citat:
"Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?"
Jag själv har också fått samma svar på en liknande fråga. En gång när jag frågade via mail så fick jag till svars bara en massa länkar till alla regler men dessa var för högre flerfamiljshus etc...
Dvs bara en "godag yxskaft" svar.
Det är bättre att fråga om xx & yy räcker för att uppfylla kraven än att fråga vad som ska användas.