P
GlennB GlennB skrev:
Bedöma och bedöma, det räcker ju med att säga till sotningsfirman att du eldar mindre så sänker dom frekvensen, det är ju inte så att dom ska göra en utredning först.
Ja, det var det jag syftade på med "brukar förhandla med den lokala sotarfirman om sotningsfrekvens när eldningsfrekvensen har ökat eller minskat under vintern".

Min kommentar om bedömning avsåg egensotaren, som ju måste göra en bedömning om sotningsfrekvensen själv (eller vara överambitiös med sotningen; det går ju också).
GlennB GlennB skrev:
Ja, eldar man sällan så lönar det sej ju knappast, men jag har grannar som eldar året runt (för varmvatten mm) och då lönar det sej ju snabbt att sota själv.
Vi stödeldar kalla vinterdagar, när värmesystemen inte orkar med, eller elpriset är lite väl högt (vi har stängt av de direktverkande elradiatorerna permanent och värmer enbart med luft/luft-värmepumpar (och ved ibland, förstås). Det brukar gå åt 1-2 kubikmeter ved varje vinter.

Jag brukar fråga sotaren hur läget är varje gång våra eldstäder sotas. Ingen gång har jag fått svaret att vi borde sota oftare.

D
oldswede oldswede skrev:
Läst ett inlägg att man i vissa kommuner gjorde kontroll nerifrån. Så jag har överklagat, dock utan större förhoppning.
Ett glidskydd för stegen, taksteg/takstege, takbrygga och livlinefäste kostar dig ca 3k kr.
Billigt tycker jag för att värna om dina medmänniskors hälsa och välmående.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Vill inte trilla och riskera permanenta men för resten av livet tycker du är "inte rätt läggning för yrket". Tycker inte om alla galna inspektionskrav men när dom utför dom ska dom fasen vara säkra.
Ibgu CITERAR vad den "vanliga sotaren" har sagt. Hur får du det till att Ibgu skulle stå bakom uttalandet?

D
L lbgu skrev:
Skulle tro att en 'ny' generation av sotare påverkar. Min vanliga sotare är som en apa och klättrar obehindrat på tak utan någon skyddsutrustning som väl sotare gjort i alla tider. Men för några år sen kom det vid ett tillfälle en ung kille som skulle sota vedpannan. Det första som jag reagerade på var att han tog på sig andningsmask innan han öppnade luckan till pannan. Sen när han klättrade upp på stegen (fortfarande mask på) till skorstenen så fäste han någon sele runt skorstenen innan han sotade.

Frågade min vanliga sotare om det senare. han bara skrattade och sa att tyvärr börjar det dyka upp en del sotare som inte har rätt läggning för yrket,

En curlad generation tar över som uppenbarligen vill fortsätta curlas av diverse myndigheter.
Jag antar att du inte är arbetsförd då jag läser ditt inlägg.
AML ligger tillgrund för alla oss som arbetar oavsett skrå -hantverkare -kontorsarbare -vård och omsorg -vägarbetare -forskning osv.

Curlad generation?

Vad menar du? Gäller det bara de som jobbar på tak?

• Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Men varför har folk lättare att ramla ner idag år 2026 än för 20-25 år sedan?

Hur många har ramlat ner under åren?
Folk å sotare är Klantigare idag än va de va för 20-30 år sedan
för då kunde de klättra upp på de mesta
mvh tmy

• Haha
  • Gilla
Mannhem och 2 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Normalt brukar de flesta syfta på det som diskuteras här:

[länk]
Aha om dig alltså!
Då förstår jag.
Tack för ditt förtydligande 🙏.
Jag fick för mig att tråden handlade om säkera takarbeten.

D Danne824 skrev:
Aha om dig alltså!
Varför tramsar du när jag försöker besvara din fråga?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tramsar du när jag försöker besvara din fråga?
Därför curling inte har något med tråden att göra.
Vi alla arbetande har ett skydd för vår hälsa och arbetsmiljö på olika sätt.
Varför ska en sotare inte få samma skydd?
Man hänvisar till en ny generation som inte vet bättre än att följa de arbetsmiljöregler som finns.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Därför curling inte har något med tråden att göra.
Varför frågade du då:
D Danne824 skrev:
Curlad generation?
Vad menar du?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varifrån får du att det skulle finnas några sådana brister. Du påstod reservationslöst:
Det var inget angående TS fall, utan en generalisering. Och ett exempel. Jag tror många husägare inte riktigt förstår att man kan få ett ansvar beroende på HUR man anlitar hantverkare

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tror folk skulle bli förvånade över hur många husägare som skadar sig själva när de skall göra saker på sina tak.

Hur många stegar som glider, med frakturer som följd.

Folk har varken glidskydd eller stegfötter.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
oldswede oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
Nya regler från 2025, takstege ev brygga.

B Berget46 skrev:
Nya regler från 2025, takstege ev brygga.
Finns dom länkade ifrån den här tråden eller har du länk?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
oldswede oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
Har en liknande som installerades för tre år sedan.(Ludvika kommun) ett av säljargumenten var att det behöver inte vara någon stege etc då sotning sker underifrån. har haft sotare tre ggr nu samt en brandskyddskontroll och ingen har ens nämnt något om en stege el dylikt. vad ska de se där uppe ??? finns inget som kan ta eld eftersom allt ligger utanför fasaden. det som kontrollerades på brandskyddskontrollen var genomgången i väggen. då huset är helt i lättbetong så fanns det inget o anmärka på. tog 5-10 minuter och en tusenlapp fattigare.

• rökrör1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rökrör1..png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.