21 006 läst ·
106 svar
21k läst
106 svar
Sotaren kräver stege efter 20 år utan vettig förklaring
2014 infördes direkta sanktionsavgifter. Där man får betala på takarbete vid arbete över 2 meters höjd.C cpalm skrev:
I AFS 2023:11 har kraven höjts.
Likaså i har Boverkets regler skärpts. T.ex. har glidskydd i hängrännan förbjudits.
Sotarbranchen själva har skärpt sina interna regler.
Har du något exempel på när en olycka med en sotare inblandat lett till ansvar för husägaren? Jag har extremt svårt att tro att en villaägare som sköter om sitt hus i normal utsträckning skulle finnas ansvarig för en olycka.D Dr.Mugg skrev:Enligt svensk lagstiftning.
Arbetsmiljölagen 3 kapitlet:
"12 § Den som råder över ett arbetsställe skall se till att det på arbetsstället finns sådana fasta anordningar att den som arbetar där utan att vara arbetstagare i förhållande till honom inte utsätts för risk för ohälsa eller olycksfall. Han skall även se till att andra anordningar som finns på arbetsstället kan användas utan sådan risk."
Folk fattar inte att om.man hyr in Rumäner för aty göra ett jobb, och de ramlar ner och slår ihjäl sig så riskerar man att bli åtalad.
Sedan är det en lag till. Plan- och bygglagen (PBL): Den säger att du som äger en byggnad måste underhålla den och dess fasta funktioner (däribland taksäkerheten) så länge huset används.
BrB 3 kapitlet.Alfredo skrev:
10 § Om brott, som i 7--9 §§ sägs, har begåtts genom att någon uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosatt vad som i enlighet med arbetsmiljölagen (1977:1160) ålegat honom till förebyggande av ohälsa eller olycksfall, döms för arbetsmiljöbrott till straff som i nämnda lagrum sägs. Lag (1991:679).
Arbetsmiljölagen 3 kapitler
12 § Den som råder över ett arbetsställe skall se till att det på arbetsstället finns sådana fasta anordningar att den som arbetar där utan att vara arbetstagare i förhållande till honom inte utsätts för risk för ohälsa eller olycksfall. Han skall även se till att andra anordningar som finns på arbetsstället kan användas utan sådan risk.
Den som anlitar inhyrd arbetskraft för att utföra arbete i sin verksamhet skall vidta de skyddsåtgärder som behövs i detta arbete. Lag (1994:579).
Syftet är ju att man inte skall kunna anlita vilken skitfirma Som helst och komma undan.
I första hand är det arbetsgivaren som är ansvarig, men man vill inte ha målvakter.
Jag vet inte säkert. Men jag tror risken att ramla ner inte ändrats mätbart.P PappasHammare skrev:
Detta vet jag med säkerhet. För många. Alldeles för många!P PappasHammare skrev:
Att man gör vad man kan för att minska antalet olyckor tycker jag är utmärkt.
- Främst ur ett mänskligt perspektiv.
- Men oxo samhällsekonomiskt.
Nej, det ovanligt om man anlitar ett företag. Det är ju därför seriösa företag ställer dessa kraven.A ajn82 skrev:
Däremot finns det exempel där privatpersoner anlitat utländsk arbetskraft för att lägga om tak.
Det man skall tänka på är om man bygger ett lösvirkes hus och anlitar t.ex. en snickare och en elektriker och samordnar dem själv. Då är han ansvarig.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 810 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 810 inlägg
Nej däremot vet jag en sotare som gled ner med stegen för att glidskyddet gav vika. Sotaren blev hämtad med ambulans.A ajn82 skrev:
Stegen förstörde 3 panelbrädor och 3 dagar efter olyckan hörde husägaren av sig till företaget och ville ha ersättning för skadan på panelen och påpekade att han absolut inte tänker betala nån faktura för sotningen eftersom den inte blev av.
Skulle säga arbetsmiljöbrott, eftersom byggherren normalt har övergripande ansvaret.Alfredo skrev:
https://www.av.se/produktion-indust...-byggprojekt/byggherrens-overgripande-ansvar/
https://www.fastighetsagarna.se/akt...a-byggherrar-sa-paverkas-arbetsmiljoansvaret/
Som jag förstår saken (efter att ha läst hela tråden) var det en brandskyddskontrollant, alltså ingen sotare. Även om personen kan sota var det en vanlig brandskyddskontroll som skulle göras.oldswede skrev:
oldswede skrev:
Det är väl ganska klart beskrivet.oldswede skrev:
Förklaringen är att "godkända uppstigningar på tak saknas". Vettigt eller inte kan man tycka vad man vill om, men visst finns det en logik i att det som saknas behöver fixas.oldswede skrev:
Rimligen installera "godkända uppstigningar på tak". Hur det skall se ut och gå till finns massa mer eller mindre seriösa förslag i tråden. Men jag skulle kontakta den som var på plats och inspekterade och anmärkte för att vara säker på att man väljer rätt/smartast alternativ.oldswede skrev:
Anledningen att det behövs är som du påpekar inte för att sotningen kräver det. Utan att det behövs för att komma åt och inspektera hela skorstenen så som brandskyddskontrollen kräver.
Redigerat:
..... resultatet när offentligtanställda akademier får styra isf sunt förnuft🤣oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
Att bedöma vilken sotningsfrekvens som är lämplig är kanske inte något för amatörer, oavsett om de är kompetenta att sota själva eller inte.L lbgu skrev:
Själv anlitar jag hellre en sotare än gör det själv. Då vet jsg att det bli åtminstone habilt gjort. Jag brukar förhandla med den lokala sotarfirman om sotningsfrekvens när eldningsfrekvensen har ökat eller minskat under vintern.
Redigerat:
Varifrån får du att det skulle finnas några sådana brister. Du påstod reservationslöst:D Dr.Mugg skrev:
D Dr.Mugg skrev:
Bedöma och bedöma, det räcker ju med att säga till sotningsfirman att du eldar mindre så sänker dom frekvensen, det är ju inte så att dom ska göra en utredning först.P pmd skrev:
Ja, eldar man sällan så lönar det sej ju knappast, men jag har grannar som eldar året runt (för varmvatten mm) och då lönar det sej ju snabbt att sota själv.P pmd skrev:
Jag har gått ner till treårssotning nu, jag eldar så sällan, är ju på jobbet hela dagarna.