34 200 läst ·
157 svar
34k läst
157 svar
Sotaren kräver stege efter 20 år utan vettig förklaring
Nädå, jag sade upp sotarens årliga besök, de har dyr taxa. Sedan sotade jag panna och skorsten själv i 15 år.K Knenneth skrev:
Sotare ska besikta nya anläggningar och utfärda dokument på godkänd anläggning men har ingen rätt efter det att komma på besök.
Jo, brandskyddskontroll ska utföras, annars får man eldningsförbud.peteds01 skrev:
Kom tänka på branden på "potatisåkern" i Malmö när jag läste denna tråd.
Vid kontroll såg personen att inst. av skorsten/rör ej var korrekt gjord, men krävde ej någon ändring. Kollega skev under besiktningsprotokoll utan vetskap om detta.
Skador för 150 miljoner, ingen dömd.
https://www.expressen.se/kvallsposten/friad-efter-storbrand-i-potatisakern/
Vid kontroll såg personen att inst. av skorsten/rör ej var korrekt gjord, men krävde ej någon ändring. Kollega skev under besiktningsprotokoll utan vetskap om detta.
Skador för 150 miljoner, ingen dömd.
https://www.expressen.se/kvallsposten/friad-efter-storbrand-i-potatisakern/
Återigen, det gäller inte själva sotningen, som man helt lagligt får göra själv efter att man har anmält det och fått det godkänt, utan det gäller brandskyddskontrollen.peteds01 skrev:
Exakt.klaskarlsson skrev:
Du får sota själv även om du eldar (kommunen kan godkänna det - oftast behöver du ha gått en utbildning), men en brandskyddskontroll får du inte göra. Och gör du inte den får du nyytjandeförbud. Blir du påkommen är det böter och händer något så lär försäkringsbolaget också ha åsikter, skulle dessutom ev brand sprida sig till andra så lär du stå utan försäkringskydd för det med.
I sammanhanget är en takstege rätt billigt för att både minska risken för sotaren/inspektören och ev efterverkningar om man struntar i reglerna...
Återigen du måste skilja på rengöring/sotning och brandskyddskontroll.peteds01 skrev:
Sotning ska göras allt mellan 4 ggr/år till vart tredje år.
Brandskyddskontroll ska göras vart tredje eller vart sjätte år.
Brandskyddskontrollen utförs av den brandskyddstekniker som kommunen har utsett, det kan vara sotaren, men det kan även vara räddningstjänsten.
T.ex. https://rtso.se/sotning-och-brandskyddskontroll/brandskyddskontroll.html
Fel.kashieda skrev:
När besiktning och godkänt intyg utförts av sotarmästaren så kan du själv sota, finns inget lagkrav på att någon certifierad skall utföra sotning. Använd rätta verktygen bara och gör ordentlig sotning av skorsten och panna.
Det gjordes iaf ingen brandskyddskontroll under de 33 år jag hade fastigheten med ctc vemax-systemet....kanhända de slarvade med brandskyddsdelen...??Demmpa skrev:
Återigen, det gäller inte själva sotningen, som man helt lagligt får göra själv efter att man har anmält det och fått det godkänt, utan det gäller brandskyddskontrollen.
Exakt.
Återigen du måste skilja på rengöring/sotning och brandskyddskontroll.
Sotning ska göras allt mellan 4 ggr/år till vart tredje år.
Brandskyddskontroll ska göras vart tredje eller vart sjätte år.
Brandskyddskontrollen utförs av den brandskyddstekniker som kommunen har utsett, det kan vara sotaren, men det kan även vara räddningstjänsten.
T.ex. [länk]
2004 ändrades lagen, LSO infördes, då delades dåvarande sotningen till sotning & brandskyddskontroll.peteds01 skrev:
https://rib.msb.se/filer/pdf/19919.pdf
https://www.mcf.se/siteassets/dokum...foljning_foreskrifter_brandskyddskontroll.pdf
Jag blir verkligen ledsen när jag läser vissa inlägg här. Att vara så ignoranta mot människors liv. Jag har man, barn och kollegor som är sotare. Det är människor!
Lagen säger
Eldar du under 1 kubik sotning var 3e år brandskyddskontroll var 6e år.
Eldar du mer sotning 1-4g/år beroende av typ av eldstad, brandskyddskontroll var 3e år.
Du kan ansöka om egensotnig MEN brandskyddskontroll måste utföras av den som kommunen utsett.
Taksäkerhet!!!
Det finns lagar/regler kring det, bästa/lättaste infon finns på www.taksakerhet.se
Alla seriösa sotare kan sota och kontrollera nerifrån MEN lagen (LSO) säger att en brandskyddskontroll måste anmärka om det finns brister i taksäkerheten. Detta kommer från myndigheten, nuvarande, MCF tidigare MSB och innan dess Räddningsverket.
Står även i bibeln, gamla testamentet 5e moseboken 22a kapitlet 8e stycket.
Runt 2023/2024 gjorde arbetsmiljöverket en riktad inspektion direkt mot sotningsföretag. Detta ledde till att kontrollanterna blivit tvungna att bli hårdare med att följa tidigare regler som man tidigare varit lite för snälla med.
Någon skrev "när har något hänt??"
2 av mina killar (ca 60 sotare) föll/gick igenom tak i vintras, det hade inte hänt med godkänd taksäkerhet, har även 2 kollegor sedan förr som är rullstolsburna idag.
Vill avsluta med.
Ingen ska behöva bli skadad, dödad pga sitt yrkesval.
Jag vill ha hem min man, mina barn och mina underbara kollegor varje dag.
En takstege/takbrygga/glidskydd är en billig peng för deras liv.
Lagen säger
Eldar du under 1 kubik sotning var 3e år brandskyddskontroll var 6e år.
Eldar du mer sotning 1-4g/år beroende av typ av eldstad, brandskyddskontroll var 3e år.
Du kan ansöka om egensotnig MEN brandskyddskontroll måste utföras av den som kommunen utsett.
Taksäkerhet!!!
Det finns lagar/regler kring det, bästa/lättaste infon finns på www.taksakerhet.se
Alla seriösa sotare kan sota och kontrollera nerifrån MEN lagen (LSO) säger att en brandskyddskontroll måste anmärka om det finns brister i taksäkerheten. Detta kommer från myndigheten, nuvarande, MCF tidigare MSB och innan dess Räddningsverket.
Står även i bibeln, gamla testamentet 5e moseboken 22a kapitlet 8e stycket.
Runt 2023/2024 gjorde arbetsmiljöverket en riktad inspektion direkt mot sotningsföretag. Detta ledde till att kontrollanterna blivit tvungna att bli hårdare med att följa tidigare regler som man tidigare varit lite för snälla med.
Någon skrev "när har något hänt??"
2 av mina killar (ca 60 sotare) föll/gick igenom tak i vintras, det hade inte hänt med godkänd taksäkerhet, har även 2 kollegor sedan förr som är rullstolsburna idag.
Vill avsluta med.
Ingen ska behöva bli skadad, dödad pga sitt yrkesval.
Jag vill ha hem min man, mina barn och mina underbara kollegor varje dag.
En takstege/takbrygga/glidskydd är en billig peng för deras liv.
Fel, tycker jag, men om reglerna är tillräckligt detaljerade så kanske husägaren själv kan räkna ut hur problemet ska lösas. Om man ska förlita sig på att en anlitad hantverkare ska göra rätt enligt reglerna så inför man ett osäkerhetsmoment.A AndersS skrev:
Det bästa vore förstås om sotarfirmorna kunde göra den sortens jobb. Då skulle ju resultatet bli precis som de vill ha det.
Man får gärna tycka, och görs ofta i trådar, jag försöker ge fakta och blir lite enklare då att förstå varför man inte får de svar man önskar.😉P pmd skrev:Fel, tycker jag, men om reglerna är tillräckligt detaljerade så kanske husägaren själv kan räkna ut hur problemet ska lösas. Om man ska förlita sig på att en anlitad hantverkare ska göra rätt enligt reglerna så inför man ett osäkerhetsmoment.
Det bästa vore förstås om sotarfirmorna kunde göra den sortens jobb. Då skulle ju resultatet bli precis som de vill ha det.
Hos oss gör sotarfirman kontrollen i det fall tråden gäller.
Jag har givetvis ingen invändning mot att sotarfirmor kontrollerar att säkerhetsregler är uppfyllda. Jag har däremot något emot att de bara påtalar att säkerhetskraven inte är uppfyllda utan att berätta varför och vad som konkret behöver göras för att kraven ska bli uppfyllda.A AndersS skrev:
De flesta av oss vill nog gärna se till att taken vi äger är säkra för sotare att arbeta på, men vi ska inte behöva gissa oss till hur det ska bli så.