peteds01 peteds01 skrev:
Förklara för sotaren att du slutat elda.
Sedan skaffar du egen lina m.borst och sotar själv.
Ingen kan neka dig det.
Då har han eldningsförbud och då gäller säkert inte försäkringen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K Knenneth skrev:
Då har han eldningsförbud och då gäller säkert inte försäkringen.
Nädå, jag sade upp sotarens årliga besök, de har dyr taxa. Sedan sotade jag panna och skorsten själv i 15 år.
Sotare ska besikta nya anläggningar och utfärda dokument på godkänd anläggning men har ingen rätt efter det att komma på besök.

peteds01 peteds01 skrev:
Nädå, jag sade upp sotarens årliga besök, de har dyr taxa. Sedan sotade jag panna och skorsten själv i 15 år.
Sotare ska besikta nya anläggningar och utfärda dokument på godkänd anläggning men har ingen rätt efter det att komma på besök.
Jo, brandskyddskontroll ska utföras, annars får man eldningsförbud.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Förklara för sotaren att du slutat elda.
Sedan skaffar du egen lina m.borst och sotar själv.
Ingen kan neka dig det.
Återigen, det gäller inte själva sotningen, som man helt lagligt får göra själv efter att man har anmält det och fått det godkänt, utan det gäller brandskyddskontrollen.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du får sota själv även om du eldar (kommunen kan godkänna det - oftast behöver du ha gått en utbildning), men en brandskyddskontroll får du inte göra. Och gör du inte den får du nyytjandeförbud. Blir du påkommen är det böter och händer något så lär försäkringsbolaget också ha åsikter, skulle dessutom ev brand sprida sig till andra så lär du stå utan försäkringskydd för det med.
I sammanhanget är en takstege rätt billigt för att både minska risken för sotaren/inspektören och ev efterverkningar om man struntar i reglerna...
Exakt.

peteds01 peteds01 skrev:
Återigen du måste skilja på rengöring/sotning och brandskyddskontroll.

Sotning ska göras allt mellan 4 ggr/år till vart tredje år.
Brandskyddskontroll ska göras vart tredje eller vart sjätte år.

Brandskyddskontrollen utförs av den brandskyddstekniker som kommunen har utsett, det kan vara sotaren, men det kan även vara räddningstjänsten.
T.ex. https://rtso.se/sotning-och-brandskyddskontroll/brandskyddskontroll.html

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jo, brandskyddskontroll ska utföras, annars får man eldningsförbud.
Fel.
När besiktning och godkänt intyg utförts av sotarmästaren så kan du själv sota, finns inget lagkrav på att någon certifierad skall utföra sotning. Använd rätta verktygen bara och gör ordentlig sotning av skorsten och panna.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, det gäller inte själva sotningen, som man helt lagligt får göra själv efter att man har anmält det och fått det godkänt, utan det gäller brandskyddskontrollen.

Exakt.

Återigen du måste skilja på rengöring/sotning och brandskyddskontroll.

Sotning ska göras allt mellan 4 ggr/år till vart tredje år.
Brandskyddskontroll ska göras vart tredje eller vart sjätte år.

Brandskyddskontrollen utförs av den brandskyddstekniker som kommunen har utsett, det kan vara sotaren, men det kan även vara räddningstjänsten.
T.ex. [länk]
Det gjordes iaf ingen brandskyddskontroll under de 33 år jag hade fastigheten med ctc vemax-systemet....kanhända de slarvade med brandskyddsdelen...??

D
peteds01 peteds01 skrev:
Det gjordes iaf ingen brandskyddskontroll under de 33 år jag hade fastigheten med ctc vemax-systemet....kanhända de slarvade med brandskyddsdelen...??
Kanske det men det är ditt ansvar att brandskyddskontrollen görs som fastighetsägare.

• Gilla
peteds01 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag blir verkligen ledsen när jag läser vissa inlägg här. Att vara så ignoranta mot människors liv. Jag har man, barn och kollegor som är sotare. Det är människor!
Lagen säger
Eldar du under 1 kubik sotning var 3e år brandskyddskontroll var 6e år.
Eldar du mer sotning 1-4g/år beroende av typ av eldstad, brandskyddskontroll var 3e år.
Du kan ansöka om egensotnig MEN brandskyddskontroll måste utföras av den som kommunen utsett.

Taksäkerhet!!!
Det finns lagar/regler kring det, bästa/lättaste infon finns på www.taksakerhet.se

Alla seriösa sotare kan sota och kontrollera nerifrån MEN lagen (LSO) säger att en brandskyddskontroll måste anmärka om det finns brister i taksäkerheten. Detta kommer från myndigheten, nuvarande, MCF tidigare MSB och innan dess Räddningsverket.
Står även i bibeln, gamla testamentet 5e moseboken 22a kapitlet 8e stycket.
Runt 2023/2024 gjorde arbetsmiljöverket en riktad inspektion direkt mot sotningsföretag. Detta ledde till att kontrollanterna blivit tvungna att bli hårdare med att följa tidigare regler som man tidigare varit lite för snälla med.
Någon skrev "när har något hänt??"
2 av mina killar (ca 60 sotare) föll/gick igenom tak i vintras, det hade inte hänt med godkänd taksäkerhet, har även 2 kollegor sedan förr som är rullstolsburna idag.

Vill avsluta med.
Ingen ska behöva bli skadad, dödad pga sitt yrkesval.

Jag vill ha hem min man, mina barn och mina underbara kollegor varje dag.

En takstege/takbrygga/glidskydd är en billig peng för deras liv.

• Gilla
  • Älska
Nissegandhi och 7 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tyvärr så vill inte en del inte svara på sådana frågor. Har frågat ett par gånger under åren men de vill inte säga vad som gäller. (De har sotarmonopol.)
Då får de väl finna sig i att du tolkar reglerna och åtgärdar enligt eget huvud.

P
A AndersS skrev:
Vid vissa kontroller av myndighet/kommun får/ska inte det ges lösningar på problem med åtgärd/material/utförare/osv utan fastighetsägaren har det ansvaret att själv utföra eller anlita utförare. Rätt eller fel, men så kan det vara.
Fel, tycker jag, men om reglerna är tillräckligt detaljerade så kanske husägaren själv kan räkna ut hur problemet ska lösas. Om man ska förlita sig på att en anlitad hantverkare ska göra rätt enligt reglerna så inför man ett osäkerhetsmoment.

Det bästa vore förstås om sotarfirmorna kunde göra den sortens jobb. Då skulle ju resultatet bli precis som de vill ha det.

P pmd skrev:
Fel, tycker jag, men om reglerna är tillräckligt detaljerade så kanske husägaren själv kan räkna ut hur problemet ska lösas. Om man ska förlita sig på att en anlitad hantverkare ska göra rätt enligt reglerna så inför man ett osäkerhetsmoment.

Det bästa vore förstås om sotarfirmorna kunde göra den sortens jobb. Då skulle ju resultatet bli precis som de vill ha det.
Man får gärna tycka, och görs ofta i trådar, jag försöker ge fakta och blir lite enklare då att förstå varför man inte får de svar man önskar.😉
Hos oss gör sotarfirman kontrollen i det fall tråden gäller.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hos oss gör sotarfirman kontrollen.
Är det inte snarare så att det är kontrollfirman som sotar?

P
A AndersS skrev:
Man får gärna tycka, och görs ofta i trådar, jag försöker ge fakta och blir lite enklare då att förstå varför man inte får de svar man önskar.😉
Hos oss gör sotarfirman kontrollen i det fall tråden gäller.
Jag har givetvis ingen invändning mot att sotarfirmor kontrollerar att säkerhetsregler är uppfyllda. Jag har däremot något emot att de bara påtalar att säkerhetskraven inte är uppfyllda utan att berätta varför och vad som konkret behöver göras för att kraven ska bli uppfyllda.

De flesta av oss vill nog gärna se till att taken vi äger är säkra för sotare att arbeta på, men vi ska inte behöva gissa oss till hur det ska bli så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.