F fribygg skrev:
Egensotning tar knappast bort kravet på brandskyddskontroll..
Så alternativet för den som kan sota själv är att avanmäla sin kamin och sedan sota själv. I mina öron låter det som ett realistiskt alternativ eftersom systemet blivit helt absurt med orimliga krav på husägare med eldstäder. Kan man sota så är det ingen risk att tala om.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Blir det för krångligt kan man väl meddela att den inte används (typ plombera)?

M Mannhem skrev:
Blir det för krångligt kan man väl meddela att den inte används (typ plombera)?
Eldstaden behöver inte plomberas, bara att anmäla till sotarföretaget att den inte används längre. Sen är det bara att elda som vanligt om man vill, men man bör givetvis se till att den sotas ibland, dock kanske inte med samma intervall som sotarna hittat på för att tjäna pengar.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alla som tycker det är rätt att sotarna ramlar ner och slår ihjäl sig eller hamnar i rullstol behöver ju börja betala riskersättning till dem också.

Reglerna har skärps, med all rätt. Nu får man inte ens gå upp på en stege för högt.

Om Sotaren ramlar ner och skadat sig, så är husägaren ansvarig.

Men, Sotarens arbetsgivare får svindyra samktionsavgifter om man inte följer arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Tiderna har ändrats. Man kan inte längre göra som Fred Dibnah.

Kolla på Mary Poppins om ni vill drömma er tillbaka

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Den enda godkända lösningen för dagens sotare är tyvärr:

[bild]
oldswede oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör
oldswede oldswede skrev:
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag
oldswede oldswede skrev:
Vad gör
oldswede oldswede skrev:
Vad gör jag nu?
Byt sotningsföretag till nästa sotning, regel tolkning varierar från sotare till sotare.

D Dr.Mugg skrev:
Om Sotaren ramlar ner och skadat sig, så är husägaren ansvarig.
Enligt vilken princip då?

Husägaren har inte arbetsgivaransvar, och har inget generellt ansvar för olyckor på fastigheten heller.

Sen tycker jag givetvis att sotaren ska ha en säker arbetsmiljö, men dina teorier om ansvar tror jag inte på.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Så alternativet för den som kan sota själv är att avanmäla sin kamin och sedan sota själv. I mina öron låter det som ett realistiskt alternativ eftersom systemet blivit helt absurt med orimliga krav på husägare med eldstäder. Kan man sota så är det ingen risk att tala om.
Om huset sen brinner ner så kommer försäkringsbolaget definitivt kolla upp om skorstenen kan misstänkas vara inblandad.
Nekar dom sen ersättning så kommer nästa tråd här att handla om hur orättvist det är att dom blivit nekade eller fått sin ersättning kraftigt nedsatt pga att skorstenen inte är besiktigad och godkänd.
Detta är nog det sista sättet att spara pengar på som jag skulle rekomendera.
Efter bränder som vi är ute på i räddningstjänsten så kommer det alltid frågor från polisen och försäkringsbolagen vid misstanke om att något inte ser/känns rätt ut vid en brand.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
oldswede oldswede skrev:
Vad gör jag nu?
Sotaren får väl skaffa utrustning så han kan göra inspektionen nerifrån, jag har alltid sotat uppifrån, men nu kom sotaren att sota nerifrån då han har utrustning för detta, men inspektionen ska ske uppifrån säger han,då de inte har kamera som kan klättra upp i rökgången, hur ska det vara upp eller ner det är frågan

A Argastesnickaren skrev:
Om huset sen brinner ner så kommer försäkringsbolaget definitivt kolla upp om skorstenen kan misstänkas vara inblandad.
Därför jag skrev att man skulle fixa sotning själv. Sotning är inte direkt raketforskning så ifall du håller koll på din skorsten så lär risken vara försumbar att det är skorstenens skick som orsakar branden. Själv skulle jag var mer orolig för olika lågkvalitet batterier + batteriladdare som folk utan tanke strösslar sina hem med. En väl sotad skorsten är en minimal brandrisk.

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
oldswede oldswede skrev:
Vad gör jag nu?
Jag hade ett liknande problem, ställde då frågan till brandförsvarsförbundet vad som gäller och fick följande svar

https://www.sbff.se/

Omfattning av brandskyddskontrollen

Den enskilda anläggningens funktion och egenskaper kontrolleras ur brandskyddssynpunkt så att de överensstämmer med de krav som gällde när anläggningen togs i bruk.

Gällande att använda sig av bomlift/saxlift vid brandskyddskontroller eller sotning: för att det ska vara ett alternativ så krävs det att sotaren har utbildning (och godkänd fallskyddsutrustning) för att få jobba från en sådan korg. Även där är det skillnad på vad man får göra som privatperson och som yrkesutövare.

Att ansöka om att sota själv går bra (och kan godkännas), men brandskyddskontrollerna ska göras av en behörig kontrollant. MCF (tidigare MSB) skriver bland annat såhär:

”Brandskyddskontrollen innefattar hela värmeanläggningen samt taket och tillhörande takskyddsanordningar. Den som utför kontrollen måste därför ha tillträde till alla de delar av huset som skorstenen passerar” och

”Vid brandskyddskontrollen, som endast får utföras av behörig kontrollant, kontrolleras förbränningsanläggningens säkerhet ur brandskyddssynpunkt.” och

”brandskyddskontrollen ska alltid utföras genom kommunens försorg och av behörig brandskyddskontrollant, då detta är samhällets kontroll av att den enskilde uppfyller kraven enligt 2 kap. 2 § LSO, som i korthet anger att det är fastighetsägaren eller nyttjanderättshavaren som är ansvarig för att anläggningen är brandsäker.”

https://www.mcf.se/sv/amnesomraden/...forebyggande/sotning-och-brandskyddskontroll/

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Kan man tro, föräldrarna fick dock nerslag på att det saknades glidskydd efter typ 30 år. Då är det huset byggt 1978.
Liknande för mej, mitt hus är byggt 1976 och jag gissar att stegen på taket och glidskyddet i hängrännan lika gamla.

Tror det var 2021 jag fick nedslag på det, sotaren sotade men påpekade att nästa år måste jag ha fixat det, annars
skulle det inte sotas och jag skulle få eldningsförbud.

Jag pratade då med sotarfirman och fick dels ett papper med deras krav, där man dock hänvisade till regler från
arbetsmiljöverket ? ..när jag laddade ner de reglerna kändes allt betydligt jobbigare, för exakt varenda sak skulle vara CE-märkt och godkänt enligt olika standarder, något som inte nämdes av sotarfirman.

Sotarfirmans krav var i princip godkänt glidskydd och en takstege som satt fast i båda ändar, min satt bara fast i ovankant och sedan vilade den mot takpannorna.

Jag köpte ett billigt godkänt glidskydd som skruvades i reglarna (under takpannorna) och monterade loss det gamla från hängrännan.

Sedan köpte jag bandstål på biltema och konstruerade ett eget nedre fäste för stegen med hjälp av rutat papper, vinkelkap, svets och borrmaskin samt lite rostfria skruvar/muttrar.

Det blev riktigt stabilt och bra, men självklart inga CE eller andra godkänannden.

Jag bytte dessutom min gamla fina smidiga alustege från 1976(?) mot en modern mycket sämre fast godkänd (som jag redan ägde) och ställde upp den på plats och la den gamla intill huset.

När sen sotaren kom ett år senare så sotade han och vi pratade lite, han sa att allt såg bra ut och jag kunde inte låta bli att fråga hur han tyckte takstegfästet var, "det var jättebra, riktigt stabilt och fint" sa han och då sa jag även att "Ja, och så fick du en ny stege också, fast den är sämre än den gamla, och pekade på den som låg där.

Sotaren sa då att "Det hade du inte behövt, den där gamla ser jättebra ut", jag sa då att det ju stod att det skulle vara CE-märkningar osv, och han skrattade och sa att "Jo, det hänvisar man ju till när kunden har nån gammal osäker stege som man inte vill klättra på, typ gamla trästegar eller sönderrostade järnstegar" och "Jag tror i alla fall ingen av mina kollegor skulle vägra gå upp på den där" och pekade på min gamla stege.

Sedan dess har jag alltid haft framme den gamla stegen och ingen har klagat.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Enligt vilken princip då?

Husägaren har inte arbetsgivaransvar, och har inget generellt ansvar för olyckor på fastigheten heller.

Sen tycker jag givetvis att sotaren ska ha en säker arbetsmiljö, men dina teorier om ansvar tror jag inte på.
Enligt svensk lagstiftning.

Arbetsmiljölagen 3 kapitlet:
"12 § Den som råder över ett arbetsställe skall se till att det på arbetsstället finns sådana fasta anordningar att den som arbetar där utan att vara arbetstagare i förhållande till honom inte utsätts för risk för ohälsa eller olycksfall. Han skall även se till att andra anordningar som finns på arbetsstället kan användas utan sådan risk."

Folk fattar inte att om.man hyr in Rumäner för aty göra ett jobb, och de ramlar ner och slår ihjäl sig så riskerar man att bli åtalad.

Sedan är det en lag till. Plan- och bygglagen (PBL): Den säger att du som äger en byggnad måste underhålla den och dess fasta funktioner (däribland taksäkerheten) så länge huset används.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C
D Dr.Mugg skrev:
Reglerna har skärps, med all rätt. Nu får man inte ens gå upp på en stege för högt.
Det har inte direkt skett några skärpningar av de formella reglerna i det tidsperspektiv som är aktuellt här.
Det är inte det som är orsaken.

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
K Krister Ax skrev:
Byt sotningsföretag till nästa sotning, regel tolkning varierar från sotare till sotare.
Företaget/sotaren som utför själva sotningen kan man välja fritt, sotningen kan man också göra själv om man vill (och har anmält det och fått det godkänt).

Däremot så kan man inte välja vilket företag/organisation/räddningstjänst(förbund) som man själv vill för brandskyddskontroll utan det blir den som kommunen har valt.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.