7 042 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Sotaren kräver stege efter 20 år utan vettig förklaring
Skulle tro att en 'ny' generation av sotare påverkar. Min vanliga sotare är som en apa och klättrar obehindrat på tak utan någon skyddsutrustning som väl sotare gjort i alla tider. Men för några år sen kom det vid ett tillfälle en ung kille som skulle sota vedpannan. Det första som jag reagerade på var att han tog på sig andningsmask innan han öppnade luckan till pannan. Sen när han klättrade upp på stegen (fortfarande mask på) till skorstenen så fäste han någon sele runt skorstenen innan han sotade.klaskarlsson skrev:
Frågade min vanliga sotare om det senare. han bara skrattade och sa att tyvärr börjar det dyka upp en del sotare som inte har rätt läggning för yrket,
En curlad generation tar över som uppenbarligen vill fortsätta curlas av diverse myndigheter.
Vill inte trilla och riskera permanenta men för resten av livet tycker du är "inte rätt läggning för yrket". Tycker inte om alla galna inspektionskrav men när dom utför dom ska dom fasen vara säkra.L lbgu skrev:
Saken är bara att detta har inte varit ett problem förr, bara nu som en del sotare verkar ha blivit livrädda för att trilla ned. Sen dör det troligen fler sotare när de kör bil i jobbet än när de faller ner från tak, när Arbetsmiljöverket inser det blir det antagligen problem. Lastbilsförare borde väl också förbjudas köra då de garanterat har en ännu farligare arbetsmiljö.Niklasloow skrev:
Angående mitt tak till vedpannebyggnaden så är det både lågt och låglutande tak så även jag som har noll talang för sotaryrket kan klättra upp till skorstenen utan tanke på att jag skulle behöva sele att fästa mig med. Att min vanlige sotare tyckte det var löjligt säger allt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 435 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 435 inlägg
Med min inställning? Var läser du att jag inte tycker det är bra med säkerhet?N Nissegandhi skrev:
Jag undrade varför man tror att man ramlar ner lättare idag än förr och måste ha så otroligt mycket mer krokar, stegar etc idag.
Är det en yrkesman som rasar ner så borde det räknas som en arbetsplatsolycka och därmed ska det bokföras. Så var har vi statistiken?
Jo det förstår man ju men är det farligare idag att gå upp på tak än för 20-25 år sedan eller är det någon som vill skapa mer regler för reglernas skull?S Stefan1972 skrev:
Är det curling generationen som in vill behöva tänka utan andra ska bara fixa?
Det kan bli lite för mycket skyddsanordningar som gör att man blir slarvig.
Lite som med bilar.
Många verkar tro att dom är odödliga när dom är ute och kör en modern bil med alla dessa airbags och skyddszoner, antikollitionsfunktioner, etc etc... Låt dom köra en Volvo Amazon från 60 talet och se om de vågar köra på samma sätt.
Så konsekvenstänket har försvunnit lite med åren.
Det är egentligen ganska enkelt.
Den som besiktigar skorstenen vill titta ovanifrån.
Den gamla modellen är att klättra upp på takstege.
Men det finns en uppsjö av alternativ.
Filma med drönare.
Du klättrar upp med en kamera och filmar allt och rycker och sliter i allt som kan tänkas sitta löst.
Hakiställning
Skylift.
Saxlift .
Göra hela skorstenen svängbar så den går att fälla för inspektion.
Sätta fast en tillfällig stege på taket som går att använda.
Anlita en inspektör med utrustning för att kolla nerifrån.
Den som besiktigar skorstenen vill titta ovanifrån.
Den gamla modellen är att klättra upp på takstege.
Men det finns en uppsjö av alternativ.
Filma med drönare.
Du klättrar upp med en kamera och filmar allt och rycker och sliter i allt som kan tänkas sitta löst.
Hakiställning
Skylift.
Saxlift .
Göra hela skorstenen svängbar så den går att fälla för inspektion.
Sätta fast en tillfällig stege på taket som går att använda.
Anlita en inspektör med utrustning för att kolla nerifrån.
Hyr en skylift de gånger som de skall inspektera?oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
L lbgu skrev:
går säkert med en teleskopbom eller teleskoplastareDemmpa skrev:
Snyggt!!!!!!!!!😉👏Fällebyggarn skrev:
Det är ju märkligt vad man kan göra det svårt.
Sotaren här krävde fäste för säkerhetsutrustning men när jag då påtalade att då ska det vara två sotare på plats eftersom ensamarbete med säkerhetsutrustning inte var tillåtet så behövde jag plötsligt inte investera i något fäste.
Ring och kolla med sotarfirman och få förklarat vad dom vill, det ingår väl i deras uppdrag att rådgöra också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden