klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Och som sagt, egentligen handlar det väl om att det inte har varit tillåtet tidigare heller, men personen som varit där har tagit risken och gjort det iaf.
Skulle tro att en 'ny' generation av sotare påverkar. Min vanliga sotare är som en apa och klättrar obehindrat på tak utan någon skyddsutrustning som väl sotare gjort i alla tider. Men för några år sen kom det vid ett tillfälle en ung kille som skulle sota vedpannan. Det första som jag reagerade på var att han tog på sig andningsmask innan han öppnade luckan till pannan. Sen när han klättrade upp på stegen (fortfarande mask på) till skorstenen så fäste han någon sele runt skorstenen innan han sotade.

Frågade min vanliga sotare om det senare. han bara skrattade och sa att tyvärr börjar det dyka upp en del sotare som inte har rätt läggning för yrket,

En curlad generation tar över som uppenbarligen vill fortsätta curlas av diverse myndigheter.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Frågade min vanliga sotare om det senare. han bara skrattade och sa att tyvärr börjar det dyka upp en del sotare som inte har rätt läggning för yrket,
Vill inte trilla och riskera permanenta men för resten av livet tycker du är "inte rätt läggning för yrket". Tycker inte om alla galna inspektionskrav men när dom utför dom ska dom fasen vara säkra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Vill inte trilla och riskera permanenta men för resten av livet tycker du är "inte rätt läggning för yrket". Tycker inte om alla galna inspektionskrav men när dom utför dom ska dom fasen vara säkra.
Saken är bara att detta har inte varit ett problem förr, bara nu som en del sotare verkar ha blivit livrädda för att trilla ned. Sen dör det troligen fler sotare när de kör bil i jobbet än när de faller ner från tak, när Arbetsmiljöverket inser det blir det antagligen problem. Lastbilsförare borde väl också förbjudas köra då de garanterat har en ännu farligare arbetsmiljö.

Angående mitt tak till vedpannebyggnaden så är det både lågt och låglutande tak så även jag som har noll talang för sotaryrket kan klättra upp till skorstenen utan tanke på att jag skulle behöva sele att fästa mig med. Att min vanlige sotare tyckte det var löjligt säger allt.

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
P
N Nissegandhi skrev:
Det har alltid ramlat ner folk från tak och med din inställning kommer det att fortsätta. Om det är bekant så brukar man tala om nollvision gällande olyckor. Har för övrigt en gammal kollega som ramlade ner och han blev inte sotare mer.
Med min inställning? Var läser du att jag inte tycker det är bra med säkerhet?
Jag undrade varför man tror att man ramlar ner lättare idag än förr och måste ha så otroligt mycket mer krokar, stegar etc idag.

Är det en yrkesman som rasar ner så borde det räknas som en arbetsplatsolycka och därmed ska det bokföras. Så var har vi statistiken?

S Stefan1972 skrev:
regler..........Asbest är inte farligare nu än vad det var för 20-25 år sen heller men numera betraktas det som jag vet inte vad............
Jo det förstår man ju men är det farligare idag att gå upp på tak än för 20-25 år sedan eller är det någon som vill skapa mer regler för reglernas skull?
Är det curling generationen som in vill behöva tänka utan andra ska bara fixa?

Det kan bli lite för mycket skyddsanordningar som gör att man blir slarvig.
Lite som med bilar.
Många verkar tro att dom är odödliga när dom är ute och kör en modern bil med alla dessa airbags och skyddszoner, antikollitionsfunktioner, etc etc... Låt dom köra en Volvo Amazon från 60 talet och se om de vågar köra på samma sätt.

Så konsekvenstänket har försvunnit lite med åren.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det är egentligen ganska enkelt.
Den som besiktigar skorstenen vill titta ovanifrån.
Den gamla modellen är att klättra upp på takstege.

Men det finns en uppsjö av alternativ.
Filma med drönare.
Du klättrar upp med en kamera och filmar allt och rycker och sliter i allt som kan tänkas sitta löst.
Hakiställning
Skylift.
Saxlift .
Göra hela skorstenen svängbar så den går att fälla för inspektion.
Sätta fast en tillfällig stege på taket som går att använda.

Anlita en inspektör med utrustning för att kolla nerifrån.

oldswede oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
Hyr en skylift de gånger som de skall inspektera?

T Trullsbo skrev:
Om du läste tråden innan du svarade så borde du sett att förslaget förekommit redan och att TS svarat att det inte går att få en skylift till skorstenen.

• Gilla
Trullsbo
  • Laddar…
T Trullsbo skrev:
Läs gärna igenom hela tråden, eller i alla fall TS inlägg, i inlägg 40 skriver TS att det inte går att få in en skylift till aktuella platsen.

• Gilla
Trullsbo
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Om du läste tråden innan du svarade så borde du sett att förslaget förekommit redan och att TS svarat att det inte går att få en skylift till skorstenen.
Demmpa Demmpa skrev:
Läs gärna igenom hela tråden, eller i alla fall TS inlägg, i inlägg 40 skriver TS att det inte går att få in en skylift till aktuella platsen.
går säkert med en teleskopbom eller teleskoplastare

Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Det är ju märkligt vad man kan göra det svårt.

Sotaren här krävde fäste för säkerhetsutrustning men när jag då påtalade att då ska det vara två sotare på plats eftersom ensamarbete med säkerhetsutrustning inte var tillåtet så behövde jag plötsligt inte investera i något fäste.

Ring och kolla med sotarfirman och få förklarat vad dom vill, det ingår väl i deras uppdrag att rådgöra också.
Snyggt!!!!!!!!!😉👏

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M maria01 skrev:
går säkert med en teleskopbom eller teleskoplastare
Det kan också gå att stå en en korg som hänger i/under bommen i en kranbil.

Allt går, det är bara en fråga om hur mycket pengar som man vill lägga på det hela.

P
P PappasHammare skrev:
Men varför har folk lättare att ramla ner idag år 2026 än för 20-25 år sedan?
Det kanske är lika lätt nu som förr?
P PappasHammare skrev:
Hur många har ramlat ner under åren?
Ja, det är frågan som myndigheterna bör ställa sig.

P
oldswede oldswede skrev:
De kräver att jag "snarast åtgärdar avvikelsen". Så jag tycker inte det är lika kul som skämtarna. Var får man information om hur det görs? Kan man överklaga?
Har du frågat sotaren?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.