7 042 läst ·
57 svar
7k läst
57 svar
Sotaren kräver stege efter 20 år utan vettig förklaring
Hur ofta ska det göras? Vart 10 år? Kanske montera en byggnadsställning när det är dags?oldswede skrev:
Vi har en kamin med modulskorsten på gaveln, installerad och godkänd 2005.
I veckan kom sotaren och vill gå upp på taket. Sotning har alltid skett nerifrån genom att ta loss ett lock.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har tydligen krävt att en speciell brandskyddskontroll skall utföras. Därför fick vi en anmärkning på att "godkända uppstigningar på tak saknas"
Om jag förstår sotaren rätt skall någon form av stegsystem monteras även om skorstenen inte sitter på taket. Hur det hela skall se ut fick jag inte reda på.
Vad gör jag nu?
Jag har läst en del dokument som det länkats till i tråden. Och det är som vanligt lite vagt fomulerat kring undantag. En domstol gör en slutbedömning vid en olycka.Fällebyggarn skrev:
Som vanlig dödlig kan man ju tänka sig in i hur det skall byggas för att man själv skall känna sig säker. Har i yngre dagar själv stått vid skorstenen längst ut på takspetsen utan att ha något att hålla mig i, känns inte bra.
I Stockholm är det i alla fall två helt olika gubbar och firmor. Om jag själv bestämmer så. Den förstnämnda upphandlas av kommunen, den kan jag inte välja, däremot använder jag samma sotare som alltid, pragmatisk och han ger gärna goda råd.oldswede skrev:
Den här var enkel att följa med hänsyn till fasadhöjd och taklutning.
https://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/PDF/Profile/SE/Taksakerhetskrav-BBR.pdf
Även denna ger samma information
https://www.bevego.se/storage/3EF43...4d364871baa2d08d3884f7dc/taksaekerhet2023.pdf
Sen när skorstenen sitter i taknock precis vid gaveln så vet jag inte riktigt, hittar inget bra om just det. Skulle man själv står där uppe skulle det vara skönt med en gångbrygga att stå på, räcka skulle vara ännu trevligare men skulle även se väldigt konstigt ut på en vanlig villa.
https://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/PDF/Profile/SE/Taksakerhetskrav-BBR.pdf
https://www.bevego.se/storage/3EF43...4d364871baa2d08d3884f7dc/taksaekerhet2023.pdf
Sen när skorstenen sitter i taknock precis vid gaveln så vet jag inte riktigt, hittar inget bra om just det. Skulle man själv står där uppe skulle det vara skönt med en gångbrygga att stå på, räcka skulle vara ännu trevligare men skulle även se väldigt konstigt ut på en vanlig villa.
Både sotning och brandskyddskontroll (myndighetsutövning) görs enligt lag om skydd mot olyckor (LSO) och kan göras nerifrån, beroende på vad som står i avtalet mellan kommunen och företaget som bedriver sotning och/eller brandskyddskontroll. Ibland tas en extra avgift ut när arbetet gör nerifrån, ska framgå i taxan som ska finnas på kommunens webbsida.
För att brandskyddskontrollanten ska kunna kräva något av dig ska du ha fått ett formell föreläggande i vilket det framgår att det är överklagningsbart. Har du bara fått ett påpekande i ett protokoll eller liknande som saknar överklagandehänvisning så be dem om ett formellt föreläggande.
I ett föreläggande ska krav på åtgärder dels vara tydliga, exempelvis tydligt beskriva vilken åtgärd som krävs - trappsteg på taket eller annan lösning. Det ska också vara tydligt motiverat varför kraven ställs.
Föreläggandet kan du sedan överklaga till Länsstyrelsen och beskriva att både sotning och brandskyddskontroll tidigare har gjorts nerifrån, vilket också är en vedertagen metod sedan länge och att du tycker det kan fortsätta tillämpas.
Krav på taksäkerhetsåtgärder är inget som kan krävas enligt LSO utan kan krävas genom krav enligt plan- och bygglagen, PBL. För detta krävs tillsyn av kommunens byggnadsnämnd.
Börja med att fråga om de har rätt att ställa krav enligt PBL utöver LSO. Har det de (osannolikt) kräver du ett formellt föreläggande om du inte fått det. Sannolikt faller kraven helt här.
Har du fått ett föreläggande, verkar det vara otydligt, sakna motivering och dels ligga utanför lagstiftningens (LSO) område. Överklaga det och beskriv att det ställs krav som inte får ställas, är otydligt, saknar motivering samt ta med tidigare resonemang om sotning/brandskyddskontroll nerifrån.
För att brandskyddskontrollanten ska kunna kräva något av dig ska du ha fått ett formell föreläggande i vilket det framgår att det är överklagningsbart. Har du bara fått ett påpekande i ett protokoll eller liknande som saknar överklagandehänvisning så be dem om ett formellt föreläggande.
I ett föreläggande ska krav på åtgärder dels vara tydliga, exempelvis tydligt beskriva vilken åtgärd som krävs - trappsteg på taket eller annan lösning. Det ska också vara tydligt motiverat varför kraven ställs.
Föreläggandet kan du sedan överklaga till Länsstyrelsen och beskriva att både sotning och brandskyddskontroll tidigare har gjorts nerifrån, vilket också är en vedertagen metod sedan länge och att du tycker det kan fortsätta tillämpas.
Krav på taksäkerhetsåtgärder är inget som kan krävas enligt LSO utan kan krävas genom krav enligt plan- och bygglagen, PBL. För detta krävs tillsyn av kommunens byggnadsnämnd.
Börja med att fråga om de har rätt att ställa krav enligt PBL utöver LSO. Har det de (osannolikt) kräver du ett formellt föreläggande om du inte fått det. Sannolikt faller kraven helt här.
Har du fått ett föreläggande, verkar det vara otydligt, sakna motivering och dels ligga utanför lagstiftningens (LSO) område. Överklaga det och beskriv att det ställs krav som inte får ställas, är otydligt, saknar motivering samt ta med tidigare resonemang om sotning/brandskyddskontroll nerifrån.
Redigerat:
Räcke längs hela takkanten, sex meter? Kommer ju se industriellt ut. Kan tänka en stege en bit in till plattform vid skorstenen med nåt och hålla sig i, typ. Får samla informtion som du säger.plåtrickard skrev:
Purre skrev:
Den här var enkel att följa med hänsyn till fasadhöjd och taklutning.
[länk]
[länk]
Sen när skorstenen sitter i taknock precis vid gaveln så vet jag inte riktigt, hittar inget bra om just det. Skulle man själv står där uppe skulle det vara skönt med en gångbrygga att stå på, räcka skulle vara ännu trevligare men skulle även se väldigt konstigt ut på en
Ingen plats att rulla en skylift runt huset.M Mortsken skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Att man av arbetsskyddsskäl kräver takstege eller likvärdigt har väl varit krav i minst 20 år.
Men sen har många sotare "jobbat på".
Kan tänka mig att det har skärpts llite om det tex hänt ngn olycka nyligen.
Grannen fick tex nu efter 40 år montera upp en takstege på sitt låglutande tak efter att alla dessa år ha klarat sig genom att lägga ut en gummimatta på taket och inte haft sotning på vintern. Men nu var det stopp.
Och som sagt, egentligen handlar det väl om att det inte har varit tillåtet tidigare heller, men personen som varit där har tagit risken och gjort det iaf.
Men sen har många sotare "jobbat på".
Kan tänka mig att det har skärpts llite om det tex hänt ngn olycka nyligen.
Grannen fick tex nu efter 40 år montera upp en takstege på sitt låglutande tak efter att alla dessa år ha klarat sig genom att lägga ut en gummimatta på taket och inte haft sotning på vintern. Men nu var det stopp.
Och som sagt, egentligen handlar det väl om att det inte har varit tillåtet tidigare heller, men personen som varit där har tagit risken och gjort det iaf.
Besserwisser
· östergötland
· 2 783 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 783 inlägg
Jag hade valt att montera vanliga taksteg ca 1,5m in från gaveln,därifrån en takbrygga med ett litet räcke fram till skorstenen, möjligen ett livlinefäste