1 728 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Sotaren kräver stege efter 20 år utan vettig förklaring
Betongpannor. På ena sidan finns ett uterum med platt papptak som man kan gå på i direkt anslutning till husets tak, här är lätt att ta sig upp och här kan kanske monteras glidskydd för stegen. På andra sidan ett förråd så där är det svårt att få in en stege, bara en passage som klarar en rullebör flt skottkärra.E Emanuel01 skrev:
Står inget om speciell brandskyddskontroll, bara brandskyddskontroll. Jag fick för mig att de ville titta ner i skorstenen uppifrån. Men det är ju bara ett rör som man kan titta in i underifrån.M MagicFingers skrev:"En speciell brandskyddskontroll är en utökad, lagstadgad kontroll av eldstäder och skorstenar. Den utförs efter att en ny eldstad har installerats, efter en skorstensbrand, eller om en befintlig anläggning har varit avställd en längre tid"
faller du in under någon av dessa kategorier?
och Syfte: Att upptäcka fel, sprickor, tjärbildning eller andra brister som kan leda till brand. Den är mer omfattande än den vanliga sotningen.
vad har det med en ev. uppstigningsanordning att göra ÖHT.
Det finns en punkt 5 Tak och uppstigning och anmärkning 5.1 Tillträde till tak.
Renoverare
· västra götaland
· 812 inlägg
#1 skriver du speciell BSK, .. men men.oldswede skrev:
vanlig BSK sker i intervaller på 3/6 år beroende på hur mkt du eldar,., då har det alltså gått 3 eller 7 ggr dom utfört vanlig lagstadgad BSK utan att klaga...., samma svar. det sotas nedanifrån och har skett alla år. har inget med brandrisk att göra om det saknas uppstigningsanordning på en skorsten som sotas från backen , alltid.
Det är skillnad på sotare och sotare. Sotaren sotar och en sotare som har tekniker utbildning söker besiktningar och brandskyddskontroller och båda arbetar oftast på samma sotarfirma. Sotaren sotar oftast varje år om man eldar minst 2 kubik ved varje år.
Brandskyddskontrollen sker vart tredje år och då kollas skorstenens hela längd även på vinden. Vid brandskyddskontrollen släpper teknikern ner en kamera i kanalen och filmar den därav behovet att komma upp på taket. Men om du har en skylift hemma vid kontroll så nöjer han sig nog med det men blir nog dyrare i längden. Ingen av er som yttrat er ifråga vill väl ramla ner från ett tak, så då bör ni förstå sotarens åsikt.
Brandskyddskontrollen sker vart tredje år och då kollas skorstenens hela längd även på vinden. Vid brandskyddskontrollen släpper teknikern ner en kamera i kanalen och filmar den därav behovet att komma upp på taket. Men om du har en skylift hemma vid kontroll så nöjer han sig nog med det men blir nog dyrare i längden. Ingen av er som yttrat er ifråga vill väl ramla ner från ett tak, så då bör ni förstå sotarens åsikt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 433 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 433 inlägg
Taksäkerhet är annars en riktig djungel, tyvärr.
BBR sätter grunden för vilken utrustning som alltid ska finnas där, så där spelar byggår/ombyggnadsår in, och ett par regler är även retroaktiva, så där gäller det att vara med.
Sen sätter arbetsmiljöregler och i viss mån branschreglerna nivån för vilken utrustning som skall finnas vid takarbeten som inte är av tillfällig karaktär. Krasst sett kan inte arbetsgivaren genomföra uppdraget om inte reglerna är uppfyllda.
Sen är det sotarbranschen som tyvärr valt att lägga sig lite mittemellan och haft egna, ibland lokala och individuella åsikter om vad som eventuellt krävs utöver de grundläggande byggreglerna. Vidare vill man gärna trycka ner det ansvaret till fastighetsägaren, vilket förvisso är det enda praktiska, men formellt skulle jag vilja påstå att det egentligen är kommunens problem, då de å ena sida står med skyldigheten att utföra tjänsten och å andra sidan står med en upphandlad utförare som i princip inte får utföra tjänsten.
BBR sätter grunden för vilken utrustning som alltid ska finnas där, så där spelar byggår/ombyggnadsår in, och ett par regler är även retroaktiva, så där gäller det att vara med.
Sen sätter arbetsmiljöregler och i viss mån branschreglerna nivån för vilken utrustning som skall finnas vid takarbeten som inte är av tillfällig karaktär. Krasst sett kan inte arbetsgivaren genomföra uppdraget om inte reglerna är uppfyllda.
Sen är det sotarbranschen som tyvärr valt att lägga sig lite mittemellan och haft egna, ibland lokala och individuella åsikter om vad som eventuellt krävs utöver de grundläggande byggreglerna. Vidare vill man gärna trycka ner det ansvaret till fastighetsägaren, vilket förvisso är det enda praktiska, men formellt skulle jag vilja påstå att det egentligen är kommunens problem, då de å ena sida står med skyldigheten att utföra tjänsten och å andra sidan står med en upphandlad utförare som i princip inte får utföra tjänsten.
Det är ju märkligt vad man kan göra det svårt.
Sotaren här krävde fäste för säkerhetsutrustning men när jag då påtalade att då ska det vara två sotare på plats eftersom ensamarbete med säkerhetsutrustning inte var tillåtet så behövde jag plötsligt inte investera i något fäste.
Ring och kolla med sotarfirman och få förklarat vad dom vill, det ingår väl i deras uppdrag att rådgöra också.
Sotaren här krävde fäste för säkerhetsutrustning men när jag då påtalade att då ska det vara två sotare på plats eftersom ensamarbete med säkerhetsutrustning inte var tillåtet så behövde jag plötsligt inte investera i något fäste.
Ring och kolla med sotarfirman och få förklarat vad dom vill, det ingår väl i deras uppdrag att rådgöra också.
Det har alltid ramlat ner folk från tak och med din inställning kommer det att fortsätta. Om det är bekant så brukar man tala om nollvision gällande olyckor. Har för övrigt en gammal kollega som ramlade ner och han blev inte sotare mer.P PappasHammare skrev:
Som någon skrev, de vill inspektera uppifrån, det är nog rätt klart. Frågan är hur de skall komma upp och inte behöva gå nära kanten framtill skorstenen. Men jag tror det kan gå om de får förflytta sig upp en bit in på taket och med något räcke vid själva skorstenen. Jag får höra med en byggare jag känner.Fällebyggarn skrev:
Det är ju märkligt vad man kan göra det svårt.
Ja det vill dom men sen är det ju hur mycket man måste bygga för en sån sak.oldswede skrev:
Som någon skrev, de vill inspektera uppifrån, det är nog rätt klart. Frågan är hur de skall komma upp och inte behöva gå nära kanten framtill skorstenen. Men jag tror det kan gå om de får förflytta sig upp en bit in på taket och med något räcke vid själva skorstenen. Jag får höra med en byggare jag känner.
Själv har jag haft tur att kunna använda enkla taksteg för plåttak, en firma som tittade på jobbet ville ju bygga fast stege och plattform…dyrare än kaminen.
Produkter som diskuteras: "taksteg"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Jo, det bli säkert inte billigt. Men att bära ut murspisen och riva skorstenen känns inte alls bra.Fällebyggarn skrev: