Demmpa Demmpa skrev:
[länk]
1783633515994.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den som kan kontrollera kan rimligen normalt även sota. Däremot behöver knappast det omvända gälla

Redigerat:
L Linda_71 skrev:
Jag blir verkligen ledsen när jag läser vissa inlägg här. Att vara så ignoranta mot människors liv. Jag har man, barn och kollegor som är sotare. Det är människor!
Exakt!
Det som nästan är ännu sorgligare är att det föreslås att andra skall sota själva istället för att ordna den elementära säkerheten. Tänker de som "hoppar över" säkerheten alls på sina familjer kan man undra.

Det är inte speciellt trevligt att hitta sin respektive eller sin förälder allvarligt skadad eller ihjälslagen.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har givetvis ingen invändning mot att sotarfirmor kontrollerar att säkerhetsregler är uppfyllda. Jag har däremot något emot att de bara påtalar att säkerhetskraven inte är uppfyllda utan att berätta varför och vad som konkret behöver göras för att kraven ska bli uppfyllda.

De flesta av oss vill nog gärna se till att taken vi äger är säkra för sotare att arbeta på, men vi ska inte behöva gissa oss till hur det ska bli så.
Jag kan faktiskt förstå att man inte gör det, det är inte deras jobb. Är lite som att be en målare göra utlåtanden om hur en vägg ska byggas.

För att anordna korrekt taksäkerhet tar man ut en plåtslagare. Dom ska kunna reglerna och veta vad som krävs för att uppnå kravställningarna enligt främst BBR. Är det komplex situation finns plåtkonsulter som kan ta fram en handling.

Risken blir ju annars att en sotare som har lite koll på vad som krävs säger vad du ska göra och det inte är riktigt rätt. När nästa sotare kommer är det ändå fel och du tvingas göra om jobbet.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
peteds01 peteds01 skrev:
Nädå, jag sade upp sotarens årliga besök, de har dyr taxa. Sedan sotade jag panna och skorsten själv i 15 år.
Sotare ska besikta nya anläggningar och utfärda dokument på godkänd anläggning men har ingen rätt efter det att komma på besök.
Hos oss bestiktas hela anläggningen och godkännas var 6:e år, annars har vi eldningsförbud. Det kan ju inta bara gälla mig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jag har givetvis ingen invändning mot att sotarfirmor kontrollerar att säkerhetsregler är uppfyllda. Jag har däremot något emot att de bara påtalar att säkerhetskraven inte är uppfyllda utan att berätta varför och vad som konkret behöver göras för att kraven ska bli uppfyllda.

De flesta av oss vill nog gärna se till att taken vi äger är säkra för sotare att arbeta på, men vi ska inte behöva gissa oss till hur det ska bli så.
Något att läsa? Ingen behöver gissa all information finns att hitta.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...CD4QAQ&uoh=1&usg=AOvVaw1cZ_zGmDeFoCmECNVcgMpL

Eller köp sotarens lilla röda, kostar 300 kr om man inte vill ladda ner pdf,en ovan från skorstensfejarmästarnas riksförbund.

P
L Liljeros skrev:
Jag kan faktiskt förstå att man inte gör det, det är inte deras jobb.
Jo, det är deras jobb att hänvisa till hur skyddet ska utformas. De behöver inte dela ut konstruktionsritningar, men att bara påtala att reglerna har ändrats så nu måste du minsann bygga ett nytt skydd duger inte.

Att hänvisa till en författningssamling duger inte riktigt heller. Sådana är i allmänhet skriva av jurister som aldrig har sett en skorsten.

En hänvisning till en firma som är kompetent att bygga ett skydd är det minsta man kan begära.

P
D Danne824 skrev:
Något att läsa? Ingen behöver gissa all information finns att hitta.
Då kan väl sotaren lämpligen hänvisa till den lätthittade informationen, men helst inte samma som du hittade. Den vänder sig knappast till villaägare.

Om sotaren vill ha ett bra fallskydd, vilket är en mycket rimlig begäran, så bör sotaren samarbeta och hjälpa till så att det går lätt för villaägaren att ordna ett sådant.

P pmd skrev:
Jo, det är deras jobb att hänvisa till hur skyddet ska utformas. De behöver inte dela ut konstruktionsritningar, men att bara påtala att reglerna har ändrats så nu måste du minsann bygga ett nytt skydd duger inte.

Att hänvisa till en författningssamling duger inte riktigt heller. Sådana är i allmänhet skriva av jurister som aldrig har sett en skorsten.

En hänvisning till en firma som är kompetent att bygga ett skydd är det minsta man kan begära.
Problemet är att sotaren är någon form av mellanting där man upphandlas att utöva en kontroll. Sen ett par år senare kan det vara ett nytt företag med helt annan syn på saken.

Sotare och i många fall även plåtslagare har inte själva fullt ut kompetensen att ta fram hur en korrekt taksäkerhet skall utformas, speciellt om taket inte är ett standard sadeltak. Dom flesta är lite halvpragmatiska och säger att det tex behöver kompletteras med en takbrygga. Det innebär ju dock en risk, det kan ju vara en hemmafixare som bara beställer en takbrygga till sitt tak och monterar själv på fel mått eller med räcken på fel ställen. Det kan också bli så man påtalar en brist som är den huvudsakliga när det kanske finns andra mindre som inte är lika uppenbara följt av att man bara åtgärdar den för att sen även ha andra problem.

Jag tycker att man kan förvänta sig ett sakligt svar av en yrkesperson, tex taksäkerheten följer inte dagens standard det handlar främst om det här men jag rekommenderar att ta in en sakkunnig, man ska inte rekommendera företag för kompletterande åtgärder, då finns risker för nån form av lurendrejeri där en oärlig firma mot nån form av bakbonuslösningar tipsar om fuffensbolag som kanske utnyttjar folks okompetens.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.