Nissens Nissens skrev:
Absolut inte. Och jag undrar fortfarande var man har 10-15kr per kWh i elpris.

Tänker du svara på det?
Det är inte jag som påstått det, vill du jag ska svara åt andra?

Nissens
X xLnT skrev:
Det är inte jag som påstått det, vill du jag ska svara åt andra?
Vad är det du påstår då?

Nissens Nissens skrev:
Vad är det du påstår då?
Att jag tycker det är toppen med solceller och batteri.

Nissens Nissens skrev:
Vad är det du påstår då?
Stackars @Nissens inte lätt att hålla reda på vem som skriver vad?

Nissens
X xLnT skrev:
Stackars @Nissens inte lätt att hålla reda på vem som skriver vad?
Vet du inte vad du påstår?
Vet du vad det är för kalkyl du frågar efter?
Tror du att jag har solpaneler? 😂😂

Nissens Nissens skrev:
Vet du inte vad du påstår?
Vet du vad det är för kalkyl du frågar efter?
Tror du att jag har solpaneler? 😂😂
Nu har du inte riktigt förstått det som skrivits. Det är lätt hänt när man blir för ivrig, så lugna ner dig, läs igenom igen så kanske du förstår.
Det är svårt att missa att du inte har solceller, man kan jämföra annat. Dom tex elpriser, förbrukning mm.

Nissens
X xLnT skrev:
Nu har du inte riktigt förstått det som skrivits. Det är lätt hänt när man blir för ivrig, så lugna ner dig, läs igenom igen så kanske du förstår.
Det är svårt att missa att du inte har solceller, man kan jämföra annat. Dom tex elpriser, förbrukning mm.
Jag är hur lugn som helst, och väntar fortfarande på att du skall berätta var de har haft elpriser på 15kr per kWh i Sverige.

Har frågat många ggr nu, svarar du inte nu heller måste du vara ett troll.

Nissens Nissens skrev:
Jag är hur lugn som helst, och väntar fortfarande på att du skall berätta var de har haft elpriser på 15kr per kWh i Sverige.

Återigen, det är en annan användare som hävdar det, inte jag.
Märkligt du missar det i ditt lugn.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

@Nissens
En skärmdump av ett inlägg på ett diskussionsforum där användaren "djac" svarar på "Nissens" om rörliga elpriser och energikostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, visa siffrorna så att andra kan bedöma. År 2022 är helt ointressant eftersom det var et extremt år.

Vad tänker du på?

Om man ser det ur et ekonomiskt prspejtiv är det inget ”kanske”, det är självklart.

Vad tänker du på?

Ja, mitt snittpris var 68 öre per kWh 2024. Hade så låga elräkningar att jag inte ens orkade styra förbrukningen.

Visa gärna siffror på det. Alla begriper att panelerna ger som mest när solen står som högst, och då kostar elen ofta typ 8 öre per kWh, då får man ännu mindre betalt när man säljer…

Att få tillbaka 50 000kr för ett 10kWh batteri under dess livstid skulle jag vilja se en kalkyl på. En snabb reality check ser väldigt dyster ut.

Det är märkligt att vissa är beredda att betala fantasisummor för att få låga elräkningar. Begriper du inte grundläggande ekonomi?
Diversifiering, begriper du inget. För övrigt så är det fler år än 2022 son gav pengar? Detta får du kolla upp själva. Som sagt det är 2025 som är extremt år andra hållet.

Du är superdryg att diskutera med för du låser in dig med skygglappar på väldigt smala argument som passar din agenda.

Jag kommer tjäna pengar på min paneler oavsett om du gillar det eller ej.

Faktum är att jag behöver inte elpris på 15kr för att tjänar pengar. Slipper jag betala elräkning över sommar halvåret plus lite till så är jag plus i kalkylen.

Mina 80k jobbar alltså in pengar likt mina pengar på börsen samtidigt som jag får rolig tech att följa.

Batteri är nästa logiska steg för att förlänga säsongen och verkligen maxa egen användning inför nästa elbil. Har en elbil idag och det kommer så småningom bli en till är jag övertygad om.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Diversifiering, begriper du inget. För övrigt så är det fler år än 2022 son gav pengar? Detta får du kolla upp själva. Som sagt det är 2025 som är extremt år andra hållet.
Alla år ger väl några kronor, men det är ju ingen vinst förrän man fått tillbaka investeringen.
Du är superdryg att diskutera med för du låser in dig med skygglappar på väldigt smala argument som passar din agenda.
Ja, det är väl lite jobbigt att jag går på fakta? Det är intressant att se hur ekonomin ser ut när det påstås att solpaneler ger vinst. Hur kan man påstå det utan att ha räknat på det?
Jag kommer tjäna pengar på min paneler oavsett om du gillar det eller ej.
Det är ju bra i så fall, hade varit kul att se kalkylen bakom det påståendet. Intjäningsmöjligheterna ser små ut.
Faktum är att jag behöver inte elpris på 15kr för att tjänar pengar. Slipper jag betala elräkning över sommar halvåret plus lite till så är jag plus i kalkylen.
Du påstod att du haft ett kWh pris på 15kr, men jag tror inte på det, och det gör nog ingen annan heller.
Mina 80k jobbar alltså in pengar likt mina pengar på börsen samtidigt som jag får rolig tech att följa.
Toppen.
Batteri är nästa logiska steg för att förlänga säsongen och verkligen maxa egen användning inför nästa elbil. Har en elbil idag och det kommer så småningom bli en till är jag övertygad om.
Med tanke på batteripriserna så är det ju inte lätt att få ekonomi i det heller. Ca 50ksek för batteri på 10kWh ink installation lär ta tid att få tillbaka.

Visst är det drygt med fakta.

Jag har varken solel eller batterier. Bor i ett väldigt välisolerat 2-våningshus på 170 m2 med en modern kraftfull frånluftsvärmepump. Vi tänker inte hysteriskt på att spara på övrig el, vår totala årsförbrukning landar kring 11,5 MWh

Jag roade mig lite med att titta på vår elräkning för juni månads förbrukning och kostnad: 580 kWh, medelspotpris 22,79 öre/kWh

Frågan jag ställer mig är hur mycket skulle jag kunna få ner elräkningarna med om jag hade haft en lösning med solceller och batteri så att jag blev självförsörjande under den "tillräckligt ljusa" delen av året?

Fasta avgifterna för elnät och elhandel är inget jag kommer kunna runda så det blir dom rörliga delarna jag kanske kan nolla ut. Så här skulle det bli för mig, dels som det ser ut idag, dels om jag vore helt självförsörjande, dvs om jag inte hade behövt köpa någon el alls under juni månad

Elnät:
idag 669 kr
med solceller och batteri 136 kr (endast fast avgift inkl moms)

Elhandel:
idag 268 kr
med solceller och batteri 40 kr (endast fast avgift inkl moms)

Jag skulle alltså undvika en utgift på 761 kr för juni månad. Om jag därutöver hade haft överskott så vore det knappast lönsamt att sälja heller, inte framöver heller

Hur mycket det skulle gå att spara på helårsbasis kanske går att uppskatta approximativt men eftersom vi har så låg förbrukning (i mars var det 1072 kWh) så blir det inte så mycket jag skulle kunna spara (eller minska i kostnad). Anta i genomsnitt en tusenlapp under 8 månader

Om jag då skulle vilja ha en ROI på 15 år så skulle hela min anläggning med solceller på taket, batterier och komplett installation max få kosta 120 kkr

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Anta i genomsnitt en tusenlapp under 8 månader
Alltså, i genomsnitt en tusenlapp per månad under 8 månader

K krambriw skrev:
Jag har varken solel eller batterier. Bor i ett väldigt välisolerat 2-våningshus på 170 m2 med en modern kraftfull frånluftsvärmepump. Vi tänker inte hysteriskt på att spara på övrig el, vår totala årsförbrukning landar kring 11,5 MWh

Jag roade mig lite med att titta på vår elräkning för juni månads förbrukning och kostnad: 580 kWh, medelspotpris 22,79 öre/kWh

Frågan jag ställer mig är hur mycket skulle jag kunna få ner elräkningarna med om jag hade haft en lösning med solceller och batteri så att jag blev självförsörjande under den "tillräckligt ljusa" delen av året?

Fasta avgifterna för elnät och elhandel är inget jag kommer kunna runda så det blir dom rörliga delarna jag kanske kan nolla ut. Så här skulle det bli för mig, dels som det ser ut idag, dels om jag vore helt självförsörjande, dvs om jag inte hade behövt köpa någon el alls under juni månad

Elnät:
idag 669 kr
med solceller och batteri 136 kr (endast fast avgift inkl moms)

Elhandel:
idag 268 kr
med solceller och batteri 40 kr (endast fast avgift inkl moms)

Jag skulle alltså undvika en utgift på 761 kr för juni månad. Om jag därutöver hade haft överskott så vore det knappast lönsamt att sälja heller, inte framöver heller

Hur mycket det skulle gå att spara på helårsbasis kanske går att uppskatta approximativt men eftersom vi har så låg förbrukning (i mars var det 1072 kWh) så blir det inte så mycket jag skulle kunna spara (eller minska i kostnad). Anta i genomsnitt en tusenlapp under 8 månader

Om jag då skulle vilja ha en ROI på 15 år så skulle hela min anläggning med solceller på taket, batterier och komplett installation max få kosta 120 kkr
Det är ju bra du kommit till insikten att det inte är något för dig/er. Det påverkar ju inte hur det kan vara för någon annan?

Hur kan ett batteri förlänga säsongen? Batteri för egen solel gör bara nytta när man producerar mer än man förbrukar. I början och i slutet av säsongen producerar man vanligtvis mindre och förbrukar vanligtvis mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.