28 398 läst ·
242 svar
28k läst
242 svar
Solcellsbatteri 2025, go or no?
Visa gärna kalkylerna på det. Elen är snorbillig de tider som solpaneler ger el… vilket då ger väldigt låga inkomster. Och det blir ju typ 6 månader om året…K Kalbygge skrev:Hur kan du få det till det?
Mina inkomster från solcellerna betalar elräkningarna. Punkt!
Från år 2024 har det inte varit lika lönsamt, det går väl jämt ut. Men året med det extremt höga elkostnaderna drog jag in 15.000kr över vad elkostnaden var eftersom jag hade då, under dyrtiden, en fast elkostnad på 38 öre/kWh (utan skatter mm. Lade den fast i ett år precis i rätt tid.) men rörligt på solcellsförsäljningen. Den summan använder jag idag under den mindre lönsamma tiden att betala elräkningen med (de kvittar min elräkning mot de pengar som är innestående där).
Nätkostnaden betalar jag som vanligt men med batteri och lite annat räknar jag med att den kommer minska.
Då solcellerna inte längre fungerar så är värdet de tillför huset noll eller snarare negativt. Detta eftersom du behöver skicka dem till skrot eller återvinning. Så visst behöver du göra någon form av avskrivning.K Kalbygge skrev:Eftersom husets värde ökade med betydligt mer än solcellerna kostade behöver jag inte räkna med någon avskrivning. Även om jag gjorde det går det ordentligt på plus.
Min anläggning är på ca 13kWp och kostade ca 140.000kr. Efter avdrag på 30% blir det ca 100.000kr. Jag gjorde mycket arbete själv, utan det hade kostnaden varit högre.
Eventuell värdeökning av huset ser du inte innan du faktiskt säljer.
Ni verkar inte förstå ordet spara, utan återkommer till tjäna och inkomster gång på gång.
Många betalar ca 80-90 öre/kWh i överföring/skatt när dom köper energi från elnätet som man inte behöver göra med egenanvänd solel.
Många betalar ca 80-90 öre/kWh i överföring/skatt när dom köper energi från elnätet som man inte behöver göra med egenanvänd solel.
Det är inte sant. Enligt Booli gav solcellerna högst en värdeökning motsvarande investeringen när det var som bäst. Inte ens det lär gälla längre. Dessutom sjunker värdet på tekniska installationer varje år. Så där har du en stor miss i din kalkyl.K Kalbygge skrev:
Vilken kapitalkostnad räknar du med?K Kalbygge skrev:
Det är absolut inten vinst, och elpriserna är väldigt låga när solpaneler producerar. Typ 8 öre per kWh för köpt el är vanligt, och borde då vara ännu lägre för el man säljer.K Kalbygge skrev:
Nejdå.K Kalbygge skrev:
Vilket det alltså inte gör. Dessutom sjunker värdet på panelerna varje år - precis som på andra tekniska installationer.K Kalbygge skrev:- Det är INTE så som, många tror, att jag får 20.000kr i kontanter ut från mitt elbolag. Min försäljning kvittas mot mitt inköp av el, så går det till. Jag får dessutom (än så länge) Nordpool-priset + 25öre. Har hört att det skall sänkas.
- Nätkostnaden ingår inte i det, den kvittas inte utan den får jag betala. Men än så länge går det nästan jämt ut med 60 öringen.
Avskrivning behöver jag inte göra så länge husets värde ökat med solcellerna, eftersom värdet ökat med mer än solcellerna kostade skall jag egentligen göra en "upppskrivning".
Stämmer inte, skicka gärna en trovärdig källa som styrker det.K Kalbygge skrev:Alltså ytterligare avkastning. Men så räknar inte jag. Jag räknar så här:
- Jag hade ett bankkonto med pengar som räcker till solceller. Där fick jag 0 kr i avkastning.
- Jag flyttade pengarna till solcellsbanken (=köpte solceller) och där får jag en rejäl avkastning på mina pengar. Dessutom ökade värdet på huset, rejält.
Du har redan betalat 140 000:- + kapitalkostnad för panelerna.K Kalbygge skrev:
Varken avkastning eller värdeökning har varit bra sedan 2022. Det var typ ett år som var bra för solpaneler, år 2022.K Kalbygge skrev:
Berätta gärna lite mer, tex vilket pris per såld kWh du räknar med i snitt, hur många kWh du sålt per år, vilken kapitalkostnad du räknar på och skicka en källa på värdeökningen du påstår finns på en 8 år gammal anläggning.
Elen var inte snorbillig större delen av de 8 år jag haft solceller. Visa mina papper på min förtjänst är inte möjligt, tar för lång tid helt enkelt. Så viktigt är det inte att diskutera med en grupp som är negativa till allt.Nissens skrev:
Du säger ju att du tjänar pengar nu. Elen har varit billig när solpanelerna ger el de senaste åren.K Kalbygge skrev:
Men svara gärna på frågorna jag ställde så har vi möjlighet att förstå.
När de inte fungerar längre är jag borta sedan länge.S sjoelund skrev:
1984 installerades solceller som test på ett bostadsrättshus. Man har sedan dess mätt effektiviteten på solcellerna. Till allas överraskning har effektiviteten ökat under åren.
https://www.nyteknik.se/energi/solcellerna-ar-39-ar-gamla-och-ger-mer-el-an-vid-starten/4154179
Dokumenten för mina solceller visar att effektiviteten skall minska med max 0,2% per år, det är vad tillverkaren garanterar. Det innebär att om 100år är de max 20% sämre. Så, mina solceller kan sitta där i flera generationer och betala sig om och om igen. Avskrivningar försvinner ut i marginalen.
Nej!Nissens skrev:
Det är inte sant. Enligt Booli gav solcellerna högst en värdeökning motsvarande investeringen när det var som bäst. Inte ens det lär gälla längre. Dessutom sjunker värdet på tekniska installationer varje år. Så där har du en stor miss i din kalkyl.
Vilken kapitalkostnad räknar du med?
Det är absolut inten vinst, och elpriserna är väldigt låga när solpaneler producerar. Typ 8 öre per kWh för köpt el är vanligt, och borde då vara ännu lägre för el man säljer.
Nejdå.
Vilket det alltså inte gör. Dessutom sjunker värdet på panelerna varje år - precis som på andra tekniska installationer.
Stämmer inte, skicka gärna en trovärdig källa som styrker det.
Du har redan betalat 140 000:- + kapitalkostnad för panelerna.
Varken avkastning eller värdeökning har varit bra sedan 2022. Det var typ ett år som var bra för solpaneler, år 2022.
Berätta gärna lite mer, tex vilket pris per såld kWh du räknar med i snitt, hur många kWh du sålt per år, vilken kapitalkostnad du räknar på och skicka en källa på värdeökningen du påstår finns på en 8 år gammal anläggning.
Jag har deltagit tillräckligt mycket i denna tråd. Det får räcka nu.
Tror man inte på det jag skriver så kan jag inte göra något åt det och att käfta med dem ger inte mig något alls. Jag vet vad min anläggning gjort för mig och kommer att göra, det räcker långt.
Over and out!
Siffrorna i artikeln visar på en knapp lönsamhet i att underhålla systemet (köpa ny växelriktare).K Kalbygge skrev:När de inte fungerar längre är jag borta sedan länge.
1984 installerades solceller som test på ett bostadsrättshus. Man har sedan dess mätt effektiviteten på solcellerna. Till allas överraskning har effektiviteten ökat under åren.
[länk]
Dokumenten för mina solceller visar att effektiviteten skall minska med max 0,2% per år, det är vad tillverkaren garanterar. Det innebär att om 100år är de max 20% sämre. Så, mina solceller kan sitta där i flera generationer och betala sig om och om igen. Avskrivningar försvinner ut i marginalen.
Det fanns en tid när hysteri runt solceller var som värst och alla skulle upp med det samtidigt som de ökade värdet på huset lika mycket eller till och med mer än investeringen.K Kalbygge skrev:Jag har inte glömt något alls.
Eftersom husets värde ökade med betydligt mer än solcellerna kostade behöver jag inte räkna med någon avskrivning. Även om jag gjorde det går det ordentligt på plus.
Min anläggning är på ca 13kWp och kostade ca 140.000kr. Efter avdrag på 30% blir det ca 100.000kr. Jag gjorde mycket arbete själv, utan det hade kostnaden varit högre.
Min inkomst på solcellerna:
- Innan solcellerna hade jag en elräkning på runt 20.000kr/år.
- Efter att jag installerade solcellerna har jag inte haft någon elräkning på 8 år. Det räknar jag som en vinst. Dvs, jag har 20.000kr mer i plånboken varje år nu än innan solcellerna.
- Det är INTE så som, många tror, att jag får 20.000kr i kontanter ut från mitt elbolag. Min försäljning kvittas mot mitt inköp av el, så går det till. Jag får dessutom (än så länge) Nordpool-priset + 25öre. Har hört att det skall sänkas.
- Nätkostnaden ingår inte i det, den kvittas inte utan den får jag betala. Men än så länge går det nästan jämt ut med 60 öringen.
Avskrivning behöver jag inte göra så länge husets värde ökat med solcellerna, eftersom värdet ökat med mer än solcellerna kostade skall jag egentligen göra en "upppskrivning". Alltså ytterligare avkastning. Men så räknar inte jag. Jag räknar så här:
- Jag hade ett bankkonto med pengar som räcker till solceller. Där fick jag 0 kr i avkastning.
- Jag flyttade pengarna till solcellsbanken (=köpte solceller) och där får jag en rejäl avkastning på mina pengar. Dessutom ökade värdet på huset, rejält.
För mig var detta en oerhört bra investering som satt guldkant på min pensionärstillvaro. Utan solceller hade jag fått punga ut med tusentals kronor varje år från min lilla pension. Jag hade alltså haft det betydligt fattigare utan solceller.
Men, och detta är viktigt, det jag berättar gäller mig och från år 2017. De som köper solceller idag får inte samma avkastning. Men, ha is i magen för de goda åren för solcellsägare kommer tillbaka.
Idag är det något annorlunda.
Finns inga köpare som idag betalar 200K mer för ett hus uteslutande för att säljarna la 150K på en anläggning något år sedan när samma anläggning är billigare idag.
Vill man ha en något bättre anläggning så är det bara lyfta luren och ha det installerat på någon vecka av seriösa aktörer som finns kvar.
Förstår ju husägare som försöker få allt att verka positivt men hur värderar köpare ett hus med 15-20 år gamla solceller ?
Det som gällde 2021-2022-2023 gäller inte idag.
Vad kostade en 420-450w vettig cell för 3 år sedan? 3000-4000kr styck?
Idag får man samma för 1000kr styck.
Det finns även en del som tycker solceller på taket drar ner priset inkl undertecknad som skulle ta med i kalkylen att omgående ta bort det från huset och återställa taket.
Känner bara igen snacket. Har släkt som köpt och sen byggt ut sin anläggning och att det är så skönt att slippa elräkningen och att det är tillgodo på den.K Kalbygge skrev:
Då har de 300 kWh i förbrukning under sommaren och skulle för juni kostat 55kr i köp.
Tydligen ska man inte nämna Ellevio för abonnemang behöver man ändå och framförallt får man inte räkna månadsavgift som en räkning.
Du säger ju att du tjänar pengar nu. Elen har varit billig när solpanelerna ger el de senaste åren.K Kalbygge skrev:
Men sv
Du måste ju ändå förstå att solcellerna inte kommer att hålla i hundratals år. Det har även visat sig att kontaktdonen ofta har kort livslängd dessutom.K Kalbygge skrev:När de inte fungerar längre är jag borta sedan länge.
[länk]
Om du nu inte heller säljer huset så är det ännu märkligare att du tror att värdehöjning eliminerar avskrivningarna…
Där sprack trovärdigheten helt. Du har tagit upp helt orimliga intäkter på såld el, sagt att solceller ger stor värdehöjning och att solcellerna håller i flera generationer…K Kalbygge skrev:
Och du ger inga siffror alls som det går att bygga en kalkyl på…
Hmmm
Han drog sig ju ur diskussionen. Kollade väl kalkylen en gång till, insåg ekonomiskt oberoende och helt enkelt gick i pension.Nissens skrev:
Lyckliga människor de där med paneler på taket.
Får hoppas att man en dag kan få en kalkyler från verkligheten där man ser att på 20-30 år har det lönat sig bra med solceller kontra andra investeringar.
Du lever i en fantasivärld.K Kalbygge skrev: