28 407 läst ·
242 svar
28k läst
242 svar
Solcellsbatteri 2025, go or no?
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Alltid roande med det plötsligt uppkomna intresset för miljön när det gäller batterifrågan.optimizer skrev:
Man kan bara förmoda att personerna som har detta hårdnackade intresse inte kör någon bil, använder inga förbränningsbränslen alls, har inget pensions-, aktie- eller fondsparande i annat än miljöetiska placeringar, inte äter kött/mjölkprodukter och arbetar aktivt i en miljöorganisation på sin fritid.
För inte kan det bara vara så att batterier är urkass medans allt annat är typ ahvadådå.
Har jag ju inte heller påstått men förmodligen är det rätt många numera som sitter i motsvarande läge och funderar. Finns säkert andra case där det passar bra men ser då gärna också exempelX xLnT skrev:
på dessa kalkyler. Men är det rimligt att tänka ROI 15 år??
Med dom nyare effektivare frånluftsvärmepumparna (FLVP) som vi har och som många andra nu uppgraderar till så sjunker faktiska elbehovet dramatiskt om kåken är hyfsat välisolerad. Värme, VA och ventilation är ju grundläggande funktioner som alltid behövs och som löses med en apparat. I vårt fall gick totala förbrukningen ned från 24 MWh till närmare 11-12. Om man bara räknar 1 krona i snitt per kWh genom åren (hade fastprisavtal tills i år) och pumpen gick på 85 kkr inkl installation så blev faktisk ROI 7 år. Sedan har den fortsatt fungera och är nu inne på 15:e året utan problem, det är ju då en väldigt bra investering
Så ja, i vårt aktuella fall känns det inte (ekonomiskt) motiverande att slänga upp (oestetiska) paneler på taket och köpa batteristaplar. Lär ju inte heller hitta någon som skulle vilja göra allt detta för 120 papp. Inte heller en migrering till bergvärme skulle kunna räknas hem för oss inom rimlig tid, det är för lite kvar att spara in på. Möjligt läget blir annat i ett annat hus....
Ser nu fram emot kalkyler som visar positivare resultat, även med laddning av elbil exkluderad
Vi har en liten solanläggning på 6,5kWp, samt ett batteri på 7,5kWh. Detta köptes förra året på "hobby-kontot".
En liten bidragande anledning till att skaffa solceller var min frustration med att i princip inte kunna påverka mina elnätsavgifter, utöver att minska min konsumtion, så det är elnätsavgifterna jag tittar på här.
Siffror för 2024 (tagna ur appen som hör solanläggningen till):
Köpt el: 9 MWh
Använd el: 11,8 MWh
Producerad el: 3,8MWh
Detta ger en egenanvändning av producerad solel på 2,8 MWh, och en egenanvändningsgrad på 74%, vilket är mycket högre än jag skulle gissat (Det var egentligen denna siffra jag var nyfiken på, och orsaken till att jag började räkna). En bidragande anledning till den höga egenanvändningen är att vi oftast kan ladda elbilen dagtid hemma.
Enligt senaste elnätsfakturan betalar jag 312 kr/MWh (elöverföring) plus 439 kr/MWh (elskatt), och moms (25%) på det, vilket blir totalt ca 939 kr/MWh.
Nu är detta siffror för maj 2025, och produktion/konsumtion är för 2024, men det borde ge en rimlig fingervisning i alla fall. Jag tror inte mina avgifter har ändrats så mycket senaste året.
Detta betyder att vi inte behövt betala 939kr/MWh * 2,8MWh = 2628,5kr för elnätet under 2024, vilket vi annars skulle behövt göra. Nu är så klart inte allt detta batteriets förtjänst, eftersom vi hade haft egenanvändning ändå. Någon gång kanske jag orkar fundera på hur mycket av detta som batteriet bidrar till.
Andra beräkningar för batteriet är mycket jobbigare att göra, då jag måste kolla upp historiska timpriser, gräva fram mitt förbrukningsmönster ur växelriktarens app, samt gräva fram mitt inköpsmönster (som inte längre sammanfaller med förbrukningsmönstret) från min nätägare. I vintras laddades batteriet nattetid, och laddades ur under höglasttimmarna dagtid, vilket borde gett mig ett märkbart lägre snittpris per kWh på inköpt el då det allt som oftast diffade rätt mycket mellan natt och dag. Jag köpte i princip ingen el vid frukost, lunch, och middag. Men det är jobbigt att räkna på om man vill ha faktiska siffror.
Men vem vet, har jag tråkigt på jobbet någon dag i sommar kanske det kommer siffror för någon vintervecka iaf.
En liten bidragande anledning till att skaffa solceller var min frustration med att i princip inte kunna påverka mina elnätsavgifter, utöver att minska min konsumtion, så det är elnätsavgifterna jag tittar på här.
Detta ger en egenanvändning av producerad solel på 2,8 MWh, och en egenanvändningsgrad på 74%, vilket är mycket högre än jag skulle gissat (Det var egentligen denna siffra jag var nyfiken på, och orsaken till att jag började räkna). En bidragande anledning till den höga egenanvändningen är att vi oftast kan ladda elbilen dagtid hemma.
Enligt senaste elnätsfakturan betalar jag 312 kr/MWh (elöverföring) plus 439 kr/MWh (elskatt), och moms (25%) på det, vilket blir totalt ca 939 kr/MWh.
Nu är detta siffror för maj 2025, och produktion/konsumtion är för 2024, men det borde ge en rimlig fingervisning i alla fall. Jag tror inte mina avgifter har ändrats så mycket senaste året.
Detta betyder att vi inte behövt betala 939kr/MWh * 2,8MWh = 2628,5kr för elnätet under 2024, vilket vi annars skulle behövt göra. Nu är så klart inte allt detta batteriets förtjänst, eftersom vi hade haft egenanvändning ändå. Någon gång kanske jag orkar fundera på hur mycket av detta som batteriet bidrar till.
Andra beräkningar för batteriet är mycket jobbigare att göra, då jag måste kolla upp historiska timpriser, gräva fram mitt förbrukningsmönster ur växelriktarens app, samt gräva fram mitt inköpsmönster (som inte längre sammanfaller med förbrukningsmönstret) från min nätägare. I vintras laddades batteriet nattetid, och laddades ur under höglasttimmarna dagtid, vilket borde gett mig ett märkbart lägre snittpris per kWh på inköpt el då det allt som oftast diffade rätt mycket mellan natt och dag. Jag köpte i princip ingen el vid frukost, lunch, och middag. Men det är jobbigt att räkna på om man vill ha faktiska siffror.
Men vem vet, har jag tråkigt på jobbet någon dag i sommar kanske det kommer siffror för någon vintervecka iaf.
Jag vill minnas att vi lade 160000kr för detta.K krambriw skrev:
Ingen aning. Detta gick, som jag skrev, på hobby-kontot, så jag har inga avkastningskrav på anläggningen. Och det är jobbigt att räkna på även när man kan få tag i historiska data. Mina bevekelsegrunder är och var andra. På väldigt lång sikt skulle jag vilja ha möjlighet att gå off-grid. På lite kortare sikt vill jag ha möjlighet till reservkraft. Att skaffa batteri är ett sätt att skaffa mig erfarenhet och prova mig fram lite. Solcellerna kom med av bara farten, då de var ett krav för att få avdrag för batteriet. Nästa steg är att ordna jordtag och reservkraftsomkopplare. Därefter är det dags att se vad det finns för möjligheter att ordna elverk för att ladda batteriet. Jag är på det oklara med om min växelriktare klarar det, och vad det finns för alternativ.K krambriw skrev:
Problemet är ju att själva elkostnaden ofta bara utgör den mindre delen av kostnaden, särskilt när man köper den när den är billig.
Skiljer så klart mellan olika platser, avtal mm men som i exempel i mitt fall kostade själva elen i juni månad bara 132 kr utav 781 kr, dvs endast 17%
I januari var elen betydligt dyrare och då ökade dess andel till ungefär 47%
Din ROI, med 160 kkr i investering och antagande om ca 2,6 kkr per år blir 61 år. Men om det är hobby konto så kanske det saknar betydelse
Skiljer så klart mellan olika platser, avtal mm men som i exempel i mitt fall kostade själva elen i juni månad bara 132 kr utav 781 kr, dvs endast 17%
I januari var elen betydligt dyrare och då ökade dess andel till ungefär 47%
Din ROI, med 160 kkr i investering och antagande om ca 2,6 kkr per år blir 61 år. Men om det är hobby konto så kanske det saknar betydelse
Det saknar betydelse. Men för en riktig ROI-beräkning behöver man ta hänsyn till elen också, inte bara elnätet, så beräkningen jag gjorde är inte min ROI. Möjligen kan det ses som något värsta fall, om jag inte skulle göra någon som helst besparing på inköpt el.K krambriw skrev:
Alltid lika irriterande att vissa ska svara utan att tillföra värde.T tompaah7503 skrev:
Det var TS som ville motivera batterier med en miljönytta. Jag är i grunden för batterier och solceller om det ger ekonomi, det gör det inte för mig. Hade jag då istället kunna motivera det ur en miljöaspekt hade det varit intressant. Ser tyvärr inte att det är så heller. Så det får vara. Tillsvidare.
Det är inte nödvändigtvis sant. Vi har i alla fall använt och sålt mer egenproducerad el än vad vi köpt in från och med april till och med september under flera år nu. Ett batteri skulle öka andelen egenanvänd el när den är dyr att köpa. Om det även skulle bli någon överproduktion efter laddning så kan denna säljas dyrt.C cbrolin skrev:
Edit: Övre bilden visar elproduktion. Mitten visar såld el. Nedre bilden visar köpt el. Mars är alltså slutet på vintersäsongen för oss. Solcellerna ger ett betydande tillskott även då men inte nettoplus. Från april är det definitivt sommar. Med batteri skulle det kunna bli ännu längre sommar, kanske från mars till och med oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
optimizer skrev:
Har dina egna svar varit av så stor värde?optimizer skrev:
LFP-batterier har ett klimatavtryck på ca 161 kg/CO2e per kWp vilket ger att om man använder batteriet varje dag i 10 års tid får varje använd kWh 44 gr/CO2e i klimatpåverkan, i nivå med el från solcellsanläggningar. Tillkommer belastningen från den inladdade elen som i svensk elmix ligger på runt 15-20 gr/CO2e/kWh, så runt 60 alltså.
Jämför med average svensson som kör omkring i en dieselbil som släpper ut 270 gram CO2 per kWh bränd diesel. Så batterierna är knappast några större bovar i sammanhanget.
Kul med ditt exempel!B bakterie skrev:Vi har en liten solanläggning på 6,5kWp, samt ett batteri på 7,5kWh. Detta köptes förra året på "hobby-kontot".
Men vem vet, har jag tråkigt på jobbet någon dag i sommar kanske det kommer siffror för någon vintervecka iaf.![]()
Jag känner lite samma - att jag skulle kunna ta en batteri på hobbykontot. Det skulle få bli sisådär max 50 000 och det kan passera som entusiast/experiment/early adopter. Har inga andra investeringar på gång i huset, har redan bergvärme och solceller.
Det som hänt senaste året dvs efter att du skaffat din anläggning är smarta mätare och mjukvara med AI. Där får man väl hjälp att både monitorera och räkna och presentera olika poster ladda/köpa/sälja på olika sätt aggregerat och separerat. Förutom att mjukvaran i första hand direkt styr drift och optimering av anläggningen förstås.
Det jag också vill lägga till diskussionen förutom sparad elmängd är dels spotprisoptimering dvs ladda batteriet under lågpristimmar för att sedan använda eller sälja elen under högpristimmar.
Samt effekttaxan som kommer snart eller redan har kommit hos vissa nätägare. Det har vi väl knappt nämnt i tråden. Det kan ju bli en märkbar besparing. En bunt tusenlappar om året? Vilket också påverkar lönsamheten med batteri.
Redigerat:
När jag kollade appen idag så fick jag en notis att de nu lagt till någon slags AI-styrning till min växelriktare. Vid något tillfälle får jag kolla upp lite närmare vad det handlar om.S Sir Duke skrev:
I vintras körde jag batteriet enligt ett "korkat" schema: Ladda på natten vissa förinställda tider, och ladda ur på dagen under höglasttimmar. Den här diskussionen har fått mig att gräva lite i vad jag har för data tillgänglig, och vet nu hur jag kan få fram data månadsvis iaf. Jag får fram både inköpta kWh och förbrukade kWh per 15 min, så med lite datamassage och timprisdata ska jag kunna få fram vad mitt schema gjort för mitt inköpspris. Dock är det värre med att hitta historiska timpriser. Jag har bara hittat bra timdata för nordpool i EUR/MWh, och det får i värsta fall duga.S Sir Duke skrev:
Den nya AI-funktionen i växelriktaren pratar tydligen med nordpool, så gissningsvis går det att göra bättre än mitt schema kommande vinter.
Jag har inte sagt 15kr. Håll dig till fakta sa du?Nissens skrev:
Alla år ger väl några kronor, men det är ju ingen vinst förrän man fått tillbaka investeringen.
Ja, det är väl lite jobbigt att jag går på fakta? Det är intressant att se hur ekonomin ser ut när det påstås att solpaneler ger vinst. Hur kan man påstå det utan att ha räknat på det?
Det är ju bra i så fall, hade varit kul att se kalkylen bakom det påståendet. Intjäningsmöjligheterna ser små ut.
Du påstod att du haft ett kWh pris på 15kr, men jag tror inte på det, och det gör nog ingen annan heller.
Toppen.
Med tanke på batteripriserna så är det ju inte lätt att få ekonomi i det heller. Ca 50ksek för batteri på 10kWh ink installation lär ta tid att få tillbaka.
Visst är det drygt med fakta.