S Sir Duke skrev:
Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.
optimizer optimizer skrev:
Förklara gärna miljönyttan med batterier...
De måste dock vara närproducerade, typ Northvolt 😅

Sittställning
Det är typ bara detta året som varit katastrof. Vi har haft paneler sen typ 2020. 2025 har varit sämst. Men oavsett så betalar jag ingen elräkning sen våren fram till hösten. Vill gärna köra AC etc.

Fattar inte hur ni kan räkna så dåligt att varje kalkyl är skit?

Att jag smällde upp solceller, 10kw för 80k eliminerar inte att jag har pengar på börsen!?

För några år sen blev det närmre 20k ersättning för ett år, 1 år 25% ROI.. galet.

Jag tycker paneler är kanon men jag vet inte om jag hade satsat på det idag, då hade jag kanske hellre köpt ny bergvärmepump eller så.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
Sittställning Sittställning skrev:
Det är typ bara detta året som varit katastrof. Vi har haft paneler sen typ 2020. 2025 har varit sämst. Men oavsett så betalar jag ingen elräkning sen våren fram till hösten. Vill gärna köra AC etc.
Det är ju mer intressant hur hela kalkylen ser ut, elräkningen är bara en del av ekvationen…
För att de blir det med elpriserna vi haft sedan flera år tillbaka. ROI tar orimligt lång tid.
Att jag smällde upp solceller, 10kw för 80k eliminerar inte att jag har pengar på börsen!?
Det är ju svårt att ha de pengarna på börsen om du plöjt ned dom i något annat…
För några år sen blev det närmre 20k ersättning för ett år, 1 år 25% ROI.. galet.
Ja, det låter helt galet. Enda året det skulle vara teoretiskt möjligt var extremåret 2022… vilket alltså absolut inte är relevant…
Jag tycker paneler är kanon men jag vet inte om jag hade satsat på det idag, då hade jag kanske hellre köpt ny bergvärmepump eller så.
Ja, det är en betydligt bättre investering för de flesta.

Nu för tiden får alla solcellspriser på elen. Tiden med bra ersättning direkt på solel är över då marknaden nu är mättad. (Eller när 60öringen försvinner är den över.)

Man måste förbruka mer el och mer egen el för att få en chans på bra ekonomisk kalkyl för solceller och batterier.

Men batterierna behöver bli billigare och styrsystem bli bättre innan det blir en bra investering för en villaägare i Sverige.

Redan i april i år så såg man att elpriset bottnade vid soligt väder, att denna trend skulle vända ser jag som osannolikt. Priset på el då solceller producerar kommer förmodligen ligga kring nuvarande nivåer de närmaste åren.

De offerter på solceller jag sett har alltid inkluderat försäljning av el som en ganska stor del, även kostnaden på den alternativel som man skulle köpt istället har räknats in.

Nu när alla har solelspriser så är det bara skatten kvar som ger ett signifikant bidrag till kalkylen. Om man kan egenkonsumera den producerade elen går det nog att räkna hem en installation. Men oftast har man för lågt behov sommartid för att det ska ge vettig ROI.

Med ovan sagt så har jag faktiskt installerat solceller i alla mina boenden.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Sittställning
Betalar ändå ingen elräkning sommar tid. Som sagt i år är det riktigt dåligt men dom andra åren 5 år tillbaka har inte varit så dåligt som vissa får det att låta.

Läs gärna sista raden och ge respons på den också.
Nissens Nissens skrev:
Det är ju mer intressant hur hela kalkylen ser ut, elräkningen är bara en del av ekvationen…

För att de blir det med elpriserna vi haft sedan flera år tillbaka. ROI tar orimligt lång tid.

Det är ju svårt att ha de pengarna på börsen om du plöjt ned dom i något annat…

Ja, det låter helt galet. Enda året det skulle vara teoretiskt möjligt var extremåret 2022… vilket alltså absolut inte är relevant…

Ja, det är en betydligt bättre investering för de flesta.
Blir inte rättvist när du "cherry pickar" mitt inlägg och tar saker ut kontext. Jag skrev också "Jag tycker paneler är kanon men jag vet inte om jag hade satsat på det idag, då hade jag kanske hellre köpt ny bergvärmepump eller så."

Men detta valde du medvetet att inte ge respons på.

2024 var ersättning från solceller inte fy skam faktiskt. Har bytt både bank och elbolag så har tappat fakturaunderlag men det är enkelt att kolla upp spotpris förra året.

Producerar mellan 08-20, alla dessar timmar är knappast värdelösa. Även om vi haft rekord dagar med låga priser, detta året mer än någonsin.

Som sagt, att installera idag kanske man inte gör. Däremot kommer jag försöka satsa på batteri och då tror jag att jag verkligen kommer nolla fakturan 8 månader om året, förutom dom fasta kostnader (nämner jag inte det så kommer väl någon och trycker upp det i huvudet på mig)

38kwh batteri vill jag satsa på för att maxa för framtiden och kunna leva precis som vanligt men med nollad faktura stora delar av året.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Betalar ändå ingen elräkning sommar tid. Som sagt i år är det riktigt dåligt men dom andra åren 5 år tillbaka har inte varit så dåligt som vissa får det att låta.

Blir inte rättvist när du "cherry pickar" mitt inlägg och tar saker ut kontext. Jag skrev också "Jag tycker paneler är kanon men jag vet inte om jag hade satsat på det idag, då hade jag kanske hellre köpt ny bergvärmepump eller så."

2024 var ersättning från solceller inte fy skam faktiskt. Har bytt både bank och elbolag så har tappat fakturaunderlag men det är enkelt att kolla upp spotpris förra året.

Producerar mellan 08-20, alla dessar timmar är knappast värdelösa. Även om vi haft rekord dagar med låga priser, detta året mer än någonsin.

Som sagt, att installera idag kanske man inte gör. Däremot kommer jag försöka satsa på batteri och då tror jag att jag verkligen kommer nolla fakturan 8 månader om året, förutom dom fasta kostnader (nämner jag inte det så kommer väl någon och trycker upp det i huvudet på mig)

38kwh batteri vill jag satsa på för att maxa för framtiden och kunna leva precis som vanligt men med nollad faktura stora delar av året.
Tack för dina tankar!

Hur tänkte du kring dimensionering av batteristack, 38 kWh låter spontant som rätt mycket för en vanlig villa? Blir inte ROI sämre då?

Själv klurar jag på 7, 10 eller 14 kWh batteri. Med större kapacitet kan man ju använda det mer under vintern, alltså för arbitrage, inte solel.

Hur stor solcellsanläggning har du?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning
S Sir Duke skrev:
Tack för dina tankar!

Hur tänkte du kring dimensionering av batteristack, 38 kWh låter spontant som rätt mycket för en vanlig villa? Blir inte ROI sämre då?

Själv klurar jag på 7, 10 eller 14 kWh batteri.

Hur stor solcellsanläggning har du?
Mjo, vill kunna nyttja el-arbitrage. 87 lax känns inte farligt mycket för 38kwh men jag vill också framtidssäkra.

Men du har nog rätt .. det är för mycket men då är det också förberett för ö drift men det känns långt bort.

Jag har 9.25kw exakt, producerar 10mw om året.

Mjo, vill kunna nyttja el-arbitrage. 87 lax känns inte farligt mycket för 38kwh men jag vill också framtidssäkra.

Men du har nog rätt .. det är för mycket men då är det också förberett för ö drift men det känns långt bort.

Jag har 9.25kw exakt, producerar 10mw om året.
Sweet

Ö-drift förresten , det finns väl inte med som standard i batteri och växelriktare? Det krävs någon komplettering med brytare och eljobb?

S Sir Duke skrev:
Sweet

Ö-drift förresten , det finns väl inte med som standard i batteri och växelriktare? Det krävs någon komplettering med brytare och eljobb?
Det varierar, men vad som definitivt inte ingår och som krävs är ett jordtag. Men det är varken komplicerat eller dyrt att ordna.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
S Sir Duke skrev:
Sweet

Eljobb kommer behövs mest troligt, det gör jag inte själv. :o

Bra nämt där med jordtag det har jag inte tänkt på

Nissens
Som sagt, visa siffrorna så att andra kan bedöma. År 2022 är helt ointressant eftersom det var et extremt år.
Vad tänker du på?
Om man ser det ur et ekonomiskt prspejtiv är det inget ”kanske”, det är självklart.
Vad tänker du på?
Ja, mitt snittpris var 68 öre per kWh 2024. Hade så låga elräkningar att jag inte ens orkade styra förbrukningen.
Visa gärna siffror på det. Alla begriper att panelerna ger som mest när solen står som högst, och då kostar elen ofta typ 8 öre per kWh, då får man ännu mindre betalt när man säljer…
Att få tillbaka 50 000kr för ett 10kWh batteri under dess livstid skulle jag vilja se en kalkyl på. En snabb reality check ser väldigt dyster ut.
Det är märkligt att vissa är beredda att betala fantasisummor för att få låga elräkningar. Begriper du inte grundläggande ekonomi?

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nissens Nissens skrev:
Visa gärna siffror på det. Alla begriper att panelerna ger som mest när solen står som högst, och då kostar elen ofta typ 8 öre per kWh, då får man ännu mindre betalt när man säljer…
Förstår inte riktigt det där med att elen skulle kosta 8 öre om jag köper den men vara billigare om jag säljer den? Samma spotpris gäller för både drakarna och mikroproducenterna.

Angående produktion så är den god mars till och med oktober och under sommarmånaderna även morgon och kväll och då är priset inte bara några ören. Graf över solenergiproduktion (kW) från 00:00 till 24:00, med högst produktion mitt på dagen vid ca 8 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över elpris i öre per kWh den 10 juli 2025, med genomsnittspris 70.12 öre/kWh och aktuellt pris 44.66 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Sir Duke skrev:
Förstår inte riktigt det där med att elen skulle kosta 8 öre om jag köper den men vara billigare om jag säljer den? Samma spotpris gäller för både drakarna och mikroproducenterna.

Angående produktion så är den god mars till och med oktober och under sommarmånaderna även morgon och kväll och då är priset inte bara några ören.[bild][bild]
@Nissens verkar bara prata om dygnsmedelpris, och har dessutom svårt att se till andra än sitt eget elprisområde.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nissens
X xLnT skrev:
@Nissens verkar bara prata om dygnsmedelpris, och har dessutom svårt att se till andra än sitt eget elprisområde.
Absolut inte. Och jag undrar fortfarande var man har 10-15kr per kWh i elpris.

Tänker du svara på det?

Det är ju rena fantasier…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.