Ja ni...

Förstår att lagringsbatteri inte är någon pengamaskin. Snarare en intressant pryl för att slippa en del överföring, moms, skatt etc för inköpt el. Samt kapa effekttoppar. Köpa och ladda billigt och sälja sin solel dyrare.

Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.

Men hur lyder er dom, är batteri är h-vete eller någotsånär rimligt?

Skatteverket bråkar inte längre om avdraget hoppas jag?

• Gilla
Assedun och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Jag har en offerr på 38kwh för 87k. Funderar...

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Jag fick en offert förra veckan på 8kw paneler och 16kwh batterier, 160k. 100k utan batteri.

Jag kommer skippa. Trotts att jag ser mig som tekniknörd. Inte värt. Men vill man ha en off-gridd lösning så finns det andra mervärden som gör det rimligt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Förklara gärna miljönyttan med batterier...

• Gilla
mortirolo och 10 till
  • Laddar…
Sittställning
optimizer optimizer skrev:
Förklara gärna miljönyttan med batterier...
Att bättre nyttja sin solel, ökad självständighet.

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Att bättre nyttja sin solel, ökad självständighet.
Det är ju bara nytta för dig som köper batterier för att öka din solel och din självständighet. Ser inte att detta är till nytta för miljön. Batterier har en stor negativ miljöpåverkan vid framställning.

• Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Sittställning
Det är ju bara nytta för dig som köper batterier för att öka din solel och din självständighet. Ser inte att detta är till nytta för miljön. Batterier har en stor negativ miljöpåverkan vid framställning.
Kortsiktigt säkert, långsiktigt får tiden avgöra. Sen får man inte glömma att vi måste driva på utvecklingen det gör man aldrig när man står stilla.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 10 till
  • Laddar…
H
Jag har en offerr på 38kwh för 87k. Funderar...
Vad är det för fabrikat?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Är nog en vettig tidpunkt nu om man ska skaffa. Jag är själv intresserad men bara för tekniken. Avkastningen räknar jag är skit och pengar i sjön.

Har ju redan börjats med tvåvägsladdning i bilarna och framtiden är väl att ha bil som ett hemmabatteri.
Folk köper ju inte sina bilar utan hyr dem idag i 36 månader och skiter fullständigt i om batteriet plågas lite mer.

Men nu när 60-öringen försvinner så måste alla med sina kassa 200.000 kronors solcellsanläggningar som får böta för att skicka ut elen panik och måste köpa batterier för att spara den dagtid och sälja när man får något öre istället.

Tror på uppsida på batteri samtidigt som lånen gått ner och ger lite köpkraft.

• Gilla
solhej och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Med tanke på var vi är rent tekniskt och kostnaden - hard pass.

• Gilla
Screed och 4 till
  • Laddar…
Nissens
S Sir Duke skrev:
Ja ni...

Förstår att lagringsbatteri inte är någon pengamaskin. Snarare en intressant pryl för att slippa en del överföring, moms, skatt etc för inköpt el. Samt kapa effekttoppar. Köpa och ladda billigt och sälja sin solel dyrare.

Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.

Men hur lyder er dom, är batteri är h-vete eller någotsånär rimligt?

Skatteverket bråkar inte längre om avdraget hoppas jag?
Med de elpriser vi haft de senaste åren flyger det aldrig.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Är nog en vettig tidpunkt nu om man ska skaffa. Jag är själv intresserad men bara för tekniken. Avkastningen räknar jag är skit och pengar i sjön.

Har ju redan börjats med tvåvägsladdning i bilarna och framtiden är väl att ha bil som ett hemmabatteri.
Folk köper ju inte sina bilar utan hyr dem idag i 36 månader och skiter fullständigt i om batteriet plågas lite mer.

Men nu när 60-öringen försvinner så måste alla med sina kassa 200.000 kronors solcellsanläggningar som får böta för att skicka ut elen panik och måste köpa batterier för att spara den dagtid och sälja när man får något öre istället.

Tror på uppsida på batteri samtidigt som lånen gått ner och ger lite köpkraft.
Du menar att det inte finns roligare saker att göra för pengarna än att köpa batteri? Antar att du är singel utan barn…

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Med tanke på var vi är rent tekniskt och kostnaden - hard pass.
V2x blir ju intressant. Lär komma i större skala inom 2-4 år.

Nissens
Kortsiktigt säkert, långsiktigt får tiden avgöra. Sen får man inte glömma att vi måste driva på utvecklingen det gör man aldrig när man står stilla.
Kan du visa de kalkylerna? Det låter helt galet…

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Det är varken bra för ekonomin eller miljön…

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.