Ja ni...
Förstår att lagringsbatteri inte är någon pengamaskin. Snarare en intressant pryl för att slippa en del överföring, moms, skatt etc för inköpt el. Samt kapa effekttoppar. Köpa och ladda billigt och sälja sin solel dyrare.
Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.
Men hur lyder er dom, är batteri är h-vete eller någotsånär rimligt?
Skatteverket bråkar inte längre om avdraget hoppas jag?
Förstår att lagringsbatteri inte är någon pengamaskin. Snarare en intressant pryl för att slippa en del överföring, moms, skatt etc för inköpt el. Samt kapa effekttoppar. Köpa och ladda billigt och sälja sin solel dyrare.
Jag är intresserad av att bli lite mer oberoende. Teknik är lite kul. Miljönytta också.
Jag fick en offert förra veckan på 8kw paneler och 16kwh batterier, 160k. 100k utan batteri.
Jag kommer skippa. Trotts att jag ser mig som tekniknörd. Inte värt. Men vill man ha en off-gridd lösning så finns det andra mervärden som gör det rimligt.
Jag kommer skippa. Trotts att jag ser mig som tekniknörd. Inte värt. Men vill man ha en off-gridd lösning så finns det andra mervärden som gör det rimligt.
Kortsiktigt säkert, långsiktigt får tiden avgöra. Sen får man inte glömma att vi måste driva på utvecklingen det gör man aldrig när man står stilla.optimizer skrev:
Är nog en vettig tidpunkt nu om man ska skaffa. Jag är själv intresserad men bara för tekniken. Avkastningen räknar jag är skit och pengar i sjön.
Har ju redan börjats med tvåvägsladdning i bilarna och framtiden är väl att ha bil som ett hemmabatteri.
Folk köper ju inte sina bilar utan hyr dem idag i 36 månader och skiter fullständigt i om batteriet plågas lite mer.
Men nu när 60-öringen försvinner så måste alla med sina kassa 200.000 kronors solcellsanläggningar som får böta för att skicka ut elen panik och måste köpa batterier för att spara den dagtid och sälja när man får något öre istället.
Tror på uppsida på batteri samtidigt som lånen gått ner och ger lite köpkraft.
Har ju redan börjats med tvåvägsladdning i bilarna och framtiden är väl att ha bil som ett hemmabatteri.
Folk köper ju inte sina bilar utan hyr dem idag i 36 månader och skiter fullständigt i om batteriet plågas lite mer.
Men nu när 60-öringen försvinner så måste alla med sina kassa 200.000 kronors solcellsanläggningar som får böta för att skicka ut elen panik och måste köpa batterier för att spara den dagtid och sälja när man får något öre istället.
Med de elpriser vi haft de senaste åren flyger det aldrig.S Sir Duke skrev:Ja ni...
Du menar att det inte finns roligare saker att göra för pengarna än att köpa batteri? Antar att du är singel utan barn…P Pligg85 skrev:Är nog en vettig tidpunkt nu om man ska skaffa. Jag är själv intresserad men bara för tekniken. Avkastningen räknar jag är skit och pengar i sjön.
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg